Re: Philippe De Staerke

Ik geloof wel niet alles wat Popolino zegt. Bij die man is ook alles goed om media-aandacht te krijgen (= geld). Feit is dat de ganse Bende De Staerke nog steeds op de armoedegrens leeft, en ze waarschijnlijk enorm op de vingers gekeken worden. Volgens mij zijn ze ergens bang voor en staan ze nog steeds onder druk.

42

Re: Philippe De Staerke

club_le-happy-few wrote:

Volgens mij is deze niet geschikt voor een overval waar zoveel publiek aanwezig is (véél te zenuwachtig).

Tegenover het weekblad Humo verklaart Marie-Jeanne Callebaut het volgende:

'Mijn getuige (die ze in 1999 had gevonden, red.) was de vader van iemand die in de Delhaize was toen de Bende toesloeg. Toen ik hem vertelde dat mijn man tijdens die raid was doodgeschoten, reageerde hij geschokt. "Maar madame", zei hij, en toen stokte het. Hij moest naar adem happen en begon te huilen. Toen hij wat bedaard was, vertelde hij dat zijn zoon die avond één van de daders had herkend. "De politie weet het, maar ze traden niet op. Het was de Gitan, madame."

Nadien gaat een journalist van Humo op zoek naar deze getuigen. Ze vinden hem en de man bevestigt dat hij de schutter op  het parkeerterrein van de Delhaize herkend heeft. Het was De Staerke zegt hij. 'Hij leek op jacht, hij liep daar rond alsof hij een doelwit zocht.'

Humo vraagt: De gangster droeg een bivakmuts. Hoe kunt u dan zo zeker zijn?
"Ik herkende zijn postuur en zijn manier van lopen? Hij had een heel speciale stap, een stap die zei: "Hier ben ik, allemaal uit de weg." Ik kende Johnny van lang geleden uit het uitgaansleven. Hij was toen al nergens bang van. Als het moest pakte hij in zijn eentje tien Turken aan."

Biggus Dickus wrote:

Een doorgewinterd gangster als PDS, die er prat op ging alleen de trekker over te halen als het echt zou nodig zijn, zou wel beter weten, niet?

Misschien was De Staerke er van overtuigd dat niemand hem in Aalst zou herkennen, noch voor de overval, noch na de overval. En voelde hij zich veilig genoeg om met vrouw en kind de Delhaize te gaan verkennen, goed wetende dat er veel doden gingen vallen.

Willi wrote:

En elkaar verraden? Vergeet het maar. En het schrikwekkende is dat die groepen nog bestaan en dat er morgen opnieuw een "bende van Nijvel" kan opstaan.

Het bleek dat Philippe De Staerke familiecontacten had met een zigeunerkamp in Hofstade.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

43

Re: Philippe De Staerke

Biggus Dickus wrote:

Een doorgewinterd gangster als PDS, die er prat op ging alleen de trekker over te halen als het echt zou nodig zijn, zou wel beter weten, niet?

Je weet nooit wat er tegenover stond, ik denk dat veel gangsters door de knieën gaan, als er genoeg geld op tafel komt. De clans Haemers en De Staerke komen voor mij zeker in aanmerking. Er was zeker een blond harige bij de Bende (=Haemers). De reus in aalst mankte (Haemers). David zegt dat hij de reus herkent heeft (=Haemers). Basjrami was in Overijse/Eigenbrakel (heeft hij zelf bekent dat hij in Overijse was maar ontkent dat ze het kind zouden vermoord hebben). Het alibi voor Haemers in Overijse is heel twijfelachtig of het wel waar is.

De Staerke in Aalst weken voor de overval en de dag van de overval. Getuigen herkenden hem en een getuige beweerd dat hij zelf aanwezig was bij de overval. In het Osbroekpark hoorden getuigen manouches praten (=zigeunertaal). In Overijse was er een oude aanwezig (misschien wel vader DS). Haemers en De Staerke kenden elkaar goed. Het onderzoek naar DS en de Bende kon in ieder geval veel beter gevoerd worden. En als deze bendes met elkaar werkten zal het zeker in opdracht geweest zijn en voor vele miljoenen.

club_le-happy-few wrote:

Feit is dat de ganse Bende De Staerke nog steeds op de armoedegrens leeft, en ze waarschijnlijk enorm op de vingers gekeken worden.

