1,241

Re: Aalst: 9 November 1985 - Proloog

Tiens wrote:

En dus passeerde hij daarbij vaak de Delhaize van Aalst

Waarmee het gelijk een stuk minder onwaarschijnlijk is dat hij daar wel eens kwam om er een boodschap te doen. Dit in tegenstelling tot dat wat vaak wordt geschreven, dat zijn bezoek op de dag van de overval een verkenning was omdat hij nooit in de Delhaize van Aalst kwam.

1,242

Ik wil je, Ben, herinneren aan je bericht nummer 278 in de Philippe De Staerke-thread. Het zou de zwager van "Garçon" zijn die in dat kamp in crore woonde mevrouw Geens. Ik meen me te herinneren dat René de Jonge zei dat hij ook in Nederland woonde. Dit punt moet worden gecontroleerd.

1,243

Bedankt om die tekst in herinnering te brengen.

Ik ben ondertussen bezig om het woonwagen-milieu in Aalst en omstreken in kaart te brengen. Ik weet niet of het iets gaat opleveren maar het is wel interessant.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,244

Breda72 wrote:
Tiens wrote:

En dus passeerde hij daarbij vaak de Delhaize van Aalst

Waarmee het gelijk een stuk minder onwaarschijnlijk is dat hij daar wel eens kwam om er een boodschap te doen. Dit in tegenstelling tot dat wat vaak wordt geschreven, dat zijn bezoek op de dag van de overval een verkenning was omdat hij nooit in de Delhaize van Aalst kwam.

Dat is al zeer suggestief.

Er waren toen nog veel meer “woonwagenparken”. Sinds enige tijd zijn deze in Vlaanderen allemaal geregistreerd maar toen was het nog een zooitje. Een letterlijk komen en gaan.

Maar dat als hij naar de 3 (geen 2) “woonwagenkampen” toen in de omgeving van het noorden van Aalst ging, vanuit zijn verschillende woonplaatsen én verblijfplaatsen dan is de kans heel groot dat hij de Delhaize Aalst passeerde (en andere “interessante” plaatsen).

Als je overigens van het woonwagenkamp in Hofstade naar bijvoorbeeld het postkantoor toen in Baasrode ging, dan passeerde je ook de woning van “hij-die-op-zijn-sterfbed-zou-gezegd-hebben-dat-hij-bij-de-Bende-hoorde…”

Daarmee zitten we nog eens midden in de heilige drievuldigheid van het testament tegen De Staerke :

1. De Radio Mi Amigo saga met impliciete verwijzingen naar Johnny (proloog)

2. De - naar mijn mening bedenkelijke - getuigenis van René DJ die Johnny zou hebben herkend tijdens de raid (bewuste avond)

3. Ronquières, dat de hoofdverdachte van Aalst aan alle feiten moest koppelen en al dan niet toevallig dezelfde vindplaats is waar Johnny met zijn kornuiten wel eens iets ging dumpen (epiloog)

Problematisch om een oordeel te vellen wanneer we bij geen van bovenstaande cruciale elementen weten hoe de vork in de steel zit.

Ik blijf wel bij mijn eerder vermelde mening dat het geen overbodige luxe was geweest om de zigeuner verhoudingen in en rond Hofstade met uitbreiding naar andere beruchte clans eens onder de loep te nemen.

Over Radio Mi Amigo en het telefoontje ook de nuance brengen dat we niet weten of daar werkelijk een telefoontje is gepleegd. We weten dat de DJ melding heeft gemaakt van een telefoontje rond 19.15 op zijn radiostation waarbij hij een bepaalde boodschap bracht. We moeten dat onderscheid maken.

1,246

Spectator Of Life wrote:

Over Radio Mi Amigo en het telefoontje ook de nuance brengen dat we niet weten of daar werkelijk een telefoontje is gepleegd. We weten dat de DJ melding heeft gemaakt van een telefoontje rond 19.15 op zijn radiostation waarbij hij een bepaalde boodschap bracht. We moeten dat onderscheid maken.

Ik heb daar toch wat vragen bij. De DJ van radio Mi Amigo heeft dit telefoongesprek achteraf aan de politie gemeld, maar de informatie omtrent dat verzoek lijkt hoofdzakelijk te steunen op zijn verklaring.

1. Was er een opname van die uitzending beschikbaar? Hebben de speurders die kunnen beluisteren om te verifiëren? Zoniet, dan zou zo'n aankondiging (kort vóór de aanslag, op een Aalsterse radiozender, met een expliciete verwijzing naar de Bende van Nijvel) ook door andere luisteraars opgemerkt zijn, en gemeld aan de politie.

2. Zijn er in de PV's meldingen terug te vinden van onafhankelijke luisteraars die de uitzending hebben gehoord? Of steunt het volledige verhaal uitsluitend op de verklaring van de DJ?

1,247

1. Nee

2. Ja, met naam in PV.

1,248

Ik moet eerlijk zijn dat ik niks terug vind onder de naam 'Harry Van Praag' of iets gelijkaardig onder Radio Mi Amigo. Er zijn ook heel wat zenders die deze naam gebruikten blijkbaar. Zou de DJ Ben Van Praag (Eric Vanhoutte) kunnen geweest zijn?

Voor het verschijnen op het forum alhier (o.a. vermeld door Ctrix) vind ik nergens de naam Harry Van Praag terug.

» www.mediapages.nl

1,249

Een vraag: klopt het dat op 11 september 1985 om 19.15 uur in een café in Aalst mannen die in stilte zaten te drinken opstonden en weggingen toen ze deze boodschap en het liedje: "Johnny be good" hoorden?

Die Ben Van Praag (Vanhoutte) had een laatavondprogramma op zeezender Mi Amigo tussen 19.00 en 20.00, althans minstens in 1979. Dat was de zender van Sylvain Tack, een Vlaamse ondernemer. Het is me niet duidelijk of er een link is tussen zeezender Mi Amigo en onze Mi Amigo Hofstade. Bovendien is Ben Van Praag een Vlaming en de mysterieuze Harry Van Praag wordt geacht een Nederlander te zijn.

Op discogs vind je een Mi Amigo Hofstade promo single uit 1986, misschien dat de maker wel iets meer kan/wil vertellen over een eventuele Harry Van Praag. Daarnaast heeft Harry zelf aangifte gedaan van het merkwaardige voorval. Het minste wat ik vermoed is dat hij aangifte doet onder zijn echte naam, dus wie zicht heeft op het PV -als deze nog in het dossier zit- kent ook de echte naam van de DJ.