11

Re: Aalst: Epiloog

De situatie in Aalst zie ik als pure provocatie. De bende past een politionele aanvalstechniek toe en signeren hun doden met munitie die enkel door leden van de Groep Diane gebruikt werd. Het kan bijna niet anders dat er mensen uit die eenheid bij de bende behoorden. Of toch te maken hadden met te bende.

Wat ik nog als provocatie zie is het volgende: de overval in Aalst neemt slechts 3 minuten in beslag. Ze wachten op de parking 3 tot 4 minuten om (volgens mij) er zeker van te zijn dat de politie er zou zijn. En de politiediensten hun onbekwaamheden bloot te leggen. De bende ging te keer met een aanvallende commandotechniek en niemand kon er iets tegen doen.

12

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

Het kan bijna niet anders dat er mensen uit die eenheed bij de bende behoorden.

Het zou kunnen, maar het is alles behalve een zekerheid. Sommige leden van de Groep Dyane bezochten in hun vrije tijd - hoogst waarschijnlijk - ook schietclubs waar ze hun kennis deelden met andere wapenfreaks. In die schietclubs vond je een grote verzameling van mensen die zot genoeg waren om aan zoiets mee te doen.

De mogelijkheid bestaat dat sommige leden van de Groep Dyane hun kennis van tactiek, gebruik van wapens en munitie deelden in die clubs maar absoluut geen deel uitmaakten van de Bende. Zou jij een job opgegeven bij de beste anti-terreureenheid ter wereld, een goed betaalde job waar je zelf voor hebt gekozen om bij het beste team te horen? De door de Bende gebruikte Legia-munitie werd ook in het misdaad-milieu gebruikt, door onder andere de Bende Haemers.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

13

Re: Aalst: Epiloog

Ik heb dit citaat van op de topic robotfoto's gehaald:

"Hou rekening met de vierde man in Aalst, als hij via het Osbroekpark te voet moest gaan naar een gereedstaande wagen, dan had hij daar toch enkele minuten voor nodig (al lopend ongeveer twee à drie min. naar het rusthuis in Erembodegem, ik heb het getest)."

Dat zou kunnen, er zijn eigenlijk veel opties open. Want als die 4de man vluchtte naar het rusthuis zal daar wel een 5de man klaar gestaan hebben met een auto. En het zou heel goed kunnen dat die auto in Leerbeek is gezien en niet de auto met de 3 andere. Want in Leerbeek zag die chauffeur 2 mensen in de auto, ok de reus kan neergelegen hebben. Maar ik denk als de 'reus' niet gewond was, dat hij die auto onder vuur zou genomen hebben. En als hij gekwetst zou geweest zijn zou de optie Vossel in Denderhoutem ideaal geweest zijn. En anders ook eigenlijk. En als kuros daar een auto met gedoofde lichten gezien heeft en dat die chauffeur een goede reflex had dan kan je er bijna zeker vanuit gaan dat het de 3 waren. Ze reden met gedoofde lichten en dat deden ze wel vaker ook op de grote markt reden ze zo.

Maar was er ook niet sprake dat er een man met een zwarte golf wegreed die voor café Fox geparkeerd stond of ben ik fout? In Aalst denk ik dat ze minstens met 6 waren

Re: Aalst: Epiloog

Die man met zijn Golf zat op moment tijdens de overval op café. Mischien was hij één van de mannen die de voorbereiding gedaan heeft, of die hen nadien ergens moest gaan oppikken?

15

Re: Aalst: Epiloog

Dat zou goed kunnen, aangezien ze wisten dat er overal hoge veiligheidsnormen waren denk ik dat ze deze keer op "safe" hebben gespeeld. Als er iets verkeerd gaat dat ze ofwel met andere wagens konden vluchten ofwel met meerdere manschappen in de aanval gaan. En nog meer ravage aanrichten. Want ik denk wel dat de verschillende auto's met elkaar in verbinding stonden, aangezien de Mercedes met Nederlandse nummerplaat al op de parking stond en de Golf maar is aangekomen toen de rijkswachtpatrouille vertrok. En ze konden waarschijnlijk ook de rijkswacht afluisteren. Ik sluit niet uit dat er op de andere plaatsen ook meerdere wagens waren maar op het eerste zicht weten we daar niets over.

16

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

Ik sluit niet uit dat er op de andere plaatsen ook meerdere wagens waren maar op het eerste zicht weten we daar niets over.

