331 (edited by fipilip 12-03-2013 19:22)

Re: Aalst: Proloog

Zeer interessant om het op deze manier te bekijken. Verzoeknummer op radio en wachten aan Texaco-station gaan wel niet samen denk ik: die vrije radio's in die tijd waren zover niet bereikbaar, de frequenties waren ruim overbezet. Het kan enkel interessante communicatie geweest zijn voor mensen die zich in Aalst bevonden.

332

Re: Aalst: Proloog

Dat vermoedde ik ook.

Re: Aalst: Proloog

Nog niet bewezen of dit iets met de Bende van Nijvel te maken heeft maar rond 19u was er het telefoontje met de bommelding in de sporthal in Halle. Het telefoontje naar MiAmigo was ook rond 19u geloof ik.

Nog altijd niet zeker of het PV van Boemerang hetgeen is wat aan Michel werd verteld. Tegen Michel sprak men van een cafe dat heden gesloten is. Het café van het PV bestaat vandaag nog. Maar zoals Boemerang het al zei, het kan om hetzelfde verhaal gaan dat in de loop der tijden is geëvolueerd (van 2 naar 4 personen, ander café, ...). Zo gaat het nu eenmaal met de overlevering.

Re: Aalst: Proloog

In Aalst gebeurde er hoe dan ook rare dingen voorafgaande aan de raid. Dat is een werkwijze die de Bende nog niet hanteerde in '82 en '83, althans in veel mindere mate. Talloze voorinspecties, voorbereidingen, verdachte zaken. In '82/'83 waren/leken de bandieten onbesuisder. Doet mij denken dat de comeback van de Bende van Nijvel, een geforceerd karakter had. Een oplossing van de Bende is voor mij pas compleet als we de drijvende kracht achter de overvallen van '85 hebben.

Re: Aalst: Proloog

DeadLetterBox wrote:

Mijn idee is dat ze over een betere communicatie beschikte en dat indien radio amigo een rol gespeeld heeft, dit zeker niet van groot belang zal geweest zijn. Ik zou ook niet willen rekenen op een onbetrouwbare factor zoals een radio-omroep om op het juiste moment een liedje te spelen dat dan de hele operatie in het gedrang kan brengen.


Ik heb ooit hierover gesproken met iemand die vroeger bij een vrije radio werkte. Daar kwam het geregeld voor dat er in een korte tijd meerdere telefonische verzoekjes binnen kwamen terwijl er maar ruimte was om één plaatje te draaien. Dan moest er dus een keus gemaakt worden. Het was heel gewoon dat plaatjes daarom niet of veel later werden gedraaid.

Ik kan me voorstellen dat een bende carnavalsvierders het startsein van een operatie afhankelijk maakt van de tijd en ruimte van een discjockey om een bepaald plaatje te draaien, maar toch geen bloeddorstige Bende van Nijvel bij wie timing álles is. Het startsein van een dergelijke overval leg je niet in handen van een buitenstaander.

Áls het plaatje inderdaad is aangevraagd door iemand uit Bende van Nijvel-kringen, dan is het veeleer een macabere grap geweest. Als strategisch middel is het veel te amateuristisch.

noorderling wrote:

In Aalst gebeurde er hoe dan ook rare dingen voorafgaande aan de raid. Dat is een werkwijze die de Bende nog niet hanteerde in '82 en '83, althans in veel mindere mate. Talloze voorinspecties, voorbereidingen, verdachte zaken. In '82/'83 waren/leken de bandieten onbesuisder.


Er lijken mij meer kanten aan deze zaak. Het wordt aangenomen dat het onderzoek naar de overval in Aalst grondiger is gebeurd. Als dat zo is, is er ook meer boven water gekomen over inspecties en dergelijke dan bij eerdere hold-ups. Dat wil niet zeggen dat er elders niet is geïnspecteerd. Het is alleen niet naar voren gekomen in het onderzoek.

Tegelijkertijd kun je zeggen dat de Bende van Nijvel na Eigenbrakel/Overijse zo'n status had dat elke beweging van een anonieme (maar mogelijk volkomen onschuldige) medeburger als verdacht werd geïnterpreteerd. Kortom, misschien beschouwen we bepaalde handelingen wel als "voorbereiding" terwijl ze wellicht niets met de Bende van Nijvel te maken hadden.

Ik bedoel maar, er zijn verwijzingen naar een Ford Taunus en een Mercedes, maar nooit is glasklaar bewezen dat de bestuurders daarvan met de Bende van Nijvel te maken hadden. Toen het erop aankwam hebben we alleen een VW Golf gezien. Misschien waren er backup-wagens, maar misschien waren het wagens van toevallige passanten die nooit geïdentificeerd zijn en omdat dat laatste niet is gebeurd, zijn ze als verdacht geklassificeerd.

Het is dus mogelijk dat er bij andere overvallen ook grondig werd voorbereid; het kan ook zijn dat niet alle waarnemingen in en rond Aalst met de Bende van Nijvel samenhangen. Het is speculatie.

