61 (edited by the end 19-07-2012 22:39)

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ik heb toch wat bedenkingen bij het ophangen, ik dacht maar kan verkeerd zijn dat je bij ophanging je nekt breekt en daardoor streft. als dit niet gebeurt kan het behoorlijk lang duren, afhanklijk van het gestel van de persoon voor de dood intreed.

Bij ophangen met de voeten van de grond kan het zeker 5 min. duren en soms langer als de nek niet breekt. Dus als je neerzit is het zelfwurging en dat duurt nog langer. Ik vraag me af of hij in een deprie moment zo in slaap is gevallen? Hebben ze hem onder druk gezet via zijn zoon omdat hij teken gegeven had op het proces dat hij ging praten?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Bij een "goede verhanging" breek je inderdaad je nek, knip en het is gedaan zeg maar. Je moet de knoop dus goed leggen, dat is cruciaal en je moet dus ook genoeg valversnelling hebben om genoeg energie te ontwikkelen.

Alle andere manieren zijn vrij pijnlijk en de menselijke natuur kennende ga je je proberen er tegen te verzetten. Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is om u zelf te verhangen aan een radiator met het snoer van een radio. Dat kan zeker, al is het snoer kort, het is wel sterk. 

Ik ken trouwens een geval van een zelfmoord die hem aan een deurklink heeft opgehangen. Die is dus gestikt en heeft dus een vrij zware doodstrijd geleverd. Ik denk dat je inderdaad een 5-tal minuten kunt liggen spartelen voor het gedaan is. 5 minuten met een snoer rond uwe nek, dat duurt heel lang.

DeadLetterBox wrote:

De moeilijkheid is om die connecties hard te maken. We leven nu éénmaal in een klein landje, en in bepaalde milieus liggen sommigen personen altijd dicht tegen elkaar. Het is niet moeilijk om in een bepaalde branche vaak het pad van dezelfde mensen te kruisen. Nihoul, Dutroux, Kapllan, ... noem maar op, het is een klein wereldje waarin heel wat mensen elkaar herhaaldelijk ontmoeten tijdens zaken of in de gevangenis en vergeet niet de toemalige cafécultuur. Het is dus kwestie van harde bewijzen voor te leggen van incriminerende relaties tussen de betrokkenen.

De Cafe-cultuur en de cultuur van naar de madammekes van plezier te gaan onder gangsters of gasten die een paar jaar binnen hebben gezeten. I know some people that know some people that kill some people, ... Ja, uw zakenpartner loopt in de weg, of uw bankier heeft u net voor een paar miljoen in 't zak gezet, zwart geld, ja, ge kunt niet naar de flikken lopen, ... zelf durft of kunt ge niet, maar in de lokale sexclub loopt ge ne vent op het lijf die dat voor een paar duizend frank wel oplost.

In diezelfde sexclub loopt ook een magistraat rond, die af en toe eens goe de beest loslaat, die ziet uwe foto op zijnen bureau komen in verband met dossier x of y. Ja die vent kiest eieren voor zijn geld, 't kan goed zijn dat ge hem zelf nog niet eens moet gaan bedreigen. Feit is, in de prostitutie heb je voor elk wat wils. Er zijn goeiekope en ook heel dure feestjes. De hele dure feestjes is waar ons kent ons mekaar tegen komt.

Vergroot heel dit gebeuren gewoon wat uit, met niet alleen magistraten maar mensen uit de haute finance, kerk, adel en rijkwacht/militairen en je krijgt  een gigantische beerput. Ge verdient niet slecht staat hoog aangeschreven en plots staat er een of andere pipo voor uw deur die u begint af te persen omdat hij fotokes heeft van u met minderjarigen. Of stel u voor Rechter X met pluimen in zijn gat op de voorpagina van de gazet.

Even de lokale pooier bellen die al die gasten kent en 24 uur later is het probleem opgelost. Tot een van die gasten u nodig heeft. Maar ge kent dan wel ne cipier met gokschulden bv.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Precies wat ik bedoel Herr Flick. Uiteraard kan het niet alle verbanden verklaren, en er is duidelijk meer aan de hand. Maar ik denk wel dat sommige toevalligheden wel degelijk op deze manier moeten worden verklaard. In die tijd gingen mensen uit hetzelfde milieu meestal naar dezelfde uitgaansgelegenheden. Er werden afspraken gemaakt, mensen voorgesteld en informatie gedeeld.

Met café cultuur bedoel ik ook, dat zowat iedereen in die tijd een "stammenee" had, een stamkroeg. En men was daar dagelijks te vinden. De arbeiders van het fabriek, de wegenwerkers, de Rijkswachters, en ook de toenmalige inspecteurs van Staatsveiligheid, hadden hun voorkeur voor bepaalde stamkroegen, die soms ook door andere partijen werden bezocht. Er was dus meer onderling menselijk contact, geen internet of gsm, en België en Brussel is best wel klein.

