Re: Aalst: Proloog

ctrix wrote:

Niet moeilijk, het was een Nederlander

Is die bewuste persoon ooit voor de camera verschenen? Zeker dat je niet in de war bent met deze (met de natte vinger) gemaakte reconstructie en het moment rond 7:00?

» YouTube

1,112

Re: Aalst: Proloog

Zelfs als er scherpschutters van de rijkswacht aanwezig waren, moesten ze wachten op het bevel om te schieten.

1,113

Re: Aalst: Proloog

Spectator Of Life wrote:

Is die bewuste persoon ooit voor de camera verschenen? Zeker dat je niet in de war bent met deze (met de natte vinger) gemaakte reconstructie en het moment rond 7:00?

Nee, het was niet uit de '30 uur' (waarin trouwens meer objectieve onnauwkeurigheden zitten dan ik tijd heb om op te noemen, die reportage gebruik ik voor niets als referentie).

Maar je doet me twijfelen. Probleem is dat ik niet meer weet in welk programma ik het gezien had, dus 100% uitsluiten dat het niet een acteur was die sprak kan ik ook niet. Hij vertelde ook meer over de radiozender zelf, ik meen me te herinneren dat hij zei dat ze op een Nederlandse zender geïnspireerd waren en niet fulltime uitzonden (?). Als m'n geheugen me niet in de steek laat tenminste, ik ben niet 100% zeker van dat laatste.

1,114

Re: Aalst: Proloog

De oorspronkelijke mi amigo was een Belgische piraatzender van op een schip, maar lag in Nederland. Mi amigo in Hofstade zond oorspronkelijk wel alle dagen uit, maar niet 's nachts. Later (maar dat was al na 1985) moesten ze hun frequentie delen met radio Hofstade en beide radio's kregen de helft van de zendtijd. Nog later verdween mi amigo en bleef alleen nog radio Hofdtade over in Hofstade.

Oh ja, ze hebben ook nog een tijd radio imago genoemd voor definitief te verdwijnen.

Re: Aalst: Proloog

Xenophon : als ik spreek over de hoofdverdachte van Aalst heb ik het niet over De Staerke maar over de Nederlandse premiejager. Dit zou losstaand van alle andere zaken altijd de eerste hoofdverdachte moeten zijn. Toen de Bende hun terugkeer 'vierde' eind september voorspeelde deze dat er over zestal weken een nieuwe aanslag zou volgen. Die statistische kans was op dat moment zeer klein, vermits de Bende bijna twee jaar inactief was geweest. Niemand kon toen weten of Overijse/Eigenbrakel een eenmalig feit zou zijn. Als ik morgen een niet alledaags feit voorspel inclusief timing en deze komt uit, dan mag men me terecht als prime suspect behandelen.

De onderzoekers poneren die radio boodschap als feit en we hebben hier een getuige onder ons, we moeten er dus vanuit gaan dat dit waarlijk is gebeurd. Die meezinger was inderdaad een flinke hit in Vlaanderen, maar gezien de tekst en het feit dat de zanger een Nederlander was, vermoed ik dat dit eveneens een hit was in Nederland. Op marktplaats, een Nederlandse site, worden nog steeds veel singles aangeboden van The Marlets. Dat zorgt ervoor dat de verdachtenregio voor Aalst sterk af te bakenen valt, de opdrachtgever moet een Nederlander of een Vlaming zijn geweest. Dit in tegenstelling tot alle andere feiten waar elke mogelijkheid nog steeds open ligt. Eveneens is er bij geen enkel ander Bende feit sprake van een telefoon aankondiging.

Niet louter voor, maar ook na Aalst, is er onderhandeld tussen de premiejager en onderzoekers. Zo zijn er verregaande gesprekken geweest tussen commissaris Van Rie en de Nederlander. Op een bepaald moment moet de man sterke aanwijzingen hebben gehad vermits er sprake was amnestie in ruil voor informatie die de Nederlander had te bieden mbt Bende.

Dat de Bende die opdracht gaf tot de overval zichzelf identificeerde als de Bende van Hofstade en Mi Amigo op grondgebied Hofstade (een erwt groot) lag, is nog zo een bizar feit.

1,116

Re: Aalst: Proloog

Spectator: er is nogal wat te doen geweest over die premiejager. Wat ik alvast zal zeggen (persoonlijke opinie) is dat het feit dat Reyniers in lachen uitbarstte me niet zou overtuigd hebben van het feit dat het onzin was, eerder in tegendeel.

Vraag is: waarom heeft hij niet thuis meer gegeven nadat Van Rie met een schriftelijk document waarin amnestie werd aangeboden voor zijn celstraf contact nam? Zijn voorspelling over de aanslag in Aalst en de timing daarvan, da's één ding. Kan toeval zijn, weet ik veel. Hij had overigens na Aalst nog andere feiten 'voorspeld' maar gelukkig zijn die er niet meer gekomen voor zover we weten. Zijn info over de samenstelling van de bende en hun 'amateur' achtergrond lijkt mij nog niet dwaas te zijn en weinigen zouden dat indertijd gezegd hebben. M.i. zeker de moeite van het bekijken waard. Alleen: verdwenen voor zover ik gelezen heb. Is er meer over hem geweten?

