371

Re: Aalst: Proloog

Eric Donkaew wrote:

Ik denk het ook. Want stel dat op een of andere manier zou komen vast te staan dat het verzoeknummer inderdaad werd aangevraagd door iemand van de Bende van Nijvel (de reus, de killer, de oude?), brengt ons dat na bijna dertig jaar een millimeter dichter bij de daders? Het lijkt me niet. Een dood spoor dus.


Het zegt veel over de stijl van de bende. Wie viert er nu een overval met acht doden met een vrolijk nummer? Je moet maar durven!

Re: Aalst: Proloog

Er was eerst het nummer en dan pas de overval.

373

Re: Aalst: Proloog

Daarom dat hun daden een vorm van communicatie is. Ze hebben de confrontatie gezocht, en het gewelddadig karakter verschafte voor hen een podium. Sommige zullen denken dat door bepaalde sporen, een welbepaalde link kan worden gemaakt, maar men doet niet eens de moeite om te zoeken of er een 'rede' tot het patroon zit in het modus operandi. Strategie& tactiek? Iemand?

374

Re: Aalst: Proloog

noorderling wrote:

Dat deden zij in de overvalauto's, maar of zij dit ook deden in de inspectieauto's, staat geenszins vast en is niet aannemelijk.

Ok, maar ze spraken wel Nederlands?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Proloog

Niet heel erg goed, maar voldoende om te begrijpen dat het een lokaal station was en dat er verzoekplaten werden gedraaid. Uren zaten ze in de auto te posten, dus radio was prima afleiding.

De Bendeleider heeft toen een zuiver Nederlands sprekende medebandiet (lees zuiver Vlaams) gevraagd om het plaatje aan te vragen.

376

Re: Aalst: Proloog

Je antwoorden, ze worden hoe langer hoe onwaarschijnlijker, doen mij toch vermoeden dat er op z'n minst een connectie was met iemand uit het Aalsterse. Ik denk bv. aan Laurent Podevijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Proloog

Met deze woordkeuze heb ik geheel vrede. smile

Re: Aalst: Proloog

En wat dan als het om iemand gaat uit Aalst die weet dat er een overval op til staat en zichzelf interessant wil maken? Wat dikwijls wordt vergeten is dat al die schoften die in de kern van de Bende van Nijvel en de kringen errond operereerden, ook uitgingen. De place to be was toen Aalst en omgeving (Affligem). Het was het gore nachtleven en men zakte van heinde en ver naar de regio. Denk maar aan de Fats, een mega-disco voor volwassenen met groot libido.

Niet uitgesloten dat betrokkenen bij de Bende van Nijvel er ook op stap gingen. En dat iemand zijn mond voorbij sprak. Dat de Bende van Nijvel (of iemand ervan) naar de radio zat te luisteren voor een signaal lijkt onwaarschijnlijk. Maar misschien wist iemand wat zou komen, iemand die het wist van het nachtleven. Er zijn in Aalst een paar mensen die meer weten.

379

Re: Aalst: Proloog

Dit lijkt een zeer aannemelijke piste maar waarom de legt de beller dan zo'n nadruk op het uur ("anders is het te laat"). Op die manier lijkt het toch dat de beller iets wil communiceren of een waarschuwing/boodschap wil verspreiden?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Proloog

geronimo wrote:

Dag Merovinger, je hebt Hofstade tegen Mechelen en Hofstade tegen Aalst.

Hofstade tegen Mechelen is niet ver van Haacht  » Google Maps