Re: Aalst: 9 November 1985 - Proloog
Dus waarom 'de Bende van Baasrode' in het telefoontje?
Het was niet de bende van Baasrode, maar de bende van Hofstade.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → 1985 → Aalst: 9 November 1985 - Proloog
Dus waarom 'de Bende van Baasrode' in het telefoontje?
Het was niet de bende van Baasrode, maar de bende van Hofstade.
Exact. En dan de volgende vraag. Dus waarom 'de Bende van Hofstade' (die op dat moment als ‘term’ nergens gangbaar was en uiteindelijk dus in facto nooit zo bestond- in het telefoontje en niet bv de Bende van Baasrode die toen wél berucht was.
En…:
“Speurders gingen er overigens altijd van uit dat tenminste (!) De Staerke met duidelijke aanwijzingen tot Scherpenheuvel met dit verzoeksnummer kon gerekend worden.”
Die nuancering is zeer belangrijk.
“Tenminste.”
Het gevraagde nummer was: "te voet naar Scherpenheuvel".
Het is grappig om te weten dat Johnny niet kon autorijden en dat Yvette V.H als gastvrouw in een bar in Scherpenheuvel werkte. Ook grappig is dat Johnny familie in Hofstade had.
Grappig of cynisch.
De legende wil dat de Bende 'Scherpenheuvel' aanvroeg en de DJ dit nummer niet te berschikking had. En dan gebeurt er nog iets vreemds, de Bende geeft geen mogelijk tweede verzoekje en de DJ speelt spontaan 'Johnny' Be Good. Kan iemand nog volgen?
In de carnavalsstad heeft de Bende vaak tot speculaties en geruchten geleid. Een gerucht destijds was dat de overval in Aalst te maken had met een afrekening tussen twee families. Misschien heeft men in dat opzicht teveel naar een afrekening tussen slachtoffers gekeken, in plaats van mogelijk tussen daders onderling.
Léon De Staerke: "Pinta is een brutale kerel, een analfabeet et surtout un homme dangereux. In de tijd, ik spreek over de jaren tachtig, ging hij vaak stelen, tot zelfs tweemaal per dag. Zo vond hij tijdens zijn rooftochten soms aandelen, kasbons of obligaties die hij dan naar mij droeg. Hij kon de waarde ervan niet inschatten en ik kocht ze af voor een fractie van de waarde. Haha."
Bouten: "Je hebt hem dus afgezet."
De Staerke: "Zou jij dat in mijn plaats ook niet doen?"
En :
Ook grappig is dat Johnny familie in Hofstade had.
Dan is er ook nog de zigeuner die Johnny heeft herkend op de parking, althans volgens zijn bewering. Je kan je afvragen hoe die verhoudingen lagen tussen De Staerkes, Beckers, Bogaerts, Farkas en andere zigeuners en of dit mogelijk relevant is in het Bende onderzoek.
Het is grappig om te weten dat Johnny niet kon autorijden
Op welke bron is dit gebaseerd?
In het boek "Beetgenomen" van Hilde Geens lees ik dat hij héél goed kon autorijden:
"Philippe was een supersnelle chauffeur. "De De Staerkes kunnen vliegen met auto's", herinnerde een politieman zich. "Op een avond kwam ik met mijn vrouw en kinderen terug van een familiebezoek. We reden over de Bergensesteenweg. Op een bepaald ogenblik kwam er een donkere bestelwagen op twee millimeter afstand naast me rijden. Ik draaide mijn raam open en riep: 'Onnozelaar, wat probeer je te doen?' Toen zag ik dat het Philippe was."
Ik dacht dat hij niet van autorijden hield, waarschijnlijk ten orenchte, en je hebt vast gelijk.
Over het verzoekplaatje:
Een onbekende beller vroeg om het liedje "Te voet naar Scherpenheuvel" te laten afspelen om kwart na zeven, zogenaamd in naam van de Bende van Nijvel voor de bende van Hofstade (een bende die trouwens niet bestaat).
