611

Re: Aalst: Vlucht

Tru Dat wrote:

Dat aangevraagde lied is trouwens een signatuur ... denk daar eens over na ?

Heel zeker goed om over na te denken, in de zin dat de signatuur de combinatie is van de aanvraag: bende x doet de groeten aan bende y met het lied, "te voet naar ......"

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

612

Re: Aalst: Vlucht

ctrix wrote:

Het was dus heel toevallig dat er een grapjas zich uitgeeft voor lid van de Bende van Nijvel, en een half uur later vindt de overval plaats? Sorry, daar geloof ik nu eens niks van.

Zoals waarschijnlijk menigeen heb ik mij al vaker het hoofd gebroken over de paradox tussen enerzijds het feit om een parameter in een goed georganiseerd plan te laten afhangen van het spelen van een verzoeknummer; en anderzijds de woordkeuze en het effectief plaatsvinden van de aanval (i.e. te toevallig).

Vandaar heb ik mezelf al afgevraagd of het geen telefoontje was van iemand uit de omgeving van de daders/iemand die iets had opgevangen/iemand die op basis van bepaalde bewegingen wel kon raden wat er te gebeuren stond, ... maar die niet de politie/rijkswacht wou bellen om zijn anonimiteit te bewaren. Maar die wel hoopte dat het opgepikt zou worden en voor een ontruiming van de winkel zou zorgen (doordat de DJ of een luisteraar de ordediensten zou waarschuwen). Of met andere woorden: of het geen telefoontje was om de aanval proberen te doen mislukken.

613

Re: Aalst: Vlucht

Als je de aanval wil doen mislukken dan verwittig je toch gewoon de politie of rijkswacht.

Re: Aalst: Vlucht

kenza wrote:

Als je de aanval wil doen mislukken dan verwittig je toch gewoon de politie of rijkswacht

Niet wanneer je zelf een "top"-gangster bent. Dan ga je liever niet even naar de politie bellen om te zeggen dat je doodleuk hebt opgepikt dat de bende opnieuw gaat toeslaan. Maar in deze context zou het misschien ook een waarschuwing kunnen zijn naar de bende in de zin van: Wij weten wel wie jullie zijn! Maar dat zijn speculaties.

Merovinger wrote:

Gaat het om deze man Aubanel? Zie » Forum

Is dit dan de vluchtroute na Aalst? Aan een normale snelheid ben je daar op 9 minuten. Als je doorvlamt ben je er nog heel wat sneller.

Volgens mijn info zijn in het hele land de scherpschutters op de daken pas vanaf 15 november 1985 ingezet. Dus nog niet op 9 november 1985, ook niet in Liedekerke.

https://nsm09.casimages.com/img/2018/10/06//18100608072314738715928682.jpg

Je geeft met de afbeelding aan dat ze niet via het viaduct gepasseerd zouden zijn.
Wat dus wilt zeggen dat er ofwel een getuige is die zich iets heeft ingebeeld ofwel onmiddellijk twee auto's zijn vertrokken vanuit Aalst (ééntje richting Denderleeuw en ééntje richting Ninove waarna hij gezien is door de BMW-chauffeur).
Begrijp mij niet verkeerd, ik weet dat deze afbeelding louter een voorbeeld is, maar het zou wel de meest logische zijn om te volgen.

Wat is trouwens de tijd tussen het vertrekken en het opmerken van de wagen op het viaduct en dan het terugzien in de buurt van Leerbeek?

615

Re: Aalst: Vlucht

als je te voet vanuit het osbroek naar de parking van delhaize stapt, is dat laatste stukje trouwens redelijk goed bergop.  De Delhaize ligt dus ahw op een heuvel als je uit het osbroek komt.
Uit het osbroek, waar spelende kinderen wapens hadden gevonden ...

616

Re: Aalst: Vlucht

zenga wrote:
ctrix wrote:

Het was dus heel toevallig dat er een grapjas zich uitgeeft voor lid van de Bende van Nijvel, en een half uur later vindt de overval plaats? Sorry, daar geloof ik nu eens niks van.

Zoals waarschijnlijk menigeen heb ik mij al vaker het hoofd gebroken over de paradox tussen enerzijds het feit om een parameter in een goed georganiseerd plan te laten afhangen van het spelen van een verzoeknummer; en anderzijds de woordkeuze en het effectief plaatsvinden van de aanval (i.e. te toevallig).

Vandaar heb ik mezelf al afgevraagd of het geen telefoontje was van iemand uit de omgeving van de daders/iemand die iets had opgevangen/iemand die op basis van bepaalde bewegingen wel kon raden wat er te gebeuren stond, ... maar die niet de politie/rijkswacht wou bellen om zijn anonimiteit te bewaren. Maar die wel hoopte dat het opgepikt zou worden en voor een ontruiming van de winkel zou zorgen (doordat de DJ of een luisteraar de ordediensten zou waarschuwen). Of met andere woorden: of het geen telefoontje was om de aanval proberen te doen mislukken.

Die hypothese van "verwittigen" om doden te voorkomen, zoals de CCC bijvoorbeeld deed, vind ik veel meer plausibel dan dat de daders het als communicatiemiddel zou hebben gebruikt. Al geldt daar ook hetzelfde dat alles valt of staat met de waardebepaling die de DJ aan het bericht zou geven.

