31

Re: Philippe De Staerke

Ik ga verder in de topic van Haemers, happy few.

32

Re: Philippe De Staerke

Hier de fameuze brief die De Staerke schreef aan onderzoeksrechter Troch » tueriesdubrabant.winnerbb.com

33

Re: Philippe De Staerke

In het interview met Arséne Pint staat dat de hij denkt dat de Bende uit verschillende bende's zou bestaan hebben. Hij zegt dat De Staerke tegen betaling in Aalst zou meegewerkt hebben, in ieder geval denk ik dat het niet toevallig was dat hij daar die dag was. En dan nog eens dagen ervoor, men moet al heel goed gelovig om hem niet te beschuldigen. Hij moet toch meer weten en dat verhaal dat hij daar zou naar daar gestuurd zijn omdat er iets te rapen viel, vind ik echt een wonder dat ze dit geloven!

34 (edited by Biggus Dickus 18-04-2008 23:33)

Re: Philippe De Staerke

Het lijkt me zo klaar als  een klontje dat de overvallen/moordaanslagen door (gedeeltelijk) verschillende bendes werd gepleegd.  Ik heb de indruk dat deze bendes, die de beschikking kregen over hetzelfde wapenarsenaal, en die in de loop van de tijd dezelfde militaire technieken waren aangeleerd, tegen mekaar werden uitgespeeld door de opdrachtgevers (te zoeken in de Brusselse financieel-politieke sferen, maar dat is een andere discussie), die hierdoor twee vliegen in één klap sloegen: ze zagen hun commando's uitgevoerd, en de kans was klein dat er door de in alle rangen gebezigde manipulaties iets of iemand zou verlinkt worden.

In dat opzicht is het dan ook niet wonderbaarlijk dat PDS enkele uren voor de aanslag, met vriendin en kind in het kielzog, eventjes doodleuk poolshoogte ging nemen in het target, waarvan hij zou weten dat er binnen enkele uren doden gingen vallen, en waar hij achteraf door tientallen getuigen zou kunnen geïdentificeerd worden. Een doorgewinterd gangster als PDS, die er prat op ging alleen de trekker over te halen als het echt zou nodig zijn, zou wel beter weten, niet?

35

Re: Philippe De Staerke

Waar men in de pers toen niet (of niet wilde) over schrijven is het feit dat een bepaalde groep mensen (waaronder verdachten van deze misdrijven) niet als normale mensen konden of kunnen omschreven worden. De zogenaamde zigeuners, ik noem ze marginalen dat was één familie. Iedereen kende iedereen. Er zijn zelfs genoeg gevallen bekend van inteelt en wat daar is uit voortgekomen. Daar waren gasten bij die voor niets terug deinsden. Wapens konden gemakkelijk gewisseld, vernietigd of verstopt worden zonder dat iemand van de politiediensten daar vat op had. En elkaar verraden? vergeet het maar.

En het schrikwekkende is dat die groepen nog bestaan en dat er morgen opnieuw een "bende van Nijvel" kan opstaan.

Re: Philippe De Staerke

De bende past gewoon helemaal in het beeld van toen. In die tijd was idealisme nog nog normaal. Net zo goed als links  en rechts groepen oprichten die aanslagen plegen, was er 1 brein die dacht, dat kan beter, feller en geheimer. Het brein van de bende moet contacten bij de rijkswacht gehad hebben. Dat stond al vast. Ik zeg je de bende was een uit de hand gelopen ideologische periode van een soort 'burgeroorlog' in België. Wie kan nou het beste aanslagen plegen en angst aanjagen ?

Nou zonder enige twijfel is dat de bende. En de leider moet hier een gigantische kick van gekregen hebben. Het was dus politiek geweld incl wrs een paar afrekeningen. Wat ik me afvraag is voornamelijk of dat de bestaande bendes, afleidingsmanouvres zijn geweest en dat de ploeg helemaal bestond uit niet-gangsters? Zo niet, dan vraag ik me af hoe ze de topgangster zo ver hebben kunnen krijgen?

Door afpersing? Door iets in ruil aan te bieden. Waar kwamen dan die grote bedragen vandaan. Of begon het amateuristisch? Is de staerke in de val gelokt? Heeft iemand hem gevraagd om voor 1 miljoen francs de supermarkt te inspecteren? Zonder dat hij wist wat er zou gaan gebeuren. Maar zijn opdrachtgever wist genoeg over hem om de starke niet te laten praten?

