211 (edited by Biggus Dickus 13-09-2010 21:31)

Re: Aalst: Proloog

Gesteld, met de nadruk op gesteld, dat dit verzoekplaatje gelieerd was aan de overval, dan kan men wel enige denkpistes afsluiten me dunkt. Ik denk niet dat bv. een Gladio-doodseskader zich daarmee gaat bezighouden. In alle geval, hieronder volgt de songtekst van 'Te voet naar Scherpenheuvel', het aangevraagde hitnummer. Waarom zou net dit nummer de revue moeten passeren? Vooralsnog vind ik geen cryptische boodschap in de tekst.

Schalala lala lala la
Schalala lala lala la
Schalala lala lala la
Oja we lusten hem zo graag

In Zichen-Zussen-Bolder
Daar kreeg een kastelein de troppe kolder
Hij riep opeens zeg mannen
Stop toch met drinken luister naar mijn plannen
We maken hier maar plezier
Verzwelgen tonnen vol bier
Ik geef u nu dit sermoen
We moeten boete doen

We gaan te voet naar Scherpenheuvel
Oja te voet naar Scherpenheuvel
Maar wanneer komen wij daar aan
Met zoveel kroegen langs de baan

Te voet op weg naar Scherpenheuvel
Helemaal echt naar Scherpenheuvel
Maar of we het halen is de vraag
Want o we lusten hem zo graag

Schalala lala lala la
Schalala lala lala la
Schalala lala lala la
Sja we lusten hem zo graag

De kastelein als herder
Zag na een dorp en tien cafeetjes verder
De meesten van zijn schapen
Lagen voor pampus en op apegapen
De eerste dag was niet best
Zo’n kilometer of zes
En verder kwamen ze niet
Maar steeds weerklonk hun lied

We gaan te voet naar Scherpenheuvel
Oja te voet naar Scherpenheuvel
Maar of we het halen is de vraag
Want o we lusten hem zo graag

Na dertien volle weken
Zijn zij in Scherpenheuvel neergestreken
En u mag zeker weten
Ze waren geen een cafe vergeten
Oja ze waren zo fier
Wat hadden zij een plezier
De kastelein die riep he
Ik heb weer een idee

We gaan naar Zichen-Zussen-Bolder
Te voet naar Zichen-Zussen-Bolder
Maar wanneer komen wij daar aan
Met al die kroegen langs de baan

We gaan naar Zichen-Zussen-Bolder
Te voet naar Zichen-Zussen-Bolder
Maar of we het halen is de vraag
Want o we lusten hem zo graag

Schalala lala lala la
Schalala lala lala la
Schalala lala lala la
Oja we lusten hem zo graag

Schalala lala lala la
Schalala lala lala la
Schalala lala lala la
Oja we lusten hem zo graag

(c) De Marlets

212

Re: Aalst: Proloog

Wat als dit liedje een waarschuwing naar de bendeleden moesten zijn om richting Scherpenheuvel te rijden om een politiecombie te ontwijken maar omdat het liedje niet afgespeeld werd dat ze gewoon gegokt hebben? Links of rechts? Muntje gooien. Dan maar niet richting Scherpenheuvel. Weet iemand waar de politie patrouille stond op dat moment, ik zou er niet van verschieten dat een bendelid eventjes rondgereden heeft om te kijken waar de beste vluchtroute zou zijn. Ik gok maar hoor.

213

Re: Aalst: Proloog

Denk dat je niet moet voortgaan op deze piste. Als je een overval laat afhangen van een lied dan ben je pas amateuristisch bezig. Denk dat het gewoon een boodschap, verwittiging is aan bepaalde personen. Om deze boodschap door te geven moet je wel een lied aanvragen, anders maak je je eigen verdacht.

"'Ik zou een plaatje willen aanvragen voor de Bende van Hofstade in naam van de Bende van Nijvel. De Marlets met Te voet naar Scherpenheuvel. Liefst draaien voor kwart over zeven of om kwart over zeven precies, zeker niet later. Anders is het te laat. Ik mag er toch op rekenen?' 'Komt in orde,' heb ik geantwoord. 'Is dat alles?'"

Voor de Bende van Hofstade in naam van de Bende van Nijvel. Het lijkt wel dat de bende van Hofstade de opdrachtgevers zijn.

Re: Aalst: Proloog

Biggus Dickus wrote:

Gesteld, met de nadruk op gesteld, dat dit verzoekplaatje gelieerd was aan de overval, dan kan men wel enige denkpistes afsluiten me dunkt. Ik denk niet dat bv. een Gladio doodseskader zich daarmee gaat bezighouden. In alle geval, hieronder volgt de songtekst van 'Te voet naar Scherpenheuvel', het aangevraagde hitnummer. Waarom zou net dit nummer de revue moeten passeren? Vooralsnog vind ik geen cryptische boodschap in de tekst.

De inhoud van het lied zal niet belangrijk geweest zijn. De aankondiging wel, ongeacht het nummer dat de DJ draaide. De keuze van het nummer en het radiostation lijken mij louter ter maskering.

215 (edited by Boemerang 14-09-2010 04:26)

Re: Aalst: Proloog

Eventjes achteruit, krap anderhalve maand voor het telefoontje naar deze radio vermoord de Bende van Nijvel 8 mensen en vallen er een aantal (?) gewonden. Twee weken ervoor vinden kinderen een tas met wapens bij de Delhaize parking in Aalst (stond toen in de krant?). België staat op scherp en is waakzaam. De Bende van Nijvel besluit om een groot risico te nemen en vraagt, vrij van vrees voor oplettende politie en meeluisterende burgers, een plaatje aan. Goeienavond, u spreekt met de Bende van Nijvel ja.

