Re: Aalst: Proloog

Heb ik niet ergens gelezen dat de DJ de bewuste plaat niet had en dat hij dan maar een andere plaat heeft gedraaid?

Als dit inderdaad zo is dan betekent dit dat de "waarschuwing" of de oproep tot een ander bendelid om bv. klaar te staan op een bepaalde plaats er nooit gekomen is. De aanslag is echter wel doorgegaan. Volgens mij is dus dat telefoontje aan de radio ofwel pure provocatie, ofwel een heel toevallige slechte mop van iemand die niets met de bende te maken heeft ofwel een verzonnen verhaal van de DJ.

Weet iemand iets over deze Bende van Hofstade (ligt toch ook ver van Aalst)? Werd dit onderzocht?

192

Re: Aalst: Proloog

Dag Merovinger, je hebt Hofstade tegen Mechelen en Hofstade tegen Aalst. Welkom op het forum.

193

Re: Aalst: Proloog

Hehehe, ik woon in Hofstade bij Mechelen, hier heb je ook bendes, maar ik vrees dat die niks met de aanslag in Aalst te maken hebben.

194 (edited by Raf 08-09-2010 15:12)

Re: Aalst: Proloog

Merovinger wrote:

Heb ik niet ergens gelezen dat de DJ de bewuste plaat niet had en dat hij dan maar een andere plaat heeft gedraaid?

Ik heb al op dit forum gemeld dat "te voet naar scherpenheuvel" op de bewuste avond niet gedraaid werd wegens niet gevonden door de DJ. In plaats hiervan speelde hij "Jhonny be good" van Chuck Berry, met de bestelde boodschap. En slechte mop lijkt het me niet, ofwel is dit echt van de bende afkomstig, ofwel pure fantasie van de DJ.

Re: Aalst: Proloog

De vraag die misschien toch de moeite waard is om gesteld te worden is: Wat heeft de Bende gedaan of juist niet gedaan door het feit dat "Te voet naar Scherpenheuvel" niet gedraaid werd? Was hierdoor een kompaan niet op de afspraak en hebben de anderen besloten om de raid toch maar te doen met minder volk? In dat geval had het waarschijnlijk nog een grotere slachtpartij geworden.

Heeft de DJ de plaat van Chuck Berry aangekondigd met de boodschap: "Deze plaat werd aangevraagd door de Bende van Hofstade voor de Bende van Nijvel", of iets gelijkaardigs?

196

Re: Aalst: Proloog

Merovinger, de DJ heeft gezegd "Voor de bende van Nijvel, in naam van de bende van Hofstade".

197

Re: Aalst: Proloog

Misschien nog een paar relevante vragen over deze zender:

  • Was die populair/bekend in Aalst?

  • Werd het programma van die DJ veel beluisterd?

  • Tot waar kon je die zender ontvangen? Kon je hem bijvoorbeeld nog ontvangen in Ninove, Ternat, Groot-Bijgaarden, Brussel of Dendermonde?

  • Is er ooit onderzoek geweest of bepaalde mensen op een bepaald ogenblik die dag naar die radiozender hebben geluisterd?

  • Werd die zender veel gedraaid in cafés? Ik denk bijvoorbeeld aan die getuigen die twee personen in een café heeft gezien waarvan er één op Bouhouche leek.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

198

Re: Aalst: Proloog

Hier zouden we voort op moeten zoeken, die zender lokt ons misschien niet direct naar de oplossing maar men zou er veel kunnen uit afleiden. Het kan bepaalde zaken nog meer duidelijkheid geven, in Aalst zijn er aalstenaars bij betrokken en/of mensen die Aalst heel goed kenden.

Men zou er nog kunnen aan toevoegen of er ooit controle is gedaan vanwaar de telefoon kwam, via de RTT ofzo. Ik veronderstel dat dit misschien mogelijk was, kwam het uit een telefooncel en waar. Ik denk wel dat die zender populair was bij de Aalstenaars, bij een beperkte groep mensen. Hoe populair waren radiostations eigenlijk in die tijd?

Ben wrote:

Tot waar kon je die zender ontvangen? Kon je hem bijvoorbeeld nog ontvangen in Ninove, Ternat, Groot-Bijgaarden, Brussel of Dendermonde?

Nu kan men een regionale zender tot iets na Ternat beluisteren (net niet tot Groot-Bijgaarden). Maar ja, ik denk dat men vroeger misschien wel verder te horen was. Toen werd er niet zoveel gecontrolleerd op de frequentiesterkte veronderstel ik.

199 (edited by Raf 10-09-2010 10:23)

Re: Aalst: Proloog

Midden jaren 80 waren de lokale radio's zeer populair, we spreken hier van voor het VTM tijdperk. Na het voorbeeld van Radio Veronica in Nederland werden ook hier ontelbare stationnetjes opgericht. Ik denk dus wel dat Radio Amigo (toch een bekende naam), een groot publiek had.

Zoals de DJ zelf aangeeft gaven de meeste bellers hun verzoekje in het plat Aalsters door, het viel hem ook op dat hij een man aan de lijn kreeg die keurig Nederlands sprak. Duidelijk dus niet van de streek. Ik kan mij  goed voorstellen (als hij de waarheid spreekt) dat dit samen met de geheimzinnige boodschap bij hem is blijven hangen. Zeker als je later op de avond verneemt wat er 10 kilometer verder gebeurd is.

Zijn hier mensen uit het Aalsterse die kennissen, vrienden hebben die meer weten over deze radio, misschien mensen kennen die er uitgezonden hebben of in het bestuur ervan zaten? Het zou zeer interessant zijn om te weten welk bereik men in 85 had, om alzo een gebied te kunnen bepalen.

200

Re: Aalst: Proloog

Ik ken de zender uit mijn kindertijd (jaren 80). Was een vrij populaire zender, in onze straat waren er verschillende mensen die er naar luisterden. De zender was vooral populair omdat je er steeds kon naar bellen om een nummer aan te vragen, niet enkel tijdens verzoekprogramma's. Hebben dit zelf ook vaak gedaan. Het gevraagde nummer werd ook steeds snel gespeeld, bijna altijd binnen het half uur.

Van de bewuste uitzending weet ik niets, ken ook niemand die er iets van weet. In die periode was er overal wel een populaire lokale radio, dus ik denk niet dat deze ver buiten Aalst gekend was, door de verschillende vrije radio's werden de frequenties ook vaak verstoord van zodra je wat verder ging. Mi Amigo was een zender uit Hofstade en niet uit Aalst zelf.