81

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

De overvallers hebben in Aalst aangevallen op het ogenblik dat een rijkswacht/BOB-patrouille (Renault R4) de parking (achteraan de Delhaize)verlaten had.

De link met de Rijkswacht is er altijd geweest,misschien was er wel samenwerking tussen het "brein of opdrachtgevers" van de Bende van Nijvel en sommige Rijkswachters en dat er in Aalst toch munitie werd gebruikt die de SIE toen gebruikte (als ik juist ben).

Ben wrote:

Er waren inderdaad rijkswachters aanwezig op het ogenblik van de overval in Aalst. De rijkswachters kwamen met hun R4 van de parking gereden -op het einde van hun dienst- en hebben dan aan de andere kant van het warenhuis (op de Parklaan) postgevat aan de vooringang van de Delhaize. Zij waren gewapend met een UZI machinepistool." (...) De rijkswachters in hun R4 hebben niet deelgenomen aan deze schietpartij."

Ze hebben er zich eigenlijk niet mee gemoeid, misschien omdat ze wisten dat ze later ervoor beloond zouden worden. De rijkswacht is toch op veel manieren gelinkt aan de Bende van Nijvel.

Re: Aalst: Proloog

Ben wrote:

"Toen de overval begon reden zij achteruit tot aan het rondpunt aan de Delhaize en hebben daar op versterking van de Gemeentepolitie gewacht. Nadien is er dan de schietpartij geweest tussen de vluchtende gansters en twee agenten van de Gemeentepolitie van Aalst (wat ze na 20 jaar in Jumet plots ontdekt hebben!). De rijkswachters in hun R4 hebben niet deelgenomen aan deze schietpartij."

Dus toen de overval volop aan de gang was en er met riot guns geschoten werd, stond een patrouille BOB'ers in een R4'ke op het rondpunt te wachten (nog geen 100 m daarvandaan). Die mannen moeten toch een UZI of op zijn minst een pistool bijgehad hebben. En die moeiden zich niet in het vuurgevecht. Bovendien hadden ze een hinderlaag kunnen leggen en die Golf kunnen doorzeven. Wat denk je dan? Die BOB'ers wisten wat er ging gebeuren en liet betijen, de gemeentepolitie wist van niks en die grepen in.

83

Re: Aalst: Proloog

Het is niet alleen de schietpartij waar de rijkswacht niet aan deelnam, ook de achtervolging lieten ze over aan dezelfde gemeentepolitie. Zij achtervolgden met hun Ford Transit die hoop en al 100 km per uur haalde, maar hebben na korte tijd moeten opgeven. Wat wil je anders? Terwijl de rijkswacht met betere wagens liet betijen. Rijkswachters gewapend met UZI die wachten op versterking van agenten die parkeerbonnen staan uit te schrijven?

Re: Aalst: Proloog

Tja, bij ons op de gemeente zijn er regelmatig vechtpartijen. Hier wachten ze tot het ergste voorbij is, voor ze ingrijpen. Anders delen ze in de klappen. Het zou niet de eerste keer zijn, dat eens de flikken er zijn de vijanden zicht beiden af reageren tegenover de flikken.

Hoor vandaag dat Jef Jurion ook een regelmatige klant was in cafés waar m'n contact destijds kwam. Hij kreeg het aanbod van een luxeleven en ze konden voor hem vijanden uit de weg ruimen. Hij moest gewoon met hen meedoen ... luxe-etentjes, audiofiele stereoinstallaties voor in huis & auto (B&O), ...

Hij is een vrij brave gast, maar kon soms opvliegend zijn (voor hij getrouwd was). Zo erg, dat hij zich door z'n agressie (tijdens banale discussie over verdeling vh werk) bij bepaalde zware jongens in de kijker gewerkt had. Maar hij ziet er gevaarlijker uit dan hij is, en is zeker geen moordenaar.

85

Re: Aalst: Proloog

Herr Flick wrote:

Wat denk je dan, die BOB'ers wisten wat er ging gebeuren en liet betijen, de gemeentepolitie wist van niks en die grepen in.

Het is duidelijk dat de Rijkswacht flaterde, bewust of onbewust? Wat was de band tussen Rijkswacht en Politie? Vele zaken zijn niet onderzocht in Aalst, op alle gebieden: geen reconstructie, ... Wat er bij de politie in Aalst gebeurde toen het alarm binnen kwam was ook opmerkelijk: 3 combi's/wagens weigerden te starten. Men kan altijd over toeval spreken maar in Aalst is er niks anders dan toevalligheden.

  • De wapens die gevonden werden weken voor de overval in het Osbroeckpark (gelegen achter en naast de Delhaize)

  • Joggers die louche personen zien in het Osbroeckpark.

  • Wat er zich afspeelt op de Grote Markt de nacht voor de raid en weken ervoor.

  • Louche personen in café 't Christophelke.