Dat kan zo zijn, maar stel dat ze nog geld hebben gaan ze er niet met te koop lopen. Toen die zatte man tegen mij praatte in Aalst, zei hij mij ook dat hij binnen 10jaar naar Zuid Amerika trok en dat hij nog miljoenen had. Maar dat had ik hem zeker niet aangegeven. Ik geloofde het toen eigenlijk niet, nu twijfel ik wel aan die man. Waarom zou die man maar binnen 10 jaar naar daar gaan vroeg ik mij af. Het was toen +/-2004. Dan zou het 2014 zijn! Heeft dit te maken met die verjaring? Ik weet het niet maar het is toch bizar.

club_le-happy-few wrote:

Ik geloof wel niet alles wat Popolino zegt.

Ik ook niet, maar dat geldt voor De Staerke ook zo. Hij beweert geen bloed aan de vingers te hebben en niks met de Bende te maken had hebben. Maar welke gangster gaat dit bekennen terwijl het onderzoek nog loopt.

Re: Philippe De Staerke

Léon kan alleszins geen tien jaar meer wachten want die is de 70 al gepasseerd. De robotfoto van de oude doet me eerder aan Habran denken. Ook gewelddadig iemand. de De Staerke's hebben er volgens mij toch ook iets mee te maken, zeker in Aalst.

45

Re: Philippe De Staerke

club_le-happy-few wrote:

Léon kan alleszins geen tien jaar meer wachten want die is de 70 al gepasseerd.

Maar het was volgens mij geen De Staerke, hij praatte goed Nederlands. Maar ik wil maar zeggen dat het goed mogelijk is dat er mensen zijn die het niet laten zien dat ze geld hebben en zeker als het met de Bende van Nijvel zou te maken hebben.

club_le-happy-few wrote:

De robotfoto van de oude doet me eerder aan Habran denken. Ook gewelddadig iemand.

Stel dat de Bende connecties had binnen de rijkswacht, zelfs bij de ondervragers. Want er was eens zo een geval van een jonge die een speurder herkende als mogelijke gangster, dan kan het ook heel goed zijn dat die robotfoto's expres gesaboteerd zijn. Maar de gelijkenis is uiteraard zeer groot. Maar als er in heel het onderzoek geknoeid is kan het ook met de foto's gebeurd zijn.

Re: Philippe De Staerke

Léon De Staerke & Genevieve Petermans stonden rond en/of vlak na de eeuwwisseling nog samen op de FN-lijst, daar ben ik zonet op het internet achtergekomen.

Ze hebben samen ook 2 kinderen. Denk dat de oudste ongeveer 14 jaar is als ik goed gelezen heb. Jongen en meisje.

47

Re: Philippe De Staerke

Voor de Tweede Bendecommissie verklaarde de politiële chef van de Delta-cel het volgende over de brief van De Staerke:

'Wij hebben onder andere de brief van De Staerke waarin hij zelf toegeeft dat hij de feiten heeft gepleegd. Waarom? We kenden De Staerke gedurende een geruime tijd. We wisten heel goed dat hij spectaculair op het proces voor Assisen zou zeggen dat hij dat niet had gedaan, dat hij dat zomaar had geschreven. Dat is nu eenmaal zo'n man.'

