Re: Aalst: Proloog

Ik geloof geen sikkepit van de betrokkenheid van de Bende bij dat nummer. Precies of ze gaan zo'n zorgvuldig voorbereide overval laten afhangen van het draaien van een plaatje op de lokale radio. Kan zoveel mislopen.

422

Re: Aalst: Proloog

Dus jij denkt dat het toeval is dat net die avond iemand naar een radiostation in Aalst belt met een boodschap van de Bende van Nijvel? Er wordt ook nergens geïnsinueerd dat de overval afhangt van dat plaatje.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

423

Re: Aalst: Proloog

Het verhaal van Kuros indachtig kan het telefoontje afkomstig zijn van iemand die geen directe communicatie lijn had met de uitvoerders. Het feit dat 'de Bende van Nijvel' expliciet werd vermeld doet me eerder denken aan een paniek reactie van iemand die geacht werd om er voor te zorgen dat een bepaald persoon in de winkel aanwezig was (en dus een afgesproken plaatje aanvroeg en door een situatie die niet gelopen is zoals gepland er dan maar 'Bende van Nijvel' heeft aan toegevoegd om er zeker van te zijn dat de boodschap aankwam).

424

Re: Aalst: Proloog

Juul wrote:

Die "reconstructie" werd uitgezonden op VTM en RTL(4?). 'k Heb me er al zot achter gezocht maar is niet te vinden op YouTube of beide zenders.

Staat al meer dan een jaar op het YouTube-kanaal van deze website » YouTube

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

425

Re: Aalst: Proloog

Juul wrote:

Kenza, op die manier impliceer je dat de DJ erbij betrokken was. 'k Denk niet dat die mens begint te kwispelstaarten wanneer hij dat leest.

Ja, daar heeft u gelijk in. Mijn excuses, dat was niet mijn bedoeling. Het is gewoon terug een toeval.

Re: Aalst: Proloog

Om 19u00 werd de Bende van Nijvel gesignaleerd aan een tankstation op de E40 te Groot-Bijgaarden. Vandaar is het nog 15' tot Aalst. De bende moet zich dus 15' schuilhouden op een geschikte plaats. Aan welke voorwaarden zou een dergelijke schuilplaats moeten voldoen. Ze moet in elk geval zo dicht mogelijk bij het target liggen.

De grote Manitou ziet alles

427

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Staat al meer dan een jaar op het YouTube-kanaal van deze website » YouTube

Oei, daar had ik al een paar keer (vluchtig met veel doorspoelen) naar gekeken. 'k Wist niet dat men "De laatste 30 uren van de bende" bedoelde. Ik dacht dat het over een andere uitzending ging. Ik mis in die uitzending van alles en nog wat om het als een reconstructie te beschouwen: Dirk en Elsie Nijs, Jan Palsterman, Donald Roeland, de kogelinslagen op de politiewagens en op de huizen in de Geeraardsbergsestraat.

Re: Aalst: Proloog

Niet Simpel wrote:

Om 19u00 werd de bende gesignaleerd aan een tankstation op de E40 te Groot-Bijgaarden. Vandaar is het nog 15' tot Aalst. De bende moet zich dus 15' schuilhouden op een geschikte plaats. Aan welke voorwaarden zou een dergelijke schuilplaats moeten voldoen. Ze moet in elk geval zo dicht mogelijk bij het target liggen.

By the way, waarom is de bende bij aankomst in Aalst niet onmiddellijk naar de Delhaize gereden. Hoe langer men wacht, hoe groter de kans om te worden opgemerkt.

De grote Manitou ziet alles

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

Dus jij denkt dat het toeval is dat net die avond iemand naar een radiostation in Aalst belt met een boodschap van de Bende van Nijvel? Er wordt ook nergens geïnsinueerd dat de overval afhangt van dat plaatje.

Let wel, het gaat om een hele kleine piratenzender met klein bereik. De enige bron is volgens mij de dj zelf. Ik heb nooit een getuigenis van een luisteraar gelezen. Bovendien heb ik hier de afgelopen 7 jaar al zoveel lieden hun hoofd over zien breken. De een zegt het was een teken, de ander zegt dat de Bende het daar nooit vanaf zou laten hangen. En weer een ander zegt het was gewoon sarcasme pur sang, zgn killers voorpret of iets dergelijks. Uiting van voorkennis ofzo. Nog een ander noemt het een dwaalspoor. Ik vind zelf geen van de gedachtengangen echt een goede verklaring geven. Uiteindelijk werd 'Johnny Be Good' gedraaid, aldus de dj.

Als het echt zo gegaan is, ben ik het met Ben eens dat de kans op toeval heel klein is. De kans dat de hele overval van dat verzoekplaatje afhing, lijkt me ook heel klein. Kijk nog eens naar de DJ. Hoe stom moet je zijn om zo'n tekst voor te gaan voorlezen. Bende van Nijvel was niks grappigs aan. De kans dat de DJ het zou negeren had heel groot moeten zijn. Het blijft een raar verhaal waar tot nu toe niemand een waterdicht scenario op heeft kunnen bouwen.

Re: Aalst: Proloog

noorderling wrote:

De kans dat de DJ het zou negeren had heel groot moeten zijn.

In dat geval zou de overval misschien gewoon niet zijn doorgegaan. Uitstel was geen afstel.

Hoe meer ik er trouwens over nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat de bewuste boodschap uitgezonden om 19u15 een afleidingsmanoeuvre was. De echte boodschap werd volgens mij uitgezonden omstreeks 19u30 en aangevraagd omstreeks 19u15 op zodanige wijze dat niemand argwaan zou krijgen.

De grote Manitou ziet alles