Re: Aalst: Vlucht

Bij de voorgaande keren toen er vanuit de open kofferruimte geschoten werd hadden ze geen overmacht aan flikken achter hun gat. Om zo snel mogelijk weg te raken en om de kans te verkleinen om zelf geraakt te worden, lijkt het me logisch dat ze hun koffer dicht hielden. Het kan natuurlijk ook zijn dat de Killer gewoon zonder kogels was komen te zitten en in die omstandigheden is het moeilijk herladen.

En dan met 3 zware jongens en een hoop gewicht aan buit tegen pure topsnelheid met dat Golfje 50km naar La Houssière vlammen. Het zou best kunnen dat ze problemen met die auto gekregen hebben, bv. dat ze de koppakking doorgeblazen hebben. Of dat er een koelslang gebarsten is of zo. De Saab hebben ze ook rap kapot gekregen. Dat zou  kunnen verklaren waarom ze zo lang in dat bos bleven. Misschien lag er wel iemand ergens onderaan de auto te werken toen ze gezien werden?

62

Re: Aalst: Vlucht

kim_wouters wrote:

Klopt, het is natuurlijk niet bewezen - maar dat er kogels die van het wapen van de 'Reus' in de grond staken net op de plek die de getuigen aanwezen.


Komt deze info vanop deze site? Ik bedoel, net op de plaats dat ze aanduiden waar ze gezien zijn. En om welke kogels ging het, want de wapens van Aalst zijn nooit uitgekomen met weet wel dat riotguns waren, zeker bij de killer. Bij de gevonden zakken zaten juist een soort van maaltijdscheque's. De Riotguns zijn nooit gevonden, er zijn wel patronen gevonden van Legia munitie maar er kwam regelmatig volk in het bos om te oefenen denk ik. Maar ook granaten en kogelhulzen en munitiegordels zijn er gevonden. Dus het is een zeker en vast dat het mogelijk is dat het van de Bende van Nijvel is. Maar ze vertoefden vaak in het bos, ze voelden zich er veilig zegt men (speurders) en dat leek ook wel zo.

dim wrote:

Die kogels. Zouden ze echt zo uitgekiend geweest zijn om te speculeren op het feit dat die kogels zouden gevonden worden? Hetzelfde voor de wapens. En met welk doel? Valse sporen leggen? Maar in dit geval: zijn dit valse sporen van enig nut?


Ik weet eigenlijk niet, op den duur wat denk van die sporen.

Ten eerste: ze hebben alles in zakken gestoken en zelf de linken gelegd. Dat 1982-83 ook te linken valt met 1985. Qua wapens toch en ook andere zaken. Men had die wapens gewoon één voor één kunnen laten smelten of persen. Waarom moest alles bij elkaar liggen, dat was een visitekaartje. Maar dit bewijst dat het eigenlijk toch het omgekeerde dan het normale banditisme. Ook hun auto's steeds terug komend is de GTI vooral in 1985 en de grote van de reus; in Aalst 2 reuzen.

Ten tweede: Dêpretre dacht altijd aan banditisme,maar ze maakten eerst moorden in 1985 en pas dan gingen ze binnen. In het buiten komen schoten ze er ook nog neer, maar in ieder geval het ging om de liquidaties. Geld was misschien het drinkgeld.

Ten derde: Het bos zoals ik al eerder uitlegde, ze kwamen steeds terug vanwaar ze kwamen het bos.

Ten vierde: Zij geven de speurders informatie (zakken in het kanaal), ze geven eigenlijk een soort van oplossing want zo konden ze alles aan één koppelen.

Dit allemaal heel abnormaal, begrijpen wie kan, ik breek er mijn hoofd soms op. Alles onthouden uit zo een dossier is niet simpel, dus het moet daar in Jumet een warboel geweest zijn en nu nog, want nieuwe speurders, nieuwe onderzoekschef, Lionel Ruth, die kan niet alles kennen, want daarvoor is jaren nodig. Dus het enige waar we kunnen op hopen is mensen die meer weten die beginnen praten, misschien komt er door deze bekentenis nog meer naar boven. Hoop doet leven zeker. smile

Re: Aalst: Vlucht

Ik had toch graag nog even enkele zaken willen opmerken (steeds in respect voor de meningen van andere forumgebruikers!):

Men gaat er met zekerheid van uit dat de 2 gevonden kogels in Houssiere van de Reus zouden zijn, dit is volgens mij echter verre van bewezen. Men vond (samen met nog wat andere zaken) 2 hulzen en koppen van patronen van het type .380ACP aka 9mm Short. De Bende stal bij Dekaise 2 Ingram machinepistolen, en de Reus had er meer dan waarschijnlijk eentje bij tijdens de raid in Aalst. De Ingrams die gestolen werden bij Dekaise waren echter van een verschillend kaliber, eentje was de bewuste .380ACP aka 9mm Short(9X17), de andere was er een in het kaliber 9mm Para(9X19). Bij mijn weten (verbeter me gerust als ik fout ben, ik weet zeker niet alle details) werden er tijdens de raid in Aalst geen patronen gevonden van het type .380ACP aka 9mm Short. Naar mijn weten heeft de Reus aldaar niet met het machinepistool gevuurd, dat kan een reden zijn dat er geen zijn gevonden, maar weet je nu met enige zekerheid dat het ging om een Ingram kaliber .380ACP? Bij mijn weten niet, en kon het evengoed  gaan om de Ingram 9mm Para, wat misschien zelfs een logischer keuze zou zijn geweest. 