Voor diezelfde commissie verklaarde Freddy Troch dat hij de brief als een mogelijkheid beschouwde om een operationele doorbraak in het onderzoek naar De Staerke te bewerkstelligen. Hij betreurt het ten zeerste dat in Charleroi deze mogelijkheid niet werd uitgebuit. Waarom schrijft De Staerke dan deze brief? Omdat hij 'goed weet dat men in Charleroi het dossier De Staerke niet kent en niet kan kennen'. Troch verklaart verder nog:

"(...) Wat gebeurde er in Charleroi? Men heeft hem gewoon op donderdagnamiddag uitgenodigd en men heeft hem gevraagd hoe dat zat met die brief. Uiteraard heeft De Staerke gewoon geantwoord dat daar niets van aan was. Men beweert wel dat er een onderzoeker van de Delta-Cel aanwezig was. Dat klopt, maar het ging om een onderzoeker die daar pas terug deel van uitmaakte sinds mei 1989 en die dus het dossier en de psyche van De Staerke niet kende. Hij had de Delta-Cel al verlaten op 1 oktober 1986."

Bron: Het strafrechtelijk onderzoek inzake de Bende van Nijvel | Fijnaut en Verstraeten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

48

Re: Philippe De Staerke

In een interview met Het Belang van Limburg verklaart Philippe De Staerke het volgende :

"Ik weet nu hoe het allemaal gegaan is. Ik heb de pv's gelezen en ik ken haar versie. Volgens het gerecht verklaarde ze dat ze samen met mij enkele uren vóór de overval op verkenning is geweest in de Delhaize van Aalst. Maar we zijn die zaterdag niet eens in Aalst geweest! Wel de vrijdag om haar dochtertje van de kostschool af te halen. Dat heeft ze ook zo verklaard. Daarna gingen we zogezegd naar de Delhaize voor een laatste verkenning voor de 'grote slag'. Toen die speurder haar zei dat die overval niet vrijdag maar zaterdag heeft plaats gehad, heeft ze haar versie aangepast en verklaarde ze dat ze inderdaad zaterdag met mij en haar dochtertje de plaats hebben verkend. Ze heeft me gewoon willen pakken. Ik zweer je, ik ben daar nooit op verkenning geweest en heb niet aan die overval deelgenomen."

Op 29 April 1997 verklaart de vroegere Procureur des Konings De Saeger het volgende voor de Bendecommissie :

"U weet dat we op een bepaald ogenblik zeer ver stonden. De bijzit van De Staerke, Yvette Van Hemelrijck, heeft gezegd dat ze de dag voordien, de vrijdag, een voorverkenning heeft gedaan met hem. Haar dochtertje was er ook bij. Ze zijn de Delhaize binnengegaan, ze hebben er een brood gekocht en haar kindje heeft er boekjes zitten lezen in een hoekje. Zij heeft hem op een bepaald moment gevraagd: 'Wat kom je hier doen?' Hij heeft daarop geantwoord: 'Ca ne vous regarde pas.' De dag nadien vernam ze via een speciaal bericht op de teevee dat er een overval was gepleegd op de Delhaize. Maar die vrouw was zo bang van De Staerke dat ze niet alles op papier durfde te laten zetten."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

49

Re: Philippe De Staerke

In het boek van Bouten: Volgens een insider zou Johny (phillipe) De Staerke hand en spandiensten uitgevoerd hebben voor bepaalde geheime en politiediensten in ruil voor straffeloosheid. Dit verklaard misschien waarom hij nooit veroordeeld is. En we konden ook eerder in het boek lezen dat bepaalde gangsters aan gesproken werden om geheime diensten te helpen tegen straffeloosheid.

Verder staat er ook met wie De Staerke banden had: Met figuren uit de Zuid-Italiaanse maffia clans San Filippo en Pulci. Noord-Franse milieu rond Farcy, Joegoslavische en Hongaarse zigeuners, het netwerk rond SAC (Service Action Civique) en uitvalbasisen in Marseille-Parijs en Lille

50

Re: Philippe De Staerke

De rol van de Staerke is er één die niet genoeg is onderzocht, hij was in Aalst en het was niet normaal dat hij daar was. Zijn wapenkoffer komt hij toevallig na een bende raid bij Papadopoulos. Zijn alibi klopt niet. De dag voor de aanslag komt hij de boel verkennen. Wat moet je nog meer hebben?