181

Re: Aalst: Proloog

club_le-happy-few wrote:

Ik heb eigenlijk nooit kunnen begrijpen waarom de De Staerke's en Bouhouche zo met extreem rechts dweepten (Léon De Staerke heeft nog bij Front National gezeten). De Staerke-clan zien er uit als "zigeuners". Een groep die door extreem-rechts geviseerd worden. En Bouhouche is ook van vreemde afkomst?

Denk dat je bij extreem-rechts niet alleen aan het etnische aspect moet denken. Het idee van een machtige staat met harde, duidelijke wetten had zo ook haar aantrekkingskracht. Denk dat mannen a la De Staerke en Bouhouche zich vooral voelden aangetrokken tot het concept van "macht van de sterkste".

182

Re: Aalst: Proloog

club_le-happy-few wrote:

Ik denk dat we de mogelijke vluchtwegen beter moeten uitpluizen.

Ook de baan richting Ninove N45 was een net aangelegde weg, officieel nog niet open zelfs.

183

Re: Aalst: Proloog

LuckyOne wrote:

Denk dat je bij extreem-rechts niet alleen aan het etnische aspect moet denken. Het idee van een machtige staat met harde, duidelijke wetten had zo ook haar aantrekkingskracht. Denk dat mannen a la De Staerke en Bouhouche zich vooral voelden aangetrokken tot het concept van "macht van de sterkste".

Klopt. Je hebt ook extreem-rechtse zwarten, extreem-rechtse Russen, Serviërs, ... Die zijn allemaal op hun beurt overtuigd van de superioriteit van 'hun' ras, dat ze zuiver moeten houden en blabla. Maar ze zijn natuurlijk altijd fan van hun eigen ras. smile Waarmee meteen de belachelijkheid van de hele idee duidelijk wordt.

Een van de weinige uitzonderingen was Hitler. Een klein zwartharig opdondertje, dat propaganda maakte voor grote blonde mensen. wink

184

Re: Aalst: Proloog

dim wrote:

Ben, er klopt iets niet met de tijdstippen: "voor kwart voor zeven" moet waarschijnlijk "voor kwart over zeven" zijn?

Klopt, dit is de correcte versie : "liefst draaien voor kwart over zeven. Het liefst precies om kwart over zeven. Zeker niet later."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

185

Re: Aalst: Proloog

Happy Few Club wrote:

Het feit dat ze Radio Mi Amigo kenden kan ook iets betekenen. Het kan zijn dat enkelen onder hen een dubbelleven hadden en overdag gewoon arbeiders waren. Ze kunnen als Franstaligen bv. in een fabriek gewerkt hebben met Vlamingen waar Radio Mi Amigo opstond. Zeker in Vlaams-Brabant en het Pajottenland (Halle, Sint-Pieters-Leeuw/Rode) had deze zender een grote aanhang. "Te Voet Naar Scherpenheuvel" was op dit soort vrije zenders destijds een dikke hit, zeker in de verzoekprogramma's van die tijd waren dit soort nummers heel populair.

Maar als het een grote hit was, waarom had die DJ  dat liedje dan niet?

Re: Aalst: Proloog

Ik blijf het telefoontje naar het radiostation altijd heel bizar vinden. Wat als het verzoek niet gedraaid was? Was de overval dan niet doorgegaan? Is die disk jockey wel eens onderzocht? Is toch een veel te groot risico om een radiostation te bellen.

Re: Aalst: Proloog

Niemand maakt mij wijs dat ze een overval van dat kaliber laten afhangen van een verzoekplaatje op een lokaal radiostation.

Re: Aalst: Proloog

Maarten1985 wrote:

Ik blijf het telefoontje naar het radiostation altijd heel bizar vinden. Wat als het verzoek niet gedraaid was? Was de overval dan niet doorgegaan? is die disk jockey wel eens onderzocht? Is toch een veel te groot risico om een radiostation te bellen.

Daar moeten toch tapes van bestaan of getuigen die de aankondiging van de DJ op de radio hoorden? Ik dacht dat alles opgenomen werd.

Re: Aalst: Proloog

Het is een opvallend verhaal idd, maar meer waarde kan je er helaas niet aan toekennen.

190

Re: Aalst: Proloog

Ik hou het bij zuivere provocatie.