Tijdens de eerste overvallen van de Bende (periode 1983) was de Belgische justitie zich niet echt bewust van het gevaar. De gangster konden zonder problemen warenhuizen overvallen omdat er weinig slachtoffers vielen. Pas na september 1985 - toen 8 mensen neerschoten - werden de belangrijkste warenhuizen bewaakt door politiediensten. Daardoor moesten ze hun plannen aanpassen. Ze moesten de omgeving verkennen om alle vluchtroutes te kennen, ze moesten wapens klaarleggen, ze moesten extra auto's inzetten en ze moesten klaar zijn om een confrontatie met de ordediensten aan te gaan. Ze hebben zelfs een extra man ingezet tijdens de overval. In Eigenbrakel en Overijse gebruikte de Bende drie personen, in Aalst opeens vier. Ze lieten niets aan het toeval over, ze moesten langs iedere kant kunnen vluchten.

  • Langs de voorkant: Golf aan café Fox.

  • Langs de achterkant: Mercedes aan rusthuis en volgens sommige getuigen een Ford Taunus aan de sportvelden van het Osbroekpark.

  • Langs de parking: Met hun wagen waarmee ze waren aangekomen.

Je ziet dat de Bende haar aanslag op de Delhaize in Aalst goed heeft gepland en voorbereid. Een extra kracht, waarschijnlijk nieuwe gangster die nog moordadiger waren, extra wagens en extra wapens (o.a. granaten). Tijdens de Overval in Eigenbrakel en Overijse was er ook sprake van een Opel die op de parking van de Delhaize in Overijse stond en vertrok wanneer de gangsters aankwamen. Toeval? Waarschijnlijk niet, de Opel deed dienst als observatiewagen voor het geval er zich problemen voordeden aan de Delhaize in Overijse of om te waarschuwen wanneer het 'doel' aan de Delhaize aankwam.

Laten we even een extra piste openen. We gaan ervan uit dat gangster nummer 4 langs het Osbroekpark is gevlucht. En de Golf met drie gangster langs de parking. Maar wat als gangster 3 en 4 langs het park zijn gevlucht en enkel de chauffeur en de reus via de Ninoofsesteenweg zijn verdwenen? Vanaf het moment dat de gangsters vertrekken is er nog enkel sprake van twee personen. De chauffeur en de reus die op de Ninoofsesteenweg stapte. De chauffeur van de wagen die Bende even achtervolgde zei het volgende:

"Ik zag duidelijk twee silhouetten, vooraan. Of er iemand achteraan zat - of lag zoals de speurders nu denken - kan ik niet zeggen."

Dus misschien is de reus via de koffer in de Golf gekropen, heeft hij nog een paar schoten gelost en is hij daarna naast de chauffeur gaan zitten. Maar hij was vergeten om de koffer te sluiten dus zag de getuige op de brug de koffer nog open staan. Daarna heeft de reus de koffer gesloten en zijn ze razendsnel verder gereden. Het is maar een theorie natuurlijk.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

17

Re: Aalst: Epiloog

Ben wrote:

Ze hebben zelfs een extra man ingezet tijdens de overval. In Eigenbrakel en Overijse gebruikte de Bende drie personen, in Aalst opeens vier.

Aangezien ze in Aalst alles heel goed verkent hadden moeten ze dat in Eigenbrakel en Overijse ook gedaan hebben. In Aalst hebben we er alleen meer details over, maar in Eigenbrakel en Overijse dacht iedereen dat de Warenhuismoordenaars of de Bende van Nijvel verdwenen was of leden ervan in de cel zaten. Dus ik denk dat er in Eigenbrakel en Overijse ook goede voorbereiding waren, net zoals in Aalst.

Ik denk daarom dat er in Aalst minimum 4 waren en maximum 6 tot 8. Om zeker te zijn de politie de baas te kunnen indien ze langs de vluchtwegen in hun weg zouden staan. Het lijkt veel 8 maar als je alles bekijkt - op de grote markt net voor de overval, die mannen in die taverne, al die auto's - dus dat is best mogelijk daarmee bedoel ik de overval en de voorbereidingen. Het zou kunnen dat de voorbereiders ook nog alert moesten blijven voor in het geval er iets misliep. Ze konden met elkaar communiceren met walky-talky's

Het zou kunnen dat die 4de gangster langs het Osbroekpark gevlucht is en daar opgewacht werd door een man in vluchtwagen,die man kan zich tijdens de raid weggestoken hebben in het bos, het was donker en langs dat baantje komt er weinig of geen volk of dat uur. Of hij wacht in zijn wagen, al vind ik dat gevaarlijker. Maar zoals je zegt zou het kunnen dat 3 en 4 langs het Osbroekpark gevlucht zijn en dat misschien 5 daar op hen wachtte.

