171

Re: Aalst: Vlucht

Hypothese:

Na Aalst vluchtten ze via Leerbeek naar het huis/Tuning-bedrijf in Bierghes (route Quenast). Houden ze daar halt om te telefoneren en over te gaan tot het plan onder te duiken in het spookhuis van Houssières (eerder dan dit huis in Bierghes te gebruiken als cache, wegens te riskant)? Via Rebecq rijden ze naar het bos, vlak naast het huis, waar ze op assistentie wachten.

Deze assistentie wordt even verward met getuige Clerbois, maar zou hen uiteindelijk bereikt hebben en naar het spookhuis geholpen hebben. Kwam deze assistentie uit Braine-le-compte of Ronquières via Charly des Bois (dan zou je kunnen denken aan Wojda die banden zou hebben gehad met zowel de De Staerkes als Baugniet)? Na een pauze in het bos (en eventueel het laten langskomen van een dokter) gingen ze de dag nadien de wapens dumpen in Ronquières.

Hoe verhoudt dit zich met het parcours van Philippe De Staerke die intussen bij Papadopoulos wapens had afgeleverd, in het bos van Pepingen gaan wroeten was om een kist te begraven en twee dagen later in de frituur werd gezien met andere bendeverdachten? Daarom zou dit scenario best eens op een kaart worden uitgezet, met alle tijdstippen aangeduid.

Re: Aalst: Vlucht

Het verhaal van de achtervolging van de Golf is eigenlijk heel interessant. Bij de overval op de Colruyt, spannen ze een hinderlaag en beschieten ze zelf een politiepatrouille.

Hier geven ze plankgas, en hebben ze het aan een rood licht te danken, dat ze kunnen ontsnappen. De achterklep zat dicht, ze hadden ze maar open te duwen en die BMW moeten beschieten, een bal uit een riotgun is dan wel niet effectief op grote afstanden maar als je een brenneke of een lading hagel in je vooruit krijgt, dan stopt ge direct met de held uit te hangen.

Dat doen ze allemaal niet. Ze zijn dus ofwel in paniek, (killer dood of halfdood) of het is de bende niet die de aftocht blaast.

Re: Aalst: Vlucht

In dit interview geeft David Van De Steen aan wat volgens hem de vermoedelijke vluchtroute is geweest van de Bende na de overval van Aalst.

"De vluchtroute die ze hier genomen hebben, is er niet bepaald één die voor de hand ligt ..."

... na de overval?

"Na de overval moeten ze ook hier hun weg gekend hebben, anders kan je die vluchtroute niet nemen. Het betreft geen autostrade of grote steenweg: ze zijn echt via Teralfene naar Roosdaal gereden tot in Pamel, dan van Pamel weg naar Edingen, verder naar Halle, om terecht te komen in de buurt van Houssière. In die tijd bestond de GPS nog niet, dat is echt een route waarvoor je de kleine baantjes moet gaan verkennen om uw weg te vinden."

Dus het verhaal dat De Bende alleen maar de Ninoofse Steenweg heeft genomen, klopt niet?

"De Ninoofse steenweg bestond niet. Laat mij dit even verduidelijken: mensen van de Rijkswacht hebben verklaard in hun proces-verbaal dat zij een wagen van de Bende van Nijvel achtervolgd hebben op de Ninoofse Steenweg, richting Ninove ... Het is wel juist dat er een oude steenweg naar Ninove bestond ... maar de weg, waarvan sprake in hun verklaringen, is pas drie jaar later aangelegd. In het proces-verbaal van die rijkswachters staat een grove leugen: zij hebben niemand achtervolgd."

"Het is Eddy Nevens (politieman die in Humo in een interview heeft verklaard ook op de parking van Delhaize te hebben geschoten op een vertrekkend voertuig van de Bende van Nijvel, nvda) die op de vroegere oude baan naar Ninove achter een auto van de overvallers is gereden met een combi. Ik ken Eddy Nevens heel goed, heb met hem al veel uren gepraat, hij is bijna een vriend geworden. Eddy heeft die auto daarna niet meer gezien. Hij had een patrouille opgeroepen die zich heeft opgesteld aan het kruispunt 'Den Doorn'."

