71

Re: Aalst: Epiloog

Het is ook nuttig eens te kijken welke politieke beslissingen werden doorgeduwd in die laatste periode.

72 (edited by Hestur 11-07-2010 00:41)

Re: Aalst: Epiloog

We kunnen ook een andere, simpele verklaring niet uitsluiten: in Overijse en Eigenbrakel vallen er acht doden. In Aalst nog eens acht doden. Misschien beseften de daders dat ze echt wel met heel bezwarend materiaal rondliepen en reden. Het is mogelijk dat ze zich van alles ontdeden dat direct naar hen verwees, om nadien met minder risico nieuwe feiten te kunnen plegen. Dat zou betekenen dat de Bende nooit ontbonden werd.

Of nog een andere, aanverwante mogelijkheid, outside the box denken: misschien zag de Bende zélf óók in dat de kosten en risico's van een overval niet opwogen tegen de baten. Daar vallen ook argumenten voor te vinden. In Eigenbrakel hadden ze pech; ze kregen te horen dat de directeur hen geen geld uit de kluis kon geven. Furieus zou een van de mannen  "On venu ici pour rien" geroepen hebben. Bron » sites.google.com

Meteen een goede reden waarom ze nog naar Overijse zijn gereden en een argument om effectief te denken aan meer "gewone" gangsters (ze waren echt wel bezorgd om hun buit). In Aalst hadden ze wat meer buit, maar vet kan je het moeilijk noemen. Ter vergelijking: de bende Haemers slaagde er in om bij postwagens soms tientallen miljoenen buit te maken voor veel minder doden. De Bende zou volgens dit scenario bestaan uit "ordinaire gangsters" en gestopt zijn met dit type overvallen wegens te weinig opbrengst, en overgeschakeld zijn naar andere business.

Re: Aalst: Epiloog

Hestur wrote:

De Bende zou volgens dit scenario bestaan uit "ordinaire gangsters".

Als het om ordinaire gangsters zou hebben gegaan, hoe verklaar je dan de nooit gezien omerta rond de Bende? Maffia? Zigeuners?

74

Re: Aalst: Epiloog

Het zijn zeer zeker geen ordinaire gangsters (misschien de lokale hulpjes wel) maar ik ben er van overtuigd dat het huurlingen waren.

Re: Aalst: Epiloog

Een ordinaire gangster rooft om de poen en schiet enkel naar mensen die "in de weg staan". De chauffeur was volgens mij een geoefende rallypiloot. Aan dergelijke snelheden (zelfs met een wendbare wagen als een golf) een auto op deze manier meester kunnen, dat is echt weinigen gegeven. En hij moet zeker uit de buurt komen, anders kun je (zelfs met een flinke dosis koelbloedigheid en ondanks verkenningen) nooit je weg in het Aalsterse kennen. Waarom doet Eddy Vos daar geen onderzoek naar?

En wat die zigeuners betreft. Een paar maanden geleden, in de lente van 2010, kampeerden een paar zigeuners te Erpe Mere, op een stukje grond vlak naast de hoofdweg. Weet iemand of die daar in de jaren '80 ook al stonden?

76

Re: Aalst: Epiloog

Helemaal mee eens, maar als militairen interveren gebeurde dat met landkaarten, dus hoeven ze niet perse uit de buurt te komen. Ze kunnen wel hulp hebben gehad van lokalen.

77

Re: Aalst: Epiloog

Is mijn mening ook. Hij die ze naar het safe house bracht voor de overval en ze briefde was ook hun chauffeur van het overvalvoertuig (of meerdere voertuigen). Zo wisten de doders (huurlingen) dat ze niet in een opgezette val liepen. Het creëren van vertrouwen.

78

Re: Aalst: Epiloog

Mincky wrote:

Helemaal mee eens, maar als militairen interveren gebeurde dat met landkaarten, dus hoeven ze niet perse uit de buurt te komen.

Volgens mij kwamen ze wel uit de buurt (lees als: ruime omgeving van Aalst). Waarom?

Tijdens zijn verhoor door de Bendecommissie-bis ging Van Den Abiel uitvoerig in op de 9 mm-kogels die op de al halfdode lichamen van zijn dochter, schoonzoon en kleindochter werden afgevuurd. Dit was overduidelijk een geval van shoot to kill. Buiten de acht doden vielen er in Aalst ook nog eens zeven zwaargewonden. Zij mochten blijven leven. "Maar mijn familie blijkbaar niet", aldus Van Den Abiel.

"Ik heb altijd de stellige overtuiging gehad dat mijn dochter de daders kende. Ik leid dat af uit de manier waarop ooggetuigen de raid beschreven. Nog voor het eerste schot moet mijn dochter iets hebben geroepen waaruit op te maken viel dat deze mannen waren gekomen voor háár, voor haar man en voor haar kinderen." Thérèse Van Den Abiel en Gilbert Van de Steen werkten eveneens in het motorenbedrijfje in de Sint-Jobstraat. In het Bende-dossier is de link naar de parkeer- en takelboetes van Albert Van Den Abiel nooit gelegd. "En zoals ik zeg", klinkt het korzelig aan de telefoon. "Het hoeft niet meer. Ze kunnen allemaal de pot op."

Tja.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

79

Re: Aalst: Epiloog

Dan denk je bijna aan: en Strategie van de Spanning en diamanten en persoonlijke liquidaties en ... in een klap?

80

Re: Aalst: Epiloog

Mincky wrote:

Dan denk je bijna aan: en strategie van de spanning en diamanten en persoonlijke liquidaties en ... in een klap?

Bij de meeste moordzaken zie je dat er verschillende pistes zijn, maar dat er daarvan uiteindelijk maar één of hoogstens een combinatie van twee uiteindelijk effectief relevant te zijn. Een combinatie van veel verschillende pistes is echt onwaarschijnlijk. Het is bijna altijd  een of-of in plaats van een en-en verhaal.

Al kan je wel stellen dat het moeilijk kiezen is. Er is geen piste die er glashard bovenuit springt.