61

Re: Halle: 3 Maart

Le 3 mars 1983 vers 19 heures 45’, un hold up est commis au Colruyt de Halle. Deux auteurs s’emparent d’une somme d’environ 700.000 F et tuent le gérant d’un projectile dans la tête. Les témoins rapportent l’usage d’une voiture VW Golf noire ou anthracite, plaque A.N. ? 66. Le nommé Michel Cocu a admis avoir conduit cette voiture et donc d’avoir participé à ce hold up comme chauffeur. L’expert en balistique établit une corrélation avec l’arme de Cocu et je m’expliquerai sur ce point ci-après.

Les témoins rapportent également en ce qui concerne les faits 6 et 7 qu’un des auteurs a utilisé une matraque. L’instruction du hold up de Halle est menée par mon honoré collègue, le Juge d’Instruction Mahieu de Bruxelles (son dossier n° 176/83 - notices du Parquet de Bruxelles).

Bron: Nota van onderzoeksrechter Guy Wezel aan Procureur Deprêtre | 20 februari 1984

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Ik weet niet meer exact van waar dit komt en wie dit beweerde (Wezel?) of wat er van waar is. Maar als het wel waar is, kan er een verband zijn met extreem rechts of nazi's?

A la lecture des différents procès-verbaux je suis maintenant en mesure d'affirmer que l'exécution de monsieur Verstappen est le motif du crime. Cet homme qui en dirait long sur des affaires de moeurs devait être réduit au silence.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

63

the end wrote:

Ik weet niet meer exact van waar dit komt en wie dit beweerde (Wezel?) of wat er van waar is.

Het antwoord staat op de vorige pagina. Het komt uit de memoires van Philippe De Staerke.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Het valt me nu pas op dat de gestolen witte Audi van Jacques Culot in de ochtend van 3 maart 1983 teruggevonden werd door de politie. Dat is dus dezelfde dag waarop de Bende rond 19u30 de overval op de Colruyt in Halle pleegt. De zoveelste eigenaardigheid dus in dit dossier.

65

Interessant, vooral omdat de wagen al op 22 februari gestolen werd.

Merovinger wrote:

Het valt me nu pas op dat de gestolen witte Audi van Jacques Culot in de ochtend van 3 maart 1983 teruggevonden werd door de politie. Dat is dus dezelfde dag waarop de Bende rond 19u30 de overval op de Colruyt in Halle pleegt. De zoveelste eigenaardigheid dus in dit dossier.

Ook de locatie waar die gevonden is roept vragen op. Het is vlakbij dat Angelou zijn laatste klanten heeft gepikt. Er is die nacht ook ingebroken in wagens van de Staatsveiligheid en dossiers van extreem-rechts zouden gestolen zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

67

“Hoop dat de waarheid aan het licht komt”

(...) Knockaert draagt die gewelddadige overval van 3 maart 1983 in Halle nog altijd met zich mee.

Drie mannen overvielen het filiaal, waarvan één persoon 1,85 meter groot zou zijn. “Ik was in die periode verkoopdirecteur voor de regio Brussel”, zegt Knockaert. “Ik was net naar de opening van een filiaal in Anderlecht geweest. Ik zat nog niet neer toen een grote man het kantoor binnenstormde. Ik kreeg klappen op mijn hoofd en hand met een soort biljartstok. Een andere bediende was onder het bureau gekropen.”

“Walter Verstappen moest mee naar een ander kantoor om de kluis te openen, onder bedreiging van een vuurwapen.” Een reistas werd gevuld met geld, waarna de dader de man door de nek schoot. Hij overleed later in het ziekenhuis. “Zelf lag ik een week in het ziekenhuis, met vijftien hechtingen, een hersenschudding en een gebroken hand, maar voor hetzelfde geld kon ik het niet meer navertellen”.

