261

Re: Philippe De Staerke

Volgens mij heeft hij daar wel mee te maken, op zijn minst onrechtstreeks. Ik geloof nooit dat hij op die fatale dag in Aalst "per toeval" inkopen aan het doen was. Dat een ex-legionair doodsbang zou zijn: sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Dat hij nog leeft: iemand houdt hem een hand boven het hoofd. Als dank voor bewezen "diensten", welke die ook mogen zijn.

262

Re: Philippe De Staerke

In Aalst werd De Staerke opgemerkt. Maar wie zegt dat hij geen eerdere verkenningen pleegde op andere te overvallen locaties. Verkenningen waarbij hij niet werd opgemerkt?

263

Re: Philippe De Staerke

LEO, als dat zo is, dan kun je hem toch niet zo maar afschilderen als iemand die louter als 'handlanger' fungeerde? Zo'n doorgewinterde crimineel laat zich m.i. niet zomaar voor een bepaalde (lees: Bende van Nijvel) kar spannen ... wat doe je dan met de bevindingen van de Delta-cel? Die moeten toch meer geweten hebben dan wij tot nu toe?

264

Re: Philippe De Staerke

Iedere crimineel is vatbaar voor chantage, zo in de zin van "... als jij dit doet voor mij, dan zwijg ik over toen ...". Zelfs politiediensten maken hiervan gebruik.

265

Re: Philippe De Staerke

Welke taal spreekt De Staerke? En wat doet hij nu?

266

Re: Philippe De Staerke

De Staerke houdt zich bezig met "kunst en antiek".

Re: Philippe De Staerke

In het milieu wordt er niet luidop over Farcy gesproken. En volgens De Staerke was het zijn beste vriend. Of is het schrik. Idem voor Castris. Of kent Farcy een 'geheimpje' van De Staerke. Hetgeen waarom hij ook zo kwaad is op Bouten.

De Staerke is volgens mij in het Frans opgevoed ... maar misschien ook wat blijven hangen van Antwerpse voorouders?

268

Re: Philippe De Staerke

Onder elkaar zullen ze wel "manouche" spreken, het zigeuner-dialect.

269

Re: Philippe De Staerke

LEO wrote:

Onder elkaar zullen ze wel "manouche" spreken, het zigeuner-dialect.

Zou ook gesproken geweest zijn tijdens de overval in Aalst, waar een winkelende zigeuner een schietende zigeuner herkend zou hebben als zijnde De Staerke.

Bron : Beetgenomen | Hilde Geens (pag.144)

Re: Philippe De Staerke

Hun moeder was Sinti maar die is het thuis afgestapt en vertrokken naar kampen in Frankrijk (buurt Parijs), maar Philippe zou degene zijn die haar opzocht. Of was het om te 'schuilen' na misdaden. Vader uitgeweken Antwerpenaar. Volgens sommige bronnen rasechte Vlaming? Rondtrekkende 'marchand'? Léon De Staerke heeft allesinds nog contact met de nazaten van de Beckers en de Bogaerts.

Het zou mij verwonderen dat zigeuners elkaar zouden verraden, zelfs bij ernstige feiten die ze zelf niet goedkeuren... Toch mijn twijfels bij veel van die getuigenissen te Aalst.

Chantage goed mogelijk. Zeker als er druk is van rijkswacht en staatsveiligheid. Enige vraag... waarom heeft hij lang vastgezeten en andere niet of heel kort. Zijn verklaringen in de pers lagen ze niet wakker van, Haemers en broer worden vermoord. Vandeuren idem. En de rest vertrekt naar USA, Azië, Frankrijk, Spanje of Afrika?