Toch schoot Glen, de gemeentepolitie, 7 keer. De gendarmes, die uzi's hadden, hadden dat niet.
Ik zou een supermarkt willen beroven door mensen te vermoorden, ik zou gaan waar geen risico zou zijn. Ze zouden elders naar Frankrijk kunnen gaan.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → 1985 → Aalst: Proloog
Toch schoot Glen, de gemeentepolitie, 7 keer. De gendarmes, die uzi's hadden, hadden dat niet.
Ik zou een supermarkt willen beroven door mensen te vermoorden, ik zou gaan waar geen risico zou zijn. Ze zouden elders naar Frankrijk kunnen gaan.
Eentje uit de oude doos:
Hit De Marlets startsein voor Bende van Nijvel?
Zestien jaar na de bloedige aanslag op de Delhaize van Aalst zoeken de speurders de identiteit van een onbekende man die kort voor de feiten in naam van de Bende van Nijvel een carnavalsnummer aanvroeg bij een lokale vrije radio. Het gerecht houdt er ernstig rekening mee dat het hier om een walgelijk spelletje ging van de daders, die het startsein van de plaat als signaal gebruikten om tot actie over te gaan. Woensdag verspreidde het gerecht ook een nieuwe robotfoto van één van de daders.
Lees hier het hele artikel » Nieuws
Henk Rommy zijn handlangers waren de personen die in de Immerzeeldreef in Aalst de villa huurden. Zij gingen een firma oprichten; Ocean Trading. Zij verplaatsten hun met BMW, Mercedes met Nederlandse nummerplaat. Haemers werd gezien samen met deze criminelen in het uitgangsleven te Aalst en Hekelgem. Dit alles uit de documenten onderzoek Bende, Cel Delta. Vliegplein / Aalst / aanvoer / drugs.
In 1984 richtte Abbas zijn bedrijf TTS Diamonds (genoemd naar de eerste letter van de namen van zijn drie kinderen) in de Hoveniersstraat op, in de schoot van de diamantwijk. Daar leerde hij Rashid Ahmad kennen. Abbas vroeg aan Rashid, wiens broer in het Nederlandse drugsmilieu zat, om hem voor te stellen aan enkele grote hasj-trafikanten, want door de Dubai-problemen zat hij in geldnood: "Ik wou mijn vroegere welstand herwinnen. Stelen ligt niet in mijn natuur, zodat de hasjbusiness het enige was wat ik kon doen.” Hij kende immers zowat alle Pakistaanse hasjleveranciers. Zo komt hij in contact met onder meer Johan 'de Hakkelaar' en 'zwarte cobra' Henk Rommy. Hij ontvangt hen soms op zijn kantoor in de Hoveniersstraat, in het Pullmann Hotel of het Century Centre in Antwerpen. Zij sluiten een exclusiviteitscontract af. Voor deze criminele multinational zal Abbas in de periode 1987-1994 liefst 382.000 kilo hasj bestellen, waarvan een deel wordt onderschept.
Ze waren waar het risico voor hen minimaal was. "Thuis". Het was de Bende van Aalst.
Dat is inderdaad een uitgangspunt dat ook al vaak door mijn hoofd ging
Was het risico minimaal door 12 of 13 minuten op een door de rijkswacht bewaakte plek te blijven? Nooit gemardginaliseerd of bandieten die alleen voor de zaak komen, zouden zo'n risico hebben genomen als ze een bank, postkantoor of een supermarkt buiten België zouden kunnen aanvallen. De fout van de bende van Nijvel is Aalst, want men kan begrijpen waar het over gaat, door logisch te redeneren.
Aalst was geen fout. Het was de feit met het niveau van afgruwelijkheid die nodig was om het losgeld te krijgen.
Ik geloofde dat deze ontdekking van wapens begin november tussenbeinde was gekomen. Weet iemand of dit de enige is of dat er later nog een is geweest?
Was het risico minimaal door 12 of 13 minuten op een door de rijkswacht bewaakte plek te blijven? Nooit gemardginaliseerd of bandieten die alleen voor de zaak komen, zouden zo'n risico hebben genomen als ze een bank, postkantoor of een supermarkt buiten België zouden kunnen aanvallen. De fout van de bende van Nijvel is Aalst, want men kan begrijpen waar het over gaat, door logisch te redeneren.
Logisch redeneren is zeggen dat Etienne gelijk heeft met zijn bende van Aalst.
Carnavalsmoppen uithalen op de Radio, bellen in naam van de Bende van Nijvel, Bende van Hofstade enz. Ik zie het de KGB, WNP of Franse gangsters niet doen. En dan hebben we het nog niet over al die intimidaties rond Aalst (tot de dag van vandaag?) Kan men van een fout spreken als je nooit bent gepakt? Lijkt me van niet.
Vermassen over de Bende : altijd dezelfde opdrachtgevers, andere uitvoerders. Is dat zo? En als we als denk oefening deze stelling eens omkeren? Misschien zijn de uitvoerders, de usual suspects, de weken na Overijse in bepaalde milieus terecht gekomen en hebben ze een nieuw samenwerkingsverband opgezet. Nieuwe opdrachtgevers of deels hun eigen opdrachtgever.
In dat scenario zijn de aangebrande wapens eerder een zegen dan een vloek, verwarring troef en iedereen moet zwijgen.
Ik hoor nooit anders dan dat deze uitvoerders kleine garnalen waren, is dat echt zo? Kleine garnalen die zo medogenloos te werk gaan? Hoe zeker kan je zijn als opdrachtgever dat je zelf van deze kerels geen acht kogels krijgt?
Als De Staerke in de namiddag wordt gezien is het een dwaalspoor, want geen enkele gangster zou zo dom zijn zich te laten zien uren voor een overval. Redenering kan even goed zijn, deze bende voelde zich (zeker in Aalst) onaantastbaar in haar acties; ongemaskerd gaan verkennen past ook in dat straatje van onoverwinnelijkheid.
Het kan zijn dat Beijer de boel al 40 jaar manipuleert. Het kan ook zijn dat Beijer zelf wordt geïntimideerd. Dat vreemde voorval in een auto tijdschrift ergens in 2014, iemand? Moest ik spontaan aan denken na het vreemde voorval dat David deze week mee maakte.
Naar mijn gevoel is er iets aan Aalst dat anders is.
Ik probeer even mee te doen aan de denkoefening.
uitvoerders zoeken zelf een nieuwe opdrachtgever (een die niet zo'n aanstoot neemt aan excessief geweld. Of opdrachtgever die net wel veel geweld en terrorisme wil.
uitvoerders proberen rollen om te draaien: zij nemen leiding om opdrachtgever te chanteren met excessief geweld. Ze eisen geld van opdrachtgever om te stoppen met geweld
Beijer heeft nieuwe opdrachtgever (die veel geweld en dode kinderen wil)
Hele structuur opdrachtgever - Beijer - uitvoerders wordt gekaapt door nieuwe 'opdrachtgever' die Beijer intimideert.
Laatste lijkt me meest waarschijnlijke indien opdrachtgever terrorisme wil. Andere mogelijkheid is dat nieuwe opdrachtgever geen vat heeft op de situatie en uitvoerders niet in toom houdt waardoor ze nog meer nodeloos geweld gebruiken dan nodig. Ik sluit niets uit maar voor mij blijft de meest voor de hand liggende verklaring dat manipulator/sociopaat Beijer een revolver tegen het hoofd kreeg van een 'nieuwe' opdrachtgever. Hij hint op Russen. Leugen? Of puzzelstukje? Ik denk puzzelstukje.
Bende van Nijvel → 1985 → Aalst: Proloog