Re: Aalst: Proloog

Hofstade ligt inderdaad op slechts een paar kilometer van Aalst.

Als men het heeft over ‘de bende van Hofstade’, dan denk ik dat men bedoelt dat er in Hofstade een locatie was waar woonwagens van de De Staerke-clan standhielden. Het staat me voor dat ik dit ooit ergens gelezen heb.

We moeten bovendien onderscheid maken tussen toeval en toeval. Het eerste soort toeval is het toeval dat zich toont bij gebeurtenissen die zich afspelen in dode materie. Een schoolvoorbeeld hiervan is de manier waarop de balletjes vallen tijdens een loterij. Maar dan is er nog dat andere soort toeval: Wanneer we spreken over het gedrag van levende dingen, dus ook dat van mensen, dan moet men er veeleer van uitgaan dat de gebeurtenissen het gevolg zijn van beweegredenen. In dat geval is een gebeurtenis het gevolg van gedrag. Voor bijna elke vorm van gedrag is er een verklaring. Misdadigers doen niet zelden een beroep op misleiding om diegenen die hen trachten te klissen telkens een stap voor te zijn. Ik ben dus veeleer geneigd om het telefoontje naar de radiostudio niét als toeval te beschouwen. Laat ons redelijk wezen: iemand telefoneert niet toevallig naar de studio van een Aalsterse een vrije radio, met de groeten van de bende van Nijvel, een kwartier voor een aanslag van de bende van Nijvel in datzelfde Aalst, om een plaatje aan te vragen over Scherpenheuvel, terwijl de vriendin van diegene die al in de kijker van justitie loopt en die men verdacht wil maken toevallig werkt als barmeisje in Scherpenheuvel, goed wetende dat duizenden Aalstenaars op dat moment meeluisterden, en goed wetende dat er een collectieve angstpsychose aan de gang was ronddit onderwerp. Misschien was het zelfs de bedoeling om de diskjockey naar de politie te laten bellen om de politie de beller te laten opsporen en aldus weer een patrouille te immobiliseren. Misschien was het zelfs de bedoeling om een veelheid aan Aalstenaars naar de politie te laten bellen in verband met dat verzoekplaatje, om op die manier de telefooncentrale van het politiekantoor te overbelasten.

Jean-Claude Marlair zegt in ‘Tu Tueras, Point’ dat zelfs dokter Daniëlle Zücker op het verkeerde been werd gezet door aan haar de opdracht te geven om een profiel op te stellen van de daders, ervan uitgaande dat de eerste bendefeiten gepleegd werden door dezelfde daders als de laatste bendefeiten.

Het al dan niet één jaar later droppen van bewijsmateriaal, dat al dan niet moest dienen om aan te tonen dat de eerste bendefeiten en de laatste bendefeiten door dezelfde daders werden gepleegd, moet mijns inziens in hetzelfde licht gezien worden als het mysterieuze telefoontje naar de radiostudio. Door de speurders te laten geloven dat alle bendefeiten door dezelfde daders werden gepleegd werd het veel moeilijker om een profiel van de daders op te stellen en een eenduidige richting te bepalen in dewelke men diende te zoeken. Ordinair banditisme (waar ikzelf niets van geloof) of ideologisch terreur? Ik ben dus geneigd om aan te nemen dat het mysterieuze telefoontje ertoe diende om het onderzoek te manipuleren, nog voor de aanslag in Aalst werd gepleegd. De daders van de bende van Nijvel waren écht niet op hun kop gevallen, voor wie daar vandaag nog aan mocht twijfelen.

822

Re: Aalst: Proloog

Zou dit geen middelvinger van de daders richting de clan De Staerke zijn? Wetende dat inderdaad tal van Aalstenaars op dat moment aan het luisteren zijn, om ze op die manier in diskrediet te brengen, dat ze na dit bericht best ‘een kaars gaan branden in Scherpenheuvel’? Men heeft De Staerke ingeschakeld voor andere zaken in het bendeverhaal, zijn reactie ‘ze hebben me gekozen op basis van mijn dossier’ doet me ook denken dat hij geflikt is.