Optie 1: De DJ (niet de slimste) legt niet de telefoon op en zegt ook niet "wat is dat voor een zieke grap". Braaf zegt hij "komt in orde". Hij hoort de boodschap en herhaalt hem, schrijft hem op, leest hem na, leest hem een 15/30min. later nog eens en spreekt hem dan uit in de microfoon. Hij draait niet de plaat en ook niet het origineel (Way to Amarrillo) maar een andere. Er staat niet "Bert aan Ernie" of "Falcon to Snowman" maar Bende van Nijvel aan BvH en met een uiterlijk tijdstip, anders "is het te laat". Hij belt niet meteen de politie maar doet dit wel enige tijd (jaren?) later.

Uiteindelijk brengt de CWB uitgerekend dit naar buiten in de hoop dat ergens iemand zich na 20 jaar nog herinnert een persoon ergens in een telefooncel te hebben zien staan (i.p.v. iets waar we echt wat mee kunnen). Of hoopt Eddie Vos dat zich dan eindelijk eens die ene luisteraar meld die zegt de bewuste boodschap inderdaad die avond ook gehoord te hebben (kom Aalstenaren, dat moet zich daar dan toch rond gesproken hebben, vraag jullie ouwe Tante eens).

Optie 2: Die Dj is niet helemaal kosher (ergens gelezen op dit forum). Hij wil aandacht (is immers DJ). Hij kan goed uit z'n nek l*llen (is immers DJ). Eddie Vos brengt uitgerekend dit naar buiten, het zoveelste vage spoor. Leidt mooi af van vragen zoals wie of wat er dan daar op dat dak in Aalst lag als het niet de jongens van groep Diane waren want die waren zgn teruggetrokken (zo vlak na Eigenbrakel/Overijse en de wapenvondst bij de parking (dit laatste is bron Minimouse). Correcties welkom.

Tsja, wat is de waarheid. Eddie, vertel het ons eens. Eddie?

216

Re: Aalst: Proloog

Als er al een boodschap zou achter zitten - denk ik persoonlijk - dat de aanvrager van de plaat geen boodschap aan de uitvoerder wou geven maar eerder aan een 3de persoon(en). Met als doel het verklaren dat de operatie loopt.

Re: Aalst: Proloog

Als die DJ inderdaad de enige getuige is, dan raad ik verder iedereen aan hier verder geen energie aan te verspillen. Verder sluit ik me aan bij Boemerang. De kans dat dit plaatverzoek mis zou gaan, was erg groot. Die dj is ook een enorme sukkel dat ie deze boodschap zo heeft voorgelezen. Tenminste als de naam 'Bende van Nijvel' al heel gangbaar was. Kennelijk is deze dj van het niveau dat je hem alles kan laten zeggen. Het denken komt pas enige jaren? later.

218 (edited by Hestur 14-09-2010 23:13)

Re: Aalst: Proloog

Men gaat er hier soms van uit dat dat liedje een codeboodschap was. Lijkt me echter stilaan twijfelachtig. Met een anders geformuleerde tekst had de Bende haar interne boodschappen ook ongemerkt over de radio kunnen doorgeven. "Van Eddy aan Mark" zou dan enkel voor ingewijden begrijpelijk zijn. Alles kan eigenlijk een signaal zijn: een wit laken, een open raam, een toeterende auto, een liedje op de radio, een stuk papier in de vuilbak. Het gaat er om wat je op voorhand afspreekt wat een bepaalde zaak betekent. De Bende van Nijvel in je boodschap vermelden is pure provocatie. Het functioneel nut is bovendien echt wel nul. Je zou verwachten dat de dj wakker zou schieten en niet slaafs de boodschap voorlezen die hij krijgt.

Het gaat volgens mij dan ook vooral om de brutaliteit. En die was beslist bedoeld. Je moet maar dúrven: niet enkel een gewaagde overval, maar ook nog eens op voorhand telefoneren met een "Jongens, we komen er aan". Erger nog, ze noemen ook nog eens een plek vlak naast Aalst. Ze heffen op voorhand een tipje van de sluier op, maar niet volledig. Het effect is dubbel: 1) psychologische impact van een bende die via de radio tipt waar ze gaat moorden; 2) een beetje politiecommissaris stuurt misschien wel versterking naar Hofstade - je weet nooit. Vermits Hofstade vlakbij Aalst ligt (zelfde politiezone), betekent dat: reserves wegtrekken uit Aalst. Er zijn geen Delhaizes in Hofstade.

Ironisch genoeg had de dj niet eens door hoe ernstig de situatie was. Hij schreef de boodschap domweg op en las ze voor. De politie waarschuwen zat er niet in.

219

Re: Aalst: Proloog

Nee, er waren geen Delhaizes in Hofstade.

220 (edited by geronimo 14-09-2010 23:06)

Re: Aalst: Proloog

Hestur, het leggen van kaarten op lijken werd veel toegepast door speciale eenheden in Vietnam. Vooral de schoppenaas (dodenkaart) werd veel gebruikt. In Amerika kreeg deze kaart betekenis na de laffe moord op Wild Bill Hackock,die in1876 tijdens een pokerspel werd vermoord. Hij had 2 zwarte achten en 2 zwarte schoppen in zijn handen "death man's hand". Gewoon ter informatie.

http://lh5.ggpht.com/_U3ZRR_t9GFU/TI_fi95i_nI/AAAAAAAAAHo/8MOmR1eWbwY/images.jpg