Re: Aalst: Proloog

Ik vermoed dat iemand zoals Dauphin echt wel duidelijker zou beschreven geweest zijn ook. Althans afgaand op de beschrijving die Reneke hier gaf. En ik hecht geloof aan wat Reneke schrijft want die heeft de man duidelijk gezien wegens werkzaam bij zelfde werkgever.

702

Re: Aalst: Proloog

P-51 wrote:
zenga wrote:

Er is een groot verschil tussen een mankende kleine man en een mankende dwerg ... zoals Reneke hem beschreef was het echt (sorry voor het taalgebruik) een kreupele dwerg. Ik wil Reneke best geloven, maar hij heeft nog steeds geen tijdstip geplakt op de toestand waarop hij Dauphin beschreef.

Dat heeft hij wel gedaan m.i.

Klopt, jaren 70 tot begin jaren 90. Dat is wel een erg ruim timeframe. Ik bedoelde een iets preciezer tijdstip omdat iemand met een progressieve ziekte helemaal anders kan zijn in 1991 dan in 1985. Vandaar de relevantie.

703

Re: Aalst: Proloog

Ik heb het voor even gehad met robotfoto's en getuigenverklaringen van mensen die voor een seconde iemand gezien hebben. Maak van Dauphin niet de nieuwe Tinck/Bonkoffsky. "Hij haastte zich weg, dat was verdacht", natuurlijk; hij moest op tijd thuis zijn, hij mocht van moeder de vrouw niet blijven plakken.

Re: Aalst: Proloog

Kroongetuige Pellarin was overigens nóg iets merkwaardigs opgevallen: de hele middag stond vlak bij de supermarkt een Mercedes met Nederlands kenteken waar drie ongure types - "Het leken wel clochards" - omheen hingen. Na de overval was mijn eerste reactie dat dit de daders moeten zijn geweest of handlangers die de zaak aan het verkennen waren.

Bron: De Telegraaf | 16 november 1985

705

Re: Aalst: Proloog

Dus als ik goed begrijp waren Philippe De Staerke, Yvette Vanhemelrijck en Sandra Mertens binnen aan het winkelen terwijl er buiten 3 ongure types (misschien ook Manouches) in en rond een Mercedes met NL nummerplaten stonden rond te draaien? Is op Pellarin's verklaring verder doorgeboord door het onderzoekteam?

706

Re: Aalst: Proloog

Zeker weten dat het om NL-nummerplaten ging? En zo ja, heeft niemand dan de kentekens genoteerd of ze tenminste onthouden? Kunnen het ook FR-nummerplaten geweest zijn? Daar bestaat nl. wel wat discussie over.

Re: Aalst: Proloog

Inderdaad, de speurder op rust dhr. Adams heeft het over Franse bloeddorstige gangsters waaronder de gebroeders Sliman die iemand omleggen met het gemak van een appel schillen.

708

Re: Aalst: Proloog

Deze Mercedes wordt nogmaals aangehaald ergens op het forum. Hij is meerdere keren gezien in de buurt die dag, maar ook in de dagen voordien als ik mij niet vergis. Een kind heeft de nummerplaat genoteerd en deze bleek toe te behoren aan het koningshuis (Nederlands) en de speurders colcludeerden een schrijffout van het kind.

709

Re: Aalst: Proloog

Tijdens de laatste jaren in zijn onderzoek naar de Bende van Nijvel ging Eddy Vos ook meer en meer geloven in de piste van Franse gangsters.

Re: Aalst: Proloog

Tru Dat wrote:

De aanvraag van het nummer van The Marlets 'Te voet naar Scherpenheuvel'. Is of bevat waarschijnlijk een gecodeerde boodschap.

Die boodschap is wellicht een link naar de De Staerkes. Als ik me niet vergis, dan luidde het volledige verzoek: 'Een plaatje van de bende van Nijvel voor de bende van Hofstade, The Marlets, Te voet naar Scherpenheuvel'.

Er was een De Staerke (Philippe?) wiens vriendin werkte als hoertje in een bar in Scherpenheuvel. Misschien was het de bedoeling om de De Staerkes verdacht te maken?