Re: Aalst: Proloog

Dat zit er dik in, dat sluit ook aan bij wat ik schrijf. Al dat heen en weer geloop met die Samsonite-koffer is waarschijnlijk evenzeer onderdeel van de mistspuiterij. Die laatste aanslagen waren bijzonder grondig voorbereid. Dat blijkt uit alles.

824

Re: Aalst: Proloog

Dat verzoeknummertje vind ik zo raar en daar stel ik me echt zo veel vragen bij. Het was duidelijk bedoeld voor een breed publiek en waarschijnlijk om een aantal mensen te waarschuwen of uit te dagen.
Dit echter zonder enige zekerheid dat de boodschap ook echt aan zou komen. Het moet dus echt om secundaire of minder belangrijke mensen of middelen gegaan hebben. Gewoon een teken dat hetgeen wat afgesproken was zou doorgaan of een teken voor sommigen om iets wel/niet te doen.
Het zou trouwens kunnen dat er bij voorgaande overvallen ook zo een verzoeknummertje was maar dat dit niet opgevallen is en dus niet het onderzoek gehaald heeft.

825

Re: Aalst: Proloog

Misschien is dit hier al aan bod gekomen (ik heb de meer dan 80 pagina's in dit topic niet allemaal gelezen), maar als de DJ juist geciteerd is, sprak de beller zuiver Nederlands en zei hij:

"(...) liefst draaien vóór kwart over zeven of  om kwart over zeven precies, zeker niet later. Anders is het te laat."

Hij gebruikte dus 2x het voorzetsel "over", niet "na". Ik persoonlijk zeg altijd "kwart na zeven".

In België wordt in dergelijke gevallen vaak na gebruikt. Toch is er een niet te verwaarlozen groep taalgebruikers die het gebruik van na in zulke tijdsaanduidingen afkeurt. Het is daarom vooralsnog niet duidelijk of combinaties als tien na drie tot de standaardtaal in België gerekend kunnen worden.

Bron » www.taaladvies.net

826

Re: Aalst: Proloog

Bakerstreet 221B wrote:

Jean-Claude Marlair zegt in ‘Tu Tueras, Point’ dat zelfs dokter Daniëlle Zücker op het verkeerde been werd gezet door aan haar de opdracht te geven om een profiel op te stellen van de daders, ervan uitgaande dat de eerste bendefeiten gepleegd werden door dezelfde daders als de laatste bendefeiten.

Even ter info meedelen: Daniëlle Zücker onderzocht enkel bendefeiten van 1982 en 1983. Niet van 1985. Er werd dus een profiel opgemaakt voor "de bende tussen 1982 en 1983".

Eye wrote:

Men heeft De Staerke ingeschakeld voor andere zaken in het bendeverhaal, zijn reactie ‘ze hebben me gekozen op basis van mijn dossier’ doet me ook denken dat hij geflikt is.

Moesten ze iedereen vrij laten die zegt dat ze het niet gedaan hebben of op een of andere manier zeggen dat ze geflikt zijn, dan was het probleem van de overbevolking in onze gevangenissen onmiddellijk opgelost.
Er zullen er natuurlijk zijn waarbij dit effectief zo was ook.

Bakerstreet 221B wrote:

Dat zit er dik in, dat sluit ook aan bij wat ik schrijf. Al dat heen en weer geloop met die Samsonite-koffer is waarschijnlijk evenzeer onderdeel van de mistspuiterij. Die laatste aanslagen waren bijzonder grondig voorbereid. Dat blijkt uit alles.

Ik denk dat veel criminelen die gekend waren, in het weekend van 9 november 1985 zo snel mogelijk hun wapens en illegale/gestolen goederen zo snel mogelijk uit hun omgeving wouden omdat ze een huiszoeking vreesden.

De Basis wrote:

Gewoon een teken dat hetgeen wat afgesproken was zou doorgaan of een teken voor sommigen om iets wel/niet te doen.

