61

Re: Aalst: Epiloog

In mei 1942 wordt ook een nieuwe commandant voor de Fabriekswacht aangesteld: Jozef Podevijn. Podevijn was heerbanleider in de DM/ZB en voerde een grondige reorganisatie door. Graden en uniformen tussen Fabriekswacht en DM/ZB werden gelijkgesteld, hij controleerde of iedereen wel lid was van het VNV, en organiseerde eind 1942 een militaire opleiding voor onderofficieren en officieren.

Jozef Podevijn zal het echter niet lang volhouden. Op 24 oktober 1942 pleegde het verzet een aanslag op Podevijn en werd hij door enkele Gewapende Partizanen voor zijn woning te Aalst neergeschoten. Podevijn overleed twee dagen later aan zijn verwondingen op 26 oktober 1942, dezelfde dag dat VNV-leider Staf de Clercq werd begraven ...

Bron: verzet.org

Graag had ik geweten of er familiebanden zijn me de Podevijn nu, beiden uit Aalst.

62

Re: Aalst: Epiloog

Renne wrote:

Verder staat er in het boek van Bouten dat VDB een zeer goed bevriende arts had in Aalst, hij deed de dokter zelfs een voorstel om een beveiligingsfirma op te richten met de financiële hulp van VDB. Wie is die arts,dat staat er niet bij, maar als de Bende een dokter nodig had was dat niet zo moeilijk (indien VDB er bij betrokken is).

De dokter in Aalst waar Vanden Boeynants goed mee bevriend was is dokter Cuvelier. Zijn broer was Emile Cuvelier, huisdokter in Ronse en politieker (schepen), voorzitter geweest van het Belgische rode kruis. Bij de begrafenis van dokter Cuvelier,waar ik ook was, was onder meer Vanden Boeynants aanwezig. Ik heb zijn plaats getoond in de kerk. Ik werkte op dat moment als ceremoniemeester.

Voila Renne, hopelijk ben ik u van dienst.

63 (edited by Mincky 15-05-2010 11:07)

Re: Aalst: Epiloog

Wat is eigenlijk de relatie (als die er is) tussen advocaat Jean-Paul Dumont en de personeelsdirecteur van Delhaize Pierre Dumont?

64

Re: Aalst: Epiloog

Ze hebben dezelfde achternaam. Voor de rest is er (voor zover ik weet) geen enkel verband. De naam Dumont komt vrij veel voor in België.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

65

Re: Aalst: Epiloog

Waarom zijn de aanslagen plots gestopt na de overval in Aalst? Er moet toch een reden zijn. Als je ziet met welke brutaliteit, de daders te werk zijn gegaan. De overvallen werden bloediger en stoutmoediger. Ik vergelijk het altijd met iemand die verslaafd is. De overvallen volgden elkaar snel op, de drang naar adrenaline werd bij de daders alsmaar groter. En dan, ineens niets meer. Dan kan toch niet. Een verslaafde  stopt toch ook niet van de ene op de andere dag. Werden de daders gepakt in een andere zaak? Zijn ze dood? Zijn ze verhuisd? Dreigde de waarheid uit te komen en werden ze teruggefloten? Is het een bende die zijn werkterrein heeft verlegd? Er moet toch een reden zijn.

Re: Aalst: Epiloog

Een optie die je niet vermeldt is dat na Aalst de vooropgestelde doelstellingen gewoonweg waren bereikt, wat bv. heel plausibel zou zijn in het verhaal van de afpersingstheorie.

67

Re: Aalst: Epiloog

Mission accomplished zeg maar.

Re: Aalst: Epiloog

Welke missie?

69

Re: Aalst: Epiloog

De bende was misschien een familieaangelegenheid? Zie ook » Welke piste moet onderzocht worden?

70

Re: Aalst: Epiloog

tominp wrote:

Ik vergelijk het altijd met iemand die verslaafd is.

Ik denk dat je het meer kan vergelijken met eens missie, een opdracht.

tominp wrote:

Waarom zijn de aanslagen plots gestopt na de overval in Aalst?

Ofwel was de opdracht gelukt en het doel bereikt. Afpersing? En gingen bepaalde leden daarna hun eigen weg. Ofwel is er iets fout gelopen, misschien waren er wel conflicten binnenin de bende en is het in en na Aalst goed fout gelopen,misschien zijn er liquidaties gebeurd die niet mochten gebeuren.

We kunnen ons vragen stellen bij hun gedrag na de aanslag, de dwaalsporen, de zakken in het water. Het lijkt er op dat er wel paniek was, alé als je kan voort gaan op de getuigen in het bos en aan het kanaal toch.