Re: Aalst: Proloog

Zoals bijna alles op deze website speculatie is. Er zijn getuigen geweest rond Aalst, Eigenbrakel en Overijse die verdachte zaken gezien hebben. Het valt mij op dat deze signalen er uit '82 '83 niet of nauwelijks zijn. Geen donkere wagens in de week vóór Temse, geen voorinspecties in Nijvel, Halle enz, althans idd voor zover bekend. Dit doet mij dus vermoeden dat er een andere aanpak gold. Daar waar het moorden min of meer spontaan en geïmproviseerd gezien kan worden in '82/'83, lijkt dat in '85 het hoofddoel te zijn. Dan denk ik, iets of iemand moet deze verandering teweeg gebracht hebben.

337

Re: Aalst: Proloog

Ik heb veel respect voor slachtoffers en getuigen van feiten. De inhoud van een verklaring van een slachtoffer of een getuige van een misdrijf hangt echter af van vele factoren (tijdstip feiten en tijdstip vd verklaring, 'de waarheidsvinding', het al dan niet 'sturen' van een verklaring zowel door speurder als slachtoffer/getuige, de betrokkenheid van zowel speurder als slachtoffer/getuige, de toestand van slachtoffer/getuige tijdens de feiten, de toestand van het slachtoffer/getuige na de feiten, de perceptie, drijfveer, ...).

Zelfs het resultaat van een robotfoto is afhankelijk van deze factoren. Nu ik dus lees dat het onderzoek gemanipuleerd werd aangaande de zakken met wapens, zou het me sterk verwonderen indien dit ook niet gebeurde met bepaalde 'getuigenissen'.

Wie de pleger van het telefoontje was of wat het eventueel doel van het telefoontje naar het radiostation was, is onbekend. Ik denk niet dat een raid op een warenhuis al dan niet kan of mag afhangen van het plegen van een telefoongesprek (lees verzoekplaatje) naar een lokale radiozender.

Wat het bomalarm betreft:

  • Het bomalarm in de sporthal te Halle: om 19.15 uur;

  • Om 20.35 uur mocht de sporthal pas terug betreden worden.

Volgens mij is dit het enige bomalarm in de geschiedenis van de sporthal in Halle. Gezien het tijdstip van het bomalarm, de vluchtrichting van de daders, de verklaringen van De Staerke kan (mag) men het feit van het bomalalarm niet als toeval beschouwen. Dit bomalarm had in dit opzicht een perfect doel en past perfect in de toegepaste werkwijze en na-onderzoek.

Re: Aalst: Proloog

Bovendien als het verzoeknummer was aangevraagd van Jean, voor Marie, was er wellicht meer kans dat het nummer op Amigo gedraaid zou worden. Nu had de dj nog kunnen denken na het telefoontje: "dit ga ik niet voorlezen, wat een onzin bende van nijvel, dat zijn geen leuke grappen".

Toch is de kans op toeval klein, tenminste als het ook echt gebeurd is, dit voorval bij Amigo. Was het een signaal of slechts psychologische oorlogs voering? Ik weet het niet. Ik ben het wel met de vorige spreker eens dat de bommelding geen toeval was. De kans is groot dat het er mee te maken had. Wederom kan dit aanvullend bewijs zijn dat Aalst overgeregisseerd was en en iemand niks aan het toeval wilde overlaten.

De betrokkenheid van politie mensen bij 1985 wordt steeds aannemelijker. Dat moet ik als scepticus zeker toegeven.

339

Re: Aalst: Proloog

Ik ben er niet van overtuigt dat zij het verzoeknummer gebruikte om hun actie te coördineren. We hebben hier trouwens duidelijk twee gegevens, nl. het aankondigen met vermelding van opdrachtgever en bestemmeling en het draaien van de plaat. Indien een aangevraagd  liedje op de radio de start van hun actie zou bepalen, dan zou dit ook gebriefd zijn tijdens hun planning. Men kan dan beter een minder bekende plaat aanvragen (die dus niet veel gedraaid word) en de vermelding van opdrachtgever en bestemmeling simpel houden. De waarde van de daad zit hem dus in het gegeven van 'provocatie'.

Re: Aalst: Proloog

Werner dat is plat erop. Door via de radio vermelding te maken van de Bende van Nijvel, kiest men voor een opvallend publiek profiel. Men wil dat de luisteraars weten over wie het gaat. Dit geeft achteraf trouwens aanleiding voor de Politiediensten en nu dus de freelancers van dit forum om zich suf te piekeren.

Mijn idee is eenvoudig: De Bende van Nijvel heeft iemand buiten hun kring gevraagd dit door te bellen naar amigo. Enkel om nog maar een zoveelste dwaalspoor te leggen dat voor verwarring en angst kan zorgen. Door die radioomroep bestaat namelijk het idee dat de Bende van Nijvel over en groot team beschikte dat nood had aan die omroep om zich te organiseren.

Als de omroep al enige informatie bevatte voor andere teamleden, dan zal die zeker niet van groot belang geweest zijn. De psychologische waarde en de gezaaide verwarring bij het onderzoek, is des te groter. Ik denk dat de betrokkenen in hun vuistje zaten te lachen toen ze de omroep hoorden.

Servo per Amikeco