71 (edited by club_le-happy-few 08-02-2009 21:04)

Re: Aalst: Vlucht

Om nog maar eens terug te komen op "verloren gewaande personen". Bij ons op de gemeente staat er al jaren een krot. Al sinds de jaren '70 onbewoond, volledig in elkaar gestuikt. De gemeente mag het niet afbreken zonder toestemming van de eigenaar of nakomelingen (indien die er zijn). Na al die jaren heeft de eigenaar nog altijd niets van zich laten horen. Een stuk bouwgrond van 4-5 miljoen, en niemand die het komt opeisen (de boetes voor verkrotting zullen misschien te enorm zijn smile ).

72 (edited by Reckie's Son 09-02-2009 22:16)

Re: Aalst: Vlucht

kim_wouters wrote:

Ik weet niets af van kogels of types geweer en het zou interessant zijn als de Bende met nog een ander wapen de 'Killer' executeerde. Maar het is zeker niet vreemd: de Bende had blijkbaar een heel wapenarsenaal in het bos ter beschikking: ze hebben een deel ervan vlak nadien in twee zakken in het kanaal gegooid.


Dat de bende beschikte over een indrukwekkend wapenarsenaal, dat is een feit (waar ze die stockeerden laat ik hier in het midden). Volgens de hypothese zou de killer zijn afgemaakt met patronen .380ACP, en naar bewijslast toe is dat een rare keuze, zeker voor een wapenkenner, omdat de .380ACP een kaliber is die niet vaak voorkomt en veel makkelijker aan de bende te linken is door de gestolen Ingram .380ACP te Waver. Zoals we daarnet aanhaalden beschikten ze over tal van andere kalibers, waaronder veel voorkomende kalibers, die sowieso een stuk moeilijker te linken zouden zijn aan de bende, en daardoor een meer logische keuze zouden zijn geweest.

kim_wouters wrote:

Op dat punt trouwens een interessante vraag: waar waren die twee zakken wapens tijdens de overval? Had de Bende die bij? (lijkt me wat krap zitten in de auto - en wie zeult er nu al dat bewijsmateriaal mee?) Ik doe een wilde gok: misschien zijn ze eerst naar hun safehouse gereden, om te zien of de Killer het zou halen. Toen duidelijk werd dat hij het niet zou halen, konden ze hem niet zomaar executeren (geluidsoverlast, nog meer bloed, kogelinslagen in de vloer, ...). Dus reden ze met hun wapens en de Killer naar het bos.


De bende had de zakken met wapens niet bij zich uiteraard tijdens de overval. Er werden stuk gezaagde onderdelen van de Ingrams teruggevonden, dus delen van het wapen dat de reus bij zich zou hebben gehad in Aalst zaten hier reeds tussen, dat moet dus pas later zijn gebeurt. De getuigenissen omtrent het bos signaleren hen daar omstreeks 4 uur na de overval en de getuigenis omtrent het kanaal is een dikke 30-tal uur na de overval, dat laat hen nog zowat 26 uur de tijd om de zakken klaar te maken en zich van het bewijsmateriaal te ontdoen.

Indien ze de killer hadden willen vermoorden in hun safehouse zonder geluidsoverlast of kogelinslagen in de vloer, dan hadden ze dat makkelijk kunnen doen met een .22LR waarvan ze zelfs een gedempte versie bezaten. En indien ze bloed (verder) wensten te voorkomen, dan zijn er wel ander manieren, ik zie niet direct de noodzaak om naar het bos af te zakken voor de executie.

kim_wouters wrote:

Als de Bende haar wapens vlakbij in het water gooide en in het bos ook andere sporen uitwisten, dan zou het vreemd zijn dat ze met het lijk van de Killer nog ver weg gereden zijn nadat ze hem executeerden. Als het (herbegraven!) skelet in Dour de Killer is, dan lag het waarschijnlijk eerst ergens vrij dicht bij de executieplaats.


Aangezien men 2 hulzen heeft gevonden, die van de reus zouden zijn en gebruikt bij de executie van de killer, zou men in dat geval niet kunnen spreken van "sporen uitwissen in het bos", dan hadden ze op zijn minst die hulzen meegenomen.

kim_wouters wrote:

Het is onzin te geloven dat de Bende als een soort uitdaging aan de speurders al haar wapens in dezelfde zakken gestoken heeft: anders waren ze die toch niet 's nachts in het kanaal gaan gooien? Het lijkt me eerder een onzorgvuldigheid: ze moesten snel sporen uitwissen en wisten waarschijnlijk zelf niet meer welke wapens door henzelf en door de dode Killer bij welke overvallen gebruikt waren (er waren al zoveel feiten geweest ...). Hoofdzaak was om alles zo snel mogelijk uit de weg te ruimen, dus staken ze alles in twee zakken (dat draagt gemakkelijker) en zwierden ze die op de eerste de beste plek allemaal in het kanaal in de overtuiging dat niemand hen zag. Opgeruimd staat netjes.