"Vanop de oude baan naar Ninove kan je één keer weg via Teralfene, daaropvolgend kom je aan het kruispunt 'Den Doorn', wat ik daarjuist vernoemde. Daar stond die patrouille klaar voor de Bende desgevallend op te vangen ... de auto is daar nooit voorbij gekomen. Ze zijn afgeslagen in Teralfene, dan is er maar één route mogelijk: Teralfene-Pamel-Roosdaal, waar ze weer tevoorschijn zijn gekomen op de oude steenweg waar ze werden opgemerkt door die zoon van een politicus."

Dat is het verhaal van de persoon in de BMW die achter hun is gereden?

"Ja met die BMW. Als men de weg rechtdoor neemt van Ninove via de Doorn kom je in Roosdaal uit. De overvallers zijn volledig kronkelgewijs door kleine baantjes gereden tot in Ninove. Het is een baan die men niet kan kennen als je van ergens anders bent. Volgens mij was er altijd iemand bij die zeer goed op de hoogte was van de te volgen weg."

Re: Aalst: Vlucht

Ik heb in Google Maps eens geprobeerd om de route te tekenen zoals aangegeven door David Van De Steen » Google Maps. De tekening klopt nog niet helemaal omdat de BMW de Golf achtervolgd heeft op de N28 vlak voor Leerbeek en niet op de N285.

175

Re: Aalst: Vlucht

Ik schrijf dit om begripsverwarring te voorkomen: Teralfene is een deelgemeente van Affligem, en Pamel is een deelgemeente van Roosdaal. Maar dat moet grotendeels het traject geweest zijn, met een paar varianten: in Welle richting Teralfene, of in Denderleeuw richting Liedekerke, of in Okegem (wat mij ook wel een serieuze mogelijkheid lijkt) over de Dender en meteen richting centrum van Pamel te rijden en daar de steenweg naar Ninove te nemen, en op die manier kruispunt Den Doorn te vermijden. De genoemde 'nieuwe steenweg' van Aalst naar Ninove lag er inderdaad nog niet, de oude steenweg lag er uiteraard al wel en die hebben ze genomen, en in die richting heeft Eddy Nevens op de vluchtende moordenaars geschoten. Conclusie: ze kenden de regio door en door.

176

Re: Aalst: Vlucht

Mooi Merovinger, over het eindpunt hebben we geen zekerheid. Maar het stuk in en rondom Aalst is toch wel indrukwekkend het gekronkel om controles ter vermijden. Ongeveer hetzelfde gekronkel deden ze in Waver en Hoeilaart, na Nijvel en met de dubbel aanslag Overijse Eigenbrakel om patrouilles te vermijden. Ze moeten zeker in Aalst alsook bij de andere overvallen de ordediensten hebben kunnen afluisteren, plus een zeer goede verkenning en terreinkennis hebben en misschien was 1 van de 3 een goed kaartlezer.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Aalst: Vlucht

De dancings in Hekelgem (en Aalst) waren in die tijd enorm populair tot ver buiten de regio, de Bende Haemers zou er ook regelmatig gezeten hebben ... Het zou een uitleg kunnen zijn waarom ze de streek zo goed kenden.

"Ninoofsesteenweg" is een verwarrend begrip. De "Brusselsesteenweg" (vanaf Meerbeke) wordt daar in de hele regio "Ninoofsesteenweg" genoemd (de baan van 't Geel Kot aka Zelfbouwmarkt, The Lord, ...). Ik vermoed dat er hierdoor zoveel verwarring is. Hiermee bedoelt men niet de "Expressweg" van Aalst naar Ninove of de "Oude Baan" van Ninove naar Aalst (via Strooien Kappelleken) die uitkomt aan Delhaize.

Anderzijds: Teralfene > Mariagrot > Te voet naar Scherpenheuvel?

Zou het niet kunnen dat ze ergens op de N255 gekomen zijn (Edingsesteenweg)? Leerbeek ligt volgens mij wel lang de N285?

