241 (edited by K& 16-05-2013 15:42)

Re: Aalst: Proloog

Weet er iemand deze schietstand van Baeyens te situeren in 1985?

242

Re: Aalst: Proloog

Boemerang wrote:

Dag Legia, welkom. Heb jij van deze getuigenis officieel melding gedaan? Zo ja, wat was de reactie van de speurders? Zijn er robotfoto's of  "bekende verdachten" waar jij iets in ziet? Zo zijn er robotfoto's van verdachte lieden op de ochtend van 9-nov-'85. Waren het ruige of nette types, is er iets over hun gedrag te vertellen? Nieuwsgierig naar meer...

Boemerang, ik heb daar destijds telefonisch aangifte van gedaan (zal wel één van hun eerste tips geweest zijn die ze binnenkregen) en nooit iets van vernomen. In die tijd hing er in Aalst een sfeertje van "ze komen hier ook wel eens langs bij Delhaize", wij gingen daar dus eigenlijk niet meer op winkelen op vrijdagavond. Die avond gingen we ergens op bezoek en mijn vrouw ging er enkel een fles wijn kopen, zelf bleef ik op de parking in de auto wachten. Heb daar ook nog de rijkswacht gezien met de Renault 4, ze reden traag voorbij, waarschijnlijk omdat ik toen ook met een snelle wagen reed.

De voetsporen van René De Witte (zie getuigenis René De Witte) kloppen ook. Ik heb ze op zondag ook gezien (als kind speelden we daar vroeger wel eens en ik wist dus ook dat die dreef uitkwam aan het rusthuis). Ben er dus zondag nieuwsgierig eens gaan kijken.

Ook klein toevallig detail is, dat mijn moeder aan het Houten Hand bewuste avond met haar fiets bijna omver gereden werd door een golf met zeer hoge snelheid die een hels lawaai maakte, vermoedelijk bedoelde ze de opgedreven motor.

243 (edited by Hestur 11-11-2010 20:09)

Re: Aalst: Proloog

legia wrote:

In die tijd hing er in Aalst een sfeertje van " ze komen hier ook wel eens langs bij Delhaize", wij gingen daar dus eigenlijk niet meer op winkelen op vrijdagavond.

Hoe verbreid was die opinie? Waren er concrete redenen waarom men aan Aalst dacht? Of was het de algemene sfeer van 1985?

legia wrote:

De voetsporen van René De Witte kloppen ook..... heb ze op zondag ook gezien. (als kind speelden we daar vroeger wel eens en ik wist dus ook dat die dreef uitkwam aan het rusthuis) Ben er dus zondag nieuwsgierig eens gaan kijken)

Het zou mij (en vele anderen, denk ik) oprecht interesseren het kaartje en de foto van René te kunnen zien.
Legia, liepen die voetsporen in de richting van Erembodegem of richting de Delhaize?

legia wrote:

Ook klein toevallig detail is, dat mijn moeder aan het Houten Hand bewuste avond met haar fiets bijna omver gereden werd door een golf met zeer hoge snelheid die een hels lawaai maakte, vermoedelijk bedoelde ze de opgedreven motor.

Heb je hier meer details over?  Zelfs basic informatie kan mogelijk nuttig zijn: uur, richting waarin wagen reed, kleur.

Mijn excuses dat ik zo doorvraag op zaken die u wellicht details of evidenties lijken. Hoe meer gegevens en observaties we hebben, hoe preciezere hypotheses we kunnen opbouwen van de gebeurtenissen.

244

Re: Aalst: Proloog

K& wrote:

Weet er iemand deze schietstand van Baeyens te situeren in 1985 ?

Die schietstand is op het einde van de Termurenlaan te Erembodegem. Deze straat helemaal tot het einde rijden en smalle weg naar rechts nemen. Het is het laatste gebouw (oud fabrieksgebouw) achter in deze doodlopende weg.

Re: Aalst: Proloog

Fijn dat legia dat verhaal van de voetsporen bevestigt.

Ik moest vandaag op de boekenbeurs gaan signeren (Lernout & Hauspie: Top Secret) en bij mijn thuiskomst was mijn aangestelde vrijwilliger op zijn XBox bezig. Druk leven, heeft hij. Ik probeer de komende dagen een gaatje in zijn agenda te vinden om die artikelen op de site te laten zetten.

Vandaag, 25 jaar geleden, was er een bijzonder bedrukte sfeer op de jaarmarkt van Aalst.

