Re: Drankenhandel Fourcroy

Inderdaad. Ik vraag me af wie zijn ghostwriter is. Het is duidelijk dat iemand voor hem het dossier leest. Die lezer zou prof zijn aan een Belgische universiteit, ik weet niet in welke discipline.

42

Ik zie het belang van uw vraag niet in. Ik weet wel dat meester VDB een zeer grote dossierkennis heeft en dit in tegenstelling tot sommige van zijn collegae. Bij mijn weten is hij al jaren bezig aan een boek over de Bende en heeft hij zelfs daarvoor geen ghostwriter nodig. Misschien moeten we ons eerder afvragen waarom geen enkele van zijn collegae bijkomend onderzoek gevraagd heeft. Ik bewonder in ieder geval zijn moed en doorzettingsvermogen maar vraag mij eerlijk gezegd af of ook hij de rekening zal gepresenteerd krijgen. Hij zou niet de eerste zijn wat dit laatste betreft.

Helemaal met je eens, het is lovenswaardig wat deze advocaat reeds heeft bereikt waar anderen zich verloren in defaitisme en goedkope oneliners. De kans is groot dat de zaak eind '85 was opgelost als ze die jongens niet hadden wandelen gestuurd met bespottelijke desinformatie als dat het op 9 november om 17 uur reeds te donker is om een nummerplaat te kunnen lezen. Aansprakelijk stellen is wellicht niet meer mogelijk maar wat mij betreft verdienen zij die deze informatie meteen vertikaal hebben geklasseerd dit wel.

44

Juist, en zeggen dat er tientallen zaken zijn die verder onderzoek vroegen. Eens benieuwd of Ramael ook nog iets uit de brand kan slepen .... De Slimans zijn niet echt mijn piste maar tot dus ver kunnen we niets en niemand uitsluiten. Ik heb gehoord dat er ook in het buitenland terug interesse is, ook dat is een goede zaak.

Er had al lang een Youtube-kanaal geweest moeten zijn van de officiële instanties waar alle beschikbare documentaires, overzicht gevonden voorwerpen, persoonsbeschrijvingen, ... aanwezig zijn met Engelse, Franse, Duitse, Italiaanse, Spaanse,... ondertitels. Ook de serie is in buitenland geloof ik nergens te zien...

Men zit zoveel geld te investeren in een serie, en doet geen enkele moeite om deze te slijten aan de bekende internationale streamingplatformen?

Het had onderzocht moeten worden, dat is duidelijk ... in 1985/1986.

Wat ga je nu doen? Vragen aan wie nog leeft of er gereden werd en zo ja wie reed en waar met dat voertuig in november 1985? Ga weg. Niets zegt dat de firma Fourcroy hier ook maar iets mee te maken had, als er één constante is in heel dit verhaal is het het systematisch gebruik van vervalste kentekens die telkens overeenkwamen met het correcte merk, type en kleur wagen.

Knap van de advocaat dat hij dit bekomen heeft (en idioot dat het verzoek eerder werd afgewezen op basis van objectief foute elementen) maar vergeet het maar. 't is gewoon te laat.

47

Tel daar bij nog eens "de goesting" die men ten toon spreidde toen er naar bijkomend onderzoek gevraagd werd... Aan een juridische waarheid zullen we niet geraken vrees ik maar ik hoop wel dat elk klein puzzelstukje ons dichter tegen de historische waarheid kan brengen. En blijkbaar liggen nog niet alle troefkaarten op tafel.

De meest eenvoudige aanname is dat het niet de bedoeling kon zijn de Golf om 17 uur op te merken. De Bende legde dwaalsporen maar maakte ook fouten. Wat als deze registratie is gebeurd vlak voor het wisselen van nummerplaten en bijgevolg nummerplaat en auto de correcte combinatie vormen?

Al de linken die nu opduiken met Fourcroy kunnen zuiver toeval zijn en het is goed mogelijk dat niet iedereen bij het bedrijf betrokken is, met wat de advocaat op tafel legt was niettemin een serieuze doorlichting van dit bedrijf aan de orde geweest. Idem met dat Aalsters radiostation waarvan de eigenaar later in opspraak is gekomen.

49

Weten we of deze FDZ 459 plaat werd toegeschreven aan een Golf GTI of een Golf Diesel? Ik herinner me dat in die tijd (1985) veel commerciële bedrijven hun bedrijfsauto's omruilden voor Golf Diesel. Zelf heb ik mijn Volvo break moeten omruilen voor een 3-deurs Golf Diesel.

Ik citeer uit doorgaans goed ingelichte bron (AI):

"In Aalst (en Opwijk) werd het op 9 november 1985 waarschijnlijk (pas) tussen 17u30 en 18u00 te donker om zonder kunstlicht nog gemakkelijk nummerplaten van snel rijdende auto's te lezen. Op goed verlichte wegen kon dit uiteraard langer doorgaan."