Als de daders wapenliefhebbers waren zoals men aanneemt, dan lijkt het me sterk dat ze zich niet zouden herinneren welke wapens bij feiten zijn gebruikt en welke niet. Geen van beide riotguns is teruggevonden, ik twijfel er niet over dat ze zich dat wel konden herinneren, ze hebben dat ding bekend gemaakt hier in België (op de droeftst manier denkbaar), en ze lieten ook niet na er gepercuteerde hulzen van beide riot-guns bij te steken. Tal van andere wapens ontbraken evenzeer, oa: zowel een pistool als karabijn in het kaliber .22LR, twee pistolen in het kaliber 7.65mm aka .32ACP, een pistool 9mm, ... Van sommige wapens zaten er enkel (kapotgezaagde) onderdelen in de tas, namelijk van beide Ingrams en een Beretta, de andere delen, die je toch gerust als zware bewijslast kan beschouwen, blijven wegens ongekende reden rondcirculeren.

kim_wouters wrote:

Het vreemdste element is idd dat de getuigen die de executie van de Killer zagen, 18 jaar gewacht hebben. Onmogelijk is het echter niet: de opgravingen in Dour kwamen er na een andere tip (waarbij idd een lijk werd gevonden) bijna 24 jaar later én van iemand die stervende was/niets meer te verliezen had. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen happig is om schietschijf te worden (als je als gewone mens denkt dat het onderzoek geboycot werd en oprecht denkt dat de bende met één telefoontje misschien wist wat jij verteld had. Wie zou er dan spreken?).


Ik denk eerst en vooral zoals patrickhaemers (het forummember) al aanhaalde, dat niemand ook maar beweerd heeft een executie te hebben gezien. Als ik me goed herinner omschreven ze het als "een massa op de grond" en werd er zelfs niet met zekerheid een persoon op de grond gezien. Niet enkel vind ik het vreemd dat ze 18 jaar hebben gewacht, ook het feit dat ze als onafhankelijke getuigen net op hetzelfde moment hun angst zouden overwinnen lijkt me vreemd. Natuurlijk kan ik me best voorstellen dat er angst heerste omtrent getuigenissen tegen de Bende van Nijvel, en terecht ook denk ik, daarover geen discussie. Niemand wil denk ik een schietschijf worden, en boycots tijdens het onderzoek zijn voor mij persoonlijk geen taboe, maar dat maakt het toch niet onmogelijk om volledig anoniem een tip te geven?

Re: Aalst: Vlucht

club_le-happy-few wrote:

Om nog maar eens terug te komen op "verloren gewaande personen". Bij ons op de gemeente staat er al jaren een krot. Al sinds de jaren '70 onbewoond, volledig in elkaar gestuikt. De gemeente mag het niet afbreken zonder toestemming van de eigenaar of nakomelingen (indien die er zijn). Na al die jaren heeft de eigenaar nog altijd niets van zich laten horen. Een stuk bouwgrond van 4-5 miljoen, en niemand die het komt opeisen.

Ik heb ook zo'n geval gekend, de overledene in kwestie had enkel nog wat verre familie in de states. Ik woon in het buitenland en hier staan er zo verschillende boerderijen gewoon leeg terwijl de grond stukken van mensen waard is. Ge vraagt u dan ook af wie heeft er zoveel poen te veel om dat gewoon te laten liggen. Blijkbaar zijn er zo'n mensen. Maar het kan inderdaad ook wel om iemand gaan die "verdwijnt" zo een duister figuur dat niemand mist, geen vrienden heeft.

Re: Aalst: Vlucht

Ik weet niet welke delen van de wapens zijn teruggevonden, maar de enige onderdelen die relevant zijn in een ballistisch onderzoek of onderzoek naar "toolmarks" op hulzen of kogels (dus matchen van achtergelaten huls/kogel met wapen dat gebruikt is ) zijn:

De loop in geval van pistolen en revolvers, karabijnen met getrokken loop. De slagpin bij alle wapens (dus ook de riotgun). Het systeem dat zorgt voor het uitwerpen van de huls bij een riotgun, pistool of karabijn.

Bij een riotgun die gebruikt, is volstaat het dus een andere slagpin aan te brengen en eventueel een nieuwe uitwerper en uw riot gun is niet meer te linken. De loop heeft immers geen groeven, dus kan ook geen sporen achterlaten op de hagel of brennekes.

75

Re: Aalst: Vlucht

Reckie's Son wrote:

Ik denk eerst en vooral zoals patrickhaemers (het forummember) al aanhaalde, dat niemand ook maar beweerd heeft een executie te hebben gezien. Als ik me goed herinner omschreven ze het als "een massa op de grond" en werd er zelfs niet met zekerheid een persoon op de grond gezien.