De gevonden koppen en hulzen werden (samen met de andere objecten) naar het lab gestuurd voor tal van onderzoeken (DNA, wapenexperts, ...), maar er is nooit enig teken naar boven gekomen dat naar de bende zou wijzen, ze leverden niets op. 

Ik blijf het een extreem raar feit vinden dat 2 onafhankelijke getuigen pas na 18 jaar, en op hetzelfde moment afkomen met hun getuigenissen. Men spreekt ook vaak over het feit dat ze zouden hebben gevreesd, dan zouden ze  samen en onafhankelijk van elkaar hun vrees hebben doorbroken na 18 jaar zwijgen? Men kon toch reeds een volledig anonieme tip hebben gegeven zonder te hoeven vrezen voor wraakacties?

Een van de getuigen die beweert dat de koffer tijdens de vlucht wel degelijk openbleef, Maurits Devulder, zegt ook duidelijk dat er tijdens de vlucht herhaaldelijk werd gevuurd vanuit de openstaande koffer.

Mocht de Killer idd gedood zijn tijdens de raid in Aalst, dan moet het volgens mij toch wel een heel stuk meer zijn geweest dan een gewone marginaal toch? Het hebben van een vals paspoort lijkt me toch niet voldoende om meer dan 25 jaar onopgemerkt te verdwijnen als je bent gedood? Of vergis ik me daarin? Het lijkt me toch niet zo een evidente zaak om het zomaar klaar te spelen. Hij zou dan toch wel op de lijst met vermiste personen moeten staan, denk ik persoonlijk dan, ik ben in deze zaken zeken geen expert, als ik het foutief bekijk, verbeter me dan gerust.

Als de hypothese van Vos alsnog zou kloppen, zou ik het ook vrij vreemd vinden (niet dat het niet kan natuurlijk, maar toch eerder onlogische keuze) dat de Reus zijn partner zou hebben afgemaakt met die Ingram .380ACP, terwijl ze zonder twijfel andere wapens bijhadden met veel voorkomende kalibers (bv: 9mm). 

Gewoon mijn "2 cents" op een aantal zaken. Niet om iemands mening te kelderen of wat dan ook, gewoon om samen het gebeuren te kunnen beredeneren.

Re: Aalst: Vlucht

Als die reus of killer, een buitenlandse gangster, of een zigeuner was, leefde die zelfs officieel waarschijnlijk niet, dus ook nooit vermist.

Re: Aalst: Vlucht

Op CrimeLibrary.Com kan je het verhaal terugvinden van een koppel dat ooit dood is teruggevonden in de States. Ik dacht in de jaren 70 of 80.  Tot op de dag van vandaag is nog steeds niet geweten wie die mensen zijn. Nu zou je toch denken een koppel dat verdwijnt, dat valt toch op, wel  niemand is ze komen opeisen.

Het geval van het koppel dat een half jaar in een Italiaans dodenhuisje gelegen heeft voor ze zijn geïdentificeerd is ook zo'n geval, deze mensen werden blijkbaar wel gemist, maar het heeft wel maanden geduurd eer men de link gelegd had, en ongetwijfeld via DNA sporen. m.a.w., mijn eerste gedacht is ook, als die killer gedood is, moet iemand hem toch missen. Maar misschien ook niet of misschien hebben de nabestaanden een of ander verhaal te horen gekregen.   

Probleem is natuurlijk dat we niet zeker zijn tot we een lijk hebben. Als ze geluk hebben kunnen ze misschien een kogel inslag matchen met het kaliber van de agent die geschoten heeft. Maar dan moet die kogel sporen nagelaten hebben op botten die ze terug gevonden hebben. Anders blijft het gissen of je moet zijn DNA kunnen matchen met ander DNA.

Re: Aalst: Vlucht

Er gebeuren veel bizarre dingen. Vannacht brandde in Ukkel een auto uit. Buren merkte een brandende auto op. Het bleek dat de brand ontstaan was door een mechanisch defect en de vrouw die kan dan niet uitstappen, ze zat verkoold. Er gebeuren veel vreemde dingen, en veel vermisten duiken nooit meer op. En alleen al in bxl bv. in de Aarschotstraat komen mensen die niemand hebben, en die niemand kennen, en die met niemand spreken. Als eentje daarvan in een clan zit, en wordt omgebracht. Daar weet niemand iets van, en niemand gaat daar over spreken. Randfiguren zijn dat werkelijk ook.

