Re: Aalst: Proloog

Ik lees spannende verklaringen. Maar de vraag is nog steeds of dit echt gebeurd is. Zolang de dj de enige getuige is, geloof ik niet dat het een feit is.

222

Re: Aalst: Proloog

noorderling, je zou gelijk kunnen hebben. Wat weten we van de DJ? Ik vraag mij af waarom ze juist dat liedje genomen hebben. Ze konden evengoed ook een liedje van Elvis genomen hebben. Ik vind het liedje een keileuke beat hebben. Als je eventjes de delhaize gaat overvallen, ga je dan eventjes, tralalala zingen? Ik zou me in hun plaats voorbereiden, mentaal, zonder tralalala te zingen. Maar ja ik ben dan ook geen zware jongen. Ergens stinkt er iets aan.

223

Re: Aalst: Proloog

Die radio had behoorlijk wat luisteraars. Iemand moet het berichtje van de DJ toch gehoord hebben om dit verhaal te kunnen bevestigen?

224

Re: Aalst: Proloog

Aalst, stad van carnaval en Voil Jeanetten. Ik denk dat een DJ van een verzoekprogramma al lang niet meer verschiet van de aanvragen die er soms binnenkomen. Ik kan er perfect inkomen dat hij dacht dat het een grap was. De DJ: "Ik dacht, het zal wel een grappenmaker geweest zijn." Wat moet je anders denken? Dat een bende die reeds 20 mensen heeft vermoord, even naar het plaatselijke radiostation belt om een plaatje aan te vragen? Volgens mij een logische gedachte als je denkt dat het wel de Frans van café De Vuilen hoek is die een mopje uithaalt, hoe slecht ze ook is.

geronimo wrote:

Men kan deze persoon (de DJ) is vragen of hij reeds door politie benadert is.

De DJ: "Toen ik achteraf hoorde wat er twintig minuten later in de Delhaize van Aalst gebeurd is, kreeg ik kippenvel. Ik heb toen iemand van de politie aangesproken. Ik heb een verklaring afgelegd, en daarna ben ik nooit meer verhoord. Ze hebben me ook nooit gevraagd om stemmen van verdachten te herkennen."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

225 (edited by CleverTrevor 15-09-2010 10:59)

Re: Aalst: Proloog

In het aangevraagde plaatje zat vast geen code verborgen, maar de titel kunnen we op zijn minst aan één persoon koppelen: de toenmalige vriendin van Philippe De Staerke (dezelfde die beweerde dat ze met Philippe op verkenning is geweest) werkte destijds in Scherpenheuvel. Ze was er animeermeisje in een of andere bar.

Ik heb weleens het volgende gedacht. Men kon er van uit gaan dat de DJ de politie over het verzoekplaatje zou vertellen, want het ging immers om de Bende van Nijvel. Wilde men door een verwijzing naar Scherpenheuvel de speurders op de piste-Philippe De Staerke zetten, wat dan mogelijk inhoudt dat deze piste eigenlijk een dwaalspoor was? Ook het begrip Bende van Hofstade lijkt op Bende van Baasrode - de naam waarmee De Staerkes bende werd aangeduid.

Ik heb nooit geweten wat ik van De Staerke moest denken. Er zijn veel aanwijzingen die hem als een mogelijk Bende van Nijvel-lid aanwijzen maar er is ook een en ander dat tegen die these spreekt. Ik heb vaker gedacht dat er mensen waren die de speurders welbewust in de richting De Staerke wilden duwen om zichzelf buiten schot te houden. Wat dan effectief gelukt is want in Dendermonde beet zich helemaal vast in deze piste.

226

Re: Aalst: Proloog

Vermoedelijk heeft de DJ dat plaatje gedraaid omdat hij er geen erg in had. Misschien belden er vaak luisteraars met cryptische boodschappen, gewoon voor de grap. Maar we hebben dan wel luisteraars nodig die dit kunnen bevestigen.

Re: Aalst: Proloog

LuckyOne wrote:

Vermoedelijk heeft de DJ dat plaatje gedraaid omdat hij er geen erg in had. Misschien belden er vaak luisteraars met cryptische boodschappen, gewoon voor de grap. Maar we hebben dan wel luisteraars nodig die dit kunnen bevestigen.

Ja, dat is zeker belangrijk. Ik ben zeer benieuwd of die er zijn!

228 (edited by Hestur 08-11-2010 22:11)

Re: Aalst: Proloog

Ik denk dat ze dat liedje deels ook gekozen hebben omdat het zo'n vrolijke meezinger is. Alsof ze op kermisuitstap gaan. Niks geheime code - dan hadden ze de naam "Bende van Nijvel" wel niet vermeld in hun boodschap! Als ze echt een geheime boodschap wilden doorgeven, hadden ze gewoon een song van Jan voor Piet aangevraagd en op voorhand afgesproken wat die code betekende. Het waren absoluut geen uilen, als ze de naam Bende van Nijvel vermelden, is dat met een reden.

Dit is integendeel zuiver psychologische oorlogvoering: op voorhand via een vrolijke song aan de mensen laten weten dat ze er aan komen (+ locatie bij benadering), dat niemand hen wat kan maken en dat ze van niemand schrik hebben. De meest aannemelijke hypothese die ik al heb gelezen omtrent de "Bende van Hofstade" is dat radio Mi amigo gewoonweg in Hofstade lag. Heel simpel dus: de Bende van Nijvel doet de groetjes aan het locale radiostation.

Anders gezegd: uit deze actie kan je duidelijk lezen dat ze de mensen schrik willen aanjagen. Waarom ze dat willen, is minder duidelijk (Afpersen? Een extreem-rechtse zaak promoten?).

Re: Aalst: Proloog

Wat als het helemaal geen Bendelid was die de boodschap doorgaf? Misschien iemand die (tevergeefs) de Bende wou verklikken en misschien gehoopt had dat de DJ en/of de luisteraars de flikken zouden waarschuwen. Je kan zeggen, waarom belde hij dan zelf niet gewoon naar de politie maar aangezien die toen niet te vertrouwen waren deed hij het op deze ludieke manier. Het feit dat hij 2 bendes vernoemt (Hofstade/Nijvel) kan misschien duiden op een afrekening tussen de 2.

Re: Aalst: Proloog

Er is helaas maar 1 getuige van dit verhaal en dat is de dj zelf. Voor mij is dit dus nooit gebeurd. Klaar uit. Er zijn wel meer bende-fantasten, dit past er goed in.