851

Re: Aalst: Proloog

Vermeulen wrote:

P51, ik ben even niet mee. wat wil je dat ik uitleg?

Een persiflage op de werkwijze van de CCC om geen onnodige slachtoffers te maken ... we gaan dat eens voor de grap doen. Wel, dan is die grap toch behoorlijk uit de hand gelopen gezien het aantal slachtoffers en de brutaliteit waarmee de daders te werk gegaan zijn. Gelet op het tijdstip en de manier van aankondiging, denk ik echt niet dat het om een grap gaat.

852

Re: Aalst: Proloog

  1. Het enige wat ik denk waar we mogen van uitgaan is, als dit inderdaad de daders waren die belden (en ik heb geen redenen om daar aan te twijfelen), moeten ze ook geweten hebben dat dit achteraf naar buiten zou komen, in de aandacht, in de media. Ik denk dat we het daar over eens kunnen zijn. Ze gaan ook geen boodschap geven waarmee ze achteraf zelf gemakkelijker kunnen worden opgepakt. (en ze noemen dan toevallig ook nog eens Hofstade, waar iedereen aan de de zigeuners denkt en zeg vervolgens dan ook maar De Staerke.)

  2. Ik ben geen psycholoog, maar stellen dat deze kerels niet spoorden, dat denk ik dat we dat allemaal kunnen bevestigen. Misschien was het als een morbide grap bedoeld van hunnentwege (en zoeken we er nu allemaal veel te veel achter) en niet vanuit een echte operationele boodschap. Het zijn halve gekken hé, die zich boven alles waanden.

De CCC had de neiging van te waarschuwen voor er een bom ontplofte, om menselijke slachtoffers te vermijden en ze konden zichzelf, hoe zou ik zeggen voor sommigen daardoor een beetje profileren als moderne Robin Hoods.

Misschien vonden de daders in Aalst de CCC-ers wel mietjes en hadden ze het idee van we zullen ook eens waarschuwen sé, maar niet natuurlijk "we gaan nu de Delhaize om half acht op de Parklaan in Aalst" overvallen, maar wel met iets dat achteraf zou uitkomen na hun bloedbad. Hoe moet ik het noemen, een geweldige middelvinger vanwege deze killers, aan wie ook. Voor hun eigen ego te strelen. Tijdens dat ze zelf aan het starten waren aan die overval hoorden ze hun eigen aangevraagd bericht.

We gaan als normale mensen nogal snel uit van rationele bedoelingen. In de zin van er zat zeker een strategie achter dat telefoontje, dat zou logisch moeten zijn, maar misschien zijn we wel verkeerd. Dat is mijn enige boodschap. Maar ik sta even goed open voor elk andere reden voor dit telefoontje en heb er ook naar gezocht, maar daar is tot nu toe nog nooit iets van kunnen bewezen worden.

Geloof me, beste P51, moest je dat denken, ik vind het geen grap. Als ze ooit de daders vatten (en ze zijn zeker), dan mogen ze wat mij betreft, even terug tijdelijk voor deze zaak de doodstraf invoeren. Levenslang hebben de overlevers al.

853

Re: Aalst: Proloog

Dat telefoontje was een signaal, niet meer en niet minder. De aanslagen van de CCC - meer dan twee jaar daarvoor - zullen heus geen reden tot opsteken van een middelvinger geweest zijn. Die "gasten"waren goed voorbereid, gebriefd en vooral goed geïnformeerd. En nog meer : heel goed beschermd.

854

Re: Aalst: Proloog

Liefst draaien voor kwart over zeven of om kwart over zeven precies, zeker niet later.

Misschien kon er nog 'iets' gedaan worden om de boel tegen te houden en na kwart over 7 niet meer? Een telefoontje van iemand naar iemand met een schuldbekentenis/belofte/betaling. Een overlevering van iemand of iets (videobanden?) ... 7u15 vertrekt het commando, dan is het te laat.

