Re: Mijnheer X

Merovinger, heel goed gezien. Ik heb het eens nagekeken en heb de indruk dat de nota uit het boek gephotoshopt is. Doch het is raar. Waarom zouden ze in het boek de stempel en aantekeningen weglaten? Je kan duidelijk zien in het boek dat de eerste letter van de tekst: J zie je een lijn van een tekst dat er gestaan heeft maar blijkbaar is weg gephotoshopt. En dan is er nog die lijn die door de tekst gaat.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

62

Re: Mijnheer X

Misschien wil Bouten z'n copyright beschermen. wink

Re: Mijnheer X

De X-nota is bizar. Het komt van de zwarte baron en zou over zijn vriend Bougerol gaan, merkwaardig. Bourgerol maakt een grote kans om meneer X te zijn, maar wat is dan de rol van de staatsveiligheid? Zeker als je weet dat de staatsveiligheid een paar jaar voor de aanslagen in de jaren 80 de dienst van hoofdcommissaris Massart opdoekt die onderzoek deed naar extreme groeperingen.

En als je dan leest in het 2de boek van Guy Bouten vanaf pag. 68, maar zeker het stuk op pag. 69 ongeveer van in de helft: over de ontmoeting tussen Raes en Gol waar over Smets, WNP en de CCC. Heeft Bourgerol de rol van Massart over genomen met zijn Miller instituut? Bourgerol was ook betrokken bij Oesling (overval op de kazerne).

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Mijnheer X

Ik denk dat het aan de beheerder van deze site toekomt om eens na te gaan welke van de twee "X-nota's" de originele is. Zoniet, met wat zijn wij hier bezig?

65

Re: Mijnheer X

Semenkhere wrote:

Ik denk dat het aan de beheerder van deze site toekomt om eens na te gaan welke van de twee "X-nota's" de originele is.

Ah echt?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Mijnheer X

Eventjes de verschillende versies van de nota naast elkaar zetten:

Versie op deze website (afkomstig van het artikel van René De Witte). Deze versie heeft geen faxmelding bovenaan. Onder de handtekening van Nicolas de Kerchove d'Ousselghem is nog een halve krul te zien. Een stofje bij het inscannen? Of stond er daar nog een woord en is die krul bijvoorbeeld het bovenste deel van een l of een f?

http://nsm08.casimages.com/img/2014/03/19/14031910022414738712080345.jpg

Versie die recent op het franstalige forum werd geplaatst. Merk bovenaan de faxgegevens en de naam van Hugues Wailliez. In punt 2 zijn de woorden SDRA en "que" gewist. Een bewuste zet?

http://nsm08.casimages.com/img/2014/03/19/14031909552014738712080328.jpg

Versie in het boek van Guy Bouten. De notities en stempels werden blijkbaar gephotoshopt. Waarom?

http://nsm08.casimages.com/img/2014/03/19/14031909552614738712080329.jpg

Wie is Mijnheer X? De twee meest geciteerde namen zijn: Jean Bougerol en Daniël Ferret. Op het franstalige forum denkt iemand dat het misschien wel eerder Claude Delperdange zou kunnen zijn.

Op de versie met de faxgegevens wordt de naam Hugues Wailliez vermeld. Het ziet er naar uit dat Wailliez de nota in 1995 naar iemand heeft doorgefaxt. Wailliez was voorzitter van de FNJ (jongerenafdeling van de Front National), gemeenteraadslid in Sint-Jans-Molenbeek en volksvertegenwoordiger van 1995-1999. Zijn vader was magistraat. Hugues Wailliez is getrouwd met de dochter van Daniël Ferret, voorzitter van de FN.

Ik ben eens gaan kijken wat die Wailliez als parlementair werk heeft uitgevoerd. Niet veel, een paar wetsvoorstellen en een paar mondelinge vragen. Er is echter één wetsvoorstel dat, met het Bende van Nijvel-dossier in het achterhoofd, toch wel een bijzonder onderwerp heeft, nl. een wetsvoorstel tegen de opkomst van grote handelszaken (supermarkten, grote ketens) die, volgens de FN, de kleine zelfstandigheden kapotmaken. Het wetsvoorstel heeft het niet gehaald. Lees vooral de toelichting aan het wetsvoorstel. In die toelichting wordt ook verwezen naar de woorden van de franstalige liberaal André Damseaux. Nu net dezelfde initialen als de "AD" vermeld op de nota over Mijnheer X. » www.lachambre.be

Probeerde de FN in 1996 via politieke weg wat ze tien jaar eerder met geweld geprobeerd heeft om tegen te houden?