“Geen slachtofferhulp”

Het is een open wonde die vers in het geheugen blijft. “Slachtofferhulp bestond nog niet. Daardoor heb ik ook mijn ontslag gegeven en heb ik geprobeerd een nieuw leven te beginnen aan de zee, met vallen en opstaan. Zaken die ik vroeger belangrijk vond, waren van geen tel meer. Pas in ’97 heb ik er voor het eerst echt met iemand over gesproken. Ik ben het onderzoek wel blijven volgen en ging naar de jaarlijkse bijenkomsten, maar voor mij was dat verloren tijd en geld. Zo lang er geen antwoorden zijn, kan ik die bladzijde niet omdraaien. Ik ben niet de man die ik vroeger was, en een tweede keer carrière maken is mij ook niet gelukt.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Heeft er iemand meer inlichtingen over het feit dat tijdens de overval van de Colruyt te Halle op 3 maart 1983 er een rijkswachtofficier "toevallig" aanwezig was tussen de klanten in de winkel tijdens de overval? Wie was die rijkswachtofficier?

Tijdens de overval van de Delhaize te Overijse op 27 september 1985 was er eveneens een rijkswachtofficier "toevallig" aanwezig tussen de klanten in de winkel tijdens de overval. Dat zou Guido Torrez geweest zijn.

69

Een interview met Jules Knockaert over de overval in Halle:

Oog in oog met de Bende van Nijvel: “Hij deed wat ze vroegen. Toch schoten ze hem dood”

Hij was directeur bij Colruyt, had dertig filialen onder zich. Toen hij de Bende van Nijvel zijn vriend Walter zag doodschieten, was er voor Jules Knockaert enkel nog een voor en een na. “In die tijd bestond het woord slachtofferhulp niet eens. Je moest het zelf invullen. Of niet invullen, zoals ik.”

Hij was er niet maandag, op de bijeenkomst van Bende-slachtoffers met de procureurs-generaal in Brussel. De radio adviseerde iedereen al van ’s ochtends heel vroeg om geen nodeloze verplaatsingen te maken. Als je je al bijna 35 jaar vastklampt aan elke sprankel hoop en je die daarna altijd weer ziet vervliegen, is het lastig oordelen over het nut van een verplaatsing.

“Ik heb het lang willen ontkennen, maar ik heb een ander leven gehad door de Bende van Nijvel”, zegt Jules Knockaert (75). “Ik ben in 1965 bij Colruyt begonnen, in de eerste vestiging aan de Universiteitslaan in Elsene. Het was een kleine firma die snel groeide. Ideaal voor iemand als ik: geen diploma, maar bereid om hard te werken. Colruyt groeide met 30 tot 40 procent per jaar. Ik ben begonnen als magazijnier, verder opgeklommen tot gerant, in 1969 tot directeur magazijn en transport en in 1979 werd ik adjunct-directeur verkoop voor Brussel. Ik had dertig filialen onder me, de meeste in Brussel, maar ook in Leuven, Heverlee en Sint-Truiden. De vestiging in Halle was nog altijd de grootste. Daar zat ook de directie. Walter was daar de gerant.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

70

Scaramouche wrote:

Heeft er iemand meer inlichtingen over het feit dat tijdens de overval van de Colruyt te Halle op 3 maart 1983 er een rijkswachtofficier "toevallig" aanwezig was tussen de klanten in de winkel tijdens de overval? Wie was die rijkswachtofficier?

Tijdens de overval van de Delhaize te Overijse op 27 september 1985 was er eveneens een rijkswachtofficier "toevallig" aanwezig tussen de klanten in de winkel tijdens de overval. Dat zou Guido Torrez geweest zijn.

Ik kan het ook niet meer terugvinden waar ik het gelezen heb maar het is me steeds bijgebleven om de volgende reden: ik heb bewaking gedaan aan de Delhaize in Overijse tot voor de moordpartij van de Bende. Een man legitimeerde zich aan mij als zijnde lid van de BSR Wavre met de woorden (in het Frans): "Als er problemen zijn kan je me vinden in de winkel". Later las ik hier op het forum dat ook Kol. Guido Torrez aanwezig was tijdens de overval. Toen ik ook ergens las dat Kol. Lhost aanwezig was in de Colruyt in Halle hield ik deze twee namen in goed gedachte. Maar ik kan niet meer zeggen waar ik de naam Lhost heb gelezen i.v.m. Halle. Trouwens toen ik maanden later een foto zag van Amory, leek het me de BSR'er uit Wavre te zijn.