Indien het een "afgesproken signaal" was, lijkt een verzoeknummer aangevraagd door de supporters van voetbalclub RWDM voor de supporters van Eendracht Aalst misschien meer "safe" om het risico op "niet-gedraaid wegens te provocerend" te beperken. Het blijft wel iets enorm bizar.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Aalst: Proloog

Stel dat:

We zijn er toch min of meer over eens dat de aanslag in Aalst redelijk goed voorbereid/georganiseerd was.

  1. Er zijn mogelijks voorverkenningen geweest: Osbroek, Philippe De Staerke in de Delhaize, het bezoek aan het café en er zullen misschien nog dingen niet geweten zijn.

  2. Er is een konvooi opgemerkt aan de markt voor de aanslag.

  3. Er is een konvooi opgemerkt aan het tankstation in Groot-Bijgaarden én even later E40 richting Aalst voor de aanslag.

Dat wil zeggen dat er meerdere groepen tegelijk begonnen te bewegen en dat er een degelijke voorverkenning is geweest. Bij zo'n voorverkenning moet het toch niet zo moeilijk zijn om jouw radio op de lokale stadszender te zetten. Dan weet je automatisch wanneer jouw bereik etc. wegvalt.

Team Groot-Bijgaarden (A) wilt signaleren aan de mensen reeds ter plaatste (B) dat ze gaan vertrekken voor 19:15 en geen seconde later. Dan klinkt het wel logischer Bende van Nijvel (A) doet de groeten aan Bende van Hofstade (B) met het liedje "Te voet naar Scherpenheuvel".

Daarmee zeg je tegen iedereen: Het gaat beginnen, we vertrekken om of iets voor 19:15 & geef je meteen een mooie steek naar een potentiële zondebok.

Of ben ik met dit ideetje volledig de mist in aan het gaan?

828

Re: Aalst: Proloog

In zo een complexe operatie als de overval in aalst ga je de timing,   communicatie en synchronisatie tussen de overvallers niet laten afhangen van een verzoekliedje op de radio

de kans dat het niet gespeeld wordt of te laat is zeer waarschijnlijk.

Zoals door Hilde Geens gesuggereerd: dit was pure provocatie naar politie en maatschappij. het was donkere macabere sarkastische humor tussen de overvallers. Als het niet zou gespeeld worden, maakte het niets uit. Alles was al lang in gang gezet en afgesproken.

Re: Aalst: Proloog

bertlagaisse wrote:

In zo een complexe operatie als de overval in aalst ga je de timing,   communicatie en synchronisatie tussen de overvallers niet laten afhangen van een verzoekliedje op de radio

de kans dat het niet gespeeld wordt of te laat is zeer waarschijnlijk.

Zoals door Hilde Geens gesuggereerd: dit was pure provocatie naar politie en maatschappij. het was donkere macabere sarkastische humor tussen de overvallers. Als het niet zou gespeeld worden, maakte het niets uit. Alles was al lang in gang gezet en afgesproken.

In wat ik hiernet zei, had ik het ook niet over het afspelen van het liedje. Eerder over de aanvraag als boodschap. Van de aanvraag ben je zeker, het al dan niet afspelen ben je niet zeker.

830

Re: Aalst: Proloog

Lack of a better name wrote:
bertlagaisse wrote:

In zo een complexe operatie als de overval in aalst ga je de timing,   communicatie en synchronisatie tussen de overvallers niet laten afhangen van een verzoekliedje op de radio

de kans dat het niet gespeeld wordt of te laat is zeer waarschijnlijk.

Zoals door Hilde Geens gesuggereerd: dit was pure provocatie naar politie en maatschappij. het was donkere macabere sarkastische humor tussen de overvallers. Als het niet zou gespeeld worden, maakte het niets uit. Alles was al lang in gang gezet en afgesproken.

In wat ik hiernet zei, had ik het ook niet over het afspelen van het liedje. Eerder over de aanvraag als boodschap. Van de aanvraag ben je zeker, het al dan niet afspelen ben je niet zeker.

Als het telefoontje live op de radio was, dan zou dat idd mogelijk zijn. Als het gewoon een telefoontje was naar "de redactie" die niet live op de ether was, hoort enkel de DJ het...
Maar dan is het risico: wat is de kans dat je met je telefoontje binnenraakt live op de radio ?