71

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Hoe doe je dat eigenlijk? Ik bedoel, zonder morbide te willen zijn. Welke techniek hanteer je om je zo aan een radiator op te hangen?

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Het kan in feite niet om je zo te verhangen. Ik heb het jaren geleden getest hoe hoog het hoofd of de touw rond de nek hangt, je heb zeker 40 a 50cm nodig voor de knoop rond de verwarming en de lus waar het hoofd door moet. Bij ophanging breekt de nek normaal gezien als dit niet gebeurt stref je door verstiking. Het enige dat ik kan bedenken is dat hij zo in slaap gevallen is en dat hij in een soort coma gegaan is.

Doch dit duurt lang zeker meer dan een halfuur maar waarschijnlijk langer. Het doet me ook denk aan Latinus die zich had opgehangen aan een laag plafond met een touw die niet sterk genog was om zijn gewicht te dragen. Tevens in het Bende van Nijvel-dossier zijn er heel veel zo gezegde zelfmoorden ook bij onderzoekers, zie Willy Acke. Het is een bizar verhaal.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Verhanging = verstikking door een tekort aan zuurstof veroorzaakt door een touw, snoer, draad, ed. met als kracht het eigen lichaamsgewicht. Men hoeft niet het gehele lichaam te gebruiken, schouders en romp volstaan in dit geval al. Dat is het verschil tussen een volledige (lichaam van de grond),en een onvolledige verhanging (lichaam is niet volledig van de grond).

Na 10 a 20 seconden verliest persoon het bewustzijn, en kan zichzelf dus niet meer redden. Als men na 2 a 3 minuten niet bij de persoon is treed er automatisch hersenschade op. Het hart kan echter nog minuten doorkloppen wat stuiptrekkingen tot gevolg heeft. Kan hier een link plaatsen met afbeeldingen, maar jullie moeten zelf maar is googelen. Zijn meestal geen mooie fotos.

Als je iemand bij zijn strot neemt en je duwt met duim en wijsvinger zal deze persoon na 3 a 4 seconden het bewustzijn verliezen. Dat is de theorie, en die werkt zeer goed tenzij de persoon voor u hetzelfde doet met u klokkenspel. Dan komt het erop aan wie het meeste karakter heeft. lol

In Haemers zijn geval snoer (strop) boven aan radiator, hals erin, en 20 seconden karakter. Weet niet hoeveel later ze hem gevonden hebben maar het is wel de mogelijke doodsoorzaak.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Het is zo dat het bewustzijn verlies kan snel intreden als de persoon zich laat hangen en geen weerstand bied, het hart blijft dan nog een lange tijd verder kloppen. Het is zo dat je met je duim en wijsvinger iemand zijn strot kan dichtknijpen zodat de het bustzijn verliest maar om te doden is wurgen een trage methode, je bent niet altijd zeker of de persoon efectief dood is of in coma (tenzij je het strotenhoofd er uit trekt of de nek breekt).

Zoals je soms ziet in films een maken dat het slachtoffer het bewustzijn verliest en de nek breken zodat je zeker bent. Nu ik heb zelf een moordpoging door wurging overleefd en dit terwijl ik aan het slapen was. Het was een forse gast die die met heel zijn gewicht op me zat en met zij 2 handen mijn keel dicht kneep. Ik had gelukkig een goede reactie en kan het daarom verder vertellen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Akkoord the end, maar als iemand gaat hangen aan een radiator en deze persoon verliest het bewustzijn,dan kan hij zijn eigen niet meer redden. Duurt wel lang, maar de persoon in kwestie heeft er niet zoveel last van. Alleen de eerste seconden tellen in het slachtoffer zijn geval, en de dood is toch wel altijd zeker tenzij ze er snel genoeg bij zijn.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Misschien wel even off topic en misschien dat je het niet wilt zeggen, maar the end, ik moet het gewoon vragen, hoe is je dat overkomen? Was het beroepshalve of privé?

Servo per Amikeco

77 (edited by the end 24-09-2012 19:54)

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

DeadLetterBox, het had niets met mijn werk te maken, het was iets met een kennis en het heeft niets met de Bende van Nijvel te maken, het is van 26 jaar gelden. Ik wou het gewoon aanhalen omdat dit punt me raakt, ook weet ik nog goed hoe ik woest was toen ik het nieuws vernam van de dood van Patrick Haemers en dat er geen proces kwam met Patrick Haemers en dat zo Vanden Boeynants voor een stuk buiten schot bleef!

Geronimo, absoluut mee eens, we zullen het waarschijnlijk nooit weten en het is uitzonderlijk dat zoiets gebeurt met een belangrijke gevangene, er moest er toch verscherpt toezicht zijn vermoed ik. Misschien is nog een andere optie open, vooral omdat men meld dat Patrick Haemers languit op de vloer lag. En die is: dat hij wilde indruk maken op de cipiers, dat hij zich op de grond (tegen de radiator) gelegd heeft met een strop rond zijn nek wachtend tot dat ze hem zouden vinden om hem dan een beter regime te geven. Maar hij is in slaap gevallen en de cipiers zijn een tijd niet langs gekomen en hij is er niet meer uit gekomen. Hij was een verwend kind die meestal zijn zin kreeg en zich graag in een slachtoffer rol draaide niet echt het zelfmoord type doch hij was ten einde raad en versleten blijkbaar. Hij voelde zichzelf belangrijk en dacht dat dit indruk zou maken maar door zijn vermoeidheid is hij in slaap gevallen.

Op zich verschilt dit niet veel van de zelfmoord theorie enkel zijn instelling en het feit dat hij zich vergist heeft in de afloop.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

The end, ja, nog niet bij stilgestaan. En inderdaad, als verwent nest kan je zo de aandacht trekken, maar waarschijnlijk had hij de afloop ervan meer in zijn voordeel willen doen uitdraaien.

79 (edited by the end 24-09-2012 22:56)

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

We zullen het nooit echt weten, het is een van de mogelijkheden die de verschillende aspecten van zijn dood een beetje kan plaatsen. Waar we zeker mogen over zijn is dat hij dood is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

80 (edited by Merovinger 24-10-2012 09:53)

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

In de laatste aflevering van "De Bende Haemers" ging het onder meer over de zelfmoord van Patrick Haemers. De cipier die de cel van Haemers bewaakte, getuigde in de documentaire. Haemers vroeg medicatie en dreigde zich van kant te maken als de medicatie hem niet binnen het kwartier werd gegeven. De cipier dacht dat het om een valstrik ging om te kunnen ontsnappen. Haemers meende wat hij zei en heeft zich van kant gemaakt vóór de ogen van de cipier die de celdeur niet openkreeg. Haemers had nl. de celdeur gebarricadeerd met zijn stoel en bed.

Ziehier de getuigenis van de cipier » www.vier.be

Er werden kort twee foto's van het lijk van Haemers getoond met de afdruk van het snoer rond zijn hals. Ook werd de wetsdokter aan het woord gelaten die vertelde dat het wel degelijk mogelijk is om zelfmoord te plegen aan een radiator. De persoon gaat nl. eerst in hurkzit zitten met strakke snoer of touw. Dan laat hij zich zakken. Binnen de vijftien à twintig seconden verliest men het bewustzijn. De dood treedt binnen enkele minuten op.

De afscheidsbrief van Haemers » www.vier.be