67

Re: Mijnheer X

Is die Hughues familie van Gérald Walliez, één van de pilaren van de Ordre du Rouvre samen met Nicolas de Kerchove, Paul Vankerkhoven, Jacques Jonet, Richard Van Wijck, Vincent Vandenbosch, ...?

Re: Mijnheer X

Ja, Hugues zou de zoon zijn van Gérald Wailliez. Ik kan niet nagaan of dat klopt maar dat wordt hier alvast beweerd » www.resistances.be (zie 1995)

69

Re: Mijnheer X

Dan is Nicolas de Kerchove d'Ousselghem alvast een goede kennis van het huis... Vergeet ook niet dat de Ordre du Rouvre aan de basis lag van de Cercle des Nations en vele van de Atlantische, anticommunistische structuren (die uiteindelijke zouden uitmonden in de IESP waar we ook Gol terugvinden).

Re: Mijnheer X

Naar aanleiding van de recente bijdragen van bernardeboussu op het franstalige forum over deze nota en over Delperdange, heb ik vorige week de nota van Nicolas de Kerchove d'Ousselghem nog eens grondig gelezen. Sindsdien blijf ik over een aantal zaken uit de nota piekeren.

Handgeschreven notities en stempels

Zo vraag ik mij af wie de handgeschreven notities en namen op de getypte nota geschreven heeft en wanneer. Ik heb ergens gelezen dat het om het handschrift van Jean Gol zou gaan maar is dat wel zo? En zo ja, heeft Gol de aantekeningen onmiddellijk na de lezing van de nota geschreven of pas een hele tijd erna? Mij lijkt het dat niet alle notities door dezelfde persoon zijn geschreven. Kijk maar naar de manier waarop de letter o geschreven is in “copie” onder AD en “copie” boven de Rijkswachtstempel. Ook de o in "compliments" is anders dan in “Bricout” en “Closset”.

Het ziet er dus naar uit dat de notities schuin links naast de tekst door iemand anders zijn geschreven dan de notities onderaan. Er zit dus zeker ook al een tijdsverschil tussen beide notities. De vraag is dewelke eerst. Werd de nota eerst voorgelegd aan Gol, heeft Gol de schuine notities geschreven en is deze nota samen met de schuine notities later in handen gekomen van de Rijkswacht die er dan een stempel op heeft gezet en de nota heeft doorgestuurd naar Bricout en Closset?

Een tweede element dat mij opvalt over de handgeschreven notities is “AD”. Zijn dit wel initialen van een naam (Antoine Duquesne) zoals altijd werd gedacht? Ik merk nl. op dat onder “AD” de familienaam van De Donnea voluit is geschreven. Bovendien is “AD” dubbel onderstreept. Zou het niet kunnen dat “AD” iets anders betekent? Mijn baas gebruikt bijvoorbeeld afkortingen op brieven om aan te wijzen wat ermee moet gebeuren. Een A+ betekent bij ons bijvoorbeeld dat de brief dringend moet behandeld worden. Zou AD dan ook niet een afkorting van een term kunnen zijn i.p.v. initialen van een naam? Zoals “aide à la décision” of "action directe" (in de zin van stuur onmiddellijk een copie van de nota naar De Donnea)? AD was ook wel de afkorting van de Franse terreurgroep Action Directe (link met de fransen zoals vermeld in punt 2 van de nota?).

Een derde element is de stempel “VOOR EENSLUIDEND AFSCHRIFT – POUR COPIE CONFORME”. Waarom staat die stempel op de nota? Werd dit door Nicolas de Kerchove d'Ousselghem gedaan vooraleer hij een kopie gemaakt heeft voor De Donnéa of zou dit niet eerder in 1997 door de griffier gedaan zijn tijdens het proces van De Bonvoisin? Betekenis van de formulering “voor eensluidend afschrift”: formulering van een daartoe bevoegd persoon op een kopie, met handtekening bekrachtigd om aan te geven dat die kopie inderdaad overeenkomt met het origineel exemplaar (bijvoorbeeld: de griffier gaf nog een exemplaar van het vonnis af voor eensluidend afschrift.)

Een vierde element is de nummer 94 die rechtsboven in de hoek staat. Dat nummer is waarschijnlijk het stuknummer van de documenten die op het proces van De Bonvoisin werden gebruikt.

Inhoud

Over de inhoud van de nota zijn er toch ook een aantal zaken die opvallen.

