161

Re: Aalst: Epiloog

Columbo, ik begrijp je bovenstaande post niet helemaal, kan je even verduidelijken aub?

Re: Aalst: Epiloog

Zou niet onmogelijk zijn, als het klopt dat de nabestaanden in jaren '80 reeds te horen kregen dat de daders niet meer in leven waren. Ik heb dit ook maar van horen zeggen, van mensen die van verre iemand kenden die vermoord werd en vermoed naar één van de samenkomsten is geweest.

Het zou handig zijn mocht iemand van de nabestaanden kunnen vertellen of dit wel degelijk ooit gezegd is? Zijn ze ooit op hun woorden teruggekomen? Ik begrijp het niet. Waarom zouden nabestaanden op tv komen verklaren dat ze nog steeds op zoek zijn naar hen?

163

Re: Aalst: Epiloog

Volgens mij zijn de de daders nog in leven! Alles is te mooi opgekuist!

164

Re: Aalst: Epiloog

Als ik mij niet vergis hadden een paar families uit Aalst een privé defectieve onder de arm genomen. Weet iemand of die resultaat heeft geboekt?

165

Re: Aalst: Epiloog

Raf wrote:

Columbo, ik begrijp je bovenstaande post niet helemaal, kan je even verduidelijken aub?

Hij is de enige die kan uitleggen wat hij bedoelde, maar ik lees daarin het volgende:

Staatsveiligheid is achter de bende (en eventuele opdrachtgevers?) aangegaan en heeft deze lieden vermoord, het heft in handen genomen zonder de gewone berechtiging af te wachten dus omdat ze het gewoon niet konden aanzien en geen straf hoog genoeg vonden (of iets dergelijks). Daarbij hebben ze geen sporen achtergelaten.

kenza wrote:

Volgens mij zijn de de daders nog in leven! Alles is te mooi opgekuist!

Bedoel je de uitvoerders of eventueel mogelijke opdrachtgevers, handlangers of tussenpersonen (als je ervan uitgaat dat die er zijn)? Indien wel, dan hoop ik dat ze binnenkort - of reeds - in het topic "overlevenden" staan.

166

Re: Aalst: Epiloog

Op de voorpagina van Het Laatste Nieuws van 27 november 1985 staat volgend artikel:

Vier voorleidingen te Gent: eerste spoor naar Bende van Nijvel?

Op de terreinen van een verlaten fabriek aan de Wiedauwkaai te Gent werden dinsdagmiddag twee mannen betrapt terwijl zij met een long rifle en een riot gun naar een zelfgemaakte schietstand aan het mikken waren. Bij nader onderzoek werden partijen gestolen goederen en nog meer wapens gevonden.

In de loodsen stonden drie auto's, waaronder een zwarte Golf GTI, waarin verscheidene inschrijvingsboekjes afkomstig van gestolen voertuigen lagen. In totaal werden vier personen voorgeleid, van wie een vrouw. Vermoed wordt dat het gaat om autodieven of een zware overvallersbende. 

Met de gebeurtenissen van Aalst nog fris in het geheugen wordt zelfs niet uitgesloten dat eindelijk een eerste spoor is gevonden dat zou kunnen leiden tot de ontmaskering van de gevreesde Bende van Nijvel.

Op pagina 9 staat er meer informatie maar ik heb alleen de voorpagina van de krant. Hoogstwaarschijnlijk heeft het ook niets met de Bende van Nijvel te maken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Epiloog

Hier nog twee artikels over dat voorval in Gent in november 1985. Blijkbaar was het voor de politie snel duidelijk dat de opgepakte mensen niets met de Bende van Nijvel te maken hadden.

http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/02//15020211303714738712927123.jpg

Aangezien het bovenstaande artikel uit de Leeuwarder Courant van 28.11.1985 wat klein uitvalt, heb ik hieronder de tekst overgenomen:

BRUSSEL - De nervositeit die politie en justitie in het door het geweld van de 'Bende van Nijvel' en de bommenterreur van de CCC geteisterde België aan de dag leggen, is de laatste dagen overgeslagen op nogal wat vertegenwoordigers van de media bij onze zuideruren. Bij de politie, die met een ware klopjacht bezig is, uit die nervositeit zich in het schieten op onschuldigen (een jongeman werd vorige week per ongeluk in het hoofd geschoten) of het met groot vertoon van macht achtervolgen en aanhouden van mensen die toevallig in een grijze Volkswagen Golf rijden, het type wagen waarmee de Bende van Nijvel zich pleegt te verplaatsen.

De Belgische kranten en omroep strooien op hun beurt om de haverklap berichten rond waarin opgewonden wordt gemeld dat de politie de bende 'op het spoor lijkt', 'nu duidelijk een spoor heeft of zelfs tot arrestatie van de 'reus', de leider van de 'Bende van Nijvel', is overgegaan. Enkele uren later blijkt telkens weer dat die berichten slechts op geruchten berusten of dat overhaaste conclusies zijn getrokken uit door de politie gedane mededelingen.

De procureur des konings in Nijvel, die het onderzoek naar de Bende leidt, heeft gisteren furieus gereageerd op de berichtgeving in de Belgische pers. Van de zijde van de justitie vallen voorlopig geen mededelingen meer te verwachten over de voortgang van het onderzoek, zei hij. Aanleiding daarvoor was de berichtgeving in de kranten van gisteren over de vermeende aanhouding van de 'reus' en de aanhouding in Gent van drie mannen en een vrouw.

Het viertal werd dinsdagmiddag opgepakt, toen zij op de binnenplaats van een leegstaande zeepziederij aan het schieten waren met onder meer een jachtgeweer en een 'riot-gun', een wapen van het type waarmee de Bende van Nijvel drie weken geleden nog acht mensen in Aalst vermoordde. Dergelijke wapens zijn hier zonder vergunning verkrijgbaar. Gisterochtend meldde de BRT-radio dat de politie nu een spoor van de Bende van Nijvel leek te hebben. Om twaalf uur 's middags wist men te berichten dat er 'tal van aanwijzingen waren dat de politie de Bende op net spoor was.

Aan het einde van de middag moest de BRT echter melden dat er 'geen enkele aanwijzing is dat de vier aangehoudenen iets met de Bende van Nijvel te maken hebben. Het fabrieksterrein bleek van een van hen te zijn, de eerst als gestolen aangemerkte auto's die werden aangetroffen, eveneens. Dat zij niet veel fraais in de zin hadden moge blijken uit de schietoefeningen en de aanwezigheid in een van die auto's van een (verboden) machinepistool, maar van betrokkenheid bij terroristische activiteiten bleek niets. De vrouw werd vrijgelaten, de drie mannen bleven in hechtenis, omdat het onderzoek tegen hen nog niet was afgerond.

En dan nog een artikel uit het Nederlands Dagblad van 29.11.1985:

http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/02//15020211293314738712927122.jpg

Re: Aalst: Epiloog

http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/02//15020212551914738712927359.jpg
http://nsm08.casimages.com/img/2015/02/02//15020212551914738712927358.jpg
Bron: De Telegraaf | 27.12.1985

169

Re: Aalst: Epiloog

Heel kort na de overval in Aalst en de vondst van de bivakmuts in het riviertje De Mark, is er een amateur-duiker gaan duiken in de verlaten steengroeve van Lessines. Deze duiker beweerde dat er oorlogswapens op de bodem lagen. Toen deze duiker heel kort nadien terug ging duiken, is deze duiker vermist.

170

Re: Aalst: Epiloog

kenza, wat is de bron van uw bericht?