121

Re: Aalst: Vlucht

Merovinger wrote:

Later bleek dat het bomalarm aan de politie gemeld werd met een publiek telefoontoestel die in het sportcomplex stond. Het gebeurde tijdens een basketmatch.

Gewoon een dronken supporter die het andere team wou pesten? Ik vraag me wel af of de onderzoekers (toen en nu) dit ooit hebben onderzocht? Of waren er geen aanwijzingen om dit te doen? Maar zoals ik al zei, ik vond het gewoon toevallig en heb een hypothese gemaakt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

122 (edited by DeadLetterBox 03-06-2012 10:48)

Re: Aalst: Vlucht

Indien het bewuste telefoontje vanuit de eigenlijke sporthal gebeurde, acht ik de kans groot dat het om een ongelukkig toeval gaat. Het zou tactisch nogal lomp zijn om vanuit die sporthal dat telefoontje te gaan plegen, te veel getuigen, te veel mensen die een vreemde eend zouden kunnen opmerken of verdacht gedrag zouden herinneren.

Of net opzettelijk gedaan opdat het onderzoek het geval zou afdoen als een flauwe grap i.p.v. bende gerelateerd? Maar dat lijkt mij het risico niet waard om zich in de hal bloot te stellen aan zoveel publiek. Zeer opmerkelijk alleszins! De betrokken Cecile lijk ik niet direct terug te vinden op het net. Maar via de sporthal moet je er zeker een contactadres voor krijgen.

Servo per Amikeco

123

Re: Aalst: Vlucht

Waar kan ik het volledige getuigenverslag vinden van deze mensen die dit zagen:

"Na achttien jaar zijn er getuigen opgedoken die zeggen dat ze die nacht in het bos een VW Golf hebben gezien met drie mannen, waarvan er één op de grond lag."

124

Re: Aalst: Vlucht

Dat verhaal vind je hier » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

125 (edited by Merovinger 29-08-2012 04:10)

Re: Aalst: Vlucht

Op het Franstalige forum wijst iemand een mogelijke schuilplaats van de Bende van Nijvel aan na de overval van Aalst: nl. de gebouwen van de oude pannenfabriek van Hennuyères gelegen in de rue du Grand Péril. Dat moet dan ongeveer hier zijn » Google Maps

Deze site was sinds 1981 verlaten en werd pas eind 1987 opnieuw in gebruik genomen. Nu is het een industriezone. De straat verbindt het dorp Virginal met de Bergensesteenweg. Op enkele honderden meters bevinden er zich meerdere straten die naar het Bos van Houssière leiden. De ingang is discreet: geen naaste buren ook niet aan de overkant. De plaats was in die tijd gekend als louche plaats waar veel kleine trafieken plaatsvonden van alle aard.

Door de reputatie van deze plek zal geen enkele buurtbewoner er eens gaan wandelen zijn en zal niemand ook niet bepaald nieuwsgierig zijn geweest wanneer ze er verdachte bewegingen vaststelden. En indien iemand dan iets zou hebben opgemerkt zou deze persoon er zeker niet over gesproken hebben uit schrik dat hijzelf als verdachte zou beschouwd worden van het uitvoeren van louche praktijken op deze site.

De persoon in kwestie die deze plek aanwijst is een oude motorcrosser die het Bos van Houssière en de omgeving heel goed kent en in die periode heel veel met de moto rondreed door het bos. Deze plek was nog nooit vernoemt op het Franstalige forum vandaar zijn recente bijdragen. Hij heeft ook een plausibele hypothese over de tijdslijn (confrontatie met Philippe C., dumpen lijk, dumpen wapens, brandstichting Golf, ...) van de laatste uren van de Bende in deze omgeving.

Re: Aalst: Vlucht

De aanwezigheid van een station vlakbij is ook een handigheidje. Zo kon men eventueel met de trein de streek binnenkomen of verlaten, via de Lijn 96 die Mons en Brussel verbind. En trouwens ook vandaag nog gebeuren er veel ongure zaken, vooral in dat station, maar tegenwoordig zijn het hangjongeren met pitbulls die er de dienst uitmaken.

Servo per Amikeco

127

Re: Aalst: Vlucht

Tijdens hun vlucht met de Golf GTI werden de daders opgemerkt door een getuige in de buurt van Aalst en dan stond de achterklep van de Golf nog open. Later werd de Golf opgemerkt met gesloten achterklep tijdens een wilde achtervolging door een BMW. Het kan nu best wel zijn dat er een zwaar gewonde gangster in de koffer lag die de klep niet meer zelf kon sluiten, toch moet iemand die klep gesloten hebben omdat het onmogelijk is om aan extreem hoge snelheid te blijven rijden met zo een openstaande achterklep.

Door de enorme neerwaartse druk op de achterkant van de Golf door die openstaande klep was die auto immers bijna onbestuurbaar geworden. Er moet ook bijna zeker een techniek aangebracht zijn die de klep kon openhouden want anders zou ze al dichtgewaaid zijn toen de eerste getuige de Golf opmerkte. Volgens mij zijn er dus drie mogelijkheden:

  • De man achterin heeft ze kunnen sluiten maar waarom heeft hij dan zolang gewacht? Gewond?

  • De man achterin kon de klep niet meer sluiten en ze zijn ergens gestopt om deze toch te kunnen sluiten.

  • De Golf met gesloten klep was een andere wagen dan deze met de open kofferklep.

Re: Aalst: Vlucht

Aangezien ze de techniek hadden voorzien om met een geopende klep te rijden zodat ze tijdens de vlucht konden vuren, is het niet moeilijk om ook aan te nemen dat ze een systeem hadden voorzien om die klep al rijdend te sluiten aangezien ze anders kostbare vluchttijd zouden verliezen. Misschien kon de sluiting worden uitgevoerd door iemand anders, tijdens het rijden.

Servo per Amikeco

129

Re: Aalst: Vlucht

Ik ben er 99% dat de bende van Nijvel een soort hendel in haar GTI's inbouwde om de koffer al rijdend te sluiten. Meen dit gelezen te hebben in "De Bende & co", voor mij nog steeds een van de beste boeken over de bende. Is wel al 15 jaar geleden dat ik dit boek las

130

Re: Aalst: Vlucht

vdb, ik dacht het ook gelezen te hebben dat er een hendel was. Zelfs van de Santana heb ik gelezen dat er een hendel was.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.