101

Re: Philippe De Staerke

Het niveau van beschaving van een Staat kun je aflezen aan de wijze waarop zij voor haar zieken, ouderen, zwakken en gevangen zorgt. Als ik sommige reacties hierboven lees, dan ziet het er niet zo goed uit.

Philippe De Staerke is een crimineel en heeft een straf gekregen voor zijn overvallen. Hij heeft die straf ook uitgezeten en een nieuwe kans gekregen. Is hij betrokken bij de Bende? De kans is zeer groot, maar je gaat hem daarvoor niet martelen. Je gaat als speurder op zoek naar feiten!

Misschien was het wel gelukt als het dossier in Dendermonde was gebleven, maar dat kunnen we niet zeker weten. We weten alleen dat we door jarenlange sabotage van het onderzoek en het (bewust) negeren van sporen, aanwijzingen en feiten, we waarschijnlijk nooit zullen weten of De Staerke betrokken was bij de Bende van Nijvel.

Ik zou ook nog even willen terug komen op de tijdlijn die Whynot? heeft geplaatst. De handelingen van De Staerke die avond zijn te verdacht. Als je hiertussen de bommelding in Halle plaatst, stijgt de kans dat dit niet toevallig was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Philippe De Staerke

De tijdlijn spreekt inderdaad serieus in zijn nadeel.

Daarbij moet ik ook nog even zeggen dat ik onze Belgische wetten uiteraard respecteer en naleef. Jammer genoeg heb ik maar al te vaak mogen ondervinden dat onze wetgeving in het nadeel van het slachtoffer is gemaakt en in een overdreven voordeel van de dader.

Onze wetgeving valt na te leven, als Belg zijn we dat verplicht. Maar onze wetgeving is verre van perfect en lokt dan ook soms hevige reacties uit. Zo vind ik persoonlijk dat een moordenaar met meer dan 1 slachtoffer, zijn celstraf per moord moet ontvangen. Zo mag Meneer Breivik gerust 20 jaar per slachtoffer zitten van mijn part.

Servo per Amikeco

Re: Philippe De Staerke

Maar in het boek van Guy Bouten is toch sprake van de getuigenis van een 'jeugdvriend' van Philippe De Staerke, die zelfs gewond raakte bij de overval in Aalst, en die daar op de parking De Staerke herkende aan zijn typische 'macho' houding. Daarnaast is er weer een andere getuige die de parking opkomt op het moment dat de overval gaat beginnen en die melding maakt van 'drie mannen met wapens die elk een paar meter van elkaar liepen en vuurden op de ingang. Een vierde man was eerder klein met zwart haar en een snor en leek aanwijzingen te geven.'

Dat vind ik nogal straffe getuigenissen, waar haast niet onder uit te komen valt. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat De Staerke niet betrokken was bij de raid in Aalst, en dan lijkt het misschien raar dat hij toch lang in de gevangenis heeft gezeten, maar dat heeft Bouhouche toch ook? En die leek toen toch ook doodsbenauwd dat hij het loodje zou leggen. Het kan toch best dat ze De Staerke hebben bedreigd dat hij onherroepelijk op een akelige manier aan zijn eind zou komen als hij getuigde van de zaken achter de schermen. Waren veel uitvoeders in de zaak-Bende van Nijvel niet meer als marionetten die zelf ook bedreigd werden?

Ik herken ook goed het gevoel van onmacht om te weten dat De Staerke ongetwijfeld zou kunnen vertellen hoe het allemaal in z'n werk gegaan is, maar dat je totaal geen mogelijkheden hebt om hem daar toe te dwingen.

Re: Philippe De Staerke

Persoonlijk zou het mij verbazen als die figuren er toe werden gedwongen. Misschien was er wel sprake van een drukmiddel, voornamelijk geld en mogelijk ook de belofte dat de betrokken crimineel in andere zaken niet moet voorkomen. De reden hiervoor is, dat ik vermoed dat het team enkel werd aangevuld met bepaalde types uit het crimineel milieu, zodat het spoor naar dit milieu realistisch is.

Volgens mij waren de criminele types enkel de hulpjes en bestond de Bende van Nijvel uit een harde kern van gehuurde krachten, mensen die meer weten van het geheel en op geen enkele manier kunnen gelinkt worden aan de feiten omdat ze onder een valse identiteit het land zijn ingekomen. Deze konden de operaties aansturen en zorgen dat de uitvoering gebeurde zoals het nodig was, eventueel de aanzet geven tijdens de overval.

Servo per Amikeco

Re: Philippe De Staerke

Toch verwonder ik me over die getuigenissen die ik eerder noemde; eerst iemand die De Staerke van vroeger kende, en zelfs gewond raakte op de parking in Aalst, en daarbij De Staerke herkende als één der daders aan zijn typische macho-gang. En dan die tweede getuige, die de parking opkomt net als de raid begint, en dan die drie gangsters ziet met die tussenruimte van een paar meter en die vuren op de ingang van de winkel, en dan staat er zo specifiek: 'een vierde man was eerder klein met een snor, en gaf aanwijzingen.'

Zie ik in De Staerke een bendeleider die aanwijzingen geeft bij zo'n uitgebreid voorbereide overval? Nee, ik ook niet, want zo'n topper is het nu ook weer niet, en zijn soort van locale criminelen hadden ongetwijfeld maar een beperkte rol in het Bende van Nijvel-verhaal. Maar die getuigenissen staan er toch wel, wat moeten we daar dan van denken? Zijn ze niet waar misschien? Of was de 'bevelhebber van dienst' gewoon een andere kleine man met een snor en een macho-houding?

106

Re: Philippe De Staerke

Tiens, hoe groot was Bouhouche eigenlijk?

Re: Philippe De Staerke

Ook niet zo groot volgens mij, en theoretisch zou hij best die leidinggevende persoon geweest kunnen zijn. Ware het niet dat Bouhouche in cafë 't Christoffelken herkent schijnt te zijn tijdens de overval. Of zou het vlak voor de overval zijn geweest? Want dat zou de bakens weer wat kunnen verzetten.

108 (edited by Hestur 01-09-2012 16:21)

Re: Philippe De Staerke

Waar ik niet bij kan, is waarom ze die kerel niet verder ondervragen. Als er eentje zeker betrokken is, dan is het PdS wel. Het is niet omdat we nu vijfentwintig jaar verder zijn, dat ze hem dezelfde heikele vragen van vroeger niet meer kunnen voorleggen.

109

Re: Philippe De Staerke

De rol van Bouhouche beperkte zich volgens mij alleen tot het ronselen van hulpjes via valse beloften, dwang of afperserij. En dit in opdracht van zijn vorige werkgevers.

Re: Philippe De Staerke

http://3.t.cdn.belga.be/picture:37768099:preview:watermark?m=degefckd