Inderdaad, en men moet ook weten dat het nacht was. Ik heb deze uitleg "de liquidatie van de killer" als een uitleg van Jumet gezien, die hen goed uitkwam. Want de Bende van Nijvel was gestopt moorden en er was een agent die volgens hen de "killer" zeer waarschijnlijk had geraakt, maar men heeft geen enkel bewijs tot nu toe dat hij doet is na de laatste vlucht, eigenlijk alleen maar een klein vermoeden.

Ik begreep Jumet niet, sinds wanneer gaan speurders zo denken, ze denken zo van: "Ah, de politieman zou hem kunnen geraakt hebben, dus we gaan er zo maar vanuit dat de killer toen is geraakt". Ik vind dit een rare redenering, één die hen goed uit komt. Nu kan men pas zo gaan denken, er is een kans dat dit lijk (botten en beenderen en gebit) er iets mee te maken heeft. Het is wel zeer opmerkelijk dat hij terug opgegraven en begraven is. Het zal wel iets louche zijn, maar daarom niet de "killer" van in Aalst, er is nog sprake van een gewonde tijdens een andere raid (1982-83) eventueel. Ben zéér benieuwd.

Re: Aalst: Vlucht

In veel reacties wordt aangegeven dat de Bende van Nijvel er plezier in schepte om  te moorden, dat dit voor hen een soort pleziertochtje was. Kan natuurlijk, maar we moeten dat toch nuanceren. In films zie je gangsters en soldaten altijd koelbloedig handelen en schieten. De werkelijkheid is vaak anders; de gangsters moeten de adrenaline serieus hebben gevoeld. Wij weten nu immers wel dat alles voor hen redelijk goed is afgelopen, maar op voorhand lag dat nog helemaal niet vast. Denk maar aan hoe De Staerke eind '85 een postkantoor wilde overvallen, maar waarbij een van zijn kompanen op het laatste moment uit schrik terugkrabbelde. Een gewapende overval plegen is levensgevaarlijk, elke gangster is (zeer) nerveus.

Concreet krijgen soldaten aan het front tijdens vuurgevechten een zeer hoge hartslag, waardoor bloed naar hun hoofd en ledematen gepompt wordt. Kwestie van genoeg kracht in de spieren te hebben, een natuurlijk mechanisme. Dat zorgt voor een vernauwing van hun blikveld, waardoor ze enkel nog zien wat er voor hen gebeurt. Ze raken zeer gefixeerd (op een smal blikveld) en lichtjes opgejaagd. En interessant genoeg: motoriek wordt grover. Een sleutel in een sleutelgat steken wordt moeilijker als je door een gangster achtervolgd wordt. Dat kan verklaren waarom rijkswachter Eddy Nevens in het finale vuurgevecht met de Reus niet geraakt werd door die laatste. Hoe getrainder een soldaat, hoe minder last hij ondervindt (gewenning).

Indien - ik zeg nadrukkelijk indien, want het zou echt wel heel straf zijn - de gangsters dus op de parking nog enkele minuten gewacht zouden hebben alvorens weg te rijden, dan moeten ze allemaal over absoluut stalen zenuwen beschikt hebben. Het is psychologisch echt niet niks om te kunnen wegrijden, maar te blijven wachten op een mogelijk vuurgevecht in een vijandelijke omgeving tegen een overmacht. Áls er dus effectief gewacht werd, dan hebben we sowieso met goed getrainde militairen te doen.

77

Re: Aalst: Vlucht

zuiderling, ik ben hier weer hoor: huurlingen!

78

Re: Aalst: Vlucht

Men zou beter eens de opdrachtgevers zoeken, die daders kunnen zeker en vast huurlingen zijn. Wie gaf hen de opdracht, mogelijk is hier een link naar de groep (ex) rijkswachters. Er wijst veel in hun richting maar ze blijven altijd mooi buiten schot. Mogelijk zaten zij achter bepaalde feiten, maar ze zorgden er voor dat ze hun handen zo weinig mogelijk vuil maakten.

Ze hadden connecties in alle milieu's, handlangers genoeg, ook in buitenland. Dan is er nog de vraag wie de leiding had, stond er iemand bovenaan de ladder of was het een groep van meerdere personen of een duo? Wie financierde alles? In ieder geval is het een organisatie geweest waar de omerta heilig is!

Re: Aalst: Vlucht

In Knack van 2 juni verklaart Eddy Nevens: "Meteen na de stilte kwam een donkere Golf in volle vaart van de parking gereden, met de koffer open. Vermoedelijk was de schutter erin gesprongen, maarik zag hem niet."

Tot nu toe hebben we voetstoots aangenomen dat de killer zich wel degelijk in de koffer bevond. Is het feit dat de killer misschien helemaal niet in de Golf zat de reden dat de koffer zo lang is blijven openstaan? Heeft er iemand weet van getuigen die de killer daadwerkelijk in de koffer hebben gezien?

80

Re: Aalst: Vlucht

Dat zou eigenlijk wel de meest logische reden zijn dat de koffer zolang openstond inderdaad.