Hier op het internet lossen wij de zaak nooit op omdat we er alleen maar meer vragen aan toe voegen. Dus toch wachten tot iemand gaat praten. Ik hou vast aan een theorie van 1 brein, die voorzichtig begint, en het vak nog moet leren. Later alles uit de kast haalt. En om alle stommiteiten bij de rijkswacht te verklaren, denk ik niet altijd aan een team van agenten die meewerkten. Ik denk dat er de nodige mensen bij de rijkswacht destijds heel serieus bedreigt zijn om bepaalde dingen te doen. De bende had zoveel macht dat je leven serieus gevreesd kon worden.

Als ik moest gokken, zou ik Bouhouche aanwijzen als brein. Deze had wrs meerdere doelen met zijn bende. Naast politiek wilde ie ook zeker rijker ervan worden. Misschien bedenk ik me ineens was de bende helemaal niet politiek en vaarde ze alleen mee met de trends van die tijd. Misschien was het allemaal wel bedoeld als camouflage of verdediging van enorme drugstransporten. Of een combinatie van geld en politiek. De leider moet een prater en denker geweest zijn die altijd wist wat ie wilde en voor wie geen plan te ver ging.

Complimenten aan deze man hoe hij zijn bende geheim heeft kunnen houden. Hij is dus slimmer dan wij. Niet iemand om te onderschatten.

37 (edited by Renne 20-04-2008 12:09)

Re: Philippe De Staerke

noorderling wrote:

Als ik moest gokken, zou ik Bouhouche aanwijzen als brein. Deze had wrs meerdere doelen met zijn bende. Naast politiek wilde ie ook zeker rijker ervan worden.

Bouhouche was in ieder geval een schakel, soms ik ook dat hij het brein was maar ik denk soms dat er nog iemand bovenstond, dat hij in opdracht van iemand werkte. Een persoon die veel macht had en zonder probleem buiten de lijnen mocht werken. Bouhouche zocht wel bepaalde mensen om lid te worden van een organisatie, hij heeft Beijer dit voorgesteld, hij weigerde.

Mendez wist er ook van, dat heeft hij voor zijn dood verteld aan zijn familie. Ik denk dat Bouhouche een onderdeel was van die organisatie, aan de top stond iemand met macht en geld. Vergeet niet dat die bendeleden waarschijnlijk (eigenlijk zeker!) betaald moesten worden. En ik denk dat het toch een mooie som zal geweest zijn, zoals bv 1miljoen bfr voor DS voor zijn voorbereidend werk en misschien ook voor het ophalen van de wapens.

Re: Philippe De Staerke

Wat mij idd stoort is dat bijna alle misdaden van Bouhouche uit zijn gekomen, maar dat er geen directe bewijzen zijn naar de bende. En als je van de bekende misdaden een analyse maakt van Bouhouche, dan mis ik toch een beetje de link met het extreme geweld. Bouhouche lijkt een soort van 'romantiche' boef. Zou hij in staat zijn geweest anderen tot moorden aan te zetten?

Wie heeft de Staerke erbij kunnen betrekken? Had deze gewoon wat cash nodig of was hij onder druk gezet? Is De Staerke wel echt die dag in de supermarkt geweest? Is dit verhaal en eigen leven gaan leiden of allemaal 100% betrouwbaar. Als de Starke daar is geweest, moet dit natuurlijk een verband houden. Ik denk dat ie onder zware druk stond om mee te werken, of toch niet?

Zoveel vragen altijd, ik word er gek van.

Re: Philippe De Staerke

En de kleine man die de avond voordien in de taverne van Kuros aanwezig was, heeft zowat alle uiterlijke kenmerken van Léon De Staerke. De De Staerke's hebben er alleszins geen geld aan overgehouden. De meesten leven nog steeds in een klein appartementje in het Brusselse, op de rand van de armoedegrens (vermoed ik). Ofwel hebben ze er alles gewoon de eerste maanden doorgedraaid ...

40

Re: Philippe De Staerke

Ik vraag mij ook af (en hij alleen zal het antwoord weten), waarom Philippe De Staerke die brief schreef? Ga je dit zomaar doen omdat je al maanden geen speurder zag? Of deed hij het om een andere reden? Misschien wou hij meer geld en probeerde het daardoor te bekomen. En dat geld zal wel gerold hebben, bij die mannen, zoals Popolino zei.