Ben wrote:

Laten we even een extra piste openen. We gaan ervan uit dat gangster nummer 4 langs het Osbroekpark is gevlucht. En de Golf met drie gangster langs de parking. Maar wat als gangster 3 en 4 langs het park zijn gevlucht en enkel de chauffeur en de reus via de Ninoofsesteenweg zijn verdwenen? Vanaf het moment dat de gangsters vertrekken is er nog enkel sprake van twee personen.

Daar had ik nog niet aan gedacht, maar het lijkt me een mogelijke piste. Zeker als je weet dat ze geen lijk gevonden hebben. Hebben de speurders met deze piste eigenlijk rekening gehouden? Want ik vindt dit een goede redenering waarom het kofferdeksel nog openstond. Want ze zeggen altijd dat de 'reus of killer' geraakt zou kunnen zijn maar zoals ik zeg zeggen ze "het zou kunnen", dus het zou evengoed kunnen zoals de theorie van Ben. Eigenlijk is dit een even goede aanneembare theorie.

18

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

In Aalst hebben we er alleen meer details over, maar in Eigenbrakel en Overijse dacht iedereen dat de Warenhuismoordenaars of de Bende van Nijvel verdwenen was of leden ervan in de cel zaten.

Juist omdat iedereen dacht dat de Bende niet meer bestond, had de Bende het gemakkelijker om in Overijse en Eigenbrakel toe te slaan en was een uitgebreide organisatie niet nodig. Moest het daar hetzelfde aan toe gaan als in Aalst, dan hadden de speurders dat zeker ontdekt. Aalst was een apart geval, zeker qua voorbereiding en uitvoering. Er werden - naar de normen in het banditisme - immense middelen ingezet om de aanslag tot een goed einde te brengen.

Misschien zou het zelfs kunnen dat er in de bossen achter de Delhaize nog meer steuntroepen aanwezig waren. Als er vier Bende-leden in de Delhaize waren, wie bewaakte dan de Golf op de parking? Stond die daar onbewaakt met zoveel politie in de buurt? Nee ik denk het niet, volgens mij stonden er gangsters klaar in de bossen om toe te slaan als de politie zou komen.

Enkele dagen geleden heb ik een oud nieuwsbericht gezien over de aanslag in Aalst. Je kreeg ook beelden te zien van 'The Day After'. Je ziet daar verschillende agenten in burger rondwandelen met rubberen laarzen. Volgens mij bestaat de parking van de Delhaize enkel uit asfalt. Dus de enigste reden dat ze die laarzen aan hebben is om de bossen achter de Delhaize te onderzoeken. Dus enkele uren na de aanslag was er bij de agenten al het vermoeden dat er misschien gangsters langs dat pad gevlucht waren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

19

Re: Aalst: Epiloog

Ben wrote:

volgens mij stonden er gangsters klaar in de bossen om toe te slaan als de politie zou komen.

Dat denk ik ook vooral om dat iedereen terug wist dat de Bende terug was en bloediger dan ooit. En er was overal bewaking en ze moesten zeker zijn dat het zou lukken en dat doe je niet met 1 auto, stel dat het in Aalst nog erger gekund had, als de politie sneller ter plaatste was en de bende niet van de parking zou geraakt zijn.

Maar het was de bedoeling dat de politie te laat kwam, de 3 combi's die niet starten? Toeval? Misschien maar er is zoveel toeval dat het geen toeval meer kan zijn. Juist daarom dat het zeker kan dat kuros de bende tegengekomen is in Vossel, een auto met gedoofde lichten en met unieke stuurmanskunsten, toeval?

20 (edited by noorderling 23-02-2008 03:21)

Re: Aalst: Epiloog

Zondagnacht was er vlakbij nog een andere Golf opgemerkt, donkergroen of blauw, en zeker geen splinternieuw model. Een frituuruitbater in de buurt van de zwaaikom van het Kanaal van Ronquières was rond middernacht gewekt door dichtslaande autoportieren. De man, die al een paar keer ongewenst bezoek had gekregen, had zijn karabijn bovengehaald en was aan het raam gaan kijken. Hij zag twee mannen bij de donkere oude Golf staan. Vlakbij was een grote bleke break geparkeerd. De mannen bij de Golf waren bezig een nummerplaat te vervangen. Een derde kerel bleef de hele tijd in de wagen zitten. Een andere ooggetuige heeft dezelfde scène eveneens gezien.

Als dit de leden van de bende van Nijvel waren, is het op zijn minst vreemd dat ze een dag later gewoon bij elkaar komen. het kan natuurlijk onderdeel zijn van hun militaire strategie om gezamenlijk sporen uit te wissen, maar waarom dan niet op een veiligere plaats? En dat ze gedrieën nog bij elkaar zijn doet vermoeden dat ze een meer dan hechte band hebben. Losse ingehuurde criminelen zouden gelijk daarna hun eigen gang gaan.