301

Re: Aalst: Proloog

In 2011 had je in Hofstade een zigeunerkamp, was er 1985 ook een zigeunerkamp aanwezig? Als dat zo was dan is de link met De Staerke niet ver weg denk ik.

» www.nieuwsblad.be

Re: Aalst: Proloog

Joepie was een initiatief van Guido Van Liefferinge, ex-Het Laatste Nieuws-journalist, en Sylvain Tack, eigenaar van wafelfabriek Suzy en van de piratenzender Radio Mi Amigo. Misschien een aanknopingspunt voor mensen die graag de DJ eens zouden interviewen.

Acht jaar Cel Voor Sylvain Tack

Sylvain Tack, bijna 50 jaar oud, de gewezen baas van Suzy Wafels, Start en Mi Amigo, is maandag door de 15de kamer van de correctionele rechtbank van Bobigny (Seine-St.-Denis) veroordeeld tot 8 jaar gevangenis omdat hij 3,2 kilo cocaïne in Frankrijk wilde binnensmokkelen. Tack moet aan de Franse douane ook bijna 18 miljoen B.fr. boete betalen (...).

Bron: Het Laatste Nieuws | 3 mei 1983

303

Re: Aalst: Proloog

Rare suiker op die wafels.

Re: Aalst: Proloog

Nieuwe Mi amigo al na een week opgedoekt

De nieuwe vrije radio Mi Amigo, opvolger van de haast legendarische zeepiraat, die pas sedert 15 augustus in de ether ging, is reeds opgedoekt. Na een klacht van de Regie der Luchtwegen, dat de uitzendingen van de vrije radio de luchtvaartband stoorden, trok de gerechtelijke politie bij het parket te Leuven, aangevoerd door commissaris Evens, naar de Heidestraat, te Duisburg (Tervuren), waar de uitzendigen non-stop plaatsvinden. De speurders waren in het gezelschap van de diensten van het Spectrum (RTT).

De zendapparatuur werd in beslag genomen en overgebracht naar het gerechtshof te Leuven. Alvast zou gebeleken zijn dat het toegelaten zendvermogen van 100 Watt ver werd overschreden. In het arrondissement Leuven wordt zelfs gesproken van een recordzendkracht. Aagenomen wordt dat de in beslag genomen zender Mi Amigo drijvend wordt gehouden door een reservezender, die dan wel een normaal vermorgen heeft.

Niet alleen worden de studio's van Mi amigo bemand met gewezen medewerkers van de legendarisch radiopiraat op zee, ook heel wat ex-getrouwen van Radio Maeva hadden onderdak gevonden bij de nieuwe Mi Amigo. In totaal zouden er een 40-tal mensen aan de slag zijn.

Bron: Het Laatste Nieuws | D.V.C. | 23 augustus 1984

Re: Aalst: Proloog

Volgens mij is dit een andere Mi Amigo, nl de bekende grote zender. In Aalst ging het om een kleine piraat die dezelfde naam gebruikte.

306 (edited by Hestur 06-01-2013 18:00)

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Er is inderdaad reden tot enige ongerustheid. Kort na die afschuwelijke roofovervallen in Eigenbrakel en Overijse hadden spelende kinderen aan de rand van het park, aan de achterzijde van het warenhuis, een mitrailleur, twee handvuurwapens en bivakmutsen gevonden. De wapens waren geladen.

"Indien je vlucht te voet is over langere afstand is een riotgun niet geschikt. Daarvoor gebruik je een handvuurwapen." Dit citaat van Robert French zette mij aan het denken over de reden waarom hier handvuurwapens gelegd werden. Een extra argument om te vermoeden dat deze wapens mogelijk bedoeld waren voor de gangsters om te vluchten doorheen het park naar het rusthuis.

Re: Aalst: Proloog

Met een handvuurwapen of een klein pistoolmitrailleur schiet niet op langere afstand. Een handvuurwapen zoals een 9mm pistool is meestal maar effectief in gevecht tot op 25 meter. Een klein machinepistool type uzi of MP5 draagt verder. Het bereik van een riotgun nog steeds even ver als dat van een uzi of zelfs verder. Een hagelpatroon heeft op grotere afstand zelfs meer trefzekerheid.

Een riotgun kan je vaag in de richting van de achtervolgers richten zonder dat je de tijd moet nemen om accuraat te richten en je hebt een vrij goede kans om iets te raken. Die wapens kunnen er gelegen hebben als ondersteuning, indien het fout liep. De pistolen dienden zeker niet om op afstand te vuren. De mitrailleur zal meer geschikt zijn om een voertuig onder vuur te nemen of achtervolgers, afhankelijk van welk type.

Servo per Amikeco

Re: Aalst: Proloog

Een uzi (ooit mijn persoonlijke wapen) is op 100 meter effectief zonder al te veel concentratie. Een hagelnieuwe uzi met kaarsrechte loop haalt ook wel de 200 meter maar dan moet je er echt voor gaan liggen. In actie en lopend schat ik een uzi in op 50 meter als je het wapen kent. Rennend mogelijk nog minder. Dan is een klein handwapen veel makkelijker.

309

Re: Aalst: Proloog

noorderling wrote:

Een uzi (ooit mijn persoonlijke wapen) is op 100 meter effectief zonder al te veel concentratie. Een hagelnieuwe uzi met kaarsrechte loop haalt ook wel de 200 meter maar dan moet je er echt voor gaan liggen.

Hahahaha, 100m en 200m? U leest teveel Wikipedia!

310 (edited by noorderling 08-01-2013 22:03)

Re: Aalst: Proloog

no name wrote:

Hahahaha, 100m en 200m? U leest teveel Wikipedia!

Ik kan u niet verplichten mij te geloven, maar ik heb zelf die afstanden met dit wapen geschoten, meermalen, jaja 200 meter met een uzi. Maar de onze waren oud en alles behalve recht. Dus je moest geluk hebben en natuurlijk een scherp oog.

Ik heb het dan over liggende positie en schot voor schot. Ik heb ook met de uzi op automatisch geschoten vanuit de heup. De resultaten waren dan zelfs bij de beste schutters dramatisch. We begonnen op 25 meter en dan telkens 5 meter dichterbij. Pas bij 10 meter begon je het doel te raken, en dan stonden we gewoon stil, niet onder druk of rennend.

Ook schreef ik al eerder dat we ook een soort pratical shooting deden met de uzi, we liepen door een soort maanlandschap en links en rechts schoten borden omhoog op pak m beet meter of 30. Het was dan aanleggen richten vuren. 1 shot per keer. Als je het doel heel snel raakte kwam het nog een tweede keer omhoog en kon je bonuspunten verdienen. Deze oefening was goed te doen met de uzi, en haalde ik een score boven de 100% dankzij de bonussen.

Nu jij weer. wink