Re: Anderlues: 1 December

Als we Bouhouche en Beijer gaan scheiden stel ik voor dat we dat zeker doen met Lammers en WNP. Die man was op zichzelf gevaarlijk genoeg en vooral een goede vriend van Bouhouche.

Wat de Italiaanse maffia betreft, mensen die zich hierin hebben verdiept kunnen er vast meer over vertellen, maar ik vraag me af of Anderlues -betreffende wreedheid een typisch Bendefeit- typerend is voor echte maffiosi? Vergelden zij niet eerder door een koude liquidatie in plaats van wild op vrouwen (en kinderen) beginnen te schieten? Of moet dat laatste worden genuanceerd met betrekking tot eerste golf waar zowel in Temse als Anderlues niet geraakt wordt aan de kinderen?

162

Spectator Of Life wrote:

Wat de Italiaanse maffia betreft, mensen die zich hierin hebben verdiept kunnen er vast meer over vertellen, maar ik vraag me af of Anderlues -betreffende wreedheid een typisch Bendefeit- typerend is voor echte maffiosi? Vergelden zij niet eerder door een koude liquidatie in plaats van wild op vrouwen (en kinderen) beginnen te schieten? Of moet dat laatste worden genuanceerd met betrekking tot eerste golf waar zowel in Temse als Anderlues niet geraakt wordt aan de kinderen?

Ik weet niet of je dat zo specifiek kunt zeggen. Voor mij doen een aantal bendefeiten aan de maffia denken en een aantal niet per se. Dat ze tot ongelofelijke wreedheden in staat zijn, ook tegen kinderen, staat vast (» nl.wikipedia.org) maar vrijwel altijd met een doel. Bijvoorbeeld als een slachtoffer na afpersing naar de politie gaat o.i.d. En dan geen ooggetuigen achter laten.

163

Wanneer je de verklaring van Lionel Ruth (zie post 130) bekijkt, dan lijkt het er op dat de daders eerst niet direct de intentie hadden om het echtpaar Szymusik te vermoorden of dat ze onvoldoende voorbereid waren. Volgens Ruth is er 1 dader 1 of meerdere wapens gaan halen nadat Szymusik geschoten had.

Het kan dus zijn dat de daders eigenlijk de intentie hadden om het paar af te persen / te intimideren, iets dat passend zou zijn voor een maffia-achtige organisatie.

164

M.i. wordt hier van alles op een hoop gegooid.

Neem nu die post 130:

Ruth zegt dat toen de daders binnenkwamen Szymusik vanuit zijn atelier geschoten heeft (maar slecht heeft geschoten want zijn kogel is in het plafond gevonden), dat daarop de daders zich teruggetrokken hebben en dat minstens één dader één of meer wapen(s) is gaan halen in de auto. En dat dan pas de daders binnen hebben geschoten. Daarop hebben de daders op de vrouw geschoten die in de zetel lag maar haar compleet gemist hebben want de kogel belandde in de muur. Hij vermoed dat de schutter niet gewoon was om van dichtbij te schieten. Daarop zouden de daders de vrouw uit de living en Szymusik uit zijn atelier gehaald hebben en naar de keuken gebracht hebben waar de daders ze dan allebei afgemaakt hebben.

Visualiseer jullie dat eens: Daders komen ongewapend binnen. Szymusik schiet vanuit zijn atelier aan de andere kant in het plafond. Daders gaan buiten om wapens te halen. Komen terug binnen en vuren op de vrouw van Szymusik die in de sofa ligt, daarna op hem.

Als je echtgenoot een gat in het plafond schiet en vermoedelijk nogal onder stress zal staan, ga je dan op je gemak in die zetel blijven dutten?

En als ze allemaal buitengingen, wat lette Szymusik dan om het licht uit te doen in de werkplaats en zodra ze opnieuw in de verlichte winkel binnenkwamen en naar hem wandelden: pang, pang, pang.

