Re: Aalst: Proloog

Indien de bende in groepen zou opereren die gecoördineerd te werk dienen te gaan, dan zou men toch moeten gebruik maken van zenderontvangers. Een zeer handig hulpmiddel om draadloos en snel en efficient de acties te organiseren tijdens hun overval. Gezien alles wat de Bende van Nijvel leek te hebben gedaan om zich voor te bereiden, lijkt het mij bijna vanzelfsprekend dat ze op een gegeven ogenblik zich meester gemaakt hebben van draadloos communicatiemateriaal. Dit kan worden verborgen op het lichaam, met een oortje en keelmicrofoon.

Ik denk aan je 3e optie. Dat iemand buiten bereik een sein gaf. Maar waarom vertrouwen op een radio, je weet niet eens zeker dat de radio de boodschap overbrengt? Ik heb altijd mijn twijfels gehad bij dit verhaal.

Servo per Amikeco

Re: Aalst: Proloog

Uit de tekst op deze website maak ik op dat de DJ van Radio Amigo gelijk na de aanslag naar de politie is gegaan. Niet pas na een paar dagen. Doordat hij dit gelijk heeft gedaan, geef ik hem het voordeel van de twijfel. Dat de politie er vervolgens niets mee doet, is niet zijn schuld. Als ze eigen zenders hebben dan is het verzoekplaatje bij radio Amigo wellicht een back-up mogelijkheid, voor als er geen verbinding is. Overigens kan alleen een zieke geest zoiets bedenken. Het cynisme druipt er natuurlijk vanaf.

Je kan je ook nog afvragen waarom een DJ meedoet aan zo'n slechte grap. De naam Bende van Nijvel bestond al en was te gruwelijk om daar grappig over te doen met een verzoekplaatje. Raar dat de DJ dat trouw voorlas. En hoeveel mensen luisterden er op dat moment naar Radio Amigo? Waren er 100 of slechts 10? Er moet toch op zijn minst 1 luisteraar zijn geweest die dacht 1 + 1 = 2

Laat die ene Aalstenaar zich dan melden op dit forum.

293

Re: Aalst: Proloog

noorderling wrote:

Je kan je ook nog afvragen waarom een DJ meedoet aan zo'n slechte grap. De naam Bende van Nijvel bestond al en was te gruwelijk om daar grappig over te doen met een verzoekplaatje. Raar dat de DJ dat trouw voorlas.

Omdat hij dacht dat het een grap was: "Ik dacht, het zal wel een grappenmaker geweest zijn." Ik denk dat ze in Aalst ook niet opkijken van zo'n "grap". Ik vraag mij ook af waarom er om de zoveel tijd in dit topic opnieuw een discussie begint over dit telefoontje. De speurders twijfelen er niet aan dat het is gebeurd » Bende van Nijvel lanceerde overval met carnavalslied

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Proloog

Ja ok, maar dan is 1 ding nog steeds verwarrend. Op deze website wordt gesuggereerd dat het om een Nederlands sprekend persoon gaat, dus uit Nederland. Lees bv. ook op deze site hoe de Nederlandse premiejager wordt gekoppeld aan de Nederlandse stem op Amigo. Terwijl in deze discussie iemand zegt dat met: "Zuiver Nederlands" waar de DJ het over had, wordt bedoeld dat het om Vlaams gaat zonder dialect dus zoals bij het BRT nieuws, en dat het dus niet om iemand uit Nederland gaat.

Ik zou nou graag eens duidelijkheid willen.

295

Re: Aalst: Proloog

Dat wordt toch helemaal niet gesuggereerd. Er staat:

"Een week of zes, zeven na de verklaringen van de Nederlandse premiejager, op zaterdag 9 november 1985 - zo ongeveer in de periode die de premiejager heeft aangekondigd - loopt er rond zeven uur 's avonds een telefoontje binnen bij de Aalsterse vrije radio Mi Amigo."

Er staat toch niet dat de premiejager een plaatje heeft aangevraagd. Er staat dat in de periode die de premiejager heeft aangekondigd, er een plaatje werd aangevraagd. De man die het plaatje vroeg, sprak "Zuiver Nederlands", AN dus. Het is niet omdat het "Nederlands sprekend" persoon is, dat hij ook uit Nederland komt. Voor ik weet, spreek ik ook Nederlands.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

296

Re: Aalst: Proloog

Zuiver Nederlands spreken, aanvragen van een liedje met Vlaamse tekst op een Vlaamse vrije zender? Het gaat er bij mij niet in dat een bende met voornamelijk Waalse roots zich op een voor hen onbekend taalgebied gaan begeven om een voor hen belangrijk codebericht duidelijk te maken. Nee hoor! Eigenbrakel en Overijse op één avond, okay, men wou een statement plaatsen. Twee overvallen in twee gerechtelijke arrondisementen en twee taalgebieden en binnen de twee uur. En de interne strijd bij Justitie kon herbeginnen.

Re: Aalst: Proloog

Yvette de partner van De Staerke en de grote getuige van Aalst, werkte op dat moment in een bar in Scherpenheuvel. Maar dat kan toeval zijn. En Ben, het is me duidelijk, de beller naar Radio Amigo was een Vlaming. Thanks.

298 (edited by Boemerang 21-08-2012 19:35)

Re: Aalst: Proloog

Voor wat betreft de zgn "Premiejager" uit Nederland:

https://lh3.googleusercontent.com/-0IHuasMYM7U/T0pIzXQD73I/AAAAAAAACko/iz-N1HbGqwc/s2048/LC%252027-12-85.JPG

299

Re: Aalst: Proloog

Zou die toenmalige 39-jarige Gelderlander dan nergens meer te contacteren zijn?

300

Re: Aalst: Proloog

Boemerang, bedankt voor het artikel, maar volgens mij gaat dat niet over de premiejager. De persoon waarover het in het artikel gaat, heeft volgens mij pas na de feiten in Aalst contact opgenomen met de onderzoekers. En het gaat ook over een veroordeelde crimineel die hoopt op strafvermindering.

LEO wrote:

Zuiver Nederlands spreken, aanvragen van een liedje met Vlaamse tekst op een Vlaamse vrije zender? Het gaat er bij mij niet in dat een bende met voornamelijk Waalse roots zich op een voor hen onbekend taalgebied gaan begeven om een voor hen belangrijk codebericht duidelijk te maken. Nee hoor!

Nee hoor, omdat het volgens jouw niet is gebeurd? Nee hoor, omdat het niet de Bende was?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube