Re: Aalst: Proloog

31 Oktober: Twee joggers hebben een beangstigende ontmoeting met drie personen aan de atletiekpiste in het Osbroekpark, op ongeveer 1,5km van het Delhaize-warenhuis. De onbekenden gebruiken een beige Ford Taunus en een persoon is zeer groot. Ze nemen contact op met de politie die er net niet in slaagt om de personen aan een controle te onderwerpen.

2 November: Spelende kinderen vinden het Osbroekpark achter de Delhaize in Aalst een collectie wapens. De wapens waren geladen en de kinderen hebben er zelfs een paar schoten mee afgevuurd voordat de geschrokken ouders konden ingrijpen.

Ik denk dat de bende op 31 oktober de later gevonden wapens is gaan deponeren. Welk nut zouden deze wapens kunnen gehad hebben voor de bende op 9 november. Zouden deze wapens nog betrouwbaar zijn na 9 dagen te zijn blootgesteld aan vochtige of wie weet natte omstandigheden (vochtige munitie, corroderen van de kamer, ...). Graag een wapenkenner aan het woord.

Niet Simpel wrote:

Om 19u00 werd de Bende van Nijvel gesignaleerd aan een tankstation op de E40 te Groot-Bijgaarden. Vandaar is het nog 15' tot Aalst. De bende moet zich dus 15' schuilhouden op een geschikte plaats. Aan welke voorwaarden zou een dergelijke schuilplaats moeten voldoen. Ze moet in elk geval zo dicht mogelijk bij het target liggen.

Na de omgeving te hebben verkend via Google Maps denk ik dat de Kareelstraat een uitstekende wachtplaats zou geweest zijn.

De grote Manitou ziet alles

442

Re: Aalst: Proloog

De Bende is voor de overval in Aalst gesignaleerd ter hoogte van het Houten Hand waar ze bijna een vrouw omverreden. En ze kamen uit de kleine weg die naar de autosnelweg liep (er staan nu kantoorgebouwen daar).

Re: Aalst: Proloog

Het lijkt mij niet erg professioneel van de bende om zich reeds voor de overval te laten opmerken. Waar heeft U deze informatie vandaan?

De grote Manitou ziet alles

Re: Aalst: Proloog

Iedereen denkt er het zijne van en ik denk het volgende:

Op 9 november 1985 omstreeks 19u30 en tot op heden om onverklaarbare redenen verlaten de rijkswachters in hun R4 de parking van de Delhaize van Aalst en rijden richting Villalaan. Tijdens hun rit worden ze opgemerkt door de Bende van Nijvel met de Golf GTI. Dat is het moment voor de Bende om toe te slaan en de Bende rijdt via de Kareelstraat naar de Delhaize van Aalst waar de moordpartij omstreeks 19u37 begint. het vervolg is gekend.

Geen radio Mi amigo gedoe, geen 2, 3 of 4 Golf's GTI, niets van dat alles, straight to the point, ingenieus én eenvoudig. A propos, Een Golf GTI werd meestal verkocht in de 3-deurs versie, een 5-deurs versie was in die periode dan ook moeilijk te vinden. Aangezien de - strategisch gezien - uitermate geschikte ligging van de Kareelstraat zijn er meerdere gelijklopende scenario's mogelijk.

De grote Manitou ziet alles

Re: Aalst: Proloog

club_le-happy-few wrote:

Wat me eerder een motief zou lijken. Gebeurtenissen op avonden van overval waardoor politie- of rijkswachtdiensten onderbemand waren. In Aalst heb ik gehoord van een bal. Maar heb dat maar van één persoon gehoord. Moest het kloppen waren ze dus op de hoogte.

club_le-happy-few wrote:

Ik kan die rijkswachters wel begrijpen, voor een belachelijk loon uw leven wagen. Als er effectief een bal was, was het de ideale gelegenheid om bleukes om "brave rijkswachters" de wacht te laten doen. Of ze werden opzettelijk doorgelaten. Een bevestiging van dat bal kan je enkel maar van iemand uit Aalst verwachten vrees ik. Het zou dan ook interessant zijn te weten in welke zaal dit bal doorging.

