Re: Aalst: Vlucht

Nadat de bende de Delhaize had overvallen, wachtten ze een aantal minuten op de parking voor ze echt op de vlucht gingen. Tenminste, zo wordt het in diverse bronnen gezegd. Zijn daar nu eigenlijk getuigenissen van, die dat bevestigen? Want wat moet ik me daar nu bij voorstellen, hebben ze op hun gemak een appel gegeten en een sigaretje opgestoken? Zo zal het wel niet gegaan zijn, maar hebben ze nu echt een paar minuten stil gestaan bij hun auto, of liepen ze nog wat heen en weer op die parking? Dat moet toch door getuigen gezien zijn, maar ik vind daar zo weinig van terug.

Overal wordt dat feit aangedragen, dat ze bewust hebben gewacht tot er enige ordediensten verschenen, en toen pas na een flink vuurpartij zijn weggeraced. En dan nog zoiets, volgens die agenten liep de 'reus' op zijn gemak naast de Golf en nam hij de tijd om hen te beschieten.

Is dat nu eigenlijk niet raar? Want stel nu dat één van die agenten toevallig een topschutter was geweest, dan had hij onze reus ook best kunnen raken. 'Tijd om de uzi te pakken was er niet', zo beschrijft Eddy N. het, maar stel je voor dat daar wel de tijd voor geweest was, dan had de reus aardig wat tegenstand kunnen ontmoeten. Maar nee, hij sjokt op zijn gemak naast de auto en lijkt helemaal niet bang te zijn voor een kogel in zijn richting. Hoe kon hij zo zeker zijn? En hebben ze nu echt staan wachten bij die auto, of is dat toch meer verbeelding van de omstanders geweest. Of wilde hij niet starten? wink

Ik ben toch wel erg benieuwd of er getuigen zijn geweest van deze wachttijd, want als het werkelijk waar zo gebeurd is, dan is dat toch wel een sterk staaltje geweest, en iets wat indruist tegen alle wetten van het gezond verstand, zou je zeggen. Of laat ik het anders zeggen, dan moeten ze er wel heel erg van overtuigd geweest zijn dat hun niets kon overkomen. Bluf, roekeloosheid? Of waren ze zo goed ingelicht dat ze wisten dat agent Eddy geen tijd had om de uzi te pakken? En ze dus wel eventjes een shaggie konden draaien voor ze verder gingen. Of is dit toch niet echt zo gebeurd, en leek het misschien minuten te duren terwijl het maar 30 seconden was.

Weet iemand of er echt getuigenissen zijn over wat onze stoere killers deden tijdens die wachttijd? En of het echt een zaak van meerdere minuten was?

442

Re: Aalst: Vlucht

Martin Holland wrote:

Weet iemand of er echt getuigenissen zijn over wat onze stoere killers deden tijdens die wachttijd? En of het echt een zaak van meerdere minuten was?

Het is moeilijk om over dit gegeven getuigenissen te vinden. Vermoedelijk waren de gangsters op dat moment hun wapens aan het herladen. De overval/aanslag duurde vrij lang. De gangsters moesten er dus rekening mee houden dat de politie hen stond op te wachten aan de uitgang. Verklaringen die zeggen dat ze 5 à 10 minuten stonden te wachten op de parking zijn echter met een korrel zout te nemen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Vlucht

Aha, thanks Ben! Nu is het me toch wat duidelijker, en ik wist ook niet dat die overval zo lang duurde, altijd gedacht dat ze maar een paar minuten binnen zijn geweest. Natuurlijk hebben ze op de parking zelf ook wel even werk gehad voor ze hun 'zaken' hadden 'geregeld'.

Maar wat jij zegt over dat herladen is eigenlijk wel voor de hand liggend, ik zou daar niet aan gedacht hebben, maar het is zeker een logische verklaring voor die extra tijd op de parking. Jij hebt dus meer het idee dat ze niet per sé even hebben gewacht, maar meer dat ze gewoon wat extra tijd nodig hadden om alles klaar te maken voor de komende confrontatie met ordediensten. En ik begrijp dat de kans er is dat een eventuele vierde dader via het park is gevlucht, misschien wilden ze die ook nog wat extra tijd geven. Het wordt me nu allemaal wat duidelijker.

Maar wat denk jij/denken jullie er dan van dat de reus alle tijd nam om te schieten en zich ook helemaal niet haastte toen hij naast de Golf van de parking liep? Hij kon toch eigenlijk nooit weten dat de aangekomen agenten alleen met pistool (en riotgun, dacht ik) waren gewapend en niet met zwaarder materiaal? Die agenten uit Nijvel schoten toch ook met een Uzi, en misschien had onze moorddadige reus een kogelvrij vest aan, maar dan nog lijkt me een salvo van een Uzi voor je kiezen niet echt lekker. Maar nee, hij maakt helemaal geen haast, alsof hij het idee had dat de gearriveerde politie alleen met steentjes zou gooien.

