71

Re: Nog een theorie

TheGiftDragon wrote:

enkel de 'Bende van België' kan 40 jaar lang continuïteit brengen in dit torpederen van het 'recht op de waarheid' en misschien zelfs tot ...

Goed gezegd en geschreven GiftDragon! Zou er alleen nog willen aan toevoegen » YouTube En zet het geluid maar eens keihard. (Ne mench moet af en toe wat ontspannen he) Ieder zijn hobby he X.

En ze namen een ladder en kropen van het dak » Youtube

Re: Nog een theorie

TheGiftDragon wrote:

Quote uit Aalst topic, maar omdat het naar deze theorie verwijst, plaats ik het hier. En sluit me er grotendeels bij aan (een opmerking die ik al van dag 1 van dit topic wou toevoegen, maar mijn parate dossierkennis vermindert, ik kan het nu enkel beargumenteren met "a gut feeling").

Vooral de "entiteit boven", ontbreekt volgens mij in deze X.-theorie. Wat ikzelf nu de "Bende van België*" noem (* copyright Fenix). Ik zie het meer als een zandloper model, centraal een kleine nauwe 'logistieke/organiserende' groep, onderaan een groter allegaartje van uitvoerders. Bovenaan meer een conceptueel iets (niet letterlijk een 'Bende'), een amalgaam van connecties en invloeden vanuit verschillende 'instituten' (en met 'instituten' bedoel ik louter als willekeurige voorbeelden, de staat, de kerk, de monarchie, Opus Dei, loges, etc.).

Hoewel incompetentie, concurrentiedrang, carrière-strijd, afgunst, corruptie, vriendjes-politiek, ... een verklaring kan zijn voor zeer veel onverklaarbare tekortkomingen, mislukkingen, etc. uit de Bende van Nijvel-onderzoeken (en voeg daar maar andere dossiers aan toe zoals De Vleeschauwer, Dutroux, ...), enkel de 'Bende van België' kan 40 jaar lang continuïteit brengen in dit torpederen van het 'recht op de waarheid' en misschien zelfs tot op vandaag 'wie praat die gaat' instandhouden.

Dat is inderdaad een vrij goede interpretatie van mijn theorie. Vier lagen, zo opgebouwd dat wanneer iemand uit een laag tegen de lamp loopt nooit de link kan worden gelegd met de laag daarboven.

Een aantal quotes van Bende verdachten die deze theorie ondersteunen :

Lekeu over Temse: "Ik ontken niet, maar er kleeft geen bloed aan mijn handen"

Becker: "Ik kan blijven moorden want ik ben beschermd"

Beijer: "Ik weet welke feiten wel en niet kunnen worden toegeschreven aan de Bende van Nijvel"

Waar we het anders zien, is wat je schrijft in de laatste alinea. Volgens mij is het niet de Bende van Nijvel/België die bepaalt wie praat die gaat maar wel de opdrachtgevers van Aalst, de Bende van Hofstade. Een Bende die hier belachelijk wordt onderschat op het forum.

They got the key
They got the empire
Now as then

In mijn theorie ligt daar ook het einde van de Bende. Bij vele feiten stond de opdrachtgever op gelijke voet met de instelling boven de logistiek. Opdrachtgevers Aalst stonden daar een stuk boven, waren en zijn van een ander allooi. Dit was te groot geworden voor de Bouhouches, Beijers en andere Bultots van deze wereld. Ze werden doodsbang en hebben dan maar de organisatie ontbonden. Daar bleef het niet bij, een flink aantal kregen zoveel schrik dat ze op de vlucht sloegen.

Dit probleem stelde zich vermoedelijk ook al vroeger, opdrachtgevers Temse - Lekeu die op de vlucht slaat. Ook die heeft daarover nooit de waarheid verteld.

Bouhouche had ook ooit eens iets gezegd in de aard van dat als men dieper of hoger gaat graven in de Bende men sowieso tegen een muur zal botsen. Past ook helemaal in deze theorie.

Re: Nog een theorie

Er zitten beslist gaten in mijn theorie en er zijn zaken die ze niet kan uitleggen.

