11

Re: Halle: 3 Maart

club_le-happy-few wrote:

Patrick Haemers wordt overal herkend, maar als puntje bij paaltje komt weten de kroongetuigen het ineens niet meer me blijkt.

Het verhaal van de kroongetuige:

Jules Knockaert was op 3 maart 1983 als commercieel afgevaardigde aanwezig in de Colruyt van Halle, toen daar plots vier overvallers opdoken. Twee van hen drongen door naar de eerste verdieping waar de filiaalhouder zijn kantoor had. Knockaert kreeg een slag op zijn hand en hoofd, de zaakvoerder werd vermoord. De Bende van Nijvel had weer toegeslagen.

Ruim een half jaar later had in het gebouw van de Gerechtelijke Politie in Brussel een confrontatie plaats met een man die bij zijn terugkeer uit de Seychellen was gearresteerd. Knockaert kon de grote blonde atletische man identificeren. Hij droeg een opvallend duur polshorloge. Enkele minuten later kruiste hij de gevangene nog eens in de gangen. Zijn identiteit werd nooit meegedeeld.

Na de ontvoering van VDB begin 1989 zag hij op tv enkele maanden later de arrestatie van Patrick Haemers en herkende meteen de man met wie hij was geconfronteerd en die hem met een knuppel geslagen had.

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

12

Re: Halle: 3 Maart

Dezelfde kroongetuige van de overval in Halle, Jules Knockaert, hoorde, op het moment dat de gangsters het kantoor binnen kwamen, Walter Verstappen zeggen: "Het is niet waar."

Wat bedoelde Walter Verstappen met deze uitspraak? Herkende hij één van de daders? Of was het een verwijzing naar de nieuwe directieven van de warenhuisketen om in geval van een overval niet in discussie te gaan met de overvallers maar om gewoon alles te geven wat ze vragen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

13 (edited by Boemerang 27-10-2011 10:26)

Re: Halle: 3 Maart

Het zou ook kunnen dat de woorden werden gesproken in de context van: Dit gebeurt niet echt/Het is toch niet waar hè. Gewoon ongeloof over dat er opeens gemaskerde mannen in zijn kantoortje staan. Dat (ook) Knockaert het over Haemers heeft als een der daders is wederom een puntje voor de Haemers-piste. Een piste die nu toch echt niet meer te vermijden valt !

14

Re: Halle: 3 Maart

Ik weet niet wat ik zou doen als ze bij mij inbreken en ze staan in mijn kamer. Maar ik zou alles niet "t is ni waar" zeggen van verbazing, ik zou eerder een adrenalinestoot krijgen peins ik smile.

15

Re: Halle: 3 Maart

In de periode van de overvallen leefde men in iedere Delhaize met een angstgevoel. Om dit gevoel te onderdrukken dacht men nogal makkelijk dat het bij hen niet zou gebeuren, maar op een ander. Een heel begrijpelijke gedachte. Ik zie het gezegde "het is niet waar, hé" in die context. Het was wel waar!

16

Re: Halle: 3 Maart

Blijkbaar was de zaakvoerder een regelmatig bezoeker van het bordeel De Zwarte Kat in Halle.

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Halle: 3 Maart

Een voorbeeld van wat Zucker, de analiste die ingehuurd werd door de CWB, naar voor heeft geschoven:

De bendeleider zou op een bepaald moment tijdens de overval in Halle tegen de zaakvoerder geroepen hebben (ik weet niet of dit in het Nederlands of het Frans werd geroepen): "Toi, viens avec moi !" ("Jij, kom met mij mee!") voor ze zich begaven naar de ruimte waarin de kluis stond. De dader zei dus "kom met mij mee!" en niet "breng mij naar de kluis!" of zelfs niet "waar is de kluis?". Deze formulering doet vermoeden dat de daders wisten waar de kluis zich bevond. De kluis zou dan ook gestaan hebben in een ruimte die ook gebruikt werd voor de verhuur van bestelwagens. Het zou dus interessant geweest zijn om de lijst van de huurders te kennen alsook van de werknemers die er werden tewerkgesteld.

Maar niemand heeft in 1983 (noch op het proces van de Borains) op dit detail gelet en sindsdien is de lijst met de huurders vernietigd.

Bron » www.lalibre.be

18

Re: Halle: 3 Maart

De bendeleider (?) gaf een bevel, een militair bevel!

19

Re: Halle: 3 Maart

Kon men zoiets ook te weten komen via een verkenning? Iemand die de lokale situatie van de Delhaize Halle 1983 genoeg kent, om dit te beantwoorden?

Re: Halle: 3 Maart

Men kan die informatie op tal van manieren zijn bekomen. Mss de informatie gekocht van iemand, of een stroman eropuit gezonden voor een afspraak met de zaakvoerder of een valse meteropnemer of iemand die zich uitgeeft voor personeel van de colruyt. Zelfs de dag van vandaag is de gemiddelde winkel zo lek als een zeef. Trek een deftig pak aan, eventueel een nagemaakte badge, uitgestreken gezicht en iedereen denkt dat ge van de firma zijt. Bovendien kan dergelijke verkenning maanden op voorhand gebeurd zijn zonder ooit te zijn opgemerkt.

Servo per Amikeco