361

Re: Aalst: Vlucht

Merovinger, jij hebt het over de site van Satcom waar de grote witte ballon op stond met geheime radar in de ballon. Ik mail Ben foto's van de geheime radar en vraag hem om ze te posten. Als je vroeger de veldweg nam naar het motocrosparcours kwam je achteraan deze militaire basis uit maar let wel in de jaren 80 stond daar nog een garage met smeerput (is nu afgebroken).

Deze gebouwen stonden vanaf 1981 leeg maar werden nog gebruikt als opslagplaats van prularia. Dus is het zeker niet ondenkbaar dat ze ook de sleutel hadden van deze weggestoken gebouwen met struiken rond zonder ook maar één gebuur, plus dat er overal borden hingen militair domein verboden toegang en verboden te fotograferen.

Het was er in de jaren 80 een grote geheime bedoening dat iedereen in de buurt angst inboezemde want totaal niemand wist wat er daar gebeurde. Nogmaals, ze hebben niet op de schepenzoon geschoten omdat ze daar in de buurt zaten en ze zijn het laats gezien aan het kruispunt Hogeberg (Kester) de Golf dat in Saintes is gezien was een Golf 2. En waarschijnlijk hadden ze via hun zender gehoord dat agent Nevens dacht dat hij de reus had geraakt en hebben daarom het zoveelste dwaalspoor opgezet door de iemand op de grond voor dood te leggen in het Bois de la Houssiere.

Re: Aalst: Vlucht

Zoveelste dwaalspoor? Er is helaas geen enkel bewezen dwaalspoor in het hele bendedossier. Laat staat het zoveelste. En wat betreft de liggende man bij de auto, daarvan staat niet eens vast of het een spoor is. Dus de rest wat men erbij denkt is pure speculatie.

363

Re: Aalst: Vlucht

Noorderling, met alle respect voor ieder zijn eigen mening, maar als er in het Bois de la Houssière een Golf 2 in de fik wordt gestoken terwijl de Golf van de overval een Golf 1 was, plus dat ze gans dat bos al met man en macht hebben afgezocht, dan denk ik wel dat ze (bijna) iedereen goed bij zijn Pietje hebben. En dan zwijgen we nog over de zakken in het kanaal te Ronquières.

Re: Aalst: Vlucht

Die andere Golf kan ook een vluchtauto zijn geweest, of heeft misschien niks met de bende te maken. En wat betreft de zakken van Ronquieres, daarvan staat volgens mij ook nog steeds niet vast wie of wat daar heeft gemanipuleerd. En zelfs al stond dat vast, hoeft het nog geen dwaalspoor te zijn.

Re: Aalst: Vlucht

De piste van kenza houdt wel steek vind ik. Voor zover de Golf die de schepenzoon gezien heeft natuurlijk de Golf van de overvallers was. Daarboven op de Kesterheide is zeker een goede strategische stop- of schuilplaats waar goede radio ontvangst was. Vergeet daarbij ook niet dat Michel Libert jarenlang een operator van de radio was geweest bij de Zeemacht.

366

Re: Aalst: Vlucht

Ik denk wel dat de schepenzoon het juist heeft. Hij zag duidelijk een Golf 1 met 2 personen in. Onlangs hebben wij een reconstructie gehouden van de mogelijke vluchtweg met een Golf 1 en de achterbank verwijderd. Wat blijkt, als je dan achteraan zit, begeef je u in een redelijke diepte en vooral als de auto begint te racen moet je u met uw rug tegen de zijwand drukken of je vliegt van hier naar daar. En indien men in deze houding zit dan als je de Golf 1 van vanachter bekijkt zie je inderdaad maar 2 personen zitten. En voor alle duidelijkheid de persoon achterin was 1 meter 92.

Merovinger, ik ben blij dat jij deze piste sirieus neemt! Michel Libert heeft inderdaad veel interesse in radiocommunicatie. Maar achter het militair domein ligt het graf van Staf De Clerq en het is geweten dat extreem-rechts daar meermaals kwam bv voor herdenkingen. Toevallig daar. Men zou moeten kunnen weten of er namen uit het dossier bekend zijn met de NAVO in Kester.

367

Re: Aalst: Vlucht

Het is inderdaad een interessante locatie, om verschillende redenen. Eerst was en is het een ideale comfortzone voor wie daar de weg kent. Bovendien waren de talrijke sporen in het Bos van Houssière te opvallend en vaak ook misleidend. Er moet dus een ander punt zijn geweest, een plek die aan een aantal voorwaarden voldeed. Vergeet ook niet dat Kester - het hoogste punt van de toenmalige provincie Brabant - een goed uitzicht over de omgeving bood en gebeurlijke achtervolgingen of ander naderend onheil goed kon doen inschatten.

En inderdaad: de plek heeft een uitgesproken extreemrechts verleden, en niet alleen omdat Staf De Clercq er ooit begraven lag en er zijn VNV-troepen toesprak, maar vooral omdat in de Tweede Wereldoorlog en nog lang na de dood van de Clercq en zelfs vele jaren nadien, al wat collaboreerde daar wel vaker verzamelen blies. Zo zijn er enkele figuren die aan de plaats zo'n goede herinneringen uit hun jeugd bewaarden, dat ze in de regio gingen wonen, ook al waren ze - ik zeg maar wat - van huis uit afkomstig uit Aarschot of uit het Brussselse. 

Hoe dan ook: dit lijkt me een hoogst intrigerende locatie om, bijvoorbeeld, eens om te spitten.

368

Re: Aalst: Vlucht

In de jaren 80 stond op het oude militaire domein een hoge metalen antenne in eifeltorenconstructie, als je daar opklom via de ijzeren ladder zag je enorm ver bv. gans de Ninoofsesteenweg, de steenweg op Halle, de steenweg naar Asse en de steenweg naar Edingen (hoogste punt van de berg 112 meter en dan nog de antenne). Ideaal om alles goed in de gaten te houden, geen enkele buur en je kon er weg via veldweg dat direct op de steenweg uitgaf (modderweg langs het graf van Staf De Clerq). De locatie omspitten lijkt niet zo simpel, het is militair domein van Amerikaanse eigendom. Zo wou de gemeente Gooik enkele jaren geleden het domein kopen en in te richten als recreatie met taverne en CC maar de verkoop zou onlangs afgesprongen zijn.

Re: Aalst: Vlucht

Hierbij twee luchtfoto's van de gebouwen waar kenza het over heeft.

Situatie jaren '80:
http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/25//15022505122314738713008218.jpg

Situatie eind 2013:
http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/25//15022505122314738713008219.jpg

Re: Aalst: Vlucht

In welke piste past deze locatie?