In Hofstade is er nu niet zo veel te beleven, ook toen niet, behalve dat er in die periode rond 1985 (van iets er voor al) wel wat polemiek rond de daar wonende, en ik zal het politiek correcte woord gebruiken, woonwagengebruikers in de Zijpstraat en de Blektestraat. Ik las ergens dat er een. Woonwagengebruikers trouwen bijna alleen maar met woonwagenbewoners, zodat dat één grote familie wordt (of vijanden). Onderlinge solidariteit is groot t.o.v. andere bevolkingsgroepen.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat als er iemand met deze roots iets wist, hij zijn familiegenoten in Hofstade zou willen waarschuwen, ga niet naar een supermarkt in Aalst. Zo veel grote supermarkten waren er niet in de buurt van Hofstade. De supermarkt van de groep Colruyt in de Zijpstraat bestond nog niet en Dendermonde is te ver weg.

Een spreker die verantwoordelijk was voor de interne veiligheid van een grootwarenhuis vertelde me ooit dat daders uit dit milieu vaak kwamen stelen in supermarkten op de drukste momenten, vrijdagavond, zaterdagavond, vlak voor sluitingstijd. Net omdat het dan zeer druk is, alles moet vooruit gaan, het personeel is moe en de alertheid bijgevolg veel minder.

Ben geen grote voorstander van deze hypothese, maar wil ze ook niet uitsluiten gezien Philippe De Staerke zijn affectie met dit milieu.

617

Re: Aalst: Vlucht

De laatste tijd heel wat gelezen hier over dat liedje en de mogelijkheid dat het een signaal zou kunnen zijn geweest. Dat heeft mij altijd al bezig gehouden. Langs de ene kant omdat (zoals hier ook te lezen valt) het nogal een gok is. En het is gebleken, dat indien het effectief een signaal was, het geen goede gok was. Anderzijds omwille van de keuze. Waarom precies dat lied? Waarom precies dat uur? En dus vraag ik me maar af, in hoeverre het origineel iets te betekenen kan gehad hebben.

There's a church bell ringin'
Hear the sound of joy that it's singin'
For the sweet Maria
And the guy who's comin' to see her
Just beyond the highway
there's an open plain
And it keeps me goin'
Through the wind and rain
Is this the way to Amarillo?
Ev'ry night I've been huggin' my pillow
Dreamin' dreams of Amarillo
And sweet Marie who waits for me
Show me the way to Amarillo
I've been weepin' like a willow
Cryin' over Amarillo
And sweet Marie who waits for me

618

Re: Aalst: Vlucht

zenga wrote:

Zoals waarschijnlijk menigeen heb ik mij al vaker het hoofd gebroken over de paradox tussen enerzijds het feit om een parameter in een goed georganiseerd plan te laten afhangen van het spelen van een verzoeknummer; en anderzijds de woordkeuze en het effectief plaatsvinden van de aanval (i.e. te toevallig).

Vandaar heb ik mezelf al afgevraagd of het geen telefoontje was van iemand uit de omgeving van de daders/iemand die iets had opgevangen/iemand .

Je denkt in de goede richting, wegens redenen ivm andere topic's is het belangrijk om vaag te blijven. als de boodschap zo duidelijk is zoals hij is. Is die duidelijk voorbestemd voor elementen van iets die in Aalst aanwezig was. Forum leden Aubenel en kenza weten er stukjes van. Aan wat Aubenel schrijft is er het stuk van de 4 gemaskerde mannen. In de boodschap "te voet naar......" bende x groeten aan bende y is een knipoog naar iemand waar kenza over schrijft.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Aalst: Vlucht

Vaag allemaal toch? Hoe moeten wij forumgebruikers met deze vage info omgaan? De ene weet dit en de andere dat en jij weet anderzijds nog ... zelfs hoe de killer of een ander bendelid zich verplaatste en zijn handtekening achter liet (door de manier waarop hij bewoog en schoot?) etc.

Mij wordt verweten dit forum te storen terwijl ik vind dat ik gewoon heelwat vragen stel bij vage info! Tja... En jij schrijft hier dat zenga in de goede richting denkt! Met andere woorden; weet jij dan de goede richting? Heb jij dan enige zekerheid en/of bewijs dat dàt inderdaad de goede richting is? Kortom, wees niet zo vaag en toon ons duidelijk aan waarom en waardoor jij zo zeker bent van wat je hier oppert steeds!

Re: Aalst: Vlucht

Luk paard, ik vind vaak de uitleg van the end vaag. Maar ik bekijk het dan ook niet als een volledige uitleg. Maar eerder als een aanwijzing in de (goede) richting. Zijn uitleg is vaak net duidelijk genoeg zodat ik zelf de vaagheid eruit kan uitlaten.

Dit is trouwens een publiek forum. De daders en eventuele opdrachtgevers zijn nog steeds niet gevat. De kans bestaat er altijd in dat zij ook meekijken op dit forum. Je kan hier mensen ten rechte of ten onrechte beschuldigen. Je kan hier zelfs de waarheid zeggen, mocht je die kennen. Maar dat zou zich enkel tegen het onderzoek kunnen keren.

the end weet volgens mij waarover hij spreekt. Maar hij is ook voorzichtig. De mensen die een beetje op de hoogte zijn van zaken in het onderzoek of mensen die zich in dit forum hebben verdiept, zullen wel informatie kunnen halen uit zijn vaagheid. Zelfs de zoekfunctie binnen het forum kan al antwoorden bieden!