Re: Aalst: Proloog

De vraag rond het niet meer thuis geven na de onderhandeling met Van Rie is zeker terecht. Wat me ook opvalt is dat de nationaliteiten van zijn genoemde verdachten 'verdacht' overeenstemmen met het milieu De Staerke, waar ik voor Aalst het gevoel heb dat De Staerke, Karafilis en een aantal anderen er zijn ingeluisd door de 'Bende van Hofstade'.

Er is ook nog dat kind dat een verdachte auto met een nummerplaat van het Nederlandse koningshuis meent te hebben gezien. Als kind kende ik elke automerk met al haar types, nummerplaten met bijbehorende landen enzomeer, ik durf te zeggen dat ik op dat vlak toen een stuk helderder was dan vandaag. Ik zou de getuigenis van dat kind niet als onzin af doen. Dat soort sinistere grap past ook helemaal in de psychologische strategie van de Bende van Hofstade (radiomopjes, zwarte pieten pruiken) die volgens mij met alle andere feiten niets heeft te maken.

1,118

Re: Aalst: Proloog

Nog eens wat herlezen ivm dat telefoontje naar de radio. Vond deze post van Boemerang de beste » Forum

Alweer iemand die de nagel op de kop sloeg. Je moet je eens de impact van dat telefoontje proberen voor te stellen in die periode. De spanning die er overal heerste, Nijvel met zijn 8 doden en X gewonden is nauwelijks achter de rug ... en dan zegt iemand, hallo, u spreekt met de Bende van Nijvel. Je moest een halve Alien zijn om dan niet aan een zieke grap te denken. En geloof mij op mijn woord als ik zeg dat toen niemand, maar dan ook niemand het in zijn hoofd haalde om grapjes over de Bende te maken. Heeft er buiten Ctrix nog iemand die boodschap gehoord?

Want blijkbaar was Eddy Vos naar jou op zoek he Ctrix:

"Of hoopt Eddie Vos dat zich dan eindelijk eens die ene luisteraar meld die zegt de bewuste boodschap inderdaad die avond ook gehoord te hebben (kom Aalstenaren, dat moet zich daar dan toch rond gesproken hebben, vraag jullie ouwe Tante eens)."

Maar herlees nog eens goed de laatste zin:

"Leidt mooi af van vragen zoals wie of wat er dan daar op dat dak in Aalst lag als het niet de jongens van groep Diane waren want die waren zgn teruggetrokken (zo vlak na Eigenbrakel/Overijse en de wapenvondst bij de parking (dit laatste is bron Minimouse). Correcties welkom."

Mijn vraag blijft nog altijd dezelfde: Wie of wat lag er op dat dak? Was die bende niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk gedekt? (Zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor het lef dat ze hadden om nog drie minuten op de parking te staan wachten na een overval die met de snelheid van het licht gepleegd werd.) Koppel bovenstaande gegevens eens aan het feit dat zowat de hele rijkswacht op een voetbalmatch aanwezig was ... Zouden er eigenlijk foto's van die voetbalmatch geweest zijn?

1,119

Re: Aalst: Proloog

Reeds in 1983 waren er scherpschutters aanwezig. Ik deed bewaking in uniform aan een Colruyt in Heverlee, kort aan de oprit voor de autostrade. Bij einde dienst om 21:00 kwam er tot mijn verbazing een Rijkswachtcombi aangereden die een ladder plaatste tegen de lage gevel van de winkel. Kwam er een in het zwart geklede man met sniper karabijn naar beneden gekropen uit de dakgoot! Op de zelfde tijd stond er in zwarte overall geklede man met sniper karabijn recht op het terras van een aanpalend flatgebouw. Gesproken met een Rw'er die ik kende. Alleen de gerant van het filiaal wist van de actie. Als er met mij iets gebeurde in de zin van een overval, mocht er actie genomen worden. Simpel hé ...

1,120

Re: Aalst: Proloog

Ware het niet dat ctrix hier zegt dat hij de boodschap ook heeft gehoord en ik geen enkele reden heb om te denken dat die daarover liegt, ik zou voor optie 2 gegaan zijn als meest waarschijnlijke (DJ die fabeltjes komt vertellen). Getuigen die x jaar nadien aankomen ... I'm not sold.

Wat ik me afvraag is: waarom is die DJ daar de dag nadien niet mee naar de politie getrokken? Toen had iemand nog kunnen terugvinden van waar dat telefoontje kwam. Dat zou dan vermoedelijk vanuit een telefooncel geweest zijn, maar ervan uitgaande dat normale mensen niet vanuit een telefooncel verzoekjes aanvragen had het element tenminste vast gestaan.

Een andere vraag: hoe was die parking toen verlicht? Was dat een donker gat of relatief helder? Zelf heb ik nergens een bron teruggevonden die zei dat er schutters lagen op de daken. Zoiets stil houden lijkt me ook sterk.

De voetbalmatch was echt, er zijn foto's van. Maar er zijn wel meer 'afleidingsmanoeuvres' geweest rond het ogenblik van aanslagen: vals bomalarm, een gevecht op een kermis ... Toeval of iets anders?