Re: Aalst: Vlucht

Merovinger wrote:

In dit interview geeft David Van De Steen aan wat volgens hem de vermoedelijke vluchtroute is geweest van de Bende na de overval van Aalst.

De Ninoofse steenweg bestond niet. Laat mij dit even verduidelijken: mensen van de Rijkswacht hebben verklaard in hun proces-verbaal dat zij een wagen van de Bende van Nijvel achtervolgd hebben op de Ninoofse Steenweg, richting Ninove ... Het is wel juist dat er een oude steenweg naar Ninove bestond ... maar de weg, waarvan sprake in hun verklaringen, is pas drie jaar later aangelegd.

Afgaande op het artikel in De Voorpost kunnen we stellen dat David Van de Steen zich vergist heeft.

De grote Manitou ziet alles

242

Re: Aalst: Vlucht

Vergissen is menselijk maar het artikel van Douglas De Coninck dat hier onder Feiten te vinden is begint hoe langer hoe meer op een sterk staaltje van journalistiek (hmm) gekwetter te lijken. 'k Ben maar eens in 1984 gaan zoeken. De expresweg Aalst-Ninove werd geopend op donderdag 13 september 1984. Er waren toen reeds 4 verkeerslichten ... Het is onvoorstelbaar en totaal ongeloofwaardig dat politie en rijkswacht niet op de hoogte zouden geweest zijn dat die weg al meer dan 1 jaar was opengesteld!

Artikel Voorpost 14/09/1984:

http://s26.postimg.org/45bbnxreh/ALS001000325_412_L.jpg

Re: Aalst: Vlucht

Jurg& wrote:

Naar aanleiding van de uitzending op VTM heeft een getuige zich na meer dan 20 jaar gemeld bij de politie. Feiten gebeurde net na de overval op de Delhaize Aalst. De getuige is in Denderleeuw voorbij gestoken door een Golf met openstaand kofferdeksel. Golf is daarna langs de kant van de weg gestopt, getuige rijdt voorbij en ziet iemand vooraan uit de wagen stappen. Deze gaat naar de achterkant van de Golf, kofferdeksel wordt gesloten. Nadat de persoon terug is ingestapt rijdt de Golf met hoge snelheid weer verder. Getuige wordt voor een tweede keer ingehaald door de Golf.

Nu het vast staat dat de N45 in gebruik was ten tijde van de overval denk ik het volgende:

  • na de overval moeten de gangsters zo vlug mogelijk uit de gevarenzone;

  • ze rijden via de oude baan tot aan het kruipunt met de Industrielaan en slaan daar rechtsaf om zo de N45 te bereiken (surveillance countermeasure);

  • éénmaal de N45 bereikt rijdt men nog enige afstand verder richting Ninove om na te gaan of men niet gevolgd wordt (surveillance countermeasure);

  • éénmaal vastgesteld dat men niet wordt gevolgd stopt men en en sluit de achterklep;

  • vanaf dan vol gas en via de N28 tot aan de rode lichten van Leerbeek;

  • vanaf hier is men uit de gevarenzone en komt het er op aan om niet meer te worden opgemerkt, snelheid komt er niet meer aan te pas;

  • aan de rode lichten te Leerbeek kan de Bende ofwel de N28 vervolgen om vervolgens rechts af te slaan en via allerhande wegen en wegeltjes het bos van Houssière te bereiken ofwel rechts afslaan om zo de N285 te vervolgen om vervolgens links af te slaan en via allerhande wegen en wegeltjes het bos van Houssière te bereiken;

  • de N285 is minder druk, nadeel is wel in Kester ligt er een politiepost.

De grote Manitou ziet alles

Re: Aalst: Vlucht

Prachtig opzoekwerk Juul! Nu weten we eindelijk dat die N45 tussen Aalst en Ninove eigenlijk al een hele tijd in gebruik was vóór de overval van november 1985. Hierbij nog een artikel over deze Rijksweg van 14.12.1984.

Re: Aalst: Vlucht

Merovinger wrote:

Ik heb Nevens nog niet gesproken maar ik denk niet dat hij raak heeft geschoten. Het feit dat het kofferdeksel openbleef is volgens mij eerder te wijten aan een technisch probleem.

Volgens mij werd het kofferdeksel bewust open gelaten en dit om 2 redenen. Enerzijds om eventuele achtervolgers onder vuur te nemen en anderzijds om de inzittenden van de Mercedes die geparkeerd stond aan het rusthuis te Erembodegem een sein te geven.

Op een geschikt ogenblik moest de gangster die zich in de kofferbak bevond het kofferdeksel sluiten maar deze was hiertoe niet meer in staat omdat agent Nevens raak had geschoten. Daarom wordt er op de N45 halt gehouden en wordt het kofferdeksel gesloten door de bestuurder.

De grote Manitou ziet alles

246

Re: Aalst: Vlucht

De Golf van de Bende is door 3 los van elkaar staande getuigen gezien aan het Strokapelleken in Denderleeuw met het kofferdeksel nog open en met iemand achterin met wapen in aanslag. Dus niet op de N45!

Re: Aalst: Vlucht

Goed, de Bende rijdt tot aan het Strokapelleken (geen noemenswaardig tijdverlies), slaat links af en rijdt via de Iddergemsestraat en de Hoogstraat tot aan en op de N45, de Golf GTI stopt en de bestuurder sluit het kofferdeksel. De 3 los van elkaar staande getuigen zullen zeker het open kofferdeksel gezien hebben en misschien ook de silhouet van een persoon met een wapen. Maar meer kunnen deze personen niet hebben waargenomen van een rijdend voertuig dat zich wel niet aan een sukkeldrafje zal hebben voort bewogen.

De grote Manitou ziet alles

248

Re: Aalst: Vlucht

Neen, daar zijn ze volgens de getuigen rechtdoor gereden en in Roosdaal centrum is de Golf ook gesignaleerd. Aangezien op dat tijdstip het kruispunt "Den doorn" afgesloten en de Golf terug opduikt ter hoogte van het Hallerbos zijn ze waarschijnlijk lang de Brusselsesteenweg, Neigembos en zo richting Halle gereden, waar ze waarschijnlijk voor het bomalarm in sporthal van Halle gezorgd hebben omdat ze dan vrije doorgang hadden in Halle.

Re: Aalst: Vlucht

kenza wrote:

Neen, daar zijn ze volgens de getuigen rechtdoor gereden en in Roosdaal centrum is de Golf ook gesignaleerd.

Vanwaar deze informatie of is het een hypothese?

De grote Manitou ziet alles

250

Re: Aalst: Vlucht

Deze info is bekend in het onderzoek. En lijkt ook heel logisch aangezien ze richting Halle zijn gevlucht gaan ze niet aan het Stro Kapelletje rechtsaf rijden als Halle links ligt en het kruispunt "Den Doorn" was afgezet door de Rijkswacht of politie.