Re: Halle: 3 Maart

Vandaag een gesprek gehad met Jules Knockaert, volgende dingen dienen recht gezet te worden:

  • Hij was niet gewapend tijdens overval;

  • Geen nek- maar hoofdschot bij Verstappen;

  • Verstappen werd geëxecuteerd bij kluis op einde gang en niet in kamer waar Jules en andere werknemer zich bevond;

  • De kleinere dader riep in het Frans: par terre, par terre, l'argent, l'argent!

Wanneer Jules een klap op het hoofd van de breed geschouderde dader kreeg, wankelde hij richting bureau waarop telefoon stond. De dader dacht dat hij deze wilde beetnemen en sloeg nogmaals op z'n hand. Ze hadden allebei bivakmutsen op met één gaat voor beide ogen. De grote atletisch gebouwde dader had blauwe ogen met bruin geschminkte oogranden.

Re: Halle: 3 Maart

Ben wrote:

Blijkbaar was de zaakvoerder een regelmatig bezoeker van het bordeel De Zwarte Kat in Halle.

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

Kwamen daar nog relevante figuren over de vloer? Iemand met het temperament als Lekeu zou daar zeker zijn gading hebben kunnen vinden. Al moest je er wel goed de katinnen van de als katinnen vermomde katers weten te onderscheiden. Een ex-maat heeft zich daar immers eens een kat in een zak laten verkopen. En kwaad dat hij was.

De grote Manitou ziet alles

Re: Halle: 3 Maart

Correctie: Jules Knockaert zag enkel de kleine dader met vuurwapen in het deurgat en die had blauwe ogen. Wie van de daders riep in het Frans, kan hij niet zeggen.

Re: Halle: 3 Maart

Dank je Dolorean (en Jules).

dolorean wrote:

Correctie: Jules Knockaert zag enkel de kleine dader met vuurwapen in het deurgat en die had blauwe ogen. Wie van de daders riep in het Frans, kan hij niet zeggen.

Weet je dat ik me daar gisteravond m'n hoofd over heb gebroken... lol Ik meende al dat CBW het verkeerd op zijn website had staan.

55

Re: Halle: 3 Maart

In de memoires van Philippe De Staerke staat deze merkwaardige zin over de moord op Verstappen:

"A la lecture des différents procès-verbaux je suis maintenant en mesure d'affirmer que l'exécution de monsieur Verstappen est le motif du crime. Cet homme qui en dirait long sur des affaires de moeurs devait être réduit au silence."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

56

Re: Halle: 3 Maart

Drie onbekenden betreden de winkel. Een dader is gewapend met een geweer met korte loop. Hij blijft aan de ingang en verplicht de werknemer op de grond te gaan liggen. De andere werknemers en klanten die in de buurt zijn, gaan eveneens onmiddellijk op de grond liggen. Dezelfde dader schiet vervolgens een schot af met zijn geweer. Ondertussen begeven de twee andere daders zich naar de verdieping waar de burelen zich bevinden.

Wanneer beide daders het bureel betreden, bevinden er zich drie werknemers waaronder de winkeldirecteur. Deze laatste moet de overvallers vergezellen naar de brandkast. Hij wordt in deze kamer vermoord teruggevonden met een kogel in het hoofd. Het geld werd uit de brandkast genomen. De drie daders vluchten met hun voertuig, een donkerkleurige VW Golf, in de richting van Brussel. Tijdens hun ontsnapping schieten ze meerdere malen op werknemers van de firma Colruyt, vanuit het voorste raam aan de passagierskant van het voertuig.

De omschrijving van de daders:

  • Dader aan de ingang: 1m85 – stoere lichaamsbouw – zwarte bivakmuts met bleke randen, waarschijnlijk van gele kleur met openingen voor de ogen, de neus en de mond.

  • Dader met matrak: 1m85 – atletisch gebouwd – donkere huidskleur – zwarte bivakmuts met bleke randen, vermoedelijk van gele kleur met openingen voor de ogen, de neus en de mond.

  • Dader gewapend met revolver: 1m80/1m85 – gemiddelde lichaamsbouw, atletisch - donkere huidskleur - blauwe ogen - zwarte bivakmuts met bleke randen, vermoedelijk van gele kleur met openingen voor de ogen, de neus en de mond.

