Re: Aalst: Vlucht

En LEO dan spreek je nog over het "Leuvense". Aangezien er nooit iets is gebeurd door de bende in het "Leuvense" zie ik niet goed waarom er daar sluipschutters op een dak van een supermarkt zouden liggen, en zeker niet in de dode periode 83/85.

682

Re: Aalst: Vlucht

In het Leuvense:

  • Colruyt, Groenveldstraat 71, 3001 Heverlee. Dit is deze hierboven beschreven. Het genoemde flatgebouw is Residentie "Irena". Eind jan./begin feb. '85!

  • Delhaize, Tervuursevest 19, 3001 Heverlee. Hier heb ik persoonlijk na afloop met een elite schutter (van het Leger) gesproken!

Hou er rekening mee dat operationele beslissingen aangaande de inzet van effectieven ook door de District Commandant kunnen genomen worden.

En wat de "Stille Periode" 83/85 betreft. Pas na Eigenbrakel en Overijse is men in de pers beginnen te spreken over een "stille periode". Niemand wist wanneer het geweld opnieuw zou losbarsten. En uiteraard werden er beveiligingsmaatregelen genomen in die "stille periode". Alleen Delhaize besloot om de privé bewaking op te schorten. Het kostte hun geld en er gebeurde niets. Ik was drie weken weg in Overijse toen het overvallen werd!

Re: Aalst: Vlucht

Leo, jij hebt het over de periode dat een aantal para-commandos samen met rijkswachters op patrouille gingen (nav terreur) en dat was in een andere optiek. Een rijkswachtpatrouille werd dan bijgestaan door een commando tijdens die patrouille!

684

Re: Aalst: Vlucht

Inderdaad paard, dat gebeurde. Ik heb het ook daadwerkelijk beleefd ... in Brussel! Ik voorzag zelfs eens een gemengde patrouille 's nachts van frisdrank en het gebruik van de toiletten in een multinational waar ik de bewaking deed. Speelde zich af tijdens de CCC-periode en was een gans andere operatie dan de bewaking van de warenhuizen. Maar soit! Ik ga mezelf niet verantwoorden omdat ik de waarheid schreef, je doet maar.

685

Re: Aalst: Vlucht

Tervuursevest dat klopt in elk geval. Waarom Leo in vraag stellen? hij is oprecht.

Re: Aalst: Vlucht

Met de arrestatie van de Borains en hun proces dachten de autoriteiten dat ze de daders hadden gearresteerd. 18 maanden rust na Anderlues ... waarom sluipschutters op de daken zetten?

687

Re: Aalst: Vlucht

Waar hun vlucht naar toe ging weten we vandaag, precies 35 jaren geleden nog steeds niet. Mocht ik vandaag in Aalst op het kerkhof staan of aan de vroegere Delhaize en ik zou daar slachtoffers of familie zien, ik zou bij God niet weten wat ik die mensen zou moeten zeggen. Dat we er met zijn allen niet in geslaagd zijn hen één stap dichter bij de waarheid te brengen?

Radio Mi Amigo in Aalst bestaat ook niet meer, maar mocht hij nog bestaan zou ik vandaag ook een plaatje aanvragen; I'll Stand By You (The Pretenders). We stand with you!

We zijn jullie vandaag niet vergeten.

Re: Aalst: Vlucht

Mooie woorden, Coconut!

689

Re: Aalst: Vlucht

Inderdaad, het is niet omdat er een Corona-lockdown is dat de slachtoffers vergeten worden. Knap Coconut en dank daarvoor.

Re: Aalst: Vlucht

Wat ik me altijd heb afgevraagd bij de vlucht uit Aalst: waarom zijn ze eigenlijk gevlucht? En daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat ze op die parking hadden moeten blijven staan, maar ze hadden toch dicht bij Aalst wel een safe-house kunnen organiseren, ergens op een achteraf plaatsje in een industrie-zone of ergens aan een stil weggetje. Het hele bende-verhaal geeft toch de indruk dat het op behoorlijk hoog niveau werd georganiseerd, maar ze gaan na hun daad toch nog een flink eind rijden met die Golf, dat had toch eenvoudiger moeten kunnen?

En of ze nu via Okegem of Teralfene zijn gevlucht, en of ze naar Kester, naar Chievres, het bois of wat ook zijn gegaan, het was allemaal een heel eind bij Aalst vandaan, met voor mijn gevoel alleen maar meer kans op onverwachte ontmoetingen met politie-auto's/agenten, andere pottekijkers en getuigen, autopech, aanrijding, oponthoud, en noem maar op. Dat is toch eigenlijk niet slim?

Je hebt net 8 mensen doodgeschoten, de politiemacht van het hele land (bij wijze van spreken) zit achter je aan, en dan ga je nog eens een autorit doen van weet ik hoeveel kilometers, en ook nog eens langs nauwe straten en drukke gebieden. Stel dat ze die twee cafebezoekers in Pamel nu eens wel hadden aangereden?

Op zaterdagavond werken veel boeren niet meer zo hard, maar stel dat boer Vandenbietenvelde net met zijn grote bietenrooier klem komt te zitten in een nauwe straat en daar komt nu net de Golf van de bende achteraan. Daarachter nog een tractor met een grote kar. Geen zijstraat. En nu? Achteruit? Wordt moeilijk. Vooruit? Gaat nog een tijdje duren. yikes

Natuurlijk een beetje extreem voorbeeld, maar het zou zomaar kunnen gebeuren. Je weet zelf: Juist als je haast hebt kom je zulke dingen tegen op je pad. Zo'n lange rit maakt je toch best kwetsbaar voor onvoorzien oponthoud of onvoorziene ontdekking? En toch hebben ze het zo gedaan.

Of zou het juist de bedoeling geweest zijn om aan te tonen dat er vooral geen link met Aalst was, dat ze echt helemaal van Brussel of
Waals Brabant waren gekomen?