Radio Mi Amigo was destijds gevestigd in de Zakstraat in Hofstade, vlakbij Aalst. De timing van het verzoek, zo kort voor de overval, roept natuurlijk vragen op. Was dit telefoontje een signaal voor de bende-leden, of gewoon een flauwe grap op een uiterst ongelukkig moment?
De hypothese hieronder focust op de mogelijkheid dat het een gigantisch toeval was, maar nog steeds een toeval. Het is een gedachte die tot nu toe weinig aandacht heeft gekregen.
Laten we die hypothese eens bekijken:
De radiomaker, Harry Van Praag, vond het verzoek destijds niet vreemd genoeg om de politie te verwittigen (de overvallen in Braine-l'Alleud en Overijse waren iets meer dan 40 dagen daarvoor gebeurd). Dit suggereert dat dergelijke verzoeken mogelijk vaker voorkwamen, of dat de dj niet snel onder de indruk was van "lolbroeken" die een plaatje aanvroegen.
Om de plausibiliteit van het telefoontje te beoordelen, is het belangrijk om te weten hoe vaak het verzoekprogramma zulke (flauwe) verzoeken ontving. Was dit een zeldzaam fenomeen, of eerder routine? Ook het tijdstip van de aanvraag verdient aandacht: kwart na zeven zou kunnen wijzen op een persoonlijke aanleiding, bv. iemand die wist dat een bekende op dat moment naar Mi Amigo luisterde (in de auto onderweg van zijn/haar werk naar huis).
Ik vermoed dat verzoeknummertjes bij Radio Mi Amigo niet op elk moment konden worden aangevraagd. Mogelijk liep het verzoekprogramma enkel tussen 18u en 20u, waardoor het tijdstip van de aanvraag minder opvallend wordt.
De reactie van de dj, instemmend en zonder argwaan, wijst erop dat het verzoek niet als uniek of verdacht werd beschouwd. Dit kan erop duiden dat het telefoontje niets met de Bende van Nijvel te maken had en het een uitzonderlijk toeval kan zijn geweest.
De mogelijkheid bestaat dat de beller, geconfronteerd met de tragische gebeurtenissen die volgden, nooit heeft durven toegeven dat het om een grap ging.
Ter info:
Bij ieder woord in deze tekst dacht ik: "nee Ben, zoveel toeval bestaat niet. Dit kan niet! Dit is een totaal belachelijke hypothese." Maar zolang het kan, moeten we er rekening mee houden.
Ook grappig is dat Johnny familie in Hofstade had.
Welke familie van Philippe De Staerke woonde in Hofstade? En in welke Hofstade woonden zij, Hofstade nabij Aalst of Hofstade nabij Mechelen?
(...) Diezelfde dag vroeg een netjes Nederlands sprekende stem aan de telefoon een plaatje aan op de lokale radiozender Mi Amigo in Aalst voor die avond, ‘voor de Bende van Hofstade vanwege de Bende van Nijvel’. Hofstade is een deelgemeente van Aalst, waar de Brusselse crimineel en latere Bendeverdachte Philippe ‘Johnny’ De Staercke vaak op bezoek kwam bij zijn familie in het plaatselijke zigeunerkamp. Het plaatje dat werd aangevraagd, was ‘Te voet naar Scherpenheuvel’ van The Marlets. De toenmalige vriendin van De Staercke, die de gangster er later van beschuldigde een verkenningstocht te hebben uitgevoerd in de Delhaize van Aalst, werkte als animeermeisje in Scherpenheuvel.
Bron » www.humo.be
Bedankt voor de bron.
Omdat we zo goed als niets weten over dat zigeunerkamp ben ik op zoektocht gegaan. Momenteel is er in de Zijpstraat in Hofstade (Aalst), ter hoogte van huisnummer 34, een woonwagenterrein » Google Maps
Hoe lang het terrein daar al is, heb ik niet kunnen vinden. Ik heb wel dit artikel kunnen vinden waarin één van de bewoners van het terrein aan het woord komt:
(...) In Vlaanderen wonen 980 voyageurs- en zigeunerfamilies in een woonwagen. Door een gebrek aan officiële woonwagenterreinen staan zo'n zeshonderd gezinnen op illegale, vaak onveilige plekken. Als er bovenop de 378 bestaande gemeentelijke standplaatsen geen nieuwe worden gecreëerd, loopt dat tekort aan legale zigeunerstekken tegen 2000 op tot zevenhonderd.