67

Re: Aalst: Vlucht

patrickhaemers wrote:

Al in bxl bv. in de Aarschotstraat komen mensen die niemand hebben, en die niemand kennen, en die met niemand spreken.


Klopt, alleen in Brussel zelf al zit het vol met illegalen, sommigen kennen er wel mensen daarom niet hier maar ze komen hier dan illegale praktijken doen. Meestal voor opdrachtgevers uit Nederland, maar ook uit Marokko/Turkije/Algerije/... Ze houden zich bezig met alles: wapens, drugs, autotraffic, ...

Reckie's Son wrote:

Ik blijf het een extreem raar feit vinden dat 2 onafhankelijke getuigen pas na 18 jaar, en op hetzelfde moment afkomen met hun getuigenissen.


Inderdaad en net allebei dan, niet één na 10 jaar en de andere na 18 jaar. Misschien kwam het door het zien van een reportage op tv over de Bende van Nijvel. Over de dood van de Killer tijdens de raid kunnen we onmogelijk ervan uit dat het zo was. Binnenkort weten we meer hé, alé denken we.

Re: Aalst: Vlucht

Je hebt altijd eenzaten die geen familie hebben, of die alles achtergelaten hebben en geen officieel adres meer hebben, buitenlanders, zigeuners, ... Wie zal het zeggen.

69 (edited by kim_wouters 08-02-2009 16:33)

Re: Aalst: Vlucht

Mooie argumentatie. Ik doe een aantal suggesties, laat maar weten wat je er van vindt; eveneens met alle respect. wink

Ik weet niets af van kogels of types geweer en het zou interessant zijn als de Bende met nog een ander wapen de 'Killer' executeerde. Maar het is zeker niet vreemd: de Bende had blijkbaar een heel wapenarsenaal in het bos ter beschikking: ze hebben een deel ervan vlak nadien in twee zakken in het kanaal gegooid. Op dat punt trouwens een interessante vraag: waar waren die twee zakken wapens tijdens de overval? Had de Bende die bij? (lijkt me wat krap zitten in de auto - en wie zeult er nu al dat bewijsmateriaal mee?) Ik doe een wilde gok: misschien zijn ze eerst naar hun safehouse gereden, om te zien of de Killer het zou halen. Toen duidelijk werd dat hij het niet zou halen, konden ze hem niet zomaar executeren (geluidsoverlast, nog meer bloed, kogelinslagen in de vloer, ...). Dus reden ze met hun wapens en de Killer naar het bos.

Als de Bende haar wapens vlakbij in het water gooide en in het bos ook andere sporen uitwisten, dan zou het vreemd zijn dat ze met het lijk van de Killer nog ver weg gereden zijn nadat ze hem executeerden. Als het (herbegraven!) skelet in Dour de Killer is, dan lag het waarschijnlijk eerst ergens vrij dicht bij de executieplaats.

Het is onzin te geloven dat de Bende als een soort uitdaging aan de speurders al haar wapens in dezelfde zakken gestoken heeft: anders waren ze die toch niet 's nachts in het kanaal gaan gooien? Het lijkt me eerder een onzorgvuldigheid: ze moesten snel sporen uitwissen en wisten waarschijnlijk zelf niet meer welke wapens door henzelf en door de dode Killer bij welke overvallen gebruikt waren (er waren al zoveel feiten geweest). Hoofdzaak was om alles zo snel mogelijk uit de weg te ruimen, dus staken ze alles in twee zakken (dat draagt gemakkelijker) en zwierden ze die op de eerste de beste plek allemaal in het kanaal in de overtuiging dat niemand hen zag. Opgeruimd staat netjes.

Analyses op kogels die twintig jaar in de grond steken is moeilijk werk. DNA vind je er sowieso niet meer op, want dat is vergankelijk materiaal. Geen wonder dus dat ze geen rechtstreeks spoor vonden naar de bende. Maar even gezond verstand: wie anders zou daar geweest zijn, enkele uren na de overval, op het lievelingsplekje van de Bende, met een Golf, enkele uren voor de bende wapens in het water gooide?

Het vreemdste element is idd dat de getuigen die de executie van de Killer zagen, 18 jaar gewacht hebben. Onmogelijk is het echter niet: de opgravingen in Dour kwamen er na een andere tip (waarbij idd een lijk werd gevonden) bijna 24 jaar later én van iemand die stervende was/niets meer te verliezen had. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen happig is om schietschijf te worden (als je als gewone mens denkt dat het onderzoek geboycot werd en oprecht denkt dat de bende met één telefoontje misschien wist wat jij verteld had, wie zou er dan spreken?).

Re: Aalst: Vlucht

Wie heeft de executie gezien? Dat is nooit bevestigd.