165

Toch lichtjes anders beschreven door Paul Ponsaers:

Drie mannen stappen uit de zwarte herspoten Golf GTI van Catherine Van Camp. (...) De mannen stappen binnen in de juwelierszaak van Szymusik, die nog open is en verlicht. Er zijn geen klanten aanwezig. Twee of drie mannen begeven zich direct in de richting van de woonkamer. Slomka ontwaakt uit haar sluimer en wil rechtstaan om de mannen, die zij voor klanten aanziet, te bedienen. Er wordt geen waarschuwing of bevel gegeven. De overvallers openen onmiddellijk het vuur op de vrouw, die door verscheidene kogels in de benen en de borst getroffen wordt. Slomka slaagt er nog in vijf of zes meter af te leggen vooraleer ze ineenzakt op het tapijt. De moordenaar loopt naar het lichaam van de vrouw en maakt haar af met drie kogels door het hoofd.

Ik vermoed dat uit het autopsierapport duidelijk kan afgeleid worden in welke positie de vrouw zich bevond. En waar haalde Ponsaers de mosterd? Vermoedelijk ook uit pv's?

166

Ik heb de pv's niet. Maar de versie van Ruth (als die dat effectief zo gezegd heeft, nog zoiets) is m.i. materieel quasi onmogelijk.

fenix wrote:

Twee of drie mannen begeven zich direct in de richting van de woonkamer. Slomka ontwaakt uit haar sluimer en wil rechtstaan om de mannen, die zij voor klanten aanziet, te bedienen. Er wordt geen waarschuwing of bevel gegeven. De overvallers openen onmiddellijk het vuur op de vrouw, die door verscheidene kogels in de benen en de borst getroffen wordt. Slomka slaagt er nog in vijf of zes meter af te leggen vooraleer ze ineenzakt op het tapijt. De moordenaar loopt naar het lichaam van de vrouw en maakt haar af met drie kogels door het hoofd.

M.a.w.: De informatie van Ponsaers lijkt op een regelrechte liquidatie, terwijl Lionel Ruth & co er een uit de hand gelopen poging tot afpersing van willen maken. Waarbij men insinueert alsof Szymusik zelf zijn eigen ondergang had uitgelokt?

Ik vraag me af, hoe men toch tot zulke twee sterk afwijkende situatieschetsen komt? Want beide slachtoffers zijn vermoord, en de kinderen kunnen slechts het laatste gedeelte van het gebeuren hebben gezien.

Nog een mogelijkheid: De gangsters komen binnen, lopen door naar de living en vermoorden de vrouw die net rechtstaat uit haar stoel (Slomka bediende de klanten), waarna zij zonder rmeer, op een uiterst slordige en onprofessionele wijze wordt afgemaakt. Szymusik was mogelijk al dagen in een staat van zenuwachtigheid, hoort de schoten en grijpt onmiddellijk naar zijn revolver, loopt naar de winkel, en wil ondanks de precaire situatie, de gangsters enkel onder schot houden en buitenwerken…Szymusik wordt langs alle kanten onder vuur genomen en wordt eveneens afgemaakt.

De gangsters lijken op geen enkel moment de bedoeling te hebben gehad om wat dan ook te bespreken, of over wat dan ook te onderhandelen. Er was geen enkele dwingende reden om het echtpaar op zulke beestachtige manier te vermoorden. Dit toont wat de eigenlijke intentie van de moordenaars moet zijn geweest. Namelijk roofmoord, en geen afpersing! Het is dan ook totaal ongeloofwaardig dat zulke kerels ongewapend op hun doel zouden afgaan.

168

Ik vond deze zin:

Selon la petite survivante, l'un des tueurs était allongé aux cotés de sa mère, l'autre allongé dans la cuisine.

Ik denk niet dat de gangster bij die vrouw in de zetel zal gekropen zijn. Er waren geen getuigen van de feiten. En of Ruth dat gezegd heeft of niet kan ik niet terugvinden maar ik besluit uit bovenstaande dat mevrouw zeker niet in de zetel blijven zitten of liggen is.