Een het zou ook een reden zijn waarom men liever niet heeft dat de waarheid aan het licht komt. 8 mensen vermoord op parking terwijl 90% van de politie of rijkswacht staat te feesten zou nogal reactie uitlokken. Neem daar nog bij dat er waarschijnlijk naasten van de slachtoffers (pijnlijk voor andere familieleden) en de de dealer van de koninklijke motor zijn bij betrokken.

Dat galabal of galaconcert had plaats op donderdagavond 7 november 1985, dus niet op de avond van de overval. Meer info hierover » De Voorpost 25.10.1985 | De Voorpost 01.11.1985 

Op 9 november 1985 vond wel een voetbalmatch plaats van de vriendenkring van de Rijkswacht. Meer info hierover » zie bijdrage.

In het artikel van 01.11.1985 wordt verwezen naar de activiteiten van de vriendenkring van de officieren. Eén van die activiteiten bestond in een maandelijkse schietoefening met 9 mm in Aalst-Erembodegem. Heeft er iemand enig idee waar die schietoefeningen gehouden werden?

Re: Aalst: Proloog

Volgens de informatie op het forum (zie topic Podevijn) had Alfons Baeyens een schietclub in Termurenlaan in Erembodegem, hij heeft zelfs een wapenwinkel in Aalst gehad en is wapenmaker geweest, en zou nog steeds lid zijn van een schietclub.

Tevens werkt er volgens mijn informatie bij de lokale Politie Aalst een politiebeambte met de naam Dirk Baeyens. Ik vraag mij af of er banden zijn tussen de Heren Alfons en Dirk Baeyens.

De grote Manitou ziet alles

Re: Aalst: Proloog

Inderdaad die info over de Termurenlaan staat hier op het forum maar is het precies op deze plaats dat de leden van de vriendenkring van de officieren gingen schieten?

Nu ik in Googlemaps de Termurenlaan aan het bekijken ben, merk ik echter nog iets anders op. Net achter het Osbroekpark en vlakbij die Termurenlaan is er nog een straat genaamd 'Rooms-Hofstraat'. Zou het kunnen dat de DJ van radio Mi Amigo tijdens het telefoontje dacht de term 'Hofstade' gehoord te hebben terwijl de beller eigenlijk 'Hofstraat' gezegd heeft? Die Hofstraat kan nl. een perfecte plek uitvalbasis geweest zijn voor een tweede ploeg of voor een reservewagen.

448

Re: Aalst: Proloog

Merovinger wrote:

Zou het kunnen dat de DJ van radio Mi Amigo tijdens het telefoontje dacht de term 'Hofstade' gehoord te hebben terwijl de beller eigenlijk 'Hofstraat' gezegd heeft? Die Hofstraat kan nl. een perfecte plek uitvalbasis geweest zijn voor een tweede ploeg of voor een reservewagen.

Dat is goed opgemerkt en zou binnen heel het verhaal eigenlijk zeer goed kunnen passen. Maar volgens de DJ sprak de beller "zuiver Nederlands, dat hoorde je bij ons niet". Dat verkleint wel de kans dat de DJ het niet goed heeft verstaan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Proloog

Bovendien ging het duidelijk om een van-voor verzoek, en voor een straat vraag je geen plaat aan.

450

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:
Merovinger wrote:

Zou het kunnen dat de DJ van radio Mi Amigo tijdens het telefoontje dacht de term 'Hofstade' gehoord te hebben terwijl de beller eigenlijk 'Hofstraat' gezegd heeft? Die Hofstraat kan nl. een perfecte plek uitvalbasis geweest zijn voor een tweede ploeg of voor een reservewagen.

Dat is goed opgemerkt en zou binnen heel het verhaal eigenlijk zeer goed kunnen passen. Maar volgens de DJ sprak de beller "zuiver Nederlands, dat hoorde je bij ons niet". Dat verkleint wel de kans dat de DJ het niet goed heeft verstaan.

Het valt niet uit te sluiten dat ze de algemene woorden hadden afgesproken die elk een bepaalde locatie vertegenwoordigen: Hofstraat -> Hofstade, Neerstraat -> Neerpede (uit de losse pols).