Maar vertel me: hoe verklaren jullie indien we even accepteren dat er uitvoerders, een logistieke cel en opdrachtgevers zijn volgende feiten:

  • Diefstal van de Centaure FAUL in Dinant;

  • Overval van Maubeuge;

  • Auberge du chateau;

  • Angelou;

  • Anderlues;

Ik zou er Nijvel ook bijzetten maar hou het er buiten want anders kan er gediscussieerd worden over Fourez-Dewit en of ze al dan niet toevallige slechtoffers waren.

Eventueel: Dekaise

Kijk eens naar die eerste feiten: die getuigen van enorme maar lompe en domme brutaliteit. Als je uitvoerders, een logistieke laag en opdrachtgevers hebt, wat was de logica van die eerste feiten? Veronderstellend dat de logistiek gerund werd door Beijer, Bouhouche, Buslik, Bultot of gelijkaardige 'professionals': wat is al dat gesukkel en gepruts om aan half deftige wapens te raken. Een jachtgeweer met een onbruikbaar kaliber en dat niet makkelijk en snel kon worden herladen pikken, terwijl je gelijk waar een riotgun kon kopen zonder vergunning? Terwijl de veronderstelde logistieke cel geld en expertise met wapens te over had? Terwijl Bouhouche & Beijer op een lading wapentuig van het SIE zaten?

Een kruidenier bestelen? Een juwelier amateuristisch neerschieten en met een hoop rommel op de loop gaan?

Ik ben op het FR-talig forum de theorie van Chronos aan het lezen. Zijn logica is gezond wat betreft de structuur denk ik. Hij gaat wel te ver door 'verdachten' trachten aan te wijzen (meeste posts gewist maar ik heb de identiteit van zijn 'killer' kunnen achterhalen en ik kan aantonen - na een hoop graafwerk - dat die het niet kan zijn geweest).

Ben momenteel een zeer interessant verhoor aan het lezen van Cocu, toen die in 1986 door Dendermonde werd ondervraagd.

74

Re: Nog een theorie

Kort en bondig dit keer. Ik kan die feiten niet linken aan bijvoorbeeld overvallen in warenhuizen /bomexplosies CCC.

Ja ja, ik weet het, de linken zijn de wapens en de wagens. We zijn met zijn allen in die opgezette val gelopen. De feiten die jij opnoemt zijn m.a.w. voor mij een soort van dwaalsporen. Hoogstens afrekeningen.

De Bende van Nijvel as such bestaat niet.

Re: Nog een theorie

Nochtans is ook hier een prima verklaring te vinden. Ik denk niet dat die eerste reeks feiten dwaalsporen zijn. Ik denk dat dit gewoon traditionele criminaliteit was door een bende (marginale) gangsters.

Kijk maar eens hoe actief ze zijn in de eerste helft van 1983. En daarna een lange zomer pauze.

ARI : oprichting april '83.

Mijn theorie is dat de bende marginale criminelen gevat wordt ergens juni '83 door ex/nep/corrupte Rijkswachters. De wapens worden in beslag genomen en de boeven kunnen kiezen tussen arrestatie of 'klusjes'. Ze kiezen het laatste.

De Bende van Nijvel 'as such' - de 4-lagen theorie - kan dan echt van start gaan met de feiten na de zomer van '83, allemaal feiten waar Lekeu wordt gesignaleerd. Vanaf dan zie je zowel ernst als variatie in feiten toenemen.

Re: Nog een theorie

Ik denk dus ook dat de eerste feiten die aan 'de bende' worden toegeschreven en nog een aantal andere die niet zo spectaculair waren, inderdaad door gewone, gemarginaliseerde criminelen werden gepleegd.

Waaronder sommige van de 'borains'. Deprêtre had gelijk, alleen had hij hen niet allemaal gearresteerd. Ze zeiden het nog aan hun ondervragers: 'En wat als er nog een feit gebeurt, terwijl wij hier vastzitten?'. Even later was het zover: Anderlues. Waardeloze buit maar: duidelijke forensische sporen (gebruikte wapens) die een link vormden. Daarna: lange pauze.