Trouwens, hoe betrouwbaar was Ruth, hij werd in 2010 uit de cel gezet nadat bleek dat hij een bendewapen mee naar huis genomen had. Het enige dat die mannen toen deden was afrekenen met elkaar en dat is een sport die zeer waarschijnlijk tot op heden is blijven duren:

In 2010 wordt Lionel Ruth uit de cel gezet. Hij blijkt wapens uit het Bende-onderzoek mee naar huis te hebben genomen. Rond die tijd is het aantal CWB-speurders geslonken tot twaalf. Er wordt een nieuwe directeur aangesteld bij de federale politie in Charleroi: Jean-Luc Duterme, een rijkswachtofficier die in 1983 de speurders Franz Balfroid en Gérard Bihay wegstuurde, die als eerste de Bende situeerden binnen de rijkswacht.

Een vertrouweling van Duterme laat tot afgrijzen van Vos een deel van het Bende-dossier, 3 miljoen pagina’s, verbranden. Als Vos op 19 april 2012 bezwaar maakt, heet dat insubordinatie en kan hij na 16 jaar beschikken.

Vandaag werken er bij de CWB nog vijf speurders.

Bron: De Morgen

Waarna Ruth op zijn beurt de Belgische staat dagvaardde:

Lionel Ruth ancien enquêteur du dossier des “tueurs du Brabant” attaque l’État belge en justice. Il accuse ses anciens patrons d’avoir monté des dossiers judiciaires contre lui pour l’écarter du dossier.

Hoe in godsnaam kunnen wij dan nog ooit de waarheid achterhalen?

169

Aanhoudingen in moordzaak Anderlues

In het kader van het onderzoek in de dubbele moord te Anderlues, waar voor enkele weken een juwelier en zijn echtgenote werden doodgeschoten door overvallers, werden woensdag te Charleroi vier Italianen aangehouden.

De moordenaars van Anderlues reden toen in een [VW] Golf, die later uitgebrand werd teruggevonden in een bos te Lobbes. Die wagen was eind september (sic) gestolen te Ohain, tijdens een overval op een restaurant, waarvan de eigenaar werd vermoord.

Tot nog toe werd niet meegedeeld of de vier Italianen inderdaad de moordenaars van Anderlues zijn. Evenmin werd enig verband gelegd met de golf van moorden die de jongste tijd in Waals-Brabant werden gepleegd.

Bron: Gazet van Antwerpen | 15 December 1983

Iemand enig idee wie die vier Italianen zijn?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Ruth is voor mij een onbetrouwbaar speurder, maar hij wordt door Ben vermeldt in #130. Waar ergens beweer ik dat er een gangster bij deze vrouw in de zetel zat? Ik heb mijn jeugd in een winkel doorgebracht en weet uit ervaring hoe het leven van een winkelier eruit ziet. Ik heb mijn moeder nooit weten slapen toen haar winkel nog open was. Ze zat in het beste geval net als Slomka, stand-by, in de kamer achter de winkel.

Ik probeer enkel op basis van mijn eigen ervaring als kind van zelfstandige winkeliers, de verschillende beweringen af te wegen. En vrees dat het hier niet over afpersing, maar over zuivere (roof)moord gaat. Een dode kan men moeilijk nog afpersen?

fenix wrote:

"Selon la petite survivante, l'un des tueurs était allongé aux cotés de sa mère, l'autre allongé dans la cuisine."

Alhoewel ik geen redenen heb om te twijfelen aan de getuigenis van de dochter, zou ik wel willen weten wat juist, het kind kon zien vanop de trap, zonder zelf te worden opgemerkt door de moordenaars?

Anderlues, wijst nogmaals op het feit dat er allerhande theorieën de ronde doen, gebaseerd op foute of onvolledige data. Maar ik denk niet dat ik in mijn veronderstelling, ver van de realiteit ben gebleven.