855

Re: Aalst: Proloog

Het "commando" stond al lang klaar voor 19.15u ... ik kan me onmogelijk inbeelden dat hier van enige improvisatie nog sprake kon geweest zijn.

856

Re: Aalst: Proloog

P-51 wrote:

Dat telefoontje was een signaal, niet meer en niet minder. De aanslagen van de CCC - meer dan twee jaar daarvoor - zullen heus geen reden tot opsteken van een middelvinger geweest zijn. Die "gasten"waren goed voorbereid, gebriefd en vooral goed geïnformeerd. En nog meer : heel goed beschermd.

Goed geïnformeerd, goed voorbereid, goed georganiseerd, goed bewapend, goed beschermd, maar wel hun lot of werkwijze laten afhangen van de goodwill van een amateur plaatjesdraaier van een lokale piraatzender. Ben blij voor u dat u het 100% weet, maar ik durf dat niet stellen. 't komt misschien ooit uit als een dader bekent, laat het ons daar op houden.

857

Re: Aalst: Proloog

P-51 wrote:

Het "commando" stond al lang klaar voor 19.15u ... ik kan me onmogelijk inbeelden dat hier van enige improvisatie nog sprake kon geweest zijn.

Weet ik, is een long shot. Gewoon een kwestie van alle mogelijkheden open te houden. Als je wil onderzoeken onderzoek je alle pistes, ook de minder/niet geloofwaardige.

Er moet toch iets achter deze boodschap zitten ook al waren ze geweldig afhankelijk van factoren die ze niet konden bepalen. Het kan idd moeilijk cruciaal of bepalend geweest zijn voor de uitvoer. Ik blijf een grappenmaker in overweging houden maar dan toch maar voor 1%. Het lijkt eerder op een extratje, we doen het en laten het dan ook nog eens weten op de radio.

858

Re: Aalst: Proloog

Vermeulen wrote:

Goed geïnformeerd, goed voorbereid, goed georganiseerd, goed bewapend, goed beschermd, maar wel hun lot of werkwijze laten afhangen van de goodwill van een amateur plaatjesdraaier van een lokale piraatzender. Ben blij voor u dat u het 100% weet, maar ik durf dat niet stellen. 't komt misschien ooit uit als een dader bekent, laat het ons daar op houden.

Volledig mee akkoord Vermeulen. Het was puur cynisme. Dat is ook de visie die ik er over heb. Je verwijzing naar de CCC in je vorige uitleg zou idd de mede-inspiratie kunnen zijn voor dat soort cynisme. Of de Staerke wat treiteren ... Dat soort "existentiele afhankelijkheden" in de planning met zo een hoog risico op falen kan men echt niet riskeren. Zei men van De Staerke ook niet dat hij  nooit geen geweld gebruikte en alles zonder gewonden of doden deed ? als een soort "heilige" ... die te voet naar Scherpenheuvel gaat ... op bedevaart... naar zijn vriendinneke. wink

Re: Aalst: Proloog

Rond 19u-19u15 werden verdachte toestanden opgemerkt aan het tankstation Texaco (zwarte Golf GTI die niet tankt, persoon die de snelweg oversteekt) in Groot-Bijgaarden. Kon je vanuit het tankstation in Groot-Bijgaarden het signaal van Radio Mi-Amigo ontvangen? Of werd er vanuit het tankstation gebeld naar de radio?

Voorts denk ik niet dat dat telefoontje (of de analyse ervan) ons dichter bij de daders gaat brengen. Zoals het parket terecht stelt moeten er bewijzen op tafel komen en geen hypothesen.

Re: Aalst: Proloog

Volkomen akkoord met Merovinger, maar er is al meermaals bewezen dat men bij justitie bewijsmateriaal liet verdwijnen. Zijn dat dan ook geen bewijzen (van medeplichtigheid) om rekening mee te houden? Waar is bv. de Saab? Waar zijn bv. de riotguns van Libert?