Diezelfde 'truc' was overigens al eerder gebruikt: na de zaak Van Camp zat o.a. Philippe De Staerke met een probleem. Al een geluk voor hem dat terwijl hij vastzat de overval in Beersel gebeurde en men zo vriendelijk was de achterbank van de Golf te dumpen die was gestolen bij Van Camp.

Toen de boel opnieuw op gang kwam in 1985: geweldige professionalisering. Geen carjackings meer om een wagen te stelen, ze halen er één in Erps-Kwerps, op een hyperbeveiligde site. Wie had er daar al eerder op quasi identieke manier een wagen gestolen?

Re: Nog een theorie

Denk eerder in de richting van Westland New Post maar dan wel met iemand als kopstuk genre Bouhouche.

78

Re: Nog een theorie

Oei ... en ik dacht net met nog een volgens mij niet onmogelijke theorie af te komen.

Stond er op de militaire luchthaven van Melsbroek die noodlottige dag van Aalst een vliegtuig klaar richting Israel?

Dit gegeven komt natuurlijk niet uit mijn brein maar uit het brein van iemand van het Front de la Jeunesse, een zekere Patrick Cocriamont. Hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar die man is kan ik jullie niet zeggen. Ik neig eerder naar redelijk onbetrouwbaar maar acht het niet onmogelijk.

Ik dacht dit hier niet te brengen maar hoorde vandaag de Joodse gemeenschap roepen om meer militairen in de straten. De angst is dus groot. Ik wil mij niet uitspreken over het feit of dit terecht of onterecht is. Anderzijds is de oorlog in Israel nog niet goed begonnen en de Amerikanen schieten al ter hulp.

In diezelfde jaren 80 was het geen groot geheim dat de Amerikanen zeer sterk aandrongen op een betere beveiliging van België.

Ik ben eens gaan terugkijken naar een aantal aanslagen begin jaren 80 en pikte er deze uit:

"25 Juli: De attaché van de Israëlische ambassade in Brussel, Yosef Halachi, wordt doodgeschoten. OAN eist de aanslag twee dagen later op.

27 Juli - Antwerpen: De Palestijn Said Al Nasr - van de Aboe Nidal-organisatie - gooit een granaat naar een groep Joodse schoolkinderen, daarbij komt 1 persoon om het leven en raken 20 anderen gewond. In 1991 werd Said Al Nasr aan Libië voor een ontvoerd Belgisch-Frans gezin geruild.

13 Oktober: Opzettelijke brandstichting van de lokalen van de Mouvement Contre le Racisme, l’Antisémitisme et la Xénofobie (MRAX). De aanslag wordt niet opgeëist."

Anderzijds las ik ook dit:

"Pour le juge Imposimato (juge antimafia), les tueurs du Brabant Wallon sont de même nature que les responsables des attentats de Bologne. Curieusement des militaires israéliens ont quitté la Belgique par l’aéroport militaire de Melsbroek le soir de la dernière attaque de Magasins qui firent plusieurs morts, dont des enfants.

En dit als mogelijke uitleg:

Renforcé des gouvernements amis et l’OTAN. Seuls deux pays entraînent des soldats (forces spéciales) à attaquer en voitures civiles : les USA et Israël. Ce type « d’action » ne pouvait être fait par un état membre de l’OTAN, car trop de comptes à rendre aux alliés, si les exécutants de ces attaques furent découverts et que l’affaire fut publiée dans la presse. L’armée d’Israël ne faisant pas partie de l’OTAN n’a de compte à rendre à personne d’autre qu’a son gouvernement. Ici aussi, lorsque je parle de l’armée Israëlienne, il s’agit de personnes faisant partie de groupes discret et complotistes au sein de Tsahal ou du Mossad. Les objectifs, la structure et les pouvoirs du Mossad sont exemptés de toutes les lois constitutionnelles de l'État.

Beide pistes, zowel die van de Nato als die van de Mossad liggen heel gevoelig heden ten dage. Maar we kunnen niet ontkennen dat beiden wel degelijk belangen te verdedigen hadden. Ik wil mij verder ook niet uitspreken over economische en andere belangen. Maar kan me wel indenken dat men België als een onveilig land beschouwde. Een ruk naar rechts en een verhoging van de budgetten voor de veiligheid zou dus iedereen goed uitkomen.