Denderwindeke 9 november 1985, is dit een "nep-politiewagen':

Volgens getuigen was er een anoniem politievoertuig aanwezig aan de Delhaize in Aalst. Het ging over een donker voertuig van de Gerechtelijke Politie van Brussel. Het zou over een Golf GTI gaan. Deze wagen werd enkele minuten na de overval ook door rijkswachters opgemerkt in Denderwindeke. De GTI reed toen aan hoge snelheid met een blauw zwaailicht.

Denderwindeke ligt aan de N255 "Edingsesteenweg" die tot in Edingen gaat! Voorbij stadscentrum, in Hoves (Silly) kan je via binnenbaantjes naar deelgemeentes van Braine-Le-Comte en Rebecq. Vnl. kleine dorpskernen, verder weiland en boerderijen. Tijdens winter weinig of geen verkeer. (Silly > Scotch Brasserie Silly > verdacht cafébezoek bij Kuros indien geloofwaardig > populair in regio Rebecq/Silly/Edingen/Braine-Le-Comte in cafés destijds).

Of je kan van uit Edingen via Petit-Enghien de steenweg naar Halle nemen (of afslaan naar binnenbaantjes): op de weg o.a. Rebecq, Bierghes (ligt Lembeek hier ook niet langs, waar één van De Staerke's exen in een café altijd grote sier maakte).

Re: Aalst: Vlucht

the end wrote:

Ongeveer hetzelfde gekronkel deden ze in Waver en Hoeilaart, na Nijvel en met de dubbel aanslag Overijse Eigenbrakel om patrouilles te vermijden.

De kennis van het terrein is opmerkelijk, zeker in Aalst en Overijse. In het geval van Aalst is er volgens mij sprake van een goed 'escape plan', in Overijse ligt dat anders. Als ze bij het verlaten van Dekaise niet op een agent gebotst waren, was er waarschijnlijk geen klopjacht georganiseerd. Het gekronkel in Overijse is volgens mij te verklaren doordat één of meerdere daders vertrouwd waren met de omgeving, in Aalst is het denk ik eerder een goede voorbereiding en/of hulpmiddelen (bv. politiefrequentie afluisteren).

Re: Aalst: Vlucht

Plus, bij discotheken hoort natuurlijk alcohol. Grote steenwegen werden vermeden m.b.t. controles, en zocht naar kleine baantjes om terug te keren.

Ik denk dat je als chauffeur toch moet vertrouwd zijn met die wegen en kunnen improviseren bij achtervolgingen, wegblokkeringen, ... Dat kan volgens mij toch enkel als je daar regelmatig voorbij komt: omdat je er woont, werkt, vrienden, uitgaan, ... Een plattegrond van een supermarkt kan je min of meer uit het hoofd leren, maar vluchten met de wagen ... daarvoor moet je de streek op je duim kennen.

Hou ook de wandelingen in het oog van FFBMP en Adeps. Nu zondag 18 mei Steenkerque (tussen Enghien en Braine), 25 mei Ronquières (vlakbij kanaal - wel verkiezingsdag) (interessant), 29 mei Henripont (interessant), 1 Juni zowel Hennuyères (interessant), Clabecq! Bij één van de vorige wandelingen zat o.a. Fauquez erbij. Deze wandelingen zijn door mensen uit de streek samengesteld, wat niet te vergelijken is met vaste wandelpaden of wandelkaarten! Indien je wat conditie hebt zou ik toch een keer gaan wandelen bij volgende gelegenheden in Henripont, Hennuyères, Ronquières, Ittre en Virginal. Dit is geen spam of reclame, heb er geen belangen bij, maar wie de streek wil verkennen is dit volgens mij interessanter dan daar gewoon op eigen houtje wat gaan rondhangen.

Re: Aalst: Vlucht

Hier is nog eens het plannetje van Ben waar Denderwindeke op staat » Google Maps

Volgens mij kan je onmogelijk in enkele minuten van Aalst naar Denderwindeke? Zelfs niet met sirene. Werd die dan ook gebruikt door Bende. Of was dit een achtervolging?