"Woonwagengezinnen die nu niet op een van die 27 gemeentelijke terreinen kunnen staan, worden gedwongen illegaal te staan. Zij hebben geen woonzekerheid, geen nutsvoorzieningen. Een actueel probleem voor zo'n drieduizend mensen", zegt Vlaams parlementslid Ria Van den Heuvel (Agalev).
"Zolang we dit huisvestingsprobleem niet oplossen, kunnen we ook niet werken aan de sociale integratie van die minderheidsgroep."
M. Leimbergen (38) ondervindt de nood aan gemeentelijke woonwagenterreinen elke dag opnieuw. De zigeunervrouw woont al dertien jaar illegaal in Aalst. (*) "Het terrein is stoffig en onveilig, maar er is geen alternatief. Ik wil gewoon een vaste legale stek, zodat mijn kinderen hun schooljaar zonder verhuiszorgen kunnen afmaken en zo meer kans hebben op werk. Het wordt tijd dat er iets gebeurt. Sinds de Tweede Wereldoorlog is er voor ons volk niets verbeterd. Waarom eigenlijk niet? Wij willen gewoon fatsoenlijk wonen?"
Bron: Gazet van Antwerpen | 6 Augustus 1996
(*) De voornaam van de vrouw heb ik zelf afgekort. Ze zou dus al sinds 1983 op dat terrein in Aalst wonen. Ze heeft dezelfde achternaam als Jean Leimbergen, de schoonbroer van Julien De Staerke.
Als we nog verder terug in de tijd gaan, kom ik een zekere François Lafertin tegen. Deze man werd in 1984 gearresteerd. Hij behoorde toen tot een groep zigeuners uit de streek van Aalst. Een exacte woonplaats staat er echter niet bij.
Oplichter aangehouden te Schaarbeek
De 49-jarige zigeuner François Lafertin werd enkele dagen geleden op het grondgebied van Schaarbeek aangehouden. Deze man die in Eeklo werd geboren, behoort tot een groep zigeuners die zich meestal in de streek van Aalst ophoudt.
Lafertin had de gewoonte zich aan te bieden bij bejaarde personen boven de 70. Hij liet ze telkens geloven dat hij de broer was van de ziek geworden postbode en dat hij vanwege de gemeente een bijkomend pensioen van 1.500 fr. kwam brengen. Hij werd dan ook telkens erg goed onthaald.
Eenmaal binnen haalde hij een bankbiljet van 5.000 fr. boven. Hij vroeg de bewoners er 3.500 fr. als wisselgeld op terug te geven. De oudjes gingen dan telkens hun portefeuille halen en terwijl het wisselgeld werd getoond, legde Lafertin het aan boord om telkens verschillende bankbriefjes achterover te drukken.
Tot nog toe zijn een honderdtal slachtoffers gekend. Er wordt geschat dat de dader ten minste 200.000 fr. wist buit te maken. Bejaarde personen die eveneens het bezoek kregen van de oplichter worden verzocht zich kenbaar te maken bij de dichtstbij gelegen politie- of rijkswachtpost.
Bron: Gazet van Antwerpen | 23 Juli 1984
(...) Hofstade is een deelgemeente van Aalst, waar de Brusselse crimineel en latere Bendeverdachte Philippe ‘Johnny’ De Staercke vaak op bezoek kwam bij zijn familie in het plaatselijke zigeunerkamp.
Bron » www.humo.be
En dus passeerde hij daarbij vaak de Delhaize van Aalst. En passeerde hij vaak de vele wegen ten zuiden van Aalst.
Tot hier dan ... Google Maps
Bende van Nijvel → 1985 → Aalst: 9 November 1985 - Proloog