Bron: Cel Waals Brabant

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

57

Re: Halle: 3 Maart

Op 3 maart 1983, rond 19.30 uur, stapten drie mannen met bivakmutsen uit dezelfde Golf Rabbit en liepen de Colruyt van Halle binnen. Een vierde man bleef wachten in de wagen [deze vierde man komt niet aan bod op de website van de onderzoekers]. Een van de overvallers droeg een donkere bivakmuts, een lange okerkleurige regenjas en had een jachtgeweer vast. Zijn kompanen waren gewapend met riotguns. Iemand riep: "Ne bougez pas, tout le monde couché."

Alle kassa's werden leeggemaakt, waarna twee gangsters naar het kantoor van zaakvoerder Verstappen liepen, die prompt reageerde met "het is toch niet waar?" Herkende hij een van de daders? Of zinspeelde hij op de instructies, een gevolg van de vorige overvallen, om gewoon de bevelen van de gangsters uit te voeren? Een van hen brulde: "Couché par terre, l'argent!"

Op het moment van de inval was de zaakvoerder in een druk gesprek verwikkeld met een bediende en Jules Knockaert, inspecteur van de supermarktketen. Die laatste kreeg meteen een slag van een knuppel op zijn hand en hoofd en viel neer, terwijl de dader herhaalde: "J'ai dit, couché par terre." Hij was ongeveer 1 meter 80 groot, had een donkere huidskleur en blauwe ogen en droeg een zwarte bivakmuts, een versleten grijsblauwe regenjas, een donkergrijze broek en zwarte schoenen. Zijn oogkassen waren zoals bij commando's geschminkt met donkere verf.

Zijn kompaan was groter, atletisch gebouwd en droeg een okerkleurige regenjas. Zaakvoerder Verstappen werd verzocht in het bureau ernaast de kluis te openen en kreeg meteen een kogel kaliber .38 door de keel. Hij overleed kort daarna in het ziekenhuis.

De buit bedroeg zo'n 17.500 euro. De daders verdwenen in de richting van Edingen [volgens de onderzoekers richting Brussel], wat erop kon wijzen dat ze via Bierghes hun toevlucht zochten in Rebecq-Rognon en het bos van Houssière. Knockaert werd enkele jaren later geconfronteerd met de Borain Adriano Vittorio en met Patrick Haemers, maar herkende geen van beiden. Hij herinnerde zich nog dat de zongebruinde Haemers net terugkwam uit het buitenland en een Rolex droeg. De supermarktketen Colruyt loofde onmiddellijk een forse premie uit, maar niemand reageerde.

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Halle: 3 Maart

Overvallers op Hals warenhuis wellicht getipt – De klanten hoorden eerste kreten en dan schoten

"Terwijl ik buiten winkelkarretjes in rijen plaatste, hoorde ik plots enkele knallen. Binnen in de winkel zag ik iemand met een bivakmuts over het hoofd. Hij had een geweer in de hand. Ik heb mij dan vlug verborgen in een auto van een klant en toen de overvallers in hun auto wegraasden, heb ik hun nummerplaat - een Belgische - genoteerd. Nadien ben ik vliegensvlug naar binnen gehold en heb even later de hulpdiensten verwittigd". Dit alles vertelt Erik, die donderdagavond getuige was van een erg koelbloedige en vliegensvlug uitgevoerde overval op het warenhuis Colruyt, langsheen de Steenweg op Edingen, te Halle.

Bij de overval werd zaakvoerder Walter Verstappen (33), wonende te Grimbergen, neergeschoten. De man vecht voor zijn leven in het Leopoldziekenhuis te Etterbeek. Adjunct-verkoopsdirecteur Jules Knockaert, wonende te Lembeek, werd met een wapenstok neergeknuppeld toen hij per telefoon alarm wou slaan. De daders gingen aan de haal met een buit van waarschijnlijk meer dan 1 miljoen fr.

Bron: Het Laatste Nieuws | 5 maart 1983

Re: Halle: 3 Maart

Volgens Michel Leurquin gebeurde de overval op de Colruyt in Halle van 5 maart 1983 op de tweede dag van het proces tegen de VMO in Gent (zie tueriesdubrabant.winnerbb.com). 

Heeft er iemand meer info over dat proces? Klopt dit gegeven? Zo ja, dan kan dit interessant zijn en zou het kunnen passen binnen deze hypothese.

60

Re: Halle: 3 Maart

Merovinger wrote:

Volgens Michel Leurquin gebeurde de overval op de Colruyt in Halle van 5 maart 1983 op de tweede dag van het proces tegen de VMO in Gent.

Ik heb al gevonden wanneer de uitspraak was:

mei 1983: Het VMO wordt verboden als privé-militie door het Hof van Beroep te Gent.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube