Re: Aalst: Vlucht

Herr Flick wrote:

Het verhaal van de achtervolging van de Golf is eigenlijk heel interessant. Bij de overval op de Colruyt, spannen ze een hinderlaag en beschieten ze zelf een politiepatrouille.

Hier geven ze plankgas, en hebben ze het aan een rood licht te danken, dat ze kunnen ontsnappen. De achterklep zat dicht, ze hadden ze maar open te duwen en die BMW moeten beschieten, een bal uit een riotgun is dan wel niet effectief op grote afstanden maar als je een brenneke of een lading hagel in je vooruit krijgt, dan stopt ge direct met de held uit te hangen.

Dat doen ze allemaal niet. Ze zijn dus ofwel in paniek, (killer dood of halfdood) of het is de bende niet die de aftocht blaast.

Ik heb Nevens nog niet gesproken maar ik denk niet dat hij raak heeft geschoten. Het feit dat het kofferdeksel openbleef is volgens mij eerder te wijten aan een technisch probleem. Akkoord, er werd niet gereageerd uit de koffer maar alles ging dan ook zo snel. De daders concentreerden zich misschien op het afluisteren van de politie. Ze wilden zo snel mogelijk weg geraken uit het risicogebied.

Volgens Eddy Vos wordt een beetje later in Leerbeek een Golf gezien met gesloten kofferdeksel met slechts twee inzittenden. Gekoppeld aan de getuigenis van Philippe Clerbois concludeert Vos daaruit dat een dader gewond in de koffer zou liggen en daardoor niet zichtbaar is. Is er geen andere mogelijke simpelere verklaring? Nl. dat de Golf onderweg tussen Aalst en Leerbeek gestopt is, de dader uit de koffer is gestapt en de twee andere daders met tweetjes verder doorgereden zijn richting Leerbeek?

Re: Aalst: Vlucht

In een ander verslag hier op de site staat dan weer dat koffer al dicht was wanneer Nevens schoot. Weten ze het zelf nog?

183

Re: Aalst: Vlucht

Herr Flick wrote:

Het verhaal van de achtervolging van de Golf is eigenlijk heel interessant. Bij de overval op de Colruyt, spannen ze een hinderlaag en beschieten ze zelf een politiepatrouille.

Hier geven ze plankgas, en hebben ze het aan een rood licht te danken, dat ze kunnen ontsnappen. De achterklep zat dicht, ze hadden ze maar open te duwen en die BMW moeten beschieten, een bal uit een riotgun is dan wel niet effectief op grote afstanden maar als je een brenneke of een lading hagel in je vooruit krijgt, dan stopt ge direct met de held uit te hangen.

Dat doen ze allemaal niet. Ze zijn dus ofwel in paniek, (killer dood of halfdood) of het is de bende niet die de aftocht blaast.

Mogelijk. Bij de Colruyt waren ze met meer en met meer auto's. De mogelijkheid bestaat ook dat ze om strategische redenen niet schoten. Wat ook lukte: de achtervolger had niet meteen door dat dit de Bende was, maar dacht eerder aan een geschifte hardrijder.

Re: Aalst: Vlucht

Ik vermoed dat achtervolger totaal geen idee had. Het was kort na de hold-up, en waarschijnlijk niet op het nieuws (als hij al autoradio had). Waarschijnlijk dat hij gewoon dat ze wilde racen en hem uitdaagden.

185

Re: Aalst: Vlucht

Neen. Ik ken die achtervolger met zijn BMW persoonlijk. Hij is geen racer, maar wilde die gevaarlijke idioten terechtwijzen. Gelukkig heeft hij dat niet kunnen doen.

Re: Aalst: Vlucht

Hestur wrote:

Mogelijk. Bij de Colruyt waren ze met meer en met meer auto's. De mogelijkheid bestaat ook dat ze om strategische redenen niet schoten. Wat ook lukte: de achtervolger had niet meteen door dat dit de Bende was, maar dacht eerder aan een geschifte hardrijder.

Als ge net een paar mensen hebt doodgeschoten, waaronder kinderen en onschuldige vrouwen, dan zit ge er echt niet mee in, om de koffer open te doen van de golf en persoon nr 3 met zijn riotgun, vlak in de voorruit van het achtervolgend voertuig te laten schieten. Een makkelijk te raken doel en gegarandeerd succes want die ruit versplinterd. We zijn '85, er zijn geen GSM's om mee te bellen en het is donker.

187

Re: Aalst: Vlucht

club_le-happy-few wrote:

In een ander verslag hier op de site staat dan weer dat koffer al dicht was wanneer Nevens schoot. Weten ze het zelf nog?

De koffer was hoogstwaarschijnlijk open. Guy Bouten heeft in zijn boek een fout gemaakt door te stellen dat de koffer volgens Eddy Nevens dicht was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Vlucht

Dat moet plezant geweest zijn, met een Golf met open kofferdeksel in de winter van Aalst richting zuiden van het land. Niet alleen ziet werkelijk iedereen u die u tegen komt, het weggedrag van uw voertuig wordt daardoor grillig.

Stel dat de koffer niet dicht was, het eerste verlaten wegske dat ge inslaat ga je die koffer sluiten, ge wilt echt zo niet verder rijden. De getuige met de BMW zou toch moeten weten of de koffer nu dicht of open was ?

189

Re: Aalst: Vlucht

Ik schrijf nergens dat de koffer heel de weg open blijft. Eddy Nevens zegt enkel dat de koffer open stond toen de Golf vertrok aan het Delhaize-warenhuis. Getuigen die Golf hebben zien rijden tijdens de vlucht verklaren dat de koffer dicht was.

PS: Het was nog geen winter, maar herfst en het was die dag ook helemaal niet zo koud.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Vlucht

Handig die tool, je ziet ook de stand van de maan. Het was dus wel degelijk donker, misschien iets om bij de andere overvallen ook te gaan nakijken. Een andere vraag die ik me stel bij de vlucht vanuit Aalst is de volgende:

De Golf werd blijkbaar onbeheerd achtergelaten of geparkeerd, de 3 overvallers lopen over de parking, schieten alles kapot wat ze zien bewegen, overvallen de winkel en maken dan terug dat ze weg zijn. Welke overvaller laat er nu zijn vluchtvoertuig achter? Wetende dat de bewakingsploeg intussen wordt afgelost.

Ik kan me niet voorstellen dat deze profs hun vluchtroute blootstellen aan toeval, als  stel dat de wagen ingesloten geraakt, stel dat de bewakingsploeg vroeger terugkomt, ... Het is bijna zeker dat er dus een tweede ploeg of tenminste voertuig moet klaargestaan hebben (de Mercedes? Een tweede GTI?). Rond die aflossing van de bewakingsploeg stel ik mij trouwens ook nog vragen normaal gezien gaat de afgeloste ploeg toch pas weg als de vervangers er zijn?