Zelf veroordeel ik elke vorm van agressie van wie dan ook en waar ook. En moet ik gelukkig ook niet afwegen of ik 28 mensen moet opofferen om er 28000 te redden. Ik zou die afweging niet kunnen maken.

Re: Nog een theorie

Komaan fenix ....

Ik vind dit bijna te grof/zot voor woorden om op te antwoorden maar allez. Denk je nu echt dat caesarea-teams (toenmalige groep uit leger/geheime diensten) belast met uitschakelen van bedreigingen in het buitenland indertijd met een militaire vlucht aankwamen en terugkeerden vanuit België naar Israel?

Ja, Israel heeft hier een aantal tegenstanders uitgeschakeld, net zoals die hier Israeli hebben gedood. Of het een slimme policy is zoiets te doen in een bevriend land is een andere kwestie. Al die aanslagen moesten trouwens goedgekeurd worden door de premier van Israel, persoonlijk. Het is niet dat de militairen of de inlichtingendiensten daar maar op deden zonder enig toezicht.

Laat staan dat ze een bloedbad zouden aanrichten in een warenhuis hier met de idee een ruk naar rechts te bewerkstelligen? Of dat om het even welk regime dat niet totaal kierewiet is zoiets zou doen?

Alleen al het feit dat zoiets uit de koker van zo'n extreem rechtse malloot komt zou je genoeg moeten zeggen. Dat je daar dan een parallel trekt met de huidige toestand in Israel... ik had beter verwacht van je.

80

Re: Nog een theorie

Ten eerste is dit niet mijn hypothese over de vluchtroute
Ten tweede staat het hier vol met uitspraken van extreem rechtse malloten
Ten derde trek ik geen parallel met de huidige toestand in Israel maar wel met de angst van de Joden in België voor een aanslag.
Men is immers bang dat men het conflict naar hier zou importeren.

Wat ik wel van jou vraag is eventjes mee te gaan in mijn hypothese dat de CCC en die zogezegde Bende twee takken van dezelfde boom zijn (dixit Gol)

Dat je van mij beter verwacht zal ik maar beschouwen als een compliment

Ik zal dus antwoorden met een fragment uit de memoires van Tindemans  en met een stukje uit de Tijd aangezien mijn eigen woorden niet goed genoeg zijn


11 september 1986. Gol vertrouwt me toe: ‘Ik krijg regelmatig rapporten uit Israël (van politieke aard).’ Plots beseft hij dat zijn bekentenis de Belgische minister van Buitenlandse Zaken aan het schrikken kan brengen en hij haast zich eraan toe te voegen: ‘à titre personnel, bien entendu, pour mon information.'” Zijn dit aanwijzingen van interferenties van de Israëlische ambassade – of zelfs van de Mossad – in de interne werking van de Belgische regering?”


"Wat is buiten allerhande terreuraanslagen de band tussen de CCC en de Bende van Nijvel? Als we Victor Ostrovsky mogen geloven is het de Israëlische geheime dienst de Mossad. En Ostrovsky weet als voormalig Mossad-lid waarover hij praat. Hij was bij de Mossad immers zelf gedeeltelijk verantwoordelijk voor de kontakten met de terreurgroep CCC (Cellules Communistes Combattantes).Op 3 februari 1986 heeft Ostrovsky in Larnaca op Cyprus een ontmoeting met een Belgisch CCC'er, die een vals Brits paspoort op naam van Jason Burton op zak heeft. De CCC'er krijgt van Ostrovsky de sleutels van een in Brussel geparkeerde en met explosieven en duizenden ontstekingsmekanismen volgeladen wagen.

Mijn conclusie was trouwens dat ik de piste van Cocriamont niet onmogelijk achtte. En dat ik eerder nijg naar redelijk onbetrouwbaar wat betreft Cocriamot
Al heb ik mijn eigen hypothese gemaakt, ik blijf met open vizier kijken naar alles wat ik tegen kom. En ja ik blijf commentaren van extreem rechtse malloten lezen en soms zelfs doorgeven. De eerder linkse visie hebben we gehad oa met 1985.