Re: Vragen aan ChatGPT over de Bende
ChatGPT is geen zoekmachine. Het is generatieve AI die teksten genereert. Breda, als ik jouw prompt gebruik, krijg ik dit antwoord:
In België is er een plaats die zowel ‘Sart’ als ‘lez’ in de naam bevat:
Sart-lez-Spa: een deelgemeente van Jalhay in de provincie Luik.In Frankrijk zijn er geen plaatsen gevonden die zowel ‘Sart’ als ‘lez’ in hun naam hebben.
Onvolledig en onjuist. Als je wilt weten welke plaatsnamen er in België en Frankrijk zijn met "Sart" en "Lez" ga je zoals mij moeten doen; het zelf opzoeken.
Ik weet het Ben dit zegt chatGPT er zelf over:
Een large language model (LLM) zoals ik kan feitelijk redeneren, maar met beperkingen. Hier zijn de sterke en zwakke punten:
Sterke punten:
1. Logische Structuur: Ik kan logische verbanden leggen op basis van bekende informatie en formele logica toepassen.
2. Grote Kennisbasis: Ik heb toegang tot veel feiten en kan patronen herkennen in historische en wetenschappelijke gegevens.
3. Consistentie in Formele Logica: Bij formele problemen (zoals syllogismen of wiskundige redenering) kan ik vaak correct redeneren.
Zwakke punten:
1. Gebrek aan Echt Begrip: Ik werk op basis van waarschijnlijkheden, niet vanuit een intrinsiek begrip van de werkelijkheid.
2. Gevoelig voor Verouderde of Foutieve Data: Als ik geen actuele informatie opzoek, kan ik uit verouderde kennis redeneren.
3. Geen Controle over Bronnen: Als ik geen webzoekopdracht uitvoer, baseer ik me op eerder getrainde informatie zonder bronverwijzing.
4. Hallucinaties: Soms genereer ik aannemelijke maar verzonnen informatie, vooral bij onbekende of slecht gedocumenteerde onderwerpen.