De nota dateert van 21 januari 1986. De nota is dus geschreven o.a. ná de aanslagen van CCC (en de arrestatie van Carette), de acties van de Bende van Nijvel en de moord op Mendez. In punt 3 wordt geschreven dat de operatie geen sinecure zal zijn. Met andere woorden ‘de operatie’ moest op dat moment nog beginnen. Was de Bende van Nijvel de ‘nébuleuse’ en was ‘de operatie’ het zoeken naar en uitschakelen van de Bende van Nijvel? In januari 1986 werd bijvoorbeeld Kolonel André Michaux, weliswaar op onduidelijke wijze, aangesteld als nationaal-coördinator van de rijkswachtstaf in het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Of was de operatie net het dwarsbomen of bemoeilijken van het onderzoek naar de Bende van Nijvel opdat de daders nooit gevonden zouden worden (de operatie Ronquières bijvoorbeeld)?

In punt 4 van de nota is geschreven dat de mysterieuze persoon niet alleen doet wat gevraagd is maar spontaan teveel doet en dat maatregelen zullen moeten genomen worden om de persoon te behoeden van grote moeilijkheden. Dit wil zeggen dat de persoon vóór 21 januari 1986 reeds acties uitgevoerd heeft. Il semble que cela soit déjà bien parti. De term ‘semble’ is vreemd. Dit wil zeggen dat NDK niet bevestigt maar wel vermoedt of vernomen heeft dat de man al voor grote problemen staat of voor problemen heeft gezorgd. Het werkwoord sembler betekent nl. schijnen of lijken.

In punt 1 is geschreven dat Nicolas de Kerchove d'Ousselghem aan Raes de bevelen van de minister ‘mondeling’ heeft gecommuniceerd. Vreemd dat de bevelen mondeling gebeurden maar dat er nadien van het onderhoud wel een schriftelijke nota aan de minister wordt gemaakt over dat onderhoud. Wou Nicolas de Kerchove d'Ousselghem zich hiermee indekken voor het geval de operatie zou mislopen? Of heeft Nicolas de Kerchove d'Ousselghem nadien de bevelen ook schriftelijk aan Raes overgemaakt?

In punt 2 wordt gezegd dat de Fransen zeer coöperatief waren. Er moet dus op één of andere manier een link zijn tussen de mysterieuze persoon of de vooropgestelde operatie enerzijds en Frankrijk anderzijds. Had persoon X de Franse nationaliteit? Of voerde hij opdrachten uit voor of in Frankrijk? Moest persoon X infiltreren in de ongrijpbare Franse terreurgroep Action Directe (AD)? Volgens Guy Bouten zou Jean Bougerol de mysterieuze persoon X zijn. Maar wat is dan de link tussen Bougerol en Frankrijk? Zou het niet eerder om Jean-Francis Calmette of Jacques Lafaille gaan?

In punt 3 wordt het karakter van de mysterieuze persoon o.a. beschreven als onvoorspelbaar, egocentrisch, megalo-mythomaan. Een megalomaan is iemand die behept is met grootheidswaanzin of iemand die zich boven de wet stelt. Een mythomaan is een fantast of leugenaar. Bovendien staat in de nota: ”Omkoopbaarheid en amoraliteit gaan hand in hand met onvoorzichtigheid, de realiteit overtreft de fictie. Meer dan voldoende om elk redelijk mens in het gareel te houden.” Ik begrijp daarmee dat persoon X ieder redelijk mens kon chanteren en hierdoor in het gareel houden. Is dit van toepassing op Bougerol of Féret? Mij lijken deze karaktertrekken eerder perfect van toepassing op Robert Beijer, die over de jaren heen via ARI over heel wat personen bezwarende inlichtingen had verzameld. Doch stelt zich voor Beijer ook de vraag wat dan de link met Frankrijk zou geweest zijn.

Volgens punt 5 maakte Gol ‘zich zorgen’ over de nébuleuse. Die nébuleuse moet dus iets zijn dat Gol liever weg of opgedoekt wou zien. Ik begrijp de term nébuleuse als iets dat onbekend en niet duidelijk definieerbaar of niet omschrijfbaar is. Een soort van machtsgroep waarvan niet geweten is wat precies die macht is of wie er aan de touwtjes trekt? Een ongrijpbare bende of groepering?

En als het eens niet over de Bende van Nijvel, extreem-rechts of het Miller-netwerk zou gaan maar over wapenhandel of andere trafieken zou Jacques Monsieur dan niet in plaatje passen?