  • De premiejager

  • De aanvraag net voor de overval bij Radio Amigo

De Rijkswacht was misschien op hoogte of had misschien de instructies om niet deel te nemen en ongelijk kan je hen achteraf niet geven:

  • Ze zijn er beter van geworden, ze kregen nieuwe wagens/wapens/kledij;

  • Als je op voorhand weet dat je met ongelijke wapens strijdt dan zou ik mij in zo'n situatie ook wel op de achtergrond houden ipv de held te gaan uithangen. Er waren er al genoeg afgeslacht, wie zoiets meemaakt denk toch wel 2 keer na. Je wegsteken of begraven worden met een medaille; ik zou ook het eerste kiezen.

Maar ik denk toch dat ze wisten dat het kon gebeuren, dus stel dat ze niet op de hoogte waren, dan konden ze toch de patrouilles sterker gemaakt hebben ipv 2 Rijkswachters in een R4'ke met een waterpistool, bij manier van spreken dan.

Ook al was er tegen de Bende van Nijvel niets opgewassen men heeft hen in ieder geval niets in de weg gelegd. Er waren genoeg redenen tot paniek in Aalst. Er waren genoeg aanwijzingen dat er iets ging gebeuren. Het woord amateurisme was toen wel op zijn plaats.

club_le-happy-few wrote:

Maar hij ziet er gevaarlijker uit dan hij is, en is zeker geen moordenaar.

Op een gezicht kan je eigenlijk niets voort gaan. Als je in een gevangenis de moordenaars naast elkaar zet, dan zul mensen krijgen van wie je het niet verwacht op het eerste gezicht. Natuurlijk kan je nog een onderscheid maken tussen de moorden, met of zonder voorbedachte rade, familiekwesties, ...

Maar bij de Bende was het een operatie uitvoeren waar ze op voorhand wisten dat ze kinderen zouden afknallen. De meeste moorden zijn liquidaties, kogels door de kop zijn meestal de handtekeningen,die moesten gewoon dood. Vele bendes gaan pas de trekker overhalen in een geval van nood, hier begonnen ze op de parking al te schieten voor ze de winkel hadden betreden en ze gingen moorden in de uithoek van de parking. Duidelijk dat er geld werd betaald per hoofd.

86

Re: Aalst: Proloog

Ongelijke wapens, dat weet ik nog zo niet. Heb toch liever een UZI vast dan een riot gun. Ze moesten zich gewoon niet moeien, trouwens als je in je met zwaailicht en rode streep voorziene R4'ke blijft zitten dan ben je pas een schietschijf. Dekking zoeken en het magazijn leegblazen op die Golf!

87

Re: Aalst: Proloog

Raf wrote:

Heb toch liever een UZI vast dan een riot gun.

Als ze die al bij de hand hadden...

Raf wrote:

Dekking zoeken en het magazijn leegblazen op die Golf!

De vraag is ook,hoeveel daders er in Aalst liepen. Waren er nog mensen aanwezig die moesten optreden in nood? Dus ik denk dat het gevaar niet alleen in de Golf zat, want als het moest gaan zoals je zegt en ze schieten de GTI aan flarden of platte banden dan stonden ze er zogezegd te voet. Er zijn toch aanwijzingen dat er een kern van 6 man was en 2 Golf GTI's en mogelijk nog andere wagens. Waren deze alleen voor observatie? Misschien wel, maar ze wisten ook wel dat het gevaarlijker aan het worden was, dus ik denk wel dat ze tot in de puntjes voorbereid waren.

Re: Aalst: Proloog

Ik vermoed toch ook min. 6 man.

Re: Aalst: Proloog

club_le-happy-few wrote:

Tja, bij ons op de gemeente zijn er regelmatig vechtpartijen. Hier wachten ze tot het ergste voorbij is, voor ze ingrijpen. Anders delen ze in de klappen. Het zou niet de eerste keer zijn, dat eens de flikken er zijn de vijanden zicht beiden af reageren tegenover de flikken.

Hoor vandaag dat Jef Jurion ook een regelmatige klant was in cafés waar m'n contact destijds kwam... Hij kreeg het aanbod van een luxeleven en ze konden voor hem vijanden uit de weg ruimen. Hij moest gewoon met hen meedoen ... luxe-etentjes, audiofiele stereoinstallaties voor in huis & auto (B&O),...

Hij is een vrij brave gast, maar kon soms opvliegend zijn (voor hij getrouwd was). Zo erg, dat hij zich door z'n agressie (tijdens banale discussie over verdeling vh werk) bij bepaalde zware jongens in de kijker gewerkt had. Maar hij ziet er gevaarlijker uit dan hij is, en is zeker geen moordenaar.

Was hij ook niet genoemd in de zaak in Beersel?

Re: Aalst: Proloog

Heeft men nooit of nimmer de mensen uit het park, of die kroeg kunnen herkennen op al de foto's van de verdachten destijds? Bizar. Of heeft iemand valse getuigenissen afgelegd? Als ik morgen ga vertellen dat ik vorige week louche mensen gezien heb, zal ik ze snel herkennen. Of als ze in mijn kroeg zaten als cafébaas. Men kan altijd een anonieme getuigenis afleggen.