246

Re: Aalst: Proloog

Hestur, voetstappen richting Erembodegem. Deze hele afstand afleggen met zwaar schoeisel en in de modder doe je niet in een minuutje, het is een zeer behoorlijke afstand. Het lijkt me ook bijzonder moeilijk om dit in het donker te doen. Ongeveer halverwege kan je ook naar links, dan ben je vrij vlot in de dreef aan het sportpark.

De dreef aan het sportpark heeft in het Aasterse ook de bijnaam " Bruine dreef" gekregen, het is nl.een bekende rendevous plaats van het homomilieu. In je auto de krant lezen doe daar best met je deuren op slot. M.a.w, het is daar een konstant gaan en komen, elke stilstaande wagen met een man(nen) aan boord wordt daar steevast als mogelijke date gezien. Het is dan ook bijna uitgesloten dat de gasten uit dat milieu daar niets opgemerkt hebben.

Je tweede vraag: Aan de splitsing Houten Hand scheurde die golf voorbij omstreeks 19.50  ( kan dit niet exact op een minuut minder of meer zeggen). De afstand van daar tot aan de Doorn ( waar zgz. geen Golf voorbij kwam) leg je met hoge snelheid af op +- zes minuten, mits verkeerslichten op groen en open slagbomen over de treinsporen.

247

Re: Aalst: Proloog

Ik weet niet of er in de Geraardsbergsestraat een schietstand geweest is, volgens mij was daar de winkel en de stand in Erembodegem. Fons Bayens begon er ooit met een heel klein winkeltje verder in de straat op een 50 meter van het toenmalige politiekantoor. Later werd er een moderne luxueuze zaak geopend.

De schietstand in Erembodegem is een locatie waar geen mens voorbij kwam, je moest er eigenlijk  al het bestaan van kennen om het uberhaupt te vinden. Het is een  groot fabrieksgebouw, je kon er ook binnen parkeren, poort dicht en geen mens weet dat je er cowboy en indiaantje aan het spelen was.

248 (edited by K& 16-05-2013 15:42)

Re: Aalst: Proloog

legia bedankt, als u ervaring heeft met schietstanden: ik vermoed dat men bij het bezoek lid moet zijn en zich inschrijven in een soort register samen met de wapens die men wil gebruiken. De wapenvergunningen zullen wel  gecontroleerd  worden. Gezien ook politie en rijkswacht hier kwam schieten zal men waarschijnlijk  minder  gecontroleerd hebben en meer op de facies toegang verkregen hebben. Maar toch blijken de heren Mendez en Bouhouche hun boekje te buiten gegaan zijn.

Enig idee? Bv. verbod op mitrailleurs of speciale munitie?

249

Re: Aalst: Proloog

René De witte wrote:

Wat zo erg is: er moeten in Aalst en omgeving mensen rondlopen, die meer weten, maar die zwijgen.

Zeker en vast, wie te dicht komt word vriendelijk aangeraden om zich best niet te moeien met zaken van vroeger. Meneer de commandant of adjudant zou het niet op prijs stellen. Op den tv komen willen ze allemaal wel, maar er echt iets aan doen, nee nee zo ver komt het niet. In het verleden niet en binnen de 5 jaar zeker niet, men richt het onderzoek niet naar de kern.

250

Re: Aalst: Proloog

K& wrote:

legia bedankt, als u ervaring heeft met schietstanden: ik vermoed dat men bij het bezoek lid moet zijn en zich inschrijven in een soort register samen met de wapens die men wil gebruiken. De wapenvergunningen zullen wel  gecontroleerd worden. Gezien ook politie en rijkswacht hier kwam schieten zal men waarschijnlijk  minder gecontroleerd hebben en meer op de facies toegang verkregen hebben. Maar toch blijken de heren Mendez en Bouhouche hun boekje te buiten gegaan zijn.

Enig idee? Bv. verbod op mitrailleurs of speciale munitie?

In een schietstand leg je je vergunning voor, je betaalt lidgeld en in de meeste standen kom en ga je wanneer je maar wil. Je bent lid en leden doen de kassa rinkelen, hoe meer munitie je ter plaatse aankoopt hoe geliefder je wordt. Hoe zwaarder het kaliber hoe duurder en overal wordt (of werd) wel een oogje dichtgeknepen.

Wat is de interpretatie van een boekje te buiten gaan? Hoe, met wat, waarom? Op bepaalde schietstand was ik er getuige van dat een stel jonge Nederlandse fantasten (op afspraak) met een AK 47, Tommy Gun en Uzi volautomatisch honderden patronen stonden af te vuren, kassa kassa. Dit in een 25 meter standje. Ben er na dit voorval niet mee binnen geweest, ook ik dacht dat er regels en vooral grenzen waren.