Wat de verhanging betreft, heb ik mijzelf voorgenomen dat gezien de feiten, hij het wel degelijk moet alleen gedaan hebben. Maar ik vond het altijd vreemd om jezelf op een kleine hoogte op te hangen, aangezien de overlevingsdrang van het lichaam bijna altijd het overwicht krijgt op het laatste moment.

Vandaar dat heel wat mensen nog naar de hulpdiensten bellen kort voor of tijdens hun zelfdoding. Dit gegeven heeft mij altijd dwars gezeten. Hoe weersta je in je doodstrijd om die belangrijke hap naar adem toch niet te nemen? hoe weersta je om toch niet de druk van het koord te nemen? Er bestaan natuurlijk ook bepaalde chemische stoffen die invloed hebben op de psychologische toestand en die een depressie en gelatenheid kunnen bevorderen.

Servo per Amikeco

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ik zie iemand als Patrick Haemers moeilijk zelfmoord plegen. Akkoord als ge beseft dat ge heel uw leven lang in een kot van 2 op 3 gaat moeten zitten, misschien wel, maar zo een gasten blijven meestal wel aan hun ontsnappingskansen denken. 

Neem Horion bv., die moet heel goed beseffen dat hij nooit meer buitenkomt, en toch zit die al meer dan 30 jaar in den bak zonder hem te zelfmoorden. Goed wetende dat hij mocht hij ontsnappen er een nooit geziene klopjacht zal worden georganiseerd. We kunnen nu achteraf gezien ook misschien makkelijker aanvaarden dat het zelfmoord was. Maar op die moment kwam het allemaal wel heel goed uit, dat de blonde reus, bepaalde antwoorden niet meer kon geven.

65 (edited by LEO 20-07-2012 16:17)

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ik moet Herr Flick hier bijtreden. Patrick Haemers was er de man niet voor om zelfmoord te plegen. Hij hield teveel van het leven, liefst het goede leven. We weten nu allen dat zonder drugs zitten in de gevangenis een lachertje is als je geld hebt. Neem daarbij dat een geënsceneerde zelfmoord goed uit te voeren is binnen de gevangenismuren, vooral 's nachts, een geschikte dokter is voldoende. Alleen het feit al dat hij zijn celdeur gebarricadeerd had (aan de binnenkant dus) roept bij mij vraagtekens op. Hoe en met wat? Met een wig onder de deur of had hij er zijn matras voorgelegd? Hoe gingen de deuren open, cel-waarts of gang-waarts? Niets over te vinden!

Maar soit, ik ben afgestapt van de idee dat Patrick Haemers betrokken was bij de Bende-overvallen en daar gaat het me om. Het was zijn stijl niet, ook niet die van zijn vriendjes. Dat hij hooggeplaatsen een kl ..t kon aftrekken door te spreken over zijn geldkoerier-activiteten sluit ik niet uit. Het is een ander verhaal uit de jaren'80, zowel als het amateuristische optreden van de CCC met twee dode brandweermannen op hun conto.

Maar in ieder geval een goede bliksemafleider i.v.m. het Bende van Nijvel-onderzoek.

66

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

De zelfdoding van Patrick zal waarschijnlijk altijd een raadsel blijven van wat er echt zou zijn gebeurt. Ik zou er niet van verschieten dat er binnenkort een nieuwsbericht komt over dat hij nog leeft en enkele bewakers en de directeur van de gevangenis heeft omgekocht en zijn dood in scene hebbe gezet (mss vergezocht allemaal maar je weet nooit aangezien elke bewaker vroeger wel omkoopbaar was).

LEO wrote:

Alleen het feit al dat hij zijn celdeur gebarricadeerd had (aan de binnenkant dus) roept bij mij vraagtekens op. Hoe en met wat? Met een wig onder de deur of had hij er zijn matras voorgelegd? Hoe gingen de deuren open, cel-waarts of gang-waarts? Niets over te vinden!

De deur gaat celwaarts open, aan m'n vader gevraagd.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Ik ga ervan uit dat hij dood is, omdat er volgens mij weinigen gebaat zijn met een levende Patrick Haemers. Over het verhaal van ophanging heb ik sterk mijn twijfels. Wat er echt gebeurt is zal moeilijk te achterhalen zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

68

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

De deur van de cel waarin Patrick Haemers zelfmoord pleegde:

http://www.vier.be/sites/default/files/takeover/debendehaemers/tijdslijn/img_14mei1993.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

69 (edited by Merovinger 21-09-2012 01:27)

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

De fameuze radiator:

http://nsm05.casimages.com/img/2012/09/21//12092101394414738710342699.jpg

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Straf om je daaraan te verhangen, voor een man van ongeveer 1,90m.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.