Ik heb dat toch altijd een beetje raar gevonden, bij de andere overvallen op warenhuizen gingen ze er toch direct rap vandoor als ze de buit binnen hadden? Ze stoven na Aalst wel weer vol gas weg met die Golf, dat dan weer wel, dan lijkt er weer geen tijd te verliezen. Moeilijk om te doorgronden allemaal.

Of was deze reus zo overmoedig en overtuigd van z'n eigen macht dat hij helemaal geen haast had om weg te komen. Of had hij zoveel drugs op dat hij zich onoverwinnelijk voelde? Dat klinkt dan haast weer een beetje als Haemers.

Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat de operatie in Aalst toch wel verschilde met die andere twee, een warenhuis zo dicht in de bebouwing en een parking waar je maar via één straatje in/uit kan komen, dat is toch wezenlijk anders dan bijvoorbeeld in Eigenbrakel. Die eerste twee in 1985 leken nog wel op echte overvallen, maar Aalst is echt iets heel akeligs. Zou het in Aalst toch niet een beetje uit de hand gelopen zijn, dat de eventuele opdrachtgevers zoiets hadden van: 'nu wordt het te gek'?

Re: Aalst: Vlucht

Martin Holland wrote:

Maar wat jij zegt over dat herladen is eigenlijk wel voor de hand liggend, ik zou daar niet aan gedacht hebben, maar het is zeker een logische verklaring voor die extra tijd op de parking. Jij hebt dus meer het idee dat ze niet per sé even hebben gewacht, maar meer dat ze gewoon wat extra tijd nodig hadden om alles klaar te maken voor de komende confrontatie met orde-diensten. En ik begrijp dat de kans er is dat een eventuele vierde dader via het park is gevlucht, misschien wilden ze die ook nog wat extra tijd geven. Het wordt me nu allemaal wat duidelijker.

Maar wat denk jij/denken jullie er dan van dat de reus alle tijd nam om te schieten en zich ook helemaal niet haastte toen hij naast de Golf van de parking liep?

Martin Holland wrote:

Of was deze reus zo overmoedig en overtuigd van z'n eigen macht dat hij helemaal geen haast had om weg te komen. Of had hij zoveel drugs op dat hij zich onoverwinnelijk voelde?
Dat klinkt dan haast weer een beetje als Haemers.

Misschien is dit niet zo raar als we denken. Velen gaan er bijvoorbeeld van uit dat de daders kogelwerende vesten droegen in Aalst omdat ze zulke vesten in Temse gestolen hadden. Maar was dat wel zo? Het enige wat zeker vaststaat is dat die vesten effectief gestolen werden in Temse. Wat echter niet vaststaat is of de bendeleden die vesten bij hun latere feiten effectief gedragen hebben. Ze kunnen die vesten ook evengoed verkocht hebben of verstopt hebben in de grond. Zie bijvoorbeeld wat Bouhouche en Beijer gedaan hebben met de wapens die ze gestolen hebben uit de rijkswachtkazerne van Etterbeek. Ze hebben ze nooit gebruikt maar begraven onder het viaduct van Vilvoorde. Als we Beijer mogen geloven was het hen daarbij louter om de diefstal uit de kazerne zelf te doen en niet om de buit. 

Wel, wat als Aalst ook zoiets is geweest. Puur een moordpartij om de moordpartij en niet om de buit. Aalst is sowieso het laatste Bendefeit geweest, een soort van macabere ziekelijke apotheose. Eigenlijk denk ik meer en meer dat Aalst een zelfmoordmissie is geweest en dat het vaststond dat het daar zou stoppen. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat ze bewust de muizenval-parking zijn opgereden (in tegenstelling tot wat ze in Temse gedaan hebben waar ze de Saab aan de openbare weg hebben achtergelaten).

In Aalst wou de reus of alle daders daarbij misschien wel in de strijd zijn/hun leven laten (zie ook de grijns voor het neerknallen van David Van De Steen). Misschien is dat de reden waarom hij en zijn kompanen gewacht hebben op de ordediensten. Echter kan niemand zich voorbereiden op het real-time feit of hij zich effectief wil/kan laten neerschieten als het er op aan komt. Misschien haalde op het laatste moment toch zijn overlevingsinstinct de bovenhand. Velen zullen zeggen dat ik het te ver ga zoeken of dat dit een absurd idee is maar er zijn hiervan toch heel wat voorbeelden in de geschiedenis terug te vinden. Kijk maar naar de derde terrorist bij de recente bomaanslag in Zaventem die het op een lopen heeft gezet, of naar Abdeslam die plots zichzelf niet meer durfde op te blazen. Dus zo uitzonderlijk is dit niet.

Martin Holland wrote:

Hij kon toch eigenlijk nooit weten dat de aangekomen agenten alleen met pistool (en riotgun, dacht ik) waren gewapend en niet met zwaarder materiaal? Die agenten uit Nijvel schoten toch ook met een Uzi, en misschien had onze moorddadige reus een kogelvrij vest aan, maar dan nog lijkt me een salvo van een Uzi voor je kiezen niet echt lekker. Maar nee, hij maakt helemaal geen haast, alsof hij het idee had dat de gearriveerde politie alleen met steentjes zou gooien.

Klopt, hij kon niet weten met welke bewapening de ordediensten gingen komen. Maar zie mijn bovenstaande hypothese.

Re: Aalst: Vlucht

Bedankt voor je reactie Merovinger, en je hypothese is zeer interessant! Ik kan in de getuigenissen niet echt iets duidelijks vinden over die evt. kogelvrije vesten. David Van de Steen had het volgens mij over een 'paravest', maar dat lijkt me niet direct een kogelvrije vest.

Maar zoals gezegd, je hypothese is zeker nog niet zo gek, van die kant had ik het helemaal nog niet bekeken. Aalst was inderdaad voor de bendeleden haast een zelfmoordactie, als er sneller meer politie was geweest met Uzi's had het er toch heel anders uitgezien.

In ieder geval bedankt voor je reactie en uitleg, kan ik weer even vooruit met nadenken over Aalst. roll

446

Re: Aalst: Vlucht

Met drie (eventueel met 4, maar dan nog) was de raid in Aalst zeer gewaagd. Zoals hierboven gezegd wordt, loop je enorme risico's. Het herladen van de wapens kan duiden op het klaar willen zijn voor een nieuwe confrontatie. Het risico in Aalst kan verklaren waarom er vaak sprake is van meerdere groepen. Nu is dit zeker niet sluitend bewezen en komt de bende, de drie personen waarover sprake tijdens de overval, over als 'gek', 'tot alles in staat', 'uiterst sterk', ... In werkelijkheid heeft een zware confrontatie niet plaatsgevonden en is dus misschien niet alles wat voorhanden was in actie getreden.

Een paravest is geen kogelvrije vest. Je kan die normaal wel daaronder dragen. Zoiets kan eventueel ook een eerder smal persoon er 'breder' laten uitzien. Als ik er één aantrek zie ik er uit als iemand die elke week 5x naar de fitness ga, in werkelijkheid is dat helemaal zo niet. Een kogelvrije vest kan dus naast het beschermen er iemand heel wat anders laten uitzien qua postuur, zeker als deze vest verborgen zit onder andere kledingstukken.

447

Re: Aalst: Vlucht

Als je een kogelwerende vest draagt onder een bovenkleding geeft dit het uitzicht van een "hoge rug". Een soort van bultvorming onder de nek. En dit valt op. Dit kan voorkomen worden door bv. een jas met kap op de rug of een omgeworpen sjaal in de nek. Ik spreek over de toenmalige vesten die in omloop waren in de jaren '80.

448

Re: Aalst: Vlucht

LEO wrote:

Als je een kogelwerende vest draagt onder een bovenkleding geeft dit het uitzicht van een "hoge rug". Een soort van bultvorming onder de nek. En dit valt op. Dit kan voorkomen worden door bv. een jas met kap op de rug of een omgeworpen sjaal in de nek. Ik spreek over de toenmalige vesten die in omloop waren in de jaren '80

Maar het dragen ervan kan dus wel degelijk een 'verbredend' effect met zich meebrengen?

449

Re: Aalst: Vlucht

Leaks, niet zo zeer in de zin van "verbredend" maar "verdikkend". Je kan een toenmalige kogelwerende vest het best vergelijken met een mouwloze bodywarmer, het verbreed niet zozeer je schouders maar het verdikt je rug, buik en lenden.

450

Re: Aalst: Vlucht

Het lijkt me toch een mogelijkheid dat het eventueel dragen ervan een effect kan geven van struiser te zijn. Met het dragen van de vest wordt je dikker, maar dan wel dikker in een bijna rechte verticale lijn. Geen hangende buik dus. Het kan dus een zeer vertekenend beeld geven van een daderbeschrijving, de slachtoffers zien deze personen ten slotte maar zeer vluchtig.

Ik stel deze bedenking om dat ik me herinner gelezen te hebben dat: 'de daders eruit zagen als bodybuilders'. Het kan een misschien ''vlugge'' beschrijving/indruk zijn van een niet zo breed persoon die onder de jas een kogelvrije vest draagt.