Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Goochelen met administravie zaken is één ding, dat zie ik elke dag. Maar iemand zelfmoorden in zijn cel? Dan moet je minstens één cipier betrekken, die op de juiste manier ongemerkt de daad kan verrichten of helpen uitvoeren. Zo iemand vind je niet plots, en als je dat toch doet, hoe zeker ben je dan dat die nooit uit de biecht klapt? Er lijken mij eenvoudiger manieren om zich van een gevangene te ontdoen.

Servo per Amikeco

52

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Vroeger wisten BOB'ers exact welke cipier er drugs e.d. binnenbracht in de gevangenis. Men liet begaan, tot er zware feiten waren gebeurd (buiten de gevangenis) en een mogelijk bendelid in de gevangenis, die waarschijnlijk van meer wist, of reeds op de hoogte van was (voor de feiten) subtiel moest worden benaderd. Op dat moment werden de duimschroeven op de cipier gezet om info binnen in de gevangenis op te duikelen om het onderzoek verder te helpen. Ik denk dus dat alles mogelijk is net in de gevangenis als erbuiten.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ik heb lang geleden nog gesproken met een cipier die de zelfmoord van Patrick Haemers "live" heeft meegemaakt. Hij had zijn deur geblokkeerd en zich daarna met een snoer aan de radiator opgehangen doch door de blokkgae van de deur was het te laat om hem te helpen. Eerlijk gezegd, ik denk dat het zelfmoord was hoor maar ja complottheorieen! Ik geloof er niet teveel van al die complottheorieen. Ik denk dat het heel drieste overvallers waren met veel gelukl en vooral een heel onbekwame en gebrekkige speurders- en gerechtsgroep achter hen aan. Mijn mening hé.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Life imitates art. Soms lijkt de realiteit zo hard op een film dat men het automatisch als onmogelijk acht. Wat mij betreft is niets uitgesloten. Maar ik probeer met mijn kennis te verplaatsen in de huid van de dader. Dan zou ik het willen doen met een minimum aan risico uiteraard. D.w.z. geen getuigen, geen losse eindjes of onbetrouwbare betrokkenen. Als Kris een getuige van de feiten heeft gesproken, dan denk ik dat we al onmiddellijk kunnen uitgaan van het feit dat Patrick Haemers de daad heeft gepleegd, zonder hulp in zijn cel.

Servo per Amikeco

55

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Yep, we weten het nu zeker. Patrick Haemers pleegde zelfmoord in zijn cel en is bijgevolg dood. Dan stelt zich de vraag naar de entourage van (de "organisatie" achter) Patrick Haemers. Bestaat die, en als ze bestaat, is ze dan dezelfde als achter de Bende?

56

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Een organisatie achter Patrick Haemers? Volgens mij niet, maar wel enkele begoede personen (o.a. bankier Cruysmans) die het groepje overvallers kon gebruiken als koeriers. Begoede personen die op hun beurt relaties onderhielden met het politieke wereldje (o.a. VDB). Lucratief gebruik zou ik zeggen, zoals Thierry Smars als directiechauffeur. Trouwens was Patrick Haemers in de structuur van de bende maar een ondergeschikte, niet de man waartoe de media hem profileerde. Het brein was Phillipe Lacroix, die, in tegenstelling met Patrick Haemers, wel kon ontsnappen uit Sint-Gillis.

Ik sluit niet uit dat dezelfde personen als hierboven uit de "Haute Politique" betrokken zijn bij de Bende van Nijvel, maar dan via de 'Roze Baletten'.

Mijn mening hoor Charly. wink

57

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Als je het mij vraagt moet die "organisatie" minstens overlap getoond hebben met de organisatie geschetst in dossier Atlas, gezien Michel vander Elst en dr. Szombat ertoe behoorden. Ook gezien de connectie Achille Haemers-Darville-Frantsevitch (en van hieruit aan Atlas-verbonden wapenhandelaars en bankiers). En de beweging Nihoul/Bouty/Dolo/Borges/... is nooit veraf.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

De moeilijkheid is om die connecties hard te maken. We leven nu éénmaal in een klein landje, en in bepaalde milieus liggen sommigen personen altijd dicht tegen elkaar. Het is niet moeilijk om in een bepaalde branche vaak het pad van dezelfde mensen te kruisen. Nihoul, Dutroux, Kapllan, ... noem maar op, het is een klein wereldje waarin heel wat mensen elkaar herhaaldelijk ontmoeten tijdens zaken of in de gevangenis en vergeet niet de toemalige cafécultuur. Het is dus kwestie van harde bewijzen voor te leggen van incriminerende relaties tussen de betrokkenen.

Servo per Amikeco

59

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Patrick haemers zou zelfmoord hebben gepleegd in zijn cel. Vind hier nergens een krantenartikel van terug op het internet? Zo ook niet een filmpje of artikel van waneer hij zou begraven zijn en waar hij begraven is. Hebben jullie hier meer informatie over?

60

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ik kan ook niet direct vinden of ze hem begraven of gecremeerd hebben. Op dit moment heb ik alleen dit gevonden:

(...) Om kwart over vijf 's middags staan ze aan de ingang van het Brusselse ziekenhuis Institut Jules Bordet, waar hun zoon opgebaard ligt. Ze mogen niet meer binnen. We sluiten hier om vijf uur, meneer. U kan morgenochtend terugkomen. Fernande Motte-De Raedt, één van de advocaten van Patrick, heeft hen opgewacht. Ze is haast even aangedaan als de ouders van de meest beruchte cliënt die ze ooit heeft gehad. Ze zegt: "Ik laat vanavond een mis opdragen voor Patrick in de kerk van de Zavel. Ik heb dat nodig. Ik verplicht jullie tot niets, maar als jullie zin zouden hebben ..."

Achille en Liliane Haemers gaan niet. Ze kunnen niet meer bewegen van verdriet, ze hebben in minder dan een half jaar tijd hun twee zonen verloren. Als Achille Haemers haar enkele dagen later terugziet, vertelt Motte-De Raedt dat zich na afloop van de mis iets bijzonders heeft voorgedaan. Er waren die vrijdagavond maar weinig mensen in de kerk: behalve Motte-De Raedt nog wat bejaarde mensen, en ook een koppel van middelbare leeftijd.

Lees hier het volledige artikel » De getuigen die niet getuigden

Een beetje verder gezocht. Denise Tyack over de begrafenis van Patrick Haemers:

"Il ne veut pas de service religieux; il veut être incinéré; il ne veut ni fleurs ni couronnes; il veut peu de monde et pas de journalistes."

(Vertaling: Hij wil geen religieuze dienst, hij wil gecremeerd worden, hij wil geen bloemen of kransen, hij wil geen mensen en geen journalisten.)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube