411

Re: Aalst: Vlucht

Kenza: lees even hier (en verder) » Forum

412

Re: Aalst: Vlucht

Raar verhaal, wel onsamenhangend.

Re: Aalst: Vlucht

Persoonlijk ben ik ook een volger van de hypthese dat in de deze zaak huurlingen werden ingezet en dat er een geheim objectief achter de "overvallen" zat.

Maar: Indien de klus door professionals werd uitgevoerd, en in deze hypothese (kenza) gaan we daar van uit, dan zit ik met volgende punten:

  • indien de huurlingen bescherming genoten, onder de vorm van een veilige haven om zich te verbergen, dan zou elk professioneel netwerk toch wel slim genoeg zijn om geen risico te nemen door een spoor naar een locatie te leggen zoals een militaire basis die ontegensprekelijk de betrokkenheid van een hogere macht doet vermoeden?!

  • indien deze professionals gevolgd werden, zouden ze dan het risico nemen om door een getuige gezien te worden terwijl ze de basis binnenrijden met hetzelfde voertuig waarmee ze de overval pleegden?

Dit zijn enkele ernstige inbreuken op basisregels van een ontkenbare operatie. De eigenschap "ontkenbaar" vereist dat er geen enkele aantoonbare link mag zijn naar de opdrachtgever. Wanneer een dienst zoals de CIA, Mossad of elke volwassen geheime dienst een dergelijke operatie opzet, dan zal het contact tussen de uitvoerders en het contact met eventuele opdrachtgevers dermate zijn beveiligd (OPSEC) dat het nauwelijks op te sporen is. Een militaire basis, met daarbij trouwens aanwezige militairen, gebruiken om één van de meest schokkende acties uit de recente geschiedenis van België te steunen, op dergelijke brute en onverschillige wijze, lijkt mij erg onwaarschijnlijk.

Bij een deep-cover operatie als deze zou men veel eerder een cellenstructuur inzetten waarbij de informatie gecompartimenteerd wordt. Een cel "coördinatie en logistiek" (Bouhouche en co?), 1 of 2 spindokters worden uitgekozen om het netwerk uit te bouwen, de taken te verdelen en de actie cellen te steunen. Twee of drie cellen "actie": de "Bende", de uitvoerders, enkel in contact met de cel ondersteuning, niet wetend voor wie ze werken.

Enkel de actiecellen komen in de gevarenzone. Hun coördinatiecel kan gebruikmaken van valse gegevens en safehouses op valse namen om opsporen onmogelijk te maken. Zelfs als men de coördinator pakt, en die zwijgt want die krijgt een vette beloning of de kogel, dan heeft men nog steeds niet de top die de echte opdracht gaf (een CIA of Mossad man?).

De ondersteuningscel doet zijn best om de actiecel te vrijwaren. Ze huurt, koopt of steelt wat nodig is. Het lijkt mij eerder logischer indien zij een locatie zou huren waar de actiecel zich kan aan het zicht ontrekken en niet een locatie waar een groot bord boven staat: "met de medewerking van de ABL".

Servo per Amikeco

414

Re: Aalst: Vlucht

Chièvres Air Base staat onder U.S.A.F. bestuur. Zou het zoals bv. de U.S. ambassade Amerikaans grondgebied zijn? Indien ja, dan zouden de moordenaars, na te zijn opgehaald in Kester, zich daar reeds in het buitenland en in veiligheid bevonden hebben tot hun transfer naar God weet waar.

415

Re: Aalst: Vlucht

Deadletterbox u heeft waarschijnlijk gelijk maar deze militaire basis stond leeg en heel afgelegen . iets verder op was een bemande basis maar deze ligt van alles uit het zicht en je mag er gerust in zijn dat niemand je ziet. Ik raad de mensen die twijfelen eens aan om de vluchtroute eens met de auto te doen zoals ik ze omschrijf van Aalst tot aan de basis . En je gaat merken dat niemand je kan zien en zeker als er iemand op de uitkijk staat .

Leo zelfs de verlaten basis is tot vandaag nog altijd Amerikaans grondgebied en geniet dezelfde rechten als een ambasade maw niemand van Belgie heeft daar ook maar enige bevoegdheid ook al staat ze leeg . 
Dus veiliger konden ze er niet zitten.

Re: Aalst: Vlucht

Ze zijn gewoon in het niets verdwenen. Vroeger bestonden er ook geen internetfora ... Zelfs als de schepenzoon aangifte doet, zou er uiteindelijk toch niets mee gedaan worden. Op een paar van z'n vrienden na zou niemand het geweten hebben zonder internet.

Ik zou ook de huurlingen-piste willen geloven, maar dan in samenwerking met locals en criminelen (David VDS beweert bij hoog en laag Haemers en De Staerke gezien te hebben) met dezelfde 'idealen'. En ook gewoon het 'Hollywood'-gevoel ... zij de kleine criminelen of mislukte rijkswachters waar iedereen op neerkijkt die de Westerse maatschappij van de ondergang moeten redden ...

Anderzijds is de huurlingen-piste misschien gemakelijker te begrijpen. Ze worden hier gewoon gedropt als in een "oorlogsgebied", en dag nadien zijn ze terug ver weg ... Voor hen zijn die kinderen- en vrouwen collateral damage (in een oorlogssituatie is dat nu eenmaal onvermijdelijk) en kunnen hierdoor de knop opnieuw omdraaien als ze terug thuis zijn. 

Toch denk ik dat de Bendes Haemers (vooral degenen die verongelukt zijn en gezelfmoord werden) en De Staerke hier ook tussen zitten. En dat er ergens een link moet zijn met VDB en zeker Ciolini.

Tubize was trouwens ook de woonplaats van Smars van wie het vaststaat dat hij in contact stond met Ciolini en andere bendeleden waarschijnlijk ongewild mee in een avontuur getrokken heeft. Haemers had geen boodschap aan politiek, maar zijn vader zat wel in de loge (met Ciolini?).

Volgens mij werden de De Staerke's en Haemers een soort 'onschendbaarheid' beloofd als men meedeed (desnoods enkel optreden in noodgeval of als operatie niet liep zoals het moest?) wat men achteraf om één of andere redenen niet is kunnen nakomen. Vandaar ontvoering VDB? Waarom won Tyack het proces, waardoor ze een groot deel van het misdaadgeld mocht houden, inclusief het geld van de Post (hoe gek is dat?). Waarom krijgt deze dame zoveel bescherming, waardoor ze zelfs het lef heeft de daden te minimaliseren in de media.

Ook vlakbij Tubize is Rebecq (waar Farcy in verlaten hoeve gewoond heeft).

Het zou interessant zijn de voormalige woonplaatsen van Farcy en Smars te kunnen lokaliseren.

Wat betreft die Golf in Bierghes, dat verhaal gaat ook al lang rond maar is nog nooit opgepikt door de media. Heeft CBW hier iets mee gedaan? Het kan natuurlijk ook een flauwe grap zijn van die jongeren, om de andere te doen schrikken... Er waren veel Golfjes in die tijd. Jongeren die zaterdagavond uitgaan, wat gedronken hebben en dan mensen wat op de stuipen willen jagen? Is men effectief zeker van de maskers ... in het donker en op een afstand?

Had Ciolini familieleden in België?

Re: Aalst: Vlucht

Ik heb ook wat gelezen over SHAPE en daar werden ze ook allesbehalve als heiligen beschreven: WNP-achtige toestanden, illegale wapenverkoop, het overaanbod aan Chinese resto's langs die baan (die volgens sommigen dekmantels zijn voor illegale SHAPE-activiteiten)... Alle misdaden zouden met de mantel der liefde weggemoffeld worden. Maar bv. die Chinese resto tussen Brugelette (voorbij die oude kleine discotheek, aan die toren) staat net buiten het domein. Behoort bv. die dan tot Belgische of Amerikaanse grond?

En de discotheken e.d. destijds?

418

Re: Aalst: Vlucht

LEO wrote:

Zou het zoals bv. de U.S. ambassade Amerikaans grondgebied zijn?

Er is geen Amerikaans grondgebied in België. Al het land binnen de Belgische grenzen, is Belgisch grondgebied. Het feit dat binnen een ambassade de wetten van ons land niet gelden, heeft te maken met 'extraterritorialiteit'.

Maar dit volkomen terzijde.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

419

Re: Aalst: Vlucht

Dirty Harry, wat u bewering betreft dat de Golf type 2 van de militaire basis in Chièvres naar Saintes kwam, kan misschien kloppen maar hij zou ook uit de boerderij van Calmette kunnen komen. Calmette huurde een boerderij in Chièvres.

Re: Aalst: Vlucht

Dus Kester stond leeg in 85?

Ok, US army dan ipv ABL, maakt niet uit, het is een dikke vette pijl naar de opdrachtgever. Er was inderdaad geen internet, maar ze hebben gewoon geluk gehad om te verdwijnen. Even goed werden ze wel gezien wanneer ze Kester binnen reden. SHAPE dat is al helemaal onmogelijk. Te veel getuigen, te veel betrokkenen.

Ik blijf erbij, er is maar 1 manier om dergelijke operatie goed uit te voeren, en dat is elke connectie eruit houden. Op het ene moment dat een actiecel zich volkomen bloot geeft kan ze het echt niet maken dergelijk risico te lopen.

Tenzij iemand een serieuze kemel heeft geschoten natuurlijk. Dit zou trouwens ook willen zeggen, dat de uitvoerders in kennis zijn van hun beschermheren en bijgevolg dit bij latere gevangenneming of zatte bui of loslippigheid in bed, de hele handel zouden kunnen verprutsen.

De CIA zou dergelijk risico nooit toestaan. Ik ben overtuigd dat de uitvoerders van de actie niet op de hoogte konden zijn van de ware toedracht. Geheime diensten hebben nooit op die manier gewerkt en zullen dat nooit doen. Toch niet met dergelijke gevoelige operatie als een terrorisme golf in een bevriende natie.

Ik vermoed dat hun verdwijning daar in de buurt eerder louter toeval is. Misschien hadden ze een ander schuiloord in de buurt. Ofwel kon de toegang tot Kester worden geregeld zodat het leek alsof ze het hek hadden geforceerd om zich daar te verbergen, maar ik heb hier toch ernstige twijfels over.

Hebben we een kaart van die vluchtroute?

Servo per Amikeco