221

Re: Philippe De Staerke

Charly wrote:

Er is zeer zeker een bos bij Pepingen, met een kasteel zoals Yvette omschreef. De politie heeft het vruchteloos uitgekamd.

Maar rond dat bos van dat kasteel loopt een gracht en je kunt uw wagen enkel in open veld parkeren of voor het hek van dat kasteel.

Re: Philippe De Staerke

kenza wrote:

Volgens mij is het enige bosje in de buurt van Pepingen dat aan het crossparcoour juist tegen de oude militaire basis op de Kesterheide waar je ongezien iets kon begraven en met de auto kunt bereiken. Dan stel ik mij de vraag hoe ze aan het bos van Pepingen komen? Terug een dwaalspoor?

In Pepingen, ik bedoel de gemeente dus zoals ze bestaat, is er geen bos! Uiteraard zijn er zoals overal in het Pajottenland (ik ben er geboren en getogen) vele plekken met wat boompartijen en hoekjes en kantjes etc. Veel groen dus!

En wat ik eerder al ergens schreef: "het bos" van Pepingen bestaat niet! Wat wel bestaat is het bos van Strihou en dat bevindt zich net voorbij de taalgrens en dus in Wallonie maar schurkt wel tegen Pepingen en buurt aan! Het bos staat gekend vanwege zijn vele rijkeluisjes die er in machtige villa's huizen! Dat was zeker zo vele jaren terug en nu nog is het toch wel een plek waar veel geld woont zeg maar.

Vanuit de plek waar ik woon ... en ook vanuit Halle en Pepingen en Heikruis en Edingen is het snel te bereiken! Dus ook vanuit Brussel en buurt.

223

Re: Philippe De Staerke

Dat is voorbij Hof ter Rijst en is wel heel ver van Pepingen.

Re: Philippe De Staerke

Uiteraard is het op een afstand en dat weet ik. Maar een ander bos (die naam waardig) is er nu eenmaal niet in de onmiddellijke buurt dus ja dat bos van strihoul is het dichtste bij.

225

Re: Philippe De Staerke

Let wel, ik denk dat De Staerke niets met de Bende van Nijvel te maken heeft en dat ze hem nen kloot hebben afgetrokken! Door zijn werkwijze te copieeren tot in de puntjes en wie kende De Staerke zijn werkwijze? Idd, o.a. de Staatsveiligheid.

Re: Philippe De Staerke

kenza wrote:

Ik denk eerder aan Neigembos maar daar kun je met uw auto niet aan en voor de kenners; probeer eens een put te graven in een bos vol Eiken! Een Eik heeft dezelfde vertakking onder de grond als zijn vertakking met bladeren.

Voor alle duidelijkheid/ ter info:

Aan het bos te Neigem (grens Meerbeke en Gooik) kan je wel geraken met de wagen. Er is zelfs parkeerplek aan de " kruisweg van J. van Nazareth" die er uitgebeeld is. (Ik was er in de jaren eind zeventig en tachtig vele keren en zelfs onlangs nog.) Neigembos is erg heuvelachtig maar je kan er toch aangenaam wandelen. Het is bereikbaar vanaf de steenweg (Ninove/Halle) enerzijds en ook vanuit Gooik. De hele omgeving is gekend door wandelaars van heinde en verre. (Kwam ook nog in het nieuws door de verdwijning en zo bleek later moord van een wandelaar zijn lijk werd gevonden in een waterput van een verlaten boerderij, dichtbij de Stuivenbergstraat/3 Egyptenbaan en vlakbij de wegels die van en naar het Neigembos leiden dwars door heen weilanden en velden.) Neigembos is nog op verschillende kilometers van de Kesterheide.

Maar dit bos heeft hoegenaamd niets te maken met de Bende van Nijvel net zomin Kester iets te maken heeft met de Bende van Nijvel.

227

Re: Philippe De Staerke

kenza wrote:

Maar rond dat bos van dat kasteel loopt een gracht en je kunt uw wagen enkel in open veld parkeren of voor het hek van dat kasteel.

Volgens Google Street View kun je wel via binnenwegjes tot aan de achterkant van het bos(je) geraken. Ligt ook nog op grondgebied van Pepingen maar een echt bos kun je het idd niet noemen. Tenzij er sinds eind jaren 80 duchtig gekapt geweest is maar ik ken de streek helemaal niet. Laat ik liever over aan de echt kenners.

228

Re: Philippe De Staerke

Behalve hier en daar stukken in het Vlaamse Polder-gebied, het havengebied van Antwerpen, een klein deeltje in het Limburgse deel van Haspengouw en delen van West-Vlaanderen,  is het moeilijk om een plaats aan te duiden waar er binnen de 5 kilometer geen meerdere bebossingen aanwezig zijn (volgens kaarten van agentschap voor Natuur en Bos). Vlaanderen heeft meer bebossing dan men zou denken.

kenza wrote:

Volgens mij is het enige bosje in de buurt van Pepingen dat aan het crossparcoour juist tegen de oude militaire basis op de Kesterheide waar je ongezien iets kon begraven en met de auto kunt bereiken.

kenza wrote:

Dat is voorbij Hof ter Rijst en is wel heel ver van Pepingen.

Bovenstaand klopt niet. "Ter Rijst" ligt voor het grootste deel in Pepingen, deels in Edingen. Dit is een bosrijk gebied, waarvan enkel in Edingen (Wallonië) bebouwing is. In het Vlaamse deel is er geen bebouwing (behalve aan de rand). Dat is het grootste stuk bosrijk gebied (volgens agentschap Natuur & Bos) in de dichte omgeving van Pepingen.

Verder zie ik hier en daar in de omgeving van Pepingen eerder "wat bomen bij elkaar, hier en daar" die je met wat verbeelding een bos kan noemen, het een al groter dan het ander.

Het bosgebied van "Ter Rijst" ligt op grondgebied van Pepingen. Het crossparcours niet. Er liggen meerdere bosgebieden in Pepingen of in een dichtere omgeving bij Pepingen dan het crossparcours, welke groter zijn dan het bosje aan het crossparcours.

Om een beter beeld te schetsen, heb ik d.m.v. een polygoon de oppervlakte bij benadering berekend van zowel dit bos aan "Ter Rijst" in Pepingen, als ook het bebossinggebied aan het Crossparcours waar jij het over hebt.

Het bosgebied op het grondgebied aan "Ter Rijst" (coördinaten in Google Maps: 50°42'41.2"N 4°05'33.2"E) in Pepingen heeft een oppervlakte van +- 1,5 km². Het bosgebied aan het crossparcours (de delen rechtsboven, linksboven en linksonder het crossparcours allemaal samen gerekend) heeft een oppervlakte van +- 0,12 km².

Het "bosje in de buurt van Pepingen" van aan Ter Rijst is dus meer dan 10x groter dan het "bosje in de buurt van Pepingen" aan het crossparcours. In dat bos geraak je via verschillende wegen, en er zijn meerdere mogelijkheden om met een normale personenwagen tot in het bos te geraken zonder men nog zicht heeft op deze wagen. Je kan zo op een punt in dat bos staan dat de dichtste bebouwing meer dan 600 meter afgelegen is en men je onmogelijk kan zien omdat je omgeven bent door bebossing.

Kenza, indien gewenst kan ik je de bebossingkaarten van die regio bezorgen van hoe deze exact waren in de jaren '80 (maar weinig verschil met deze van hedendaags) zodat je dit zelf kan bekijken.

Non semper ea sunt quae videntur

229

Re: Philippe De Staerke

Yvette van Hemelrijck de toenmalige vriendin van Philippe de Staerke verklaarde dat ze de koffer bij Papadopoulos ophaalde en vervolgens naar de Manebroek reden. Aangekomen op de Manebroek verklaard Yvette dat ze eerst een boerderij passeerden (dit betekend dat ze uit de richting van Sint-Pieters-Leeuw/Brussel kwamen). Vervolgens rijden ze langs een kasteel (Manebroek kasteel). Meteen nadat ze het kasteel gepasseerd zijn stapt de Staerke uit.

Yvette verscheen zoals afgesproken 1 uur later weer op deze plek maar moest nog een klein uur wachten voordat de Staerke weer uit het bos opdook. Aan het eind van het weggetje (niet zichtbaar) ligt aan de rechterkant het Manebroek kasteel.

Meer » Forum

230

Re: Philippe De Staerke

FreCR wrote:

Kenza, indien gewenst kan ik je de bebossingkaarten van die regio bezorgen van hoe deze exact waren in de jaren '80 (maar weinig verschil met deze van hedendaags) zodat je dit zelf kan bekijken.

Is vriendelijk maar